Realități, povești, minciuni

Mircea KIVU
Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

Ca și minciunile, poveștile sînt non-realități. Chiar atunci cînd e despre un fapt real, povestea rămîne poveste, pentru că temeiul său nu este realitatea, ci credibilitatea, autoritatea povestitorului. Pe cînd despre minciună cel care o relatează știe sigur că nu e adevărată, despre poveste nu știe și nu-l interesează – el o dă mai departe așa cum a primit-o, precum povestașul lui Vargas Llosa, uneori cu un adaos (necomercial). Minciuna e o poveste vîndută drept realitate.

A fost o vreme cînd era relativ simplu să distingi realitatea de poveste și, implicit, de minciună. Canalele de comunicare în masă erau limitate numeric, din motive tehnice. Din această cauză, fie că cei care le dețineau își apărau credibilitatea, fie că existau autorități care le controlau, rezultatul era un efort de suprapunere cu realitatea. 

Strict factual, în regimurile comuniste mijloacele de comunicare puteau fi considerate mai credibile decît cele de astăzi. Dacă scria în ziar că de mîine pachetul de unt nu va mai costa 8 lei, ci 7, puteai fi sigur că așa va fi – căci cel care controla publicarea știrii era același cu cel care controla prețul untului. Dacă cineva opina la televizor că ar trebui limitate prețurile cu care-și vînd țăranii marfa, era sigur că a doua zi avea să apară un decret prin care se înființau mercurialele în piețe – partidul-stat fiind cel care aproba fiecare silabă rostită la unicul canal de televiziune și, evident, autorul tuturor actelor normative. În 1966, infamul Decret 770 fusese precedat de zeci de luări de poziție „spontane”, venite din partea unor „simpli” oameni ai muncii, dar și a unor savanți consacrați, care aduceau ode maternității și incriminau practicile avortului și contracepției. „A spus la televizor” era expresia supremă a incontestabilului.

O bună parte din publicul român a fost expus intensiv acestui tip de comunicare, direct sau prin genitori. Așa se face că, adesea, ne confruntăm cu o credulitate sporită față de cuvîntul tipărit sau difuzat în eter, indiferent de sursă.  

Odată cu democratizarea comunicării, asistăm și la decredibilizarea mass-media. Mesajele vin din surse anonime care se multiplică reciproc. Celebra metodă a verificării din trei surse independente devine tot mai greu de aplicat. Știrile seamănă tot mai mult a povești.

Guvernanții promit plafonarea prețului alimentelor de bază și aduc drept dovadă ieftinirea cartofilor noi și a pepenilor roșii, în august. Promit de ani de zile legea salarizării, o iau de la capăt cu fiecare schimbare sezonieră de ministru. Autostrada care ar trebui să unească vechiul Regat cu Transilvania a devenit un basm în sine. Povestitori.

Parlamentarii spun că fac legi pentru desființarea pensiilor speciale, străduindu-se ca acestea să iasă astfel încît să nu treacă de controlul de constituționalitate. Spun că legiferează, în realitate se ocupă cu aprobarea ordonanțelor de urgență care produc efecte de ani de zile; asta, cînd nu instituie Ziua Națională a Oinei la 9 Mai, atunci cînd la alții e Ziua Europei. Alți povestitori.

Magistrații spun că judecă, dar mai mult prescriu. Pronunță decizii definitive, niciodată puse în aplicare (vezi Cathedral Plaza, dar și biserica de pe trotuarul constănțean). Și au multă grijă să nu le fie știrbite privilegiile, spunînd că altfel le-ar fi amenințată independența. Tot niște povestitori.

Pentru publicul român, autoritățile au devenit simple povestitoare, afirmațiile lor nu au decît în mod aleator corespondent în realitate. Declinul imaginii publice a instituțiilor este o tendință generală în Europa. În sondajele comparative, instituțiile definitorii ale statului român înregistrează unele din cele mai scăzute grade de încredere din Uniunea Europeană, alături de alte cîteva state ex-comuniste (Standard European Eurobarometer 99 – Spring 2023, întrebările QA6.9 și QA6.10).

Rătăcit în peisaj, omul de rînd nu prea știe de unde să aleagă, pe cine să creadă, mai ales că cel mai adesea poveștile sînt contradictorii. Ceea ce vine de la autorități e mai degrabă suspect. Reacția normală este recursul la paradigma societății românești contemporane: „Cînd se ia cîte-o măsură, / Lumea-njură / Pe agentul sanitar”.

Fenomenul a fost vizibil mai ales în timpul recentei pandemii. Atît în prima parte, cea a „stării de urgență”, cît și – mai ales – în a doua parte, comunicările oficiale s-au izbit de un zid de neîncredere. O parte semnificativă a populației a refuzat să se conformeze măsurilor prescrise (cel mai evident, portul măștii, dar nu numai). Cînd s-a trecut la vaccinarea în masă, după un aparent succes inițial, în România și Bulgaria vecină în statistici au fost înregistrate cele mai mici rate de vaccinare din Uniunea Europeană. Rezultatul a costat scump: înregistram, în octombrie 2021, cu 110% mai multe decese decît media lunilor octombrie din anii precedenți pandemiei, aceasta fiind cea mai mare proporție a excedentului de mortalitate în întreaga perioadă a pandemiei, din întreaga Uniune Europeană („Excedentul de mortalitate COVID-19 în România“, în Monitorul Social, https://monitorsocial.ro/indicator/excedentul-de-mortalitate-covid-19-in-romania/).

Cum se explică acest uriaș eșec de comunicare? Simplu: principalele decizii au fost anunțate exclusiv de către demnitari ai instituțiilor statului (miniștri, secretari de stat). Chiar dacă în a doua parte s-a recurs la un militar în uniformă (da, între instituțiile statului, armata se bucură de relativ multă încredere), rezultatul a fost tot negativ, pentru că acesta nu anunța decizii sau argumente, ci niște statistici seci. 

De cealaltă parte a inutilei baricade veneau persoane „private”, dar cu priză la public, care speculau fiecare eroare punctuală din discursul oficial (și au fost multe). Oamenii erau mai dispuși să creadă ce spune la televizor „reputatul medic X, președinte al Congresului Imunologilor Americani”, chit că respectiva organizație era un ONG înregistrat de două persoane la un tribunal obscur, iar medicul cu pricina era specializat în ginecologie. Pur și simplu, povestea acestuia părea mai credibilă, fie și numai pentru că se opunea celei istorisite de reprezentanții instituțiilor decredibilizate.

În aceste condiții, reacția publică a fost previzibilă: „Ce-ai cu noi, mă? / Pentru ce să dăm cu var?”.

Mircea Kivu este sociolog.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum testezi autenticitatea mierii. Sfaturi de la un medic pasionat de apicultură VIDEO
Există miere contrafăcută pe piață, prin mai multe metode: diluarea mierii pure cu siropuri de zahăr sau alți îndulcitori, amestecarea mierii cu alte substanțe sau chiar falsificarea etichetelor pentru a induce ideea că mierea este pură și naturală.
image
Șeful suprem al armatei britanice, avertisment fără precedent: Tensiunile globale „ajung la punctul de fierbere”
Șeful forțelor armate britanice, amiralul Sir Tony Radakin, a avertizat că tensiunile din întreaga lume „ajung la punctul de fierbere”, potrivit London Business News.
image
Gâlceavă pentru cireșe. Un producător este certat că le dă prea ieftin. „Le-ați tratat cu praf de aur și diamante?!”
Cireșele, care an de an aduc profit frumos comercianților, au ajuns acum la prețuri acesibile. Un producător care a anunțat că le vinde la un preț bun și pentru cumpărătorul final a fost aspru criticat de alți comercianți pe motiv că strică piața.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.