Scriitorii de science-fiction nu anticipează nimic

Michael HAULICĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
Star Trek
Star Trek

Între Viitorul sună bine și Winter is comming e loc pentru o întreagă literatură. Abordarea viitorului în operele de ficțiune încearcă, zic eu, nu atît să ne dea speranțe, nici să ne sperie, ci, pur și simplu, să ne pregătească pentru ce va fi. Dar, mai ales, pentru cum vom fi noi, oamenii.

Pe de altă parte, „viitorul” din aceste cărți oferă și instrumentul libertății absolute  scriitorului, acesta putînd să-și construiască întreaga lume în care vrea să-și expună povestea, să-și dezvolte personajele și să spună ce vrea el să spună. Bine, ca orice lucru de pe lumea asta, și această libertate absolută este relativă. Iar asta pentru că trebuie să respecte totuși legile fizicii și alte legi pe care știința le formulează pe măsură ce le descoperă. De ce? Pentru că pînă și ficțiunea trebuie să se supună adevărului, pentru că scriitorul nu poate minți, nu poate păcăli pe nimeni, pentru că cititorii pasionați de acest gen de scrieri sînt oameni școliți care știu cum funcționează lucrurile pe Pămînt sau în spațiu și, deci, lumile inventate pot să fie oricum, dar, ca să fie credibile, ele ar trebui să funcționeze. Doar așa ar avea sens.

Și am să spun acum ceva ce poate îi va bulversa pe unii: scriitorii de science-fiction nu anticipează nimic. Doar își scriu poveștile. Iar dacă se întîmplă ca, la un moment dat, tehnologia să însemne „telefon mobil”, asta nu e pentru că cineva a prevăzut apariția lui, ci pentru că un inginer a urmărit, poate, serialul Star Trek, seria veche, unde l-a văzut pe căpitanul Kirk vorbind cu membrii echipajului într-o cutiuță pe care o ținea în pumn și și-a spus: „Ia hai să fac eu un telefon cum aveau ăia în serial, dar de-adevăratelea”. Unul dintre lucrurile interesante pe care le poți afla urmărind emisiuni de știință la TV este că foarte mulți savanți și pionieri ai noilor tehnologii au fost (și au rămas) fani ai literaturii SF.

Așa că… imaginarea viitorului în cărțile SF nu este decît o componentă a construcției de lumi în care autorul se poate juca cu noțiunile pe care le știe din școală, din practicarea unei meserii sau din textele științifice citite. Iar literatura… de-abia de aici începe. Cînd e. Cîtă e. Ca toată literatura lumii, de altfel. În unele cazuri există, în altele nu.

Literatura SF, ca parte a literaturii, a fost și ea radiografiată, scanată, disecată, catalogată, împărțită în genuri și subgenuri, după tematică, după instrumentele folosite de scriitori, după stil chiar. Astfel încît putem spune cu adevărat că nici viitorul nu mai e ce-a fost. Avem utopii, distopii, space opera, cyberpunk și multe, multe altele, genuri și subgenuri, fiecare cu propunerile lui, cu variantele lui de „viitor”.

Utopia unei societăți perfecte a preocupat mintea umană de la Republica lui Platon și Utopia lui Thomas Morus (1516) la Noua Atlantidă de Francis Bacon (1627), care introduce în povestea lui știința și tehnologia, fără de care nu poate exista viitor, pînă la filmele și serialele Star Trek (creator Gene Roddenberry, 1966) în care civilizația umană, democratică și meritocratică, a creat împreună cu cîteva rase extraterestre Federația Unită a Planetelor și, cu ajutorul Flotei Stelare, se extinde în univers.

Cu Star Trek intrăm deja în genul space opera, adică planete și nave spațiale, civilizația umană extinsă în spațiu, în care i se alătură celebra serie de filme Războiul stelelor (creată de George Lucas, primul film apărut în 1977).

Dar despre expansiunea civilizației umane dincolo de planeta Pămînt m-aș mulțumi să menționez cărțile marțiene, dedicate cuceririi planetei Marte, probabil primul obiectiv măreț și tangibil într-un timp rezonabil al explorării spațiale umane. Marțianul (Andy Weir, 2011), în care un membru al unei expediții pe Marte rămîne din greșeală acolo și e nevoit să supraviețuiască ceva mai mult de un an și jumătate și chiar o face, respectînd cunoștințele științifice contemporane, într-un roman (și un film) de foarte mare succes, poate tocmai pentru că povestea este mai la îndemînă, mai credibilă, folosind tehnologia accesibilă azi. „Trilogia marțiană” a lui Kim Stanley Robinson (primul volum în 1992), despre terraformarea planetei Marte (da, știu, în DEX nu există cuvîntul terraformare). O altă carte despre Marte, cu povești din viața de după colonizare, este Cronicile marțiene, de Ray Bradbury (1950).

Dincolo de Marte e galaxia, dincolo de galaxie sînt alte galaxii, universul. Poveștile  galactice le-aș pune într-o altă categorie de viitoruri – și folosesc pluralul, de data asta, pentru că vorbim despre zeci de mii de ani, mii de ani-lumină de străbătut etc. – despre care s-au scris cărți-cult (sau pe cale de a deveni cîndva, cine știe?). Și amintesc aici seria Fundația, a lui Isaac Asimov (primul volum apărut în 1951), seria Dune, a lui Frank Herbert (primul volum în 1965) sau, mai pe la noi, Abația lui Dan Doboș (o trilogie al cărei prim volum a apărut în 2002) și Sfîșierea Onei Frantz (1999). Dar în aceste cazuri avem mult mai mult decît un posibil viitor, aici e vorba despre o întreagă istorie și civilizație umană (și nu numai umană).

Nu știu de ce, poate e în firea omului să se gîndească la ce e mai rău, să pună răul înainte, dar distopia a fost mereu prezentă în gîndurile scriitorilor (nu numai exclusiv de SF). Și poate nu degeaba, poate că a fost un fel al scriitorilor de a spune omenirii că istoria se repetă, că acela care nu învață nimic din trecut riscă să-l repete… De la Evgheni Zamiatin (Noi, 1920) și Aldous Huxley (Minunata lume nouă, 1938) la George Orwell (Ferma animalelor, 1945, și 1984, 1949) sau Ray Bradbury (Fahrenheit 451, 1953), pînă la Margaret Atwood (Povestea slujitoarei, 1985), Kazuo Ishiguro (Să nu mă părăsești, 2005) sau filme ca Brazil (1985), Mad Max (1979), Gattaca (1997) sau Matrix (1999).

N-aș trage o concluzie. Viitorul ne preocupă și depinde doar de noi să fim pregătiți. Fie și doar imaginînd situații posibile. Viitoruri. Pentru că, vorba cuiva: trăim într-un univers care a fost cîndva SF.

Michael Haulică este scriitor. Cea mai recentă carte a sa este O hucă în minunatul Inand, Editura Tritonic, 2016, ediția a 2-a).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

ciocolata pat dulciuri istock jpg
Slăbești mai mult dacă nu te abții. Studiu revoluționar: gustările „interzise” pot fi cheia succesului în dietă
Un nou studiu arată că gustările „vinovate” pot accelera slăbitul. Află de ce moderația bate restricția în curele de slăbire!
image png
Motivul pentru care este bine să bei în fiecare dimineață un smoothie de papaya și ananas
Un smoothie de papaya și ananas savurat în fiecare dimineață poate face minuni pentru sănătatea ta – și nu, nu e doar un mit tropical.
Legende ale muzicii internaționale concertează în toamna 2025 la București Colaj
Nikos Vertis, vocea iconică a Greciei, cântă în premieră în România, alături de Bocelli, Carreras și Arash. Unde și când va avea loc concertul
În septembrie 2025, Bucureștiul găzduiește o serie de concerte cu artiști de renume internațional, printre care și Nikos Vertis, care vine pentru prima dată în România. Între 11 și 13 septembrie, Piața Constituției va fi scena unor spectacole care promit să rămână în memoria publicului.
Spionaj în anii interbelici. Foto ilustrativă. Sursa arhivă: BND-BUND.de
Dezvăluiri despre rețeaua de spionaj german din România interbelică. Dosarele secrete ale firmelor care căpușau economia românească
Serviciul Român de Informații păstrează în arhivele sale, declasificate în prezent, documente despre societăți suspectate că au fost folosite ca paravan pentru acte de spionaj, în special din partea Germaniei naziste, pe teritoriul României, în anii premergători celui de-Al Doilea Război Mondial.
amnezie pierdere memorie jpeg
Obiceiurile zilnice care îți afectează creierul și favorizează pierderea memoriei fără să-ți dai seama
Deși mulți dintre noi avem grijă de sănătatea fizică, puțini acordăm cu adevărat atenție organului central care ne definește funcționarea zilnică: creierul.
Cancerul între iluzii de vindecare și realitatea științifică Colaj DMS
Nu cancerul ucide rapid, ci iluziile de vindecare: Clismele cu cafea și sucurile „miraculoase”, capcane mortale în era dezinformării
Dezinformarea pune în pericol pacienții cu cancer care aleg pseudo-tratamente periculoase în locul terapiilor validate. Află ce spun experții despre acest fenomen alarmant.
condimente jpg
Condimentul cu efect antiinflamator puternic. Ameliorează artrita și ajută la slăbit
În ultimii ani, turmericul – o rădăcină aurie cu gust ușor amărui și aromă intensă – a devenit tot mai popular în rândul celor care caută soluții naturale pentru menținerea sănătății.
lingouri
Aur vs. Bitcoin: cât de atractive sunt pentru investitori și care are cel mai mare randament
Timp de secole, aurul a fost principalul reper al stabilității financiare, considerat un veritabil depozit de valoare în perioade marcate de incertitudine. În prezent, însă, statutul său este contestat direct de Bitcoin, adesea denumit „aur digital”.
inaugurare Terra Borza Teutonica 1, foto Facebook Luca Dinulescu jpg
Peste 1.000 de iubitori de drumeţii au participat la inaugurarea Terra Borza Teutonica, un nou traseu pe Via Transilvanica. „E superfain”
Peste 1.000 de oameni s-au adunat joi în Zărnești pentru inaugurarea unui nou traseu pe spectaculoasa Via Transilvanica.