„Să-și închidă telefoanele, să vină la fix...” Trei întrebări pentru Tudor CHIRILĂ

Tudor CHIRILĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
image

Cum caracterizați publicul de teatru din România? Cît de mult s-a schimbat el în ultimii ani? 

Cred că un amănunt extrem de important este că publicul de teatru a îmbătrînit. În sensul că el nu e dublat de un aflux de tineri care să păstreze media de vîrstă a spectatorilor într-o zonă rezonabilă. Mai cred că publicul de teatru are o zonă hardcore, aceea a împătimiților, care bifează cel puțin patru-cinci spectacole pe lună, spectatori de teatru cu ștate vechi, și un public mai superficial, axat poate mai mult pe dinamica de entertainment, care își propune să se simtă bine. O întrebare interesantă este cum a schimbat sau schimbă tehnologia paradigma consumului de teatru. Nu reușesc să-mi închipui așteptările spectatorului care are acces la atîta conținut încît riscă să se piardă în el, toate serviciile de streaming aflate în casele românilor cu venit mediu sau peste mediu. Nu-mi dau seama dacă teatrul e considerat o alternativă la acest tip de conținut sau e doar încă o formă de consum light. E de analizat în ce măsură lumea merge la teatru după „vedete”sau se documentează vizavi de text, regizor, gen. Aici scoatem din discuție publicul avizat, desigur. 

Cum comunicați cu publicul dumneavoastră pe scenă și dincolo de ea? 

Ca actor îmi fac rolul. E atît de simplu. Relația spectator-actor se naște de la sine, odată cu desfășurarea spectacolului. Îmi place să-mi urmez rolul și să nu-mi schimb partitura în funcție de reacții. Un spectacol e diferit, într-adevăr, pentru că publicul e diferit, dar și pentru că tu vii cu un bagaj energetic diferit în fiecare seară. Constantă la mine e încercarea de a-mi respecta partitura așa cum a fost gîndită. La concerte e cu totul altceva, acolo libertatea e mult mai mare și nouă ne place să stimulăm publicul, să-l luăm cu noi în barcă, să-l punem la treabă cu vocea, să-i aducem aminte că a venit acolo ca să cînte, nu doar să contemple detașat. E distractiv. 

Dincolo de scenă există social media. În pandemie, treaba s-a acutizat. Casele de bilete ar putea fi extrem de ușor desființate. Oamenii cumpără online. Peste 55% din cei 9.000 de spectatori ai turneului național cu „Visul american” au aflat de turneu de pe pagina mea de Facebook. Alți 16% din media online, restul din media clasică. Foarte puțini au venit pe filiera afișajului stradal. Schimbarea raporturilor e uriașă. Așa că încerc să fiu prezent cu proiectele mele în social media. Pentru teatru, mai mult Facebook, pentru muzică mai degrabă Instagram, TikTok și YouTube.

Ce așteptări aveți de la publicul dumneavoastră? 

La teatru, să-și închidă telefoanele. Să nu filmeze în timpul spectacolului, e o practică din ce în ce mai agasantă. Să vină la fix. Să nu se năpustească la garderobă, la aplauze. Să aplaude așezați pe scaun, așa cum e firesc, nu să-mi dea senzația în fiecare seară că iau premiu pentru întreaga activitate, ridicîndu-se în picioare. La concerte, să se simtă bine, să se bestializeze.

Tudor Chirilă este actor și muzician.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.