Scriitorii de science-fiction nu anticipează nimic

Michael HAULICĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
Star Trek
Star Trek

Între Viitorul sună bine și Winter is comming e loc pentru o întreagă literatură. Abordarea viitorului în operele de ficțiune încearcă, zic eu, nu atît să ne dea speranțe, nici să ne sperie, ci, pur și simplu, să ne pregătească pentru ce va fi. Dar, mai ales, pentru cum vom fi noi, oamenii.

Pe de altă parte, „viitorul” din aceste cărți oferă și instrumentul libertății absolute  scriitorului, acesta putînd să-și construiască întreaga lume în care vrea să-și expună povestea, să-și dezvolte personajele și să spună ce vrea el să spună. Bine, ca orice lucru de pe lumea asta, și această libertate absolută este relativă. Iar asta pentru că trebuie să respecte totuși legile fizicii și alte legi pe care știința le formulează pe măsură ce le descoperă. De ce? Pentru că pînă și ficțiunea trebuie să se supună adevărului, pentru că scriitorul nu poate minți, nu poate păcăli pe nimeni, pentru că cititorii pasionați de acest gen de scrieri sînt oameni școliți care știu cum funcționează lucrurile pe Pămînt sau în spațiu și, deci, lumile inventate pot să fie oricum, dar, ca să fie credibile, ele ar trebui să funcționeze. Doar așa ar avea sens.

Și am să spun acum ceva ce poate îi va bulversa pe unii: scriitorii de science-fiction nu anticipează nimic. Doar își scriu poveștile. Iar dacă se întîmplă ca, la un moment dat, tehnologia să însemne „telefon mobil”, asta nu e pentru că cineva a prevăzut apariția lui, ci pentru că un inginer a urmărit, poate, serialul Star Trek, seria veche, unde l-a văzut pe căpitanul Kirk vorbind cu membrii echipajului într-o cutiuță pe care o ținea în pumn și și-a spus: „Ia hai să fac eu un telefon cum aveau ăia în serial, dar de-adevăratelea”. Unul dintre lucrurile interesante pe care le poți afla urmărind emisiuni de știință la TV este că foarte mulți savanți și pionieri ai noilor tehnologii au fost (și au rămas) fani ai literaturii SF.

Așa că… imaginarea viitorului în cărțile SF nu este decît o componentă a construcției de lumi în care autorul se poate juca cu noțiunile pe care le știe din școală, din practicarea unei meserii sau din textele științifice citite. Iar literatura… de-abia de aici începe. Cînd e. Cîtă e. Ca toată literatura lumii, de altfel. În unele cazuri există, în altele nu.

Literatura SF, ca parte a literaturii, a fost și ea radiografiată, scanată, disecată, catalogată, împărțită în genuri și subgenuri, după tematică, după instrumentele folosite de scriitori, după stil chiar. Astfel încît putem spune cu adevărat că nici viitorul nu mai e ce-a fost. Avem utopii, distopii, space opera, cyberpunk și multe, multe altele, genuri și subgenuri, fiecare cu propunerile lui, cu variantele lui de „viitor”.

Utopia unei societăți perfecte a preocupat mintea umană de la Republica lui Platon și Utopia lui Thomas Morus (1516) la Noua Atlantidă de Francis Bacon (1627), care introduce în povestea lui știința și tehnologia, fără de care nu poate exista viitor, pînă la filmele și serialele Star Trek (creator Gene Roddenberry, 1966) în care civilizația umană, democratică și meritocratică, a creat împreună cu cîteva rase extraterestre Federația Unită a Planetelor și, cu ajutorul Flotei Stelare, se extinde în univers.

Cu Star Trek intrăm deja în genul space opera, adică planete și nave spațiale, civilizația umană extinsă în spațiu, în care i se alătură celebra serie de filme Războiul stelelor (creată de George Lucas, primul film apărut în 1977).

Dar despre expansiunea civilizației umane dincolo de planeta Pămînt m-aș mulțumi să menționez cărțile marțiene, dedicate cuceririi planetei Marte, probabil primul obiectiv măreț și tangibil într-un timp rezonabil al explorării spațiale umane. Marțianul (Andy Weir, 2011), în care un membru al unei expediții pe Marte rămîne din greșeală acolo și e nevoit să supraviețuiască ceva mai mult de un an și jumătate și chiar o face, respectînd cunoștințele științifice contemporane, într-un roman (și un film) de foarte mare succes, poate tocmai pentru că povestea este mai la îndemînă, mai credibilă, folosind tehnologia accesibilă azi. „Trilogia marțiană” a lui Kim Stanley Robinson (primul volum în 1992), despre terraformarea planetei Marte (da, știu, în DEX nu există cuvîntul terraformare). O altă carte despre Marte, cu povești din viața de după colonizare, este Cronicile marțiene, de Ray Bradbury (1950).

Dincolo de Marte e galaxia, dincolo de galaxie sînt alte galaxii, universul. Poveștile  galactice le-aș pune într-o altă categorie de viitoruri – și folosesc pluralul, de data asta, pentru că vorbim despre zeci de mii de ani, mii de ani-lumină de străbătut etc. – despre care s-au scris cărți-cult (sau pe cale de a deveni cîndva, cine știe?). Și amintesc aici seria Fundația, a lui Isaac Asimov (primul volum apărut în 1951), seria Dune, a lui Frank Herbert (primul volum în 1965) sau, mai pe la noi, Abația lui Dan Doboș (o trilogie al cărei prim volum a apărut în 2002) și Sfîșierea Onei Frantz (1999). Dar în aceste cazuri avem mult mai mult decît un posibil viitor, aici e vorba despre o întreagă istorie și civilizație umană (și nu numai umană).

Nu știu de ce, poate e în firea omului să se gîndească la ce e mai rău, să pună răul înainte, dar distopia a fost mereu prezentă în gîndurile scriitorilor (nu numai exclusiv de SF). Și poate nu degeaba, poate că a fost un fel al scriitorilor de a spune omenirii că istoria se repetă, că acela care nu învață nimic din trecut riscă să-l repete… De la Evgheni Zamiatin (Noi, 1920) și Aldous Huxley (Minunata lume nouă, 1938) la George Orwell (Ferma animalelor, 1945, și 1984, 1949) sau Ray Bradbury (Fahrenheit 451, 1953), pînă la Margaret Atwood (Povestea slujitoarei, 1985), Kazuo Ishiguro (Să nu mă părăsești, 2005) sau filme ca Brazil (1985), Mad Max (1979), Gattaca (1997) sau Matrix (1999).

N-aș trage o concluzie. Viitorul ne preocupă și depinde doar de noi să fim pregătiți. Fie și doar imaginînd situații posibile. Viitoruri. Pentru că, vorba cuiva: trăim într-un univers care a fost cîndva SF.

Michael Haulică este scriitor. Cea mai recentă carte a sa este O hucă în minunatul Inand, Editura Tritonic, 2016, ediția a 2-a).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Candidatul independent Călin Georgescu face declarații de presă, în Izvorani, județul Ilfov. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Casele de pariuri refuză să le dea înapoi banii jucătorilor care au pariat pe alegerile prezidențiale
Alegerile prezidențiale s-au jucat și la casele de pariuri din România.
Hacker hacking computer laptop ransomware FOTO Shutterstock
Fotovoltaicele, extrem de vulnerabile la atacuri cibernetice. Reţeaua energetică a Europei este în pericol
Atacurile cibernetice asupra panourilor fotovoltaice montate pe acoperişuri sunt modalitatea prin care hackerii pot sparge reţeaua energetică a Europei, spun specialiştii.
image png
Nu-ți aduce anul ce-ți aduce ceasul! Adriana Bahmuțeanu și George Restivan, din nou împreună: „Un Hollywood script foarte bun”
Adriana Bahmuțeanu și George Restivan au făcut o dezvăluire surprinzătoare, care a captat atenția tuturor: formează un cuplu! Deși nimeni nu se aștepta la o astfel de confesiune, cei doi au decis să își facă publică relația după o perioadă în care au păstrat-o departe de ochii curioșilor.
realitatea plus emisie jpg
CNA întrerupe emisia Realitatea Plus, pentru scurt timp: încălcări repetate ale legislației audiovizualului. Reacţia postului TV: „Continuăm lupta cu Statul Paralel”
Consiliul Național al Audiovizualului a decis, pentru joi, 12 decembrie, ora 19, întreruperea emisiei Realitatea PLUS timp de 10 minute. Măsura vine în urma unor încălcări repetate ale legislației audiovizuale.
470151278 538188272547733 6261949949018933597 n jpg
Un județ din Transilvania va primi titlul de Regiune Gastronomică Europeană în 2027
Județul Harghita a obținut o recunoaștere deosebită pe scena internațională, fiind desemnat Regiune Gastronomică a Europei pentru anul 2027. Titlul, acordat de Institutul Internațional de Gastronomie, Cultură, Arte și Turism (IGCAT),
univers paralel pixabay jpg
Google susţine că a descoperit dovada uluitoare că „trăim într-un multivers”. Ce rol are noul cip Willow în această teorie
Hartmut Neven, fondatorul Google Quantum AI, susţine că existenţa multiversului poate fi dovedită de performanţele extraordinare ale cipului Willow.
 Sambuca di Sicilia FOTO Shutterstock
Ce a povestit familia care a vrut să cumpere una dintre casele oferite pentru 1 euro în Italia: "Eram candidații ideali pentru acest program"
Italia este cunoscută pentru peisajele sale pitorești și orașele sale pline de istorie, dar în ultimii ani a apărut o inițiativă care a atras atenția multor tineri și familii: programul „case de 1 euro”.
shutterstock 390249514(1) jpg
Cum recunoști un AVC: Dr. Simona Novac, Medic primar neurolog, explică semnele care ne arată că trebuie să ne prezentăm de urgență la Camera de Gardă
4 români mor în fiecare oră din cauza unui accident vascular cerebral. Este o statistică cutremurătoare, care ilustrează, însă, realitatea: accidentul vascular cerebral reprezintă a doua cauză de mortalitate[ Date ale Societății de Neuroradiologie și Radiologie Intervențională din România. Principal
gazprom conducta
OMV a rupt contractul cu Gazprom
OMV a rupt contractul pe termen lung de livrare de gaze, încheiat cu compania rusească Gazprom Export, o subsidiară a grupului Gazprom, din cauza "mai multor încălcări fundamentale ale contractului".