„Să nu uităm că toate formele sînt în natură” – interviu cu artista vizuală Chantal QUÉHEN

Publicat în Dilema Veche nr. 958 din 18 august – 24 august 2022
image

Locuiți și creați în Elveția, unde totul este verde, curat, impecabil. Care este relația dvs. cu natura? Este o evadare, o reverie a copilăriei întreținută de mitul familiei (adică o mamă nemțoaică, născută în apropiere de Marea Pădure Turingiană, și un bunic care a fost horticultor și crescător de pomi). În ciuda mediului industrial și a cărbunelui, locul meu de naștere, Hersin-Coupigny Pas de Calais, era situat nu departe de dealurile din Artois. Un peisaj rural destul de verde și împădurit, unde duminica și de sărbători mergeam la plimbare cu părinții noștri. Iar mai tîrziu cu prietenii de joacă, apoi singură cu bicicletă, mi-am trasat teritoriul „meu”, dincolo de mormanele de zgură, spre crîng și pădure. În acest oraș minier, aproape toate casele aveau o grădină de legume. Mama, fără îndoială,  și-a făcut grădina ei din nostalgie, iar pasiunea pe care a avut-o pentru plante a făcut din aceasta o grădină cu flori, ceea ce a fost și încîntarea mea. Relația mea cu natura înseamnă o serie de senzații și de observații. O impregnare.

S-a schimbat ea în timp?

Da, în sensul schimbării orizontului, ieșirii din „parc”. Nu în ceea ce privește „gustul” pentru natură, pentru formele, mirosurile, culorile ei. Dar această epocă ne tulbură reprezentările și ne poate parazita simțurile.

Care este prima amintire legată de o grădină?

Se leagă de o fotografie: am poate 5 ani, păr blond prins într-o coadă, sînt îmbrăcată într-o rochie albă și stau în mijlocul unui pat de flori, zîmbesc, cine știe cui. Este o grădină amenajată, foarte înflorită, locuită de insecte și fluturi.

Cum vă inspiră și vă impresionează în arta dvs. ceea ce vedeți?

Grădina face parte dintr-o construcție, o compoziție ca un tablou. Monet a excelat în asta la Giverny. Poate că asta m-a adus la peisaj, dar imaginația mea a dat totul peste cap. Prefer natura sălbatică, deși aproape peste tot este „îmblînzită” de mîna omului. Este o sursă inepuizabilă pentru un artist, cum a spus Cézanne, căci toate formele sînt în natură.

Dacă ar fi să alegeți un proiect pe care l-ați realizat, care este strîns legat de floră și faună, ce ați alege?

Un proiect recent la Espace Culturel Assens, intitulat Liber, L’essence du bois, în 2021. Din mai pînă în august 2021 m-am plimbat în pădure la Baulmes, pe potecile din preajma lacului Neuchâtel și apoi prin orașul Yverdon. Am meditat și am observat strălucirea frunzișului, împletirea plantelor, vertijul vîrfurilor arborilor, trunchiurile uscate și moarte sau copacii giganți, dezrădăcinați, mușchiul putrezit, liniile grafice ale cozilor de cal. Am ascultat cum trosnește scoarța, locuită de ființe nevăzute, foșnetul lor neîncetat, lumea senzuală a viului. Am simțit pămîntul și rășina lipicioase pe degete, după furtună. M-am întors la atelier cu o recoltă bogată: brațele pline de frunze, ramuri înnodate și rupte, crenguțe de flori sălbatice, mușchi, licheni, rădăcini de tot felul. Am contemplat-o și mi-am pregătit culorile, uneori un amestec de pămînt, pigmenți sau cerneală indiană, sepia, cărbune simplu ca materie primă a imaginii. Fluiditate, vîscozitate. În liniștea atelierului, consider prezența acestor lucruri ca pe un dar.

Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o de la plante?

Este relația cu frumusețea vieții și cu fragilitatea ei. O ofrandă pe care o sărbătorești în felul tău prin linii, culori, urme. Este o contemplare și o formă de meditație.

Chantal Quéhen locuiește în Yverdon les Bains și o găsiți pe https://www.atelierdupiaf.ch.

interviu realizat de Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.