Şcoala online. Cîmpurile cu maci şi crinii de apă

Mihaela NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
Şcoala online  Cîmpurile cu maci şi crinii de apă jpeg

Dacă se pierde firul generaţiilor, cine-l mai poate găsi?! Găsesc întrebarea asta în Amor intellectualis. Romanul unei educaţii, cartea lui Ion Vianu, cu referire la o perioadă de criză. Ideea de continuitate apărea ca soluţie a „divorţului”, generator de barbarie, dintre cultură şi societate. Barbarie înseamnă, într-o epocă a crizelor succesive, de exemplu, să renunţi la educaţie, deşi soluţii s-ar găsi. Îţi aşezi mai bine scaunul de la calculator, să nu-ţi dea ameţeli coloana cervicală. Pînă la capătul zilei, ai timp să-ţi dai seama ce vei face mîine ca să nu se piardă firul. O să fii mai mult ca oricînd în casa lor. Şi ei în casa ta. Online.

Porneşti de la analiza resurselor şi începi să construieşti, folosindu-ţi instinctul şi experienţa. Şi ai foarte mult la dispoziţie, tot continentul imaginaţiei, cărţile şi muzica sferelor, ce a fost şi ce nu va fi niciodată, realul şi imposibilul. Şi o programă. Forjarea interioră, metafora claudiukomartiniană a redefinirii formulei umane, nu funcţionează fără chin. Te apuci de învăţat pe cont propriu, nu aştepţi să ţi se spună mereu ce să faci. Reformatezi mintea.

Gîndeşte-te ce ai vrea să înveţe ei, care-ţi sînt obiectivele. Eu ştiu ce vreau. Lectură şi înţelegere a textului, interpretare şi analiză. Scriere despre text. Mai vreau elemente culturale, transdisciplinaritate şi metacogniţie. Simţ estetic şi plăcerea de a citi în diferite formule, text şi imagine, context şi subtext, arta de trăi frumos şi ştiinţa de a înţelege cum funcţionează lumea contemporană. Claude Monet a pictat en plein air multe cîmpuri cu maci, grădini pline de irişi, crinii de apă şi ambarcaţiunile de pe Sena. Impresionismul va fi pretextul pentru deschiderea de orizonturi.

Planifică interacţiunile, elev-profesor, elev-elev, elev-conţinut de învăţare. Fii acolo pentru fiecare dintre ei. Făceam asta şi în şcoala tradiţională. Răspund fiecăruia în parte, cît de des și de consistent pot, nu reușesc tot timpul, dar scriu repede, știind că ei așteaptă acest feedback prompt. Revin pe parcursul zilei, dacă e cazul. Cîțiva, Daria şi Alice printre ei, au început să mă ajute și comentează intervențiile colegilor, puțin, dar încurajator, în așa fel încît comunicarea se ramifică.

Utilizează tehnologia pentru ceea ce aduce ea nou. Simplul transfer al lecţiei tradiţionale pe suport online nu funcţionează. Reușesc prin diverse aplicaţii să ating şi subiectele preferate de mine, şi subiectele preferate de ei, făcînd din textul literar mai mult decît pot face la școală, un pretext pentru discursul extraliterar – pictura impresionistă, pe fundal cu Bolero de Ravel. Am învăţat să creez jocuri (spînzurătoarea, careuri, hărţi, labirinturi, cîrtiţe care ascund greşeli ce trebuie identificate – gramatică funcţională) şi să fixez cunoştinţele, avînd o imagine exactă a nivelului de achiziţie cognitivă. Copiilor le plac mult jocurile şi ar vrea să le păstrăm cînd ne vom întoarce în bancă.

Ajută-i să se organizeze, să capete autonomie. Văzînd că folosesc un termen nou fără să-l explic („irizații”), Bianca a luat inițiativa și l-a explicat cu DEX-ul. A făcut lucrul acesta aproape concomitent cu Luca. Îi văd gata să preia lecția din mers, pe nişte jaloane pe care am avut grijă să le stabilim împreună – salutul de dimineaţă, jurnalul orei anterioare, minutul de lectură, impresiile şi comentariile, joculeţele. Ritualurile orei. Nu cumva am uitat să postez catalogul virtual?! Am uitat… Haideți, doamnă!

Foloseşte-te de feedback pentru a-ţi optimiza lecţia. Cîţiva fug de exercițiul gîndirii, se refugiază în exercițiile simple, reduc totul la bifarea unui catalog online, participarea la oră fiind, în unele cazuri, nesemnificativă sau inexistentă. Apar uneori confuzii şi chiar erori de apreciere care trebuie corectate. Un copil a înțeles din tabloul lui Monet că la Veneția sînt bălți (a vrut să spună canale) şi că în (toată) Italia se circulă cu gondola.

Dacă se pierde firul generaţiilor, cine-l mai poate găsi?! Pe stradă, un puşti de vreo 10 ani, deşirat, cu ochii vioi, mă întreabă dacă nu vreau să cumpăr o carte. Îl recunosc în el pe Gavroche. Îi văd coastele ieşind prin tricou. Ţine cartea aceea veche ca pe o pîine, răsucită, aşa încît nu-i văd coperta. Îmi imaginez că ar putea fi orice carte, chiar şi un album de pictură – cîmpurile cu maci şi crinii de apă s-ar ivi acolo, sub braţul lui Gavroche. Nu ştie să citească, ar fi trebuit să intre la pregătitoare, dar a venit criza. Să treacă pandemia şi promite că va merge la şcoală. Dacă iau cartea, o să aibă şi el bani de-o îngheţată. Ei, m-am hotărît?! Iau cartea.

Mihaela Nicolae este profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Buzău. A fost distinsă cu titlul de profesor MERITO 2018, în cadrul unui proiect de recunoaștere a excelenței în educație.

Foto: wikimedia commons

Comunismul se aplică din nou jpeg
Ale lumii două fețe
Oamenii n-au fost, poate, mai răi sau mai buni în istoria lor, dar instrumentele prin care au exercitat răul au variat considerabil, adică s-au dezvoltat.
p 10 jpg
Unidimensionala banalitate
Dacă România l-a ales pe Iliescu președinte în 1990, de ce s-ar mai fi făcut vreodată alegeri?
29903084942 33e7aa40d1 c jpg
Despre conceptul de „rău” din perspectiva diverselor teorii filosofice
Răul metafizic precum și cel empiric sînt explicate prin patru mari tipuri de teorii.
32851415932 5b1b685b66 c jpg
Hater-ul de Internet și hater-ul sub acoperire
„Hater”-ul, o persoană măcinată de anxietate și nemulțumiri, care își găsește o personificare a anxietăților și nemulțumirii ca poetul muza, a existat dintotdeauna.
1024px Don Chepito witnessing a boxing match between a black man and a white man MET DP869355 jpg
„Să te dezlănțui într-un mod controlat” – interviu cu Cătălin MOROȘAN
„E foarte bine să-ți dezvolți furia, dar trebuie s-o folosești în mod controlat, pentru că nu poți să încalci regulile. Și în ring, și în viață sînt reguli de respectat.”
p 1 jpg
O structură limbică arhetipală sau în miezul răului
Un copil nu are niciodată părinții pe care-i visează, doar copiii fără părinți au părinți de vis.
p 14 Parintele Rusu cu familia jpg
A fi cu „etichetă”
Un grăunte de răutate adîncă, izvorîtă din crunta răzbunare și din trufia unui slujbaș plenipotent al statului, a schimbat pentru totdeauna biografia peste veacuri a părintelui Rusu Petre.
p 21 sus WC jpg
Cele două fețe ale sufletului
Oricît de mult ne-ar plăcea să fim doar buni n-o să ne iasă, vom produce suferință și dacă ne-am propus, și dacă nu.
p 21 jos jpg
Fețe-fețe ale răutății
Cred că răutatea are o grămadă de fețe, ceea ce o face, deseori, greu de identificat. Sau ușor de confundat.
Bătălia cu giganții jpeg
Unde greșesc autoritățile
Oare, în loc ca autoritățile să încerce să deservească traficul auto, nu ar fi mai constructiv, ca să nu zic mai la îndemînă, să-l descurajeze sistematic?
951 t pag10 foto Alberto Grosescu jpg
Străzi Deschise. Un pariu pentru viitorul Bucureștiului
Avem nevoie de asta ca de aer! Sau și mai bine spus, avem nevoie de asta ca să mai avem ceva aer.
p 11 jpg
Un spațiu public sigur
Mai nou vedem o șansă în tehnologii de condus autonom; mai bine ar fi să mergem din nou autonom pe picioarele noastre.
p 1 jpg
„Ce nu înțelegeți voi este că…”* – 11 lecții despre oraș
Pietonizarea e permanentă. A merge pe carosabil, chiar dacă temporar ți se dă voie, e aproape umilitor.
951 t pag12jos foto C Dragan jpg
În Suedia, două roți sînt mai bune decît patru
Municipalități suedeze au început să reducă drastic numărul locurilor de parcare din centru, înlocuindu-le cu parcări pentru biciclete.
p 13 jpg
Libertatea de a nu folosi mașina
Noua libertate este de a nu fi blocat în trafic, de a nu plăti rate la mașină, de a nu fi vulnerabil la fluctuațiile prețului petrolului.
1024px Bucharest Citaro bus 4374 jpg
În ce fel de oraș vrem să trăim?
Dacă alegi să optimizezi infrastructura pentru pietoni, mutînd accentul de pe autovehiculul individual, atunci vei aloca bugetul unor proiecte prin care crești capacitatea de transport în comun.
Paris patrimoine jpg
„În ceea ce privește mobilitatea urbană, cel mai important e să lupți împotriva izolării” – interviu cu Carlos MORENO
Administrațiile locale se confruntă cu această mare provocare de a oferi o alternativă la mașina personală care să fie acceptabilă pentru un număr mare de cetățeni.
Viețile netrăite jpeg
Cît de ficționale sînt țările și spațiile în care trăim?
Liniștea și familiaritatea sînt suficiente sau devin prea puțin cînd vine vorba de promisiunea unui altfel?
Drepnea
Jumătate mișcare, jumătate siguranță
Locurile sînt sinonime cu niște stări psihice, sînt legate de întregi constelații de lucruri trăite, sunete, imagini, intensități care au înscris acel teritoriu pe harta mea emoțională.
Neuhausen (Erzgeb ), die Schlossgasse JPG
În satul Noulacasă
Acest sat se numește Neuhausen, iar mie, în română, îmi place să-i spui Noulacasă.
mare
Un lac între munți
Am știut că atunci, acolo, sînt fericit și că e un loc în care o să mă întorc întotdeauna cînd o să mă pierd, cînd o să-mi fie foame, sete sau o să mă rătăcesc.
p 11 jos jpg
Aici, între cei doi poli ai vieții mele
Cred că pentru mine e esențial să pot oscila între două stări sau două locuri sau două universuri sufletești.
p 12 Paris, Cartierul Latin WC jpg
Orașe uriașe
Mă văd întors în Paris, trăind liniștit viața altora, recunoscător celor care se poartă frumos cu mine, pînă cînd alții, nou-veniți, încep să îmi fie recunoscători că mă port frumos cu ei.
25869202527 80595838cf c jpg
4 case x 4 mașini
Mașina pe care mi-aș fi luat-o putea funcționa drept criteriu de delimitare a unor intervale (micro)biografice.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.