Rusia și cultura ei (neo)imperială sau despre cum se autoîndeplinesc profețiile politice

Cosmin POPA
Publicat în Dilema Veche nr. 954 din 21 – 27 iulie 2022
image

Una dintre „dilemele” celor care, într-un fel aproape inexplicabil, încearcă un soi de simpatie pentru ceea ce astăzi fac în Ucraina armatele lui Putin este legată de presupusa contradicție între „marea cultură rusă”, așa cum șablonard se exprimă mulți, și politica acestui stat. Putin însuși, mimînd prost surpriza, ca și reținerea, de altfel, vorbește des despre încercările Occidentului de „anulare” a culturii ruse, administrînd în subtext o nouă critică depășitului multiculturalism. Mizînd pe ignoranța sau ticăloșia celor care îi iau în serios, Putin și oficialii săi continuă să încerce să ne convingă că sîntem în mijlocul unei catastrofale „neînțelegeri”, în care Rusia este din nou greșit interpretată, dar mai ales neacceptată, în toată complexitatea ei culturală. De fapt, dacă este să credem Kremlinul, bombardamentele pe care le execută zilnic în Ucraina nu sînt altceva decît o nouă etapă a luptei pentru pace pe care o duce de atîția ani sau poate o formă ceva mai contondentă a luptei pentru „suveranitate culturală”, pe care țara sa o duce împotriva Occidentului, pe teritoriul unei națiuni vecine, care nici măcar nu există, de fapt.

În realitate, nimeni nu-i pune la colț pe clasicii ruși, fie ei scriitori, compozitori sau poeți, și nici pe autorii spectaculoaselor experimente teatrale precum Kirill Serebrennikov, cu al său „Centru Gogol” din Moscova – de curînd închis printr-o anchetă penală – sau pe nu mai puțin curajosul Konstantin Bogomolov, cu al său Bărbat ideal de la Teatrul „A. Cehov”, care încă din 2013 s-a „bucurat” de ura unanimă a „credincioșilor” cu veșnicele lor sensibilități rănite. Poate în cauză să fie celebrul dirijor al lui Putin, Valeri Gherghiev, cel care se lăuda că primește deseori „însărcinări oficiale” de politică externă, sau nu mai puțin celebra soprană Anna Netrebko, care în 2014 se ostenea patriotic prin donații consistente pentru milițiile mafiote pro-ruse din Donbas. Pentru astfel de reprezentanți ai culturii ruse, scoaterea din circuitul internațional al muzicii este doar un act de justiție morală, similar cu cel al sancționării oficialilor regimului Putin implicați direct în războiul din Ucraina. În cauză este de fapt producția intelectuală apărută la umbra regimului autoritar al lui Putin, care are în centru ideea conflictului civilizațional între Rusia și Occident, pentru care, pe fond, nu mai există nici o diferență între literatură, istoriografie sau filozofie și propagandă.

Obsedată de găsirea unei noi formule ideologice de natură să consolideze societatea în jurul lui Putin, Rusia se străduiește de ani buni să articuleze o „idee națională”, în care noua dictatură imperială să fie prezentată drept apogeu al istoriei naționale. Ca și în cazul insesizabilelor diferențe între marxism-leninismul „științific” și cel destinat uzului comun, noua cultură rusă este un conglomerat de obsesii și idei, invocate în cel mai bun caz circumstanțial, în funcție de oportunitatea politică. Acest discurs, axat pe obsesia confruntării cu „Occidentul colectiv”, în toate formele sale directe sau indirecte, este impus societății nu doar prin cărți, studii sau articole, dar în egală măsură prin atitudini publice, menite să sublinieze unitatea dintre Putere și spirit în Rusia lui Putin.

O astfel de evoluție, pe care oficialitățile o prezintă deseori drept un consens intelectual, este de fapt rezultatul unui sistem instituțional atent construit în cursul anilor, menit să anuleze autonomia științelor umaniste în raport cu statul. Preluarea controlului științei și creației de o salbă de agenții federale sau de administrația locală și renunțarea la formele mai vechi de organizare a științei, cum este cazul Academiei, a făcut ca demnitarii guvernamentali să devină principalii decidenți în chestiunile privind finanțarea activităților intelectuale, prin sistemul granturilor.

Noul sistem instituțional și comenzile ideologice lansate mai mult sau mai puțin subtil de autorități au creat rapid falsa nevoie a unei culturi oficiale, în acord cu prioritățile ideologice ale autorităților. Cultura Epocii Z, pe care astăzi o vedem că „pune mîna pe pistol” prin pozițiile sale „patriotice”, cum scrie Andrei Kolesnikov – referindu-se la declarațiile scandaloase ale directorului Ermitajului – este rezultatul unei presiuni politice, care a adus în centrul vieții intelectuale oficiale ideea deglobalizării culturale a Rusiei, ca prim pas spre realizarea marelui „proiect civilizațional rusesc”.

„Lumea rusă”, o formă de restaurare virtuală a imperiului în mințile și sufletele rușilor, aparent prin cultură, dar de fapt prin propagandă, nu este decît o mică parte din acest torent de idei, menit să fundamenteze cultural dictatura lui Putin.

Aleksandr Panarin, un filozof sovietic transformat în perioada de după destrămarea URSS într-un adevărat proroc al noului mesianism rusesc, punea în centrul reflecțiilor sale ideea unei civilizații ruse pravoslavnice, menită să corecteze excesele globalizării și efectele unilateralismului american. „Făuritorii de astăzi ai lumii globale sînt tentați să refuze altor civilizații, în special civilizației noastre, dreptul de a participa la desăvîrșirea lumii globale, scria el în 2003, și mai ales dreptul de a-i corecta unilateralul caracter american. Se pare că ei se bazează pe faptul că ordinea globală este fixată pentru veșnicie, așa cum este acum, așa cum o formează cei care sînt mai bine poziționați pentru asta. Istoria ne arată însă că nici o ordine nu durează veșnic, iar dacă noua ordine globală se dovedește a fi nedreaptă și unilaterală ea va fi revizuită într-o nouă fază a ciclului istoric, care nu va fi nimic altceva decît o replică la această fază americană a ordinii mondiale.” Dincolo de neobositul dialog cu slavofilii ruși de la jumătatea secolului al XIX-lea, cartea lui Panarin, apărută în 2003, dar care la vremea respectivă nu a trezit un interes la fel de viu ca acela de care se bucură doctrina sa în prezent, pleca de la premisa simplă că, din moment ce lumea se îndreaptă spre o ordine globală, Rusia are și ea nevoie de propria viziune globală, menită să o apere de pericolul „dizolvării” în civilizația occidentală.

Toate aceste căutări nu sînt decît recitiri ale tradiționalelor dileme civilizaționale ale Rusiei, care arată, de fapt, o capacitate infimă de progres politic și intelectual. De aceea, atunci cînd Vladimir Șevcenko, unul dintre cei mai radicali adepți ai școlii lui Panarin, scrie despre cum Rusia este menită să contrapună „valorilor europocentriste” pe acelea „general umane”, el nu face decît să reia într-o formă diluată vechea dispută între drepturile politice și cele sociale, care a despărțit cele două tabere în timpul Războiului Rece. Pentru Șevcenko, dacă specificitatea civilizațională a Rusiei constă în caracterul multinațional al societății sale, cea politică trebuie să rezide în reabilitarea imperiului ca formă modernă de organizare statală, cu scopul rezistenței în fața „expansionismului liberal” occidental. Pornind de la exemplul Chinei și Iranului, despre care afirmă că sînt state care au păstrat trăsături imperiale, nefiind capabile să devină „naționale” în sens occidental, el afirmă că, împreună cu Rusia, acestea tind să formeze un nou tip de stat, pe care îl numește „formațiune cu caracteristici imperiale”, menită să susțină ideologic și practic procesul de „diversificare civilizațională” a lumii.

Rusia lui Putin s-a arătat extrem de interesată în identificarea și oficializarea unei ideologii în baza căreia să pretindă că acționează politic. De aceea Programul „Proiectul rus de dezvoltare civilizațională”, generos finanțat de către stat, a atras intelectuali din diverse sfere. Cel mai consistent rezultat al acestei căutări a fost stabilirea unui consens public în ceea ce privește nevoia asumării trecutului imperial, dar mai ales a viitorului, de către noua Rusie. În pofida impresiei de modernitate pe care doresc să o degaje astfel de preocupări, asistăm de fapt la o ofensivă anacronică a categoriilor și a conceptelor care au marcat dramatica istoria intelectuală a secolului al XIX-lea și a primei jumătăți a celui de-al XX-lea. Astăzi, filozofii, politologii și „culturologii” ruși scriu și vorbesc fără reținere despre „supremații civilizaționale”, „vocații imperiale” și efectul pozitiv al „factorului încercuirii ostile” în construcția Imperiului Rus. Singura „noutate” în tot acest zgomot despre specificul Rusiei este invocarea presupusei rusofobii de care suferă întregul Occident, dar aceasta nu merită atenția noastră.

„În decursul secolelor, ne arată Tatiana Parhomenko, civilizația rusă a îndeplinit rolul unei avangarde a puterii pentru micile popoare care au făcut parte din imperiu și care evoluau în diverse epoci istorice, aveau forme specifice de activitate economică, credințe și mentalități diferite. Datorită capacității Moscovei și Petersburgului de a crea sisteme, dar și faptului că Centrul rusesc a acționat în raport cu periferiile în calitate de donator de resurse financiar-economice, instituționale, culturale și intelectuale s-a reușit formarea grandioasei lumi ruse, care odată cu timpul a depășit granițele Rusiei. Această lume nu poate fi legată de Orient sau de Occident, Asia sau Europa, putînd fi interpretată doar în unitate cu nucleul său, Rusia, și în legătură cu întreaga complexitate a condițiilor și caracteristicilor geografice, climaterice, demografice, economice și culturale care o guvernează.”

Atunci cînd, în 1995, Natalia Narocinițkaia elabora „Actul cu privire la unitatea poporului rus”, în care rușii erau declarați popor împărțit cu dreptul inalienabil la reunificare, cu siguranță nimeni nu anticipa că ideile sale vor exercita o influență atît de mare asupra liderilor ruși. Petr Ședrovițkii avea să-și publice de-abia în 1999 „Lumea rusă și dimensiunea ei transnațională” (tr. a.), iar pentru el această lume era mai mult o rețea de distribuție și promovare a produselor economiei ruse. Pentru Natalia Narocinițkaia, fragmentarea rușilor în comunități aflate acum în afara granițelor a pus imediat problema unei strategii de recuperare a acestor teritorii. „Problema constă în faptul că fiind un stat independent, scria Narocinițkaia în 2003, prin definiție, Ucraina devine un stat concurent, și nu unul frățesc și prietenos, oricît de mult ar vrea asta milioane de ucraineni. Această antinomie rezidă în natura lucrurilor. Oricît ar părea de paradoxal, motivul constă în comunitatea genetică și apropierea extremă a acestor două ramuri ale rușilor, care face ca problema existenței unei națiuni ucrainene distincte să fie una controversată. Există o logică implacabilă a evoluției istorice. Dacă rușii și ucrainenii, care au o cultură și o limbă comune, o limbă diferită prin dialectele sale... și o istorie comună pînă astăzi, sînt unitari în obiectivele de politică externă și internă, atunci lipsește logica istorică și rațiunea existenței a două state separate.” Deși o astfel de aserțiune s-ar părea că lăsa deschisă posibilitatea existenței unui stat ucrainean independent, pentru Natalia Narocinițkaia, ca și pentru Putin, existența unei conștiințe naționale ucrainene, diferită de cea rusească, a fost doar rezultatul politicilor Vaticanului de catolicizare, mai exact al Uniunii de la Brest din 1596, și al acțiunilor Vienei de consolidare a posesiunilor sale din Galiția. Pentru cei doi, regimul bolșevic a continuat această politică în primii ani ai existenței sale. Învinuindu-i pe bolșevici că prin campania antireligioasă au continuat politica Vaticanului de înlăturare a creștinilor ortodocși din vestul Ucrainei, iar prin cea de ucrainizare a structurilor de partid, pe cea de consolidare a conștiinței naționale anti-ruse și anti-ortodoxe a ucrainenilor, Narocinițkaia nu face decît să alimenteze o idee care astăzi a devenit dominantă în Rusia, anume cea a artificialității Ucrainei. Desigur, Ucraina are în componența sa teritorii pe care Moscova i le-a alipit tocmai pentru a le cumpăra ucrainenilor loialitatea față de ruși și față de regimul sovietic, însă acest lucru nu-i transformă pe ucraineni într-o ficțiune politică.

Gîndirea neo-imperială, al cărei rol esențial a fost acela de a alimenta ideea predestinării conflictului civilizațional dintre Rusia și Occident, a constituit terenul intelectual ideal pentru activa politică externă rusă de la sfîrșitul anilor 2000. Prezența sa militară activă în fostele republici sovietice, mai ales după războiul din Georgia, și în Orientul Mijlociu, din 2015, discursurile inflamatorii ale lui Putin care au însoțit fiecare succes al său și starea generalizată de așteptare a fazei acute a conflictului au alimentat din plin „profețiile” și „avertismentele”, generos lansate în diverse ocazii de la Kremlin. Transformîndu-și propaganda în politică reală, Putin și apropiații săi au scos aceste idei din spațiul îngust al instituțiilor academice, transformîndu-le, prin simplificare și repetiție, în „adevăruri” comune, pe care astăzi le împărtășește o bună parte a rușilor.

Potrivindu-se de minune cu intențiile regimului de a stopa organizarea autonomă a societății, pentru a o consolida în jurul dictaturii, pe o platformă în care frica față de „dușmanii” din interior și din afară joacă rolul esențial, intelectualii conservatori și Puterea au alimentat intens așteptarea unui conflict iminent între Rusia care „se ridică din genunchi” și cei care doreau să o mențină la pămînt. Pe măsură ce propaganda prezenta acțiunile zonale ale Rusiei ca fiind un succes planetar, căruia, chipurile, i se opunea întreg „Occidentul colectiv”, așteptarea s-a transformat într-o adevărată comandă pentru acesta, iar „profețiile” lui Putin s-au autoîndeplinit. Cu multă vreme înainte de a ataca Ucraina, Rusia s-a crezut în toiul unui război civilizațional cu Occidentul, pe care a încercat să-l ascundă, pînă în momentul în care s-a simțit pregătită de cel real.

Cosmin Popa este cercetător științific la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române, fiind specializat în istoria Rusiei și a Uniunii Sovietice.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image jpeg
Cu ce gânduri intră Paula Seling în noul an?! „Sper să reușim…” Ce spune solista despre duetul cu Fuego, de la Revelionul TVR?
Paula Seling va fi prezentă la Revelionul 2026 de la TVR. Ce surprize a pregătit solista?
pexels nc farm bureau mark 35257723 jpeg
Poinsettia, floarea roșie moștenită de la azteci care dă culoare Crăciunului. Cum a ajuns atât de populară în Europa și de ce poate fi toxică
În fiecare decembrie, poinsettia inundă casele și magazinele – este atât de prezentă încât riscă să devină doar o simplă recuzită sezonieră. Totuși, frumoasa floare roșie nu este o decorațiune care a ajuns la Crăciun din întâmplare.
Ronnie Lockwood FOTO Rob Parson BBC webp
Gestul care a schimbat viața unui cuplu din Marea Britanie: au invitat un om al străzii de Crăciun și a rămas cu ei 45 de ani
În urmă cu aproape 50 de ani, un tânăr cuplu din Marea Britanie a invitat în casa sa un om fără adăpost care a devenit un membru al familiei.
people 9119117 1280 jpg
Secretul cuplurilor care rămân împreună până la adânci bătrâneți! Ce a descoperit „doctorul iubirii” după zeci de ani de studii
Cum facem iubirea să reziste o viață întreagă, dincolo de certuri, oboseală și rutina zilnică? Deși pare un mister imposibil de măsurat, iubirea a ajuns pe masa de lucru a oamenilor de știință.
Maria Zaharova foto Amabasada Rusiei în România jpg
Rusia condamnă blocada navală impusă asupra Venezuelei și acuză SUA de piraterie
Ministerul rus de Externe a declarat joi, 25 decembrie, că SUA reînvie pirateria şi tâlhăria în Marea Caraibelor prin blocada navală impusă asupra Venezuelei.
Ion Ceban FOTO Agora md jpg
Primarul pro-rus al Chișinăului, Ion Ceban, huiduit la un concert al celebrei trupe Zdob și Zdub
Primarul Chișinăului, Ion Ceban, a fost huiduit în timpul unui concert al trupei Zdob și Zdub, desfășurat în ajun de Crăciun pe scena Arena Chișinău. Edilul nu a reacționat public.
microunde mancare jpg
Folosești greșit cuptorul cu microunde. Un obicei aparent inofensiv care îți poate pune casa în pericol
Specialiștii avertizează că mulți dintre noi folosim greșit cuptorul cu microunde, iar unele obiceiuri aparent inofensive pot deveni periculoase.
Gigantopithecus png
De ce a dispărut Gigantopithecus, cea mai mare primată care a trăit pe pământ acum sute de mii de ani. Era un adevărat King-Kong
„Gigantopithecus blacki”, un văr direct al urangutanului, a dispărut acum aproximativ 250.000 de ani, victimă a schimbărilor climatice. Acest animal avea trei metri înălțime, și 250 kg.
shutterstock 2711722659 jpg
Obiectele care le amintesc artiștilor de Crăciunul copilăriei: „Clopoțelul nu era doar un accesoriu, ci un semn că venim cu veste bună“
Pentru mulți adulți, Crăciunul rămâne un spațiu al memoriei. Șase artiști povestesc despre copilărie, tradiții, așteptare și obiecte mici păstrate din brad. Amintiri despre mirosuri, gesturi și lucruri fragile care leagă Crăciunul de atunci de cel de acum.