Relicve ale trecutului: nostalgia colecțiilor anatomice și antropologice

Alexandra ION
Publicat în Dilema Veche nr. 974 din 8 decembrie – 14 decembrie 2022
image

Acum mulți ani am urcat în podul întunecos al clădirii interbelice care găzduia institutul de cercetare la care lucram. Aici se adunaseră, timp de 70 ani, straturi din istoria clădirii și a cercetătorilor care se perindaseră prin ea, obiecte și materiale uitate care spuneau povestea fragmentată a unor cercetări de antropologie fizică sau culturală. Prin lăzi de lemn și cutii vechi de carton am descoperit schelete medievale și oase de urși, fișe cu interviuri antropologice și fotografii interbelice cu țărani, sticle și echipamente de laborator pe care nu mai știa nimeni cum să le folosească. 

O arhivă este un spațiu unde sînt păstrate amintiri de mult uitate, care așteaptă cu răbdare să fie redescoperite (deși uneori mă întreb dacă ele își doresc cu adevărat asta). Plimbîndu-mă prin acel pod am rezonat cu descrierea pe care o face istoricul francez Arlette Farge (2013 [1989], „The Allure of the Archives”) despre arhive: „...este excesiv și copleșitor, ca o maree de primăvară, o avalanșă sau o inundație. Explorare ca o scufundare, poate chiar o înecare... te simți cufundat în ceva vast, oceanic”. 

Scufundîndu-mă printre hîrtii, am călătorit înapoi în timp și am găsit o coală mare îndoită. În ea erau o scrisoare și cîteva fotografii mici alb-negru din care mă privea o femeie minionă. Pe lîngă ele mai erau un decupaj pe hîrtie de ziar, cîteva desene în creion și o hîrtie tăiată cu model – „suvenire”. Puse cap la cap spuneau povestea Paraschivei Cândoiu, „femeia fără mîini“ din Nacrich (Sibiu), după cum ea însăși se descria. Ajunsă la vîrsta de 55 ani, după ce la 3 ani îi arseseră mîinile și la 7 ani începuse să lucreze cu picioarele, ea îi scria pe 17 octombrie 1933 profesorului Francisc Iosif Rainer(1874-1944) de la Facultatea de Medicină din București: „Prin prezenta scrisoare viu a va face cunoscută că eu sînt femeea cea fără de mîini care m-ați văzut anul acesta la moși, și am venit și la Facultate unde am lucrat în fața Domniilor voastre unde ma și fotografiat Dl Doctor... cred că vă mai amintiți de mine. Domnule Profesor atunci mi-ați promis din inițiativa Dvoastră că o să vorbiți cu Dl Ministru al Școalelor ca să-mi dea o autorizație pentru școale ca să mă duc să arăt cum lucrez cu Picioarele”. Pe spatele unuia dintre suvenire a scris „Vă rog nu mă dați uitări”.

Nu știu ce s-a întîmplat cu Paraschiva, însă poate singurele urme ale vieții ei au rămas consemnate accidental în colecția doctorului Rainer. Ele și-au găsit locul lîngă poveștile altor mii de indivizi ale căror cranii sau fragmente le-a adunat Rainer în Bucureștiul interbelic. Francisc Iosif Rainer a fost anatomist și antropolog, șef al catedrei de anatomie la Facultatea de Medicină și fondator în 1940 al Muzeului și Institutului de Antropologie. În perioada interbelică, a început să colecționeze cranii și alte specimene pe care le considera interesante din punct de vedere anatomic sau patologic. Ele erau menite a servi ca material de studiu pentru studenții și cercetătorii interesați de caracteristicile antropologice și anatomice ale corpului uman în general și ale poporului român în particular.

Astfel de colecții deveniseră o practică comună în Europa și SUA secolelor al XVIII-lea și mai ales al XIX-lea. Ele funcționau ca niște enciclopedii 3D de cunoaștere medicală, anatomică și mai tîrziu antropologică. Corpuri umane sub diverse forme erau colecționate pentru a documenta tipicul și deviantul, normalul și patologicul sub diversele lor aspecte. Corpurile erau disecate, conservate în borcane cu formol, expuse ca mulaje de ceară sau desene. Printre exemplele celebre se numără colecțiile Muzeului Hunterian din Londra, cea a muzeului Surgeons’ Hall din Edinburgh, colecția Samuel Morton în SUA sau cea a Muzeului Omului la Paris. 

Indivizii care și-au continuat destinul post-mortem ca specimene în astfel de colecții sînt în mare parte anonimi, sau despre ei se păstrează foarte puține informații. În cazul craniilor din colecția Rainer, date biografice au fost inscripționate cu cerneală pe osul parietal: nume, sex, vîrstă, naționalitate, profesie, data morții, diagnostic și spitalul de unde proveneau. Aceste corpuri spun și o poveste despre condițiile de trai și contextul medical și social în Bucureștiul începutului de secol: povești despre sărăcie, moarte și singurătate. Corpurile celor săraci sau fără rude care să le dorească erau păstrate ca material didactic, colecționate și expuse.

Majoritatea celor din colecție erau români, dar găsim și străini precum soldatul turc Narbitoglu Ismael care a murit în 1917, italianul Giovanni Zuanelli, un miner decedat în 1927 și al cărui cadavru a venit de la Spitalul Pantelimon, sau sculptorul evreu Melic Adolf, care a murit la 70 de ani de bronșită la Spitalul Caritas. Majoritatea cauzelor de deces au fost afecțiuni medicale sau decese cauzate de sărăcie: la numărul 1388/190v îl găsim pe Gheorghe Ciobanu din Cucuieți-Olt, care a murit în 1927 de „mizerie fizică” și a ajuns la morgă. Alții au avut parte de morți violente, precum Popa C. Dumitru în vîrstă de 16 ani, care a murit prin înec. Printre cele mai tulburătoare cauze ale morții se numără sinuciderile cu arme de foc și execuțiile.

Aceste puține date biografice, alături de rămășițele păstrate, sînt singurele amintiri din aceste vieți. Însă timpul își manifestă efectele chiar și peste ele. În ultimii ani, astfel de colecții anatomice sau antropologice au devenit ele însele obiecte științifice pe moarte. În ciuda interesului publicului pentru exponate, existența unor astfel de colecții este amenințată. În fața presiunilor financiare, a noilor standarde etice sau a scăderii numărului de specialiști, colecțiile au început la rîndul lor să moară – încet-încet dispar din sfera publică și suferă de ceea ce Mat Paskins numea „pierderea rațiunii de a fi, a unui viitor care să le mai dea sens”. Rămășițele umane sînt repatriate, reîngropate sau ascunse în spatele ușilor încuiate.

Un exemplu recent este colecția Schreiner de la Institutul de Anatomie de la Universitatea din Oslo, care conține oseminte din neolitic și pînă în secolul al XIX-lea. În 2017, au apărut știri că, din cauza retragerii curatorului său, colecția se confrunta cu pericolul de a fi descompusă și mutată. La fel ca în alte cazuri similare, existența îi era amenințată de lipsa experților care să poată prelua custodia, precum și de lipsa finanțării, implicit de lipsa unor spații de depozitare adecvate.

În alte cazuri, exponatele se degradează odată cu trecerea timpului. Aparent, rămășițele din colecții par că au scăpat efectelor timpului și sînt nemuritoare – fie păstrate ca oseminte, fie conservate în substanțe chimice. Cu toate acestea, după cum știe oricine care are de-a face cu ele, nemurirea lor este o iluzie: în absența unei infrastructuri și a unei rețele care să aibă grijă de ele, praful, mucegaiul se imprimă, specimenele umede se deteriorează sau nu mai sînt vizibile prin sticla murdară a borcanelor, culorile se schimbă, etichetele devin ilizibile și poveștile se pierd. Toate acestea fac ca, în timp, specimenele să devină „inutile”. Astfel de exemplare atinse de o „decădere” post-mortem și marcate de semnele timpului îmi evocă nostalgie și abandon.

În cazul altor colecții, cercetătorii au ajuns să privească aceste relicve ca moșteniri întunecate ale unor practici colonialiste sau ale unor experimente medicale dezumanizante. Corpuri ale populațiilor indigene din provinciile vechilor imperii coloniale care fuseseră colecționate ca exotisme au început să fie repatriate. Alte colecții care sînt asociate cu studii rasiste sînt ținute în spatele ușilor închise și nu sînt accesibile publicului, fiind păstrate într-un limbo academic. 

O poveste interesantă este cea în care apare colecția Muzeului de Istorie Naturală de la Viena și care leagă anul 1939 de 2003. Printre rămășițele celor 40.000 de oameni care se găsesc aici se numără și cele ale unor prizonieri evrei din lagăre de concentrare naziste sau cele ale unor luptători din rezistența poloneză. Printre exponate este și un mulaj al unei fețe din ipsos, purtînd numele Gustav Pimselstein (poveste relatată pe http://coltempo.hu/catalog/margit_berner.html). Evreu din Viena, în 1939 acesta a fost arestat la 16 ani alături de alți tineri și dus pe stadionul Prater. Aici i s-a luat mulajul feței ca parte a unui studiu rasist nazist pentru documentarea „caracteristicilor fizice tipice ale evreilor”. Gustav nu a știut ce s-a mai întîmplat cu această mască. La scurt timp a fost trimis în lagărul Buchenwald, de unde a ieșit cîteva luni mai tîrziu. Cercetătoarea Margit Berner de la Muzeul de Istorie Naturală de la Viena, mergînd pe firul arhivei studiilor rasiste de la stadionul Prater pe care o găsise în muzeu, a reușit să îl găsească în SUA pe Gershon Evan (fost Gustav Pimselstein). În 2003, acesta și-a revăzut masca după 64 ani: „O numesc o mască mortuară pentru că asemenea mulaje erau făcute numai pentru oameni celebri ca Beethoven. Cineva mi-a zis mai tîrziu că este o mască a unei fețe, de parcă e vreo diferență. Pentru mine rămîne o mască mortuară!”.

Osemintele și exponatele din vechile colecții anatomice/antropologice ne confruntă cu propria noastră mortalitate și ne fac să ne punem întrebări. Ele fac vizibil interiorul corpului uman, dar în același timp transcend granița dintre individ-corp-artefact. După cum scrie istoricul Ewa Domanska despre prezența materială a trecutului: „Corpul dispărut este o paradigmă a trecutului însuși, care este atît continuu cu prezentul, cît și discontinuu față de acesta, care simultan este și nu este”. Povești precum cea a Paraschivei sau cele ale indivizilor din colecția Rainer, sau cea a măștii din colecția de la Viena ne deschid ferestre către trecutul științei. Aceste colecții rămîn relevante deoarece ne determină să reflectăm dincolo de confortul propriei noastre lumi și să învățăm despre trecut. Ele colecționează amintiri, ne ajută să nu uităm, iar documentele, materialele și corpurile împreună ne provoacă emoții care ne fac să ne întrebăm de unde venim și încotro vrem să mergem. 

Alexandra Ion este antropolog și a publicat volumul Regi, sfinți și anonimi. Cercetători și oseminte umane în arheologia din România, Editura Cetatea de Scaun, 2019. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.