România era țara mea bună, dar vitregă

Carmen FRUNZĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 964 din 29 septembrie – 5 octombrie 2022
image

Astăzi nu mai știu cu precizie de ce am plecat. Din cauza injustiției sociale, din cauza regimului totalitar? Pentru că statul român era autoritar, fascizant, infantilizant? Sau pentru că oamenii vorbeau în șoaptă? Din cauză că mama unui coleg de școală a murit tînără pentru că nu și-a mai dorit un alt copil și a fost nevoită să avorteze fără asistență medicală? Pentru căjurămîntul lui Hipocrate era subordonat partidului? Din cauză că pe străzi era întuneric beznă? Pentru că mi-a fost foame și frig de nenumărate ori? Din cauza sectoristului din Zona Soarelui – cartierul în care locuiam – care îmi cerea buletinul de fiecare dată ca să se dea important? Din cauza băieților cu care ieșeam și a prejudecăților lor prăfuite? Sau poate pentru că fetele de seama mea mă judecau?  Pentru că păream suspectă, destrăbălată, inadecvată, nonconformistă? Pentru că nu se găseau cărți? Pentru că nu existau sociologia, psihologia sau alte științe sociale și umane? Pentru că filmele pe care le vedeam, muzica pe care o ascultam erau piratate și distribuite pe ascuns? Pentru că aproape totul se dădea pe sub mînă? Blugii. Cafeaua. Guma de mestecat. Ciocolata. Parfumurile. Săpunurile. Vata pentru menstruație. 

Am părăsit țara în mai 1990, cînd aveam 22 de ani, după două tentative eșuate de trecere clandestină peste hotare. Frontiera avea o semnificație particulară atunci. Pe la sfîrșitul anilor ’80, trasam imaginar periplul meu prin Europa, cu o sete imensă de libertate și mai ales cu multe vise. Conjunctura revoluției a semănat cîteva îndoieli existențiale în ceea ce privea alegerea, buna alegere. Despre curaj. A pleca sau a rămîne? Am ales să plec, să văd, să cîntăresc, să înțeleg de ce am trăit închiși atît de multă vreme. Am lăsat în urmă o țară în care nedreptățile sociale mi s-au părut, mai tîrziu, frapante, în care neajunsurile materiale, umane, culturale, instituționale s-au mărit. Simțeam că ceva nu era în regulă, că sistemul a permis să dospească și să prolifereze meschinăria, răutatea, inegalitatea, injustiția, violența și mai ales nepăsarea. Am plecat cu atît de multă sete și dorință de a uita, de a trăi altceva, încît multă vreme am rupt orice legătură cu țara, cu cei dragi, cu familia, cu prietenii. A fost o dislocare. Un fel de terapie, o convalescență. Trebuia să uit ce însemna să fii adolescentă pe vremea aceea, într-o țară fără mijloace de contracepție, cu sentimentul permanent de vinovăție, de frică în fața riscului, a pericolului, cu sentimentul că însuși corpul era un bun comun, o proprietate de stat. Aveam nevoie să uit umilința de a fi supravegheată, judecată, să uit constrîngerile, suma de reguli abuzive și aberante. 

România, pentru francezii pe care care i-am cunoscut în prima luna a sosirii mele în Franța, era o țară distrusă de politica de sistematizare a satelor și a Bucureștiului. Am participat atunci la un proiect de înfrățire între Saint-Priest (o comunăapropiată de Lyon) și Leordina (Maramureș). Emoția revoluției mediatizate era încă vie. Francezii erau șocați, trăiseră în direct procesul cuplului Ceaușescu, își exprimau indignarea și tristețea pentru situația orfelinatelor. Se mobilizau, colectau și expediau prin convoaie umanitare haine, alimente, medicamente, tot ce considerau că ar fi putut fi necesar. Pe vremea studenției, colegii mei cunoșteau vag România, o percepeau ca pe o țară fără frontiere clare, o parte a blocului comunist de Est. Europa de Est forma, pentru ei, o entitate omogenă, un conglomerat uniform situat dincolo de Zidul din Berlin. Subiect greu la bacalaureat: a situa țările din această parte a Europei. Mai tîrziu, un prieten a vrut să vadă ce i-am povestit eu cu multă vervă și entuziasm despre București. S-a întors dezamăgit și critic. 

Am întîlnit și francezi care știau mai multe despre țară, cunoșteau românii celebri exilați, marii sportivi, situația economică și modelul politic de după revoluție. În dezordine: Ionesco, Tzara, Celan, Comăneci, Vladimir Cosma, Celibidache, Ana Aslan, Elie Wiesel, Brâncuși, Enesco, Petre Roman. Cunoșteau mănăstirile din Moldova și Maramureș, Transilvania și Dracula, Delta Dunării și Marea Neagră. Vorbeau despre România ca despre o țară săracă, poate cea mai săracă din Europa.  

Cînd m-am întors în țară, în 1995, am fost izbită de forța inerției vechiului sistem. Unde erau efectele benefice ale revoluției, promisiunile ei? Aveam impresia că totul rămăsese înghețat în aceeași neputință, o forță latentă a făcut săgăsesc aproape totul identic. Aceeași postură la frontieră, aceleași atitudini. Am intrat pe la Ruse, zburasem pînă la Varna, apoi mi-am continuat călătoria spre București în tren. La graniță a trebuit să cobor pentru că actele nu erau în regulă, pașaportul era pe cale de a expira. Un grănicer s-a răstit la un student englez, i-a aruncat bagajele într-un mod violent pe peron. Am întîlnit în tren un student român la Medicină. Mi-a spus că el nu ar pleca niciodată dintre ai lui. Fie pîinea cît de rea. A adăugat că pe țigani i-ar alunga din țară.

M-am întors de nenumărate ori, apoi. Singură sau însoțită. La început, totul mi se părea urît. Vedeam lucrurile așa cum le priveau ceilalți. Nu sărăcia sau mizeria mă frapau. Altceva. Multe locuri mi se păreau abandonate. Inclusiv valorile. Asta mă impresiona cel mai mult. A fi trăit în locuri de care nimănui nu-i păsa mă durea. A vedea degradarea unei societăți care își abandonează bătrînii și copiii pe străzi mă revolta. Un teren politic necultivat și ocupat sistematic de acțiuni și de minți corupte mă intriga. Ar proveni asta dintr-un soi de reticență a populației în fața emancipării? O nevoie bolnavă de a întreține erorile? Nu mi-am dorit niciodată să mă reîntorc, dar m-am simțit mereu de acolo. România era țara mea bună,dar vitregă. Franța era țara mea vitregă, dar bună. 

Astăzi consider că România e țara în care mă pot întoarce cînd doresc, e „cartierul vecin”. Distanța a devenit infinit de mică, era pe vremuri gigantică. Sînt multe locuri fascinante și mulți oameni pe care îi ador. Mă întorc cu drag de fiecare dată. Uneori mă lovesc de dificultăți, alteori de situații absurde. Merg bine multe lucruri, unele merg mai bine ca în Franța. 

Nu cunosc români veniți în Franța care să-și exprime dorința de a reveni definitiv în țară. Continuăm să ne cultivăm limba. O transmitem copiilor într-un mod imperfect, ca pe o limbă straină, și ne pare rău că e așa. Continuăm să ne ținem la curent cu situația politică, geopolitică, economică. Citim, ne uităm la filmele românești, le vedem la cinema, e important, fugim să vedem tablourile lui Ghenie la Bienala de la Veneția, mergem la piesele de teatru ale lui Vișniec și ne bucurăm de performanțele sportive românești. Cu cine ținem cînd joacă echipa Franței cu echipa României? 

Nu uităm niciodată de unde venim, dar nu ne mai întoarcem să trăim acolo niciodată. În ultimii zece ani însă, percepția mea s-a modificat. Vin cu mare drag în țară și savurez fiecare călătorie. Trebuie să cauți, să-ți deschizi inima și vezi lucrurile altfel. Vezi efortul considerabil făcut, îmbunătățirea, te bucuri de inițiativele frumoase. Orașele își reabilitează patrimoniul cultural, arhitectural, istoric. Se construiește, se amenajează, se împrospătează. În ultimii cinci ani, înainte de pandemie, veneam în țară pentru adevărate infuzii culturale, pentru teatrele din București, pentru muzeele din Capitală, din Brăila, Brașov, Timișoara, Sibiu, Iași, pentru concertele frumoase, pentru întîlnirile vesele cu prietenii sau poate doar pentru a auzi vorbită limba română pretutindeni. M-am bucurat să mă plimb în multe regiuni, în Bucovina, Moldova, Dobrogea, Banat, Maramureș, să redescopăr cheful de viață al românilor, mîncărurile bune, țuica și vișinata, vinul nobil, covrigii și dulceața de cireșe negre.

Ora 5 p.m., primăvara, 2022, Timișoara. Flora. O masă decupată suprarealist din decor. Rotundă. Vedeam nori de aprilie destrămați și subțiri, plutind peste clădirile familiare, aliniate de-a lungul rîului, bulevardul dinspre Piața Maria spre Universitate, facultatea de artă și literatură. Nu mai aveam prea mult de stat, trebuia să plec spre aeroport, așa că m-am lăsat pătrunsă de impresiile provocate de detaliile lucrurilor din jur, intimidată de vitalitatea și calmul orașului. Prezența lui se întindea în memorie ca o dîră de ulei prețios, de flori presate în uzinele de parfum din sudul Franței. Cer un plan al orașului, e o altă zi, un alt oraș, altă oră 5 p.m. Identificate, străzile îmi apar sub privirea nouă de urbanist. Structura centrului e simplă. Fiecare stradă are un nume cunoscut peste care apar, din străfunduri, amintiri. Încerc să mă concentrez,să le aduc la lumină cu grijă, un film voalat pe alocuri, limpede în părți, sub un cer cu nori îngrămădiți la capătul bulevardului principal, în jurul catedralei. Lumina e albă. Se proiectează insistentă pe mîinile unui cuplu de îndrăgostiți,așezați la masa vecină. De cînd s-au întîlnit, nu au avut timp să-și spună prea multe. Dialogul lor se derulează în surdină, într-un decor de sălcii, de fum și de aburi de cafea fierbinte. Mă întorc în urmă cu treizeci de ani. În acest răstimp, aș fi putut pleca pe alte drumuri, aș fi putut fi la alte răscruci succesive, aș fi putut face alte alegeri... și, ca într-un paradox temporal, într-o fracțiune de secundă, tot acel timp dispare, comprimat de o emoție imensă. A trebuit să apelez la toate simțurile ca să reabilitez bucata mea reală de viață... sau ficțiunea? M-am încăpățînat să-i dau sensul cuvenit, dar realitatea momentului în care am fost acolo ultima oară, așezată la cafeneaua Flora, în primăvara anului 1990, părea lipită de această uriașă secundă care nu se mai termină de cînd sînt din nou aici, așezată la o masa rotundă, pe cale de a pleca spre aeroport. 

Simt crescînd în mine o incertitudine uriașă, ca o boală incurabilă. Mă întreb dacă plecarea mea are un veritabil sens, dacă ruptura nu a fost prea masivă, dacă despicarea între Dunăre și Rhône, între Carpați și Alpi nu e insuportabilă uneori. Măîntreb dacă plecarea aceasta a fost indusă de momente decisive sau dacă a fost doar o alegere irațională. În amintirea mea, totul părea cursiv și simplu, astăzi totul pare cumva abstract, mult mai incert. Nu cred că voi fi cuprinsă de o nostalgie ireparabilă pînă la capătul vieții, dar va subzista mereu regretul de a nu ști cum ar fi fost dacă aș fi rămas.

Carmen Frunză este referent pentru validarea experienței profesionale în cadrul Universității Grenoble Alps din Grenoble. A plecat din România în mai 1990.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Dezvăluirile șocante ale unui român despre „Mafia Luminii Sfinte” de la Sfântul Mormânt. „Pur și simplu îți dau foc” VIDEO
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram face dezvăluiri incredibile despre ceea ce se întâmplă în Ierusalim, înainte, în timpul sărbătoririi Îniverii Domnului și imediat după, când credincioșii din lumea întreagă iau cu asalt Țara Sfântă
image
Culisele amorului dintre Elena și Nicolae Ceaușescu. Porecla dată de gura satului tinerei Lenuța a lui Briceag
Elena și Nicolae Ceaușescu au fost caracterizați, de contemporani, drept un cuplu inseparabil. Cei doi s-au cunoscut în perioada interbelică, între două perioade de detenție ale lui Nicolae Ceaușescu, în condiții puțin cunoscute, dar disecate de specialiști.
image
Povestea construirii primului autoturism românesc, Dacia. Nicolae Ceaușescu: „Perfectă pentru idioţi!“ VIDEO
La 11 mai 1968, a început construcția primului autoturism românesc, Dacia. Autoturismul avea inițial radio și scaune încălzite, dar Nicolae Ceaușescu s-a opus acestor opțiuni, spunând că sunt un „lux inutil“.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a