R├«su-pl├«nsu' cu Garcea ┼či Rosalinda

Alin IONESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 83 din 18 Aug 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Ecranul rom├ónesc al ultimilor ani se zg├«l┼ú├«ie de un r├«s crispat, sarcastic, ├«mbibat cu o fiere ironic─â, antipatic─â ┼či depresiv─â. Avem parte de un umor acru ┼či prost, declan┼čat parc─â de un vaccin care s─â te fac─â s─â r├«zi doar ca s─â evi┼úi sinuciderea. R├«dem de noi ├«n┼čine cu un r├«s bolnav, vulgar, lipsit de deta┼čarea unui haz curativ. R├«sul ne e dureros ┼či lipsit de convingere c─âci, ├«n fond, ne hlizim la prezent filtr├«ndu-l prin morbiditatea jurnalului de ┼čtiri. ┼×i asta pentru c─â din firava noastr─â produc┼úie de sitcom-uri lipsesc caracterele complexe, construite inteligent, cu nume proprii, cu voca┼úie de personaje. Tan┼úa, Costel, Garcea, Americanu', Tilic─â nu s├«nt altceva dec├«t olteni, ho┼úi, administratori de bloc, poli┼úi┼čti, solda┼úi idio┼úi. ├Än nici un caz personaje cu arhitectur─â intim─â, oameni reali, cu drame, cu frustr─âri sau autoironii, cu umor natural izvor├«t din situa┼úii hazlii, dar perfect posibile. Mai mult, mesajul acestor seriale este excesiv sexual, f─âr─â s─â exploateze cu oare┼čce deta┼čare delicioasele probleme erotice ale vie┼úii cuplului autohton, prins ├«ntre tradi┼úiile familiste patriarhale ┼či r─âzboiul de gheril─â dus ├«n mediul str├«mt al cuplului urban ┼či postmodern. Exist─â un public rom├ónesc, cu v├«rste cuprinse ├«ntre 25 ┼či 40 de ani, cu studii medii ┼či superioare, interesat de pove┼čti ├«n care s─â se reg─âseasc─â via┼úa sinuoas─â de tranzi┼úie, dar care nu r├«de nici pl─âtit la produc┼úiile televiziunilor comerciale sau ale TVR. Acest public exist─â ┼či i se poate spune, chiar trebuie s─â i se spun─â, o poveste vesel─â ┼či realist─â despre rela┼úiile ombilicale ale copiilor angaja┼úi ├«n Bucure┼čti, dup─â terminarea facult─â┼úii, cu p─ârin┼úii r─âma┼či ├«n provincie, despre idealul "vie┼úii decente", despre dep─â┼čirea obsesiei na┼úionale a halelii dup─â apari┼úia supermarket-ului, despre adaptarea rom├óneasc─â a feluritelor life-style-uri de import, despre gagici cu cariere ├«n advertising ┼či management-ul de top, care vin seara acas─â ┼či g─âsesc numai o pisic─â ├«nfometat─â. Criza vie┼úii urbane, cu vertijurile ei, cu suferin┼úele hazlii ale primei genera┼úii de capitali┼čti, nu face obiectul nici unei medita┼úii autoironice, nici haioase, nici ludice, nicicum. ┼×i ├«n timp ce Boncea se ocup─â s─â-l fac─â s─â r├«d─â pe consumatorul de Passion ┼či Kreskova, noi, ceilal┼úi, nu z├«mbim dec├«t la Seinfeld, Sex and the City, M.A.S.H. sau Ally McBeal. Ce s─â facem? Pur ┼či simplu, nu ne reg─âsim ├«n Nelu Curc─â ┼či nici ├«n trupa de solda┼úi t├«mpi┼úi condu┼či de Tilic─â. ┼×i nimeni nu se ├«nvrednice┼čte s─â ne ofere altceva. La ora actual─â televiziunile ├«┼či scot banii lejer din pro┼čti care se h─âh─âie la glume sexiste de autobaz─â ┼či n-au chef s─â munceasc─â pentru a-i amuza pe de┼čtep┼úii cu venituri peste 500 de euro pe lun─â, care se uit─â la talk-show-uri ┼či la seriale americane. ├Äns─â, ├«ntr-un an-doi, cei de la Dove ┼či Carlsberg vor dori s─â-┼či plaseze spoturile ┼či ├«n produc┼úii b─â┼čtina┼če de calitate. Atunci poate vom r├«de cu Tavi ┼či Matei, nu numai cu Jerry ┼či Kramer. Telenovela e unul din primele produse din categoria consumabilelor video importate ├«n Rom├ónia, odat─â cu deschiderea supapei comerciale a anilor '90. Practic, sosul emo┼úional al personajelor cu complica┼úii sentimentale tipizate s-a ├«mbibat ├«n ace┼čti ultimi ani ├«n societate, reu┼čind s─â construiasc─â sufletul colectiv al telespectatoarei postului Acas─â TV, al publicului fidelizat al telenovelei Numai iubirea ┼či al doamnei Tatu. Acum, f─âr─â s─â facem mofturi estetice, telenovela ca specie vizual─â ocup─â acela┼či palier de nevoi ca ┼či filmele porno. Este deci o specie videologic─â f─âr─â preten┼úii, care ├«ncearc─â s─â ofere un surogat de ├«mplinire sufleteasc─â unei anumite categorii socio-emo┼úionale pentru care a participa la povestea de pe ecran e o form─â de re-tr─âire, prin delega┼úie, a unei vie┼úi f─âr─â gust propriu. ┼×i, precum ├«ntr-un film porno, voyeur-ul se delecteaz─â cu o succesiune standard a pozi┼úiilor erotice, cu un libido artificial ┼či exacerbat, cu penisuri supranaturale reiterate ├«ntr-o expandare neverosimil─â a timpului cinematografic, tot a┼ča ├«ntr-o telenovel─â exist─â mult─â nimfomanie emo┼úional─â, decoruri frustrante din carton, scene de un sfert de or─â ┼či erec┼úii nesf├«r┼čite ale sufletului-nepereche. Cum ar veni, filmul porno e o telenovel─â sexual─â, iar telenovela e un film porno pe gustul inimii. Acum, comercial vorbind, telenovelele au fost mai degrab─â importate ├«n Rom├ónia, iar filmele pentru adul┼úi au fost cu predilec┼úie exportate, ceea ce ar putea sugera c─â s├«ntem un popor care ├«nc─â stigmatizeaz─â cu pudoare proletar─â pl─âcerea sexual─â. Sau c─â femeile se uit─â mai mult la televizor. Sau c─â la noi for┼úa de munc─â sexual─â e ieftin─â ┼či de calitate. Sau c─â s├«ntem ├«nc─â un popor romantic ┼či sensibil. Cred c─â adev─ârul presupune c├«te pu┼úin din toate. Dar, trec├«nd peste aceste scurte considera┼úii de pia┼ú─â artistic─â ┼či inim─â albastr─â, ├«ntr-o ordine etic─â, fragil─â desigur, dar etic─â, telenovela nu e blamabil─â ┼či trebuie ├«ncurajat─â s─â se manifeste. Pentru publicul ei, aceast─â specie televizual─â men┼úine pu┼úin deasupra cotei de avarie o etic─â minimalist─â. Cu rare excep┼úii, ├«n telenovele se vorbe┼čte, se ascult─â, se iart─â, se asum─â vina, se blameaz─â minciuna, iar adev─ârul iese la iveal─â. ┼×i, s─â ne amintim, icoanele murale ale Evului Mediu timpuriu nu erau prilej de extaz pentru este┼úi sofistica┼úi, ci ├«nv─â┼ú─âm├«nt teologic pentru cei f─âr─â carte. ├Än sensul ─âsta, eu prefer o telenovelist─â, g├«ndindu-m─â la ea ca la baba credincioas─â a lui ┼óu┼úea, dec├«t un videofil rafinat, ahtiat dup─â Derrida ┼či mare amator de filme porno.

Cump─âr─âturi la u╚Öa ta, ajutor ├«n lupta cu COVID 19, ├«nv─â╚Ťare online jpeg
Educa╚Ťia ├«ntre dou─â crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educa╚Ťie, un adev─ârat cataclism care a scos la iveal─â, f─âr─â cosmetizare, situa╚Ťia dramatic─â a educa╚Ťiei.
E cool să postești jpeg
Starea fireasc─â a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat rela╚Ťiile de ├«ncredere, ci, mai nou, ╚Öi r─âzboiul din Ucraina, dezbinarea ideologic─â ├«mp─âr╚Ťind lumea ├«n dou─â tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesar─â, dar dificil─â ÔÇ×├«nr─âd─âcinareÔÇť democratic─â
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democra╚Ťiei.
p 1 jpg
E normal s─â fim normali?
Tinerilor de azi trebuie s─â le spunem ÔÇ×Z├«mbi╚Ťi ÔÇô m├«ine va fi mai r─âu!ÔÇť.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomic─â
Via╚Ťa social─â nu ├«nseamn─â doar armonie perfect─â, iar rolul solidarit─â╚Ťii nu este de a suprima competi╚Ťia, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea s─â mearg─â la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educa╚Ťiei
├Änchiderea ╚Öcolilor ╚Öi pandemia de COVID-19 au avut consecin╚Ťe negative at├«t asupra progresului educa╚Ťional al copiilor, c├«t ╚Öi asupra s─ân─ât─â╚Ťii emo╚Ťionale a acestora ╚Öi, mai mult, asupra siguran╚Ťei lor online.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma s─â fie cea de A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma s─â fie cea de-A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acas─â ╚Öi ├«n ╚Ť─ârile subjugate), dar ├«nc─â ╚Öi mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu ╚Üarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin m─ârturiile familiei, am cunoscut prima fa╚Ťet─â a URSS-ului. A doua fa╚Ťet─â am descoperit-o prin cercetare ╚Öi jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO jpeg
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â-tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
ÔÇ×Comunismul p─âtrunde ├«n societate precum cancerul ├«ntr un corpÔÇť ÔÇô interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului ÔÇô trei ├«ntreb─âri pentru Thierry WOLTON
ÔÇ×Pentru Putin, Marele R─âzboi pentru Ap─ârarea Patriei a asigurat prestigiul URSS ├«n secolul XX ╚Öi, prin urmare, al Rusiei.ÔÇŁ
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV jpeg
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV
ÔÇ×Pentru ╚Ť─âri precum Polonia, Rom├ónia, Slovacia, r─âzboiul va continua s─â fie o ╚Ötire pentru c─â se ├«nt├«mpl─â chiar la grani╚Ťele lor.ÔÇť
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa ar─âdean─â
Frumosul municipiu de pe malul Mure╚Öului a devenit ├«n mod natural capitala conferin╚Ťelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Exist─â indiscutabil o rela┼úie ├«ntre fenomenul ideologic ┼či fenomenul transform─ârilor sociale.
Libertatea ╚Öi inamicii ei ÔÇô o privire european─â jpeg
Libertatea ╚Öi inamicii ei ÔÇô o privire european─â
Prima observa┼úie pe care a┼č face-o este c─â nu trebuie s─â c─âut─âm noutatea cu orice pre┼ú.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
├Än secolul al XVII-lea, ├«n urm─âtoarele ocuren┼úe ale formulei ÔÇ×Moscova, a treia Rom─âÔÇŁ, sesiz─âm o inversare a raportului dintre Biseric─â ╚Öi imperiu.
Kundera dup─â Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera dup─â Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politic─â vs Europa geopolitic─â jpeg
Europa politic─â vs Europa geopolitic─â
├Äncercarea Europei Centrale de a-╚Öi g─âsi o identitate politic─â undeva ├«ntre Germania ┼či Rusia a fost ┼či continu─â s─â fie sortit─â e┼čecului.
Comunismul se aplic─â din nou jpeg
Cum e azi, cum era odat─â
Regresul nu poate exista dec├«t ├«n condi╚Ťiile ├«n care credem c─â exist─â ╚Öi progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.