Radio la tine acasă

Publicat în Dilema Veche nr. 580 din 26 martie - 1 aprilie 2015
Radio la tine acasă jpeg

– de ce (nu) ne place webcasting-ul independent –

Din 1995, momentul cînd bătrînul post de radio american KLIF, care emitea din Dallas pe frecvenţa 570 AM, transmitea pentru prima oară un program pe Internet, şi pînă acum s-au întîmplat multe. Inutil s-o mai spun, în România acelor ani radio-ul independent îşi descoperea efervescent puterea de diseminare pe, ironie!, banda estică a ultrascurtelor. UniFun se propulsa în eter chiar în ianuarie 1990, fiind urmat de Contact, Nova 22, primul post care se muta în banda vestică a FM-ului, Antena Bucureştiului şi Delta. Peste trei ani, Pro FM-ul, staţia care urma să schimbe regulile jocului în radio, îşi făcea apariţia într-un peisaj care încerca să se articuleze. Romantismul şi independenţa începeau să se sufoce sub avalanşa dementă a

-ul şi a concurenţei setate pe cifre de afaceri. Într-un interviu acordat în 2010 publicaţiei online

Daniel Klinger, omul a cărui voce se auzea pentru prima oară în eterul alternativ românesc pe 11 ianuarie 1990, din studioul UniFun aflat la etajul al patrulea al Facultăţii de Geografie din Bucureşti, închidea totul într-o frază: „Atunci nu puteai să faci radio altfel decît independent. Pentru toţi era o stare de entuziasm general, pentru că nu se făcea încă simţită blazarea care a urmat“. Poate că acea blazare de care vorbeşte Klinger era doar inadaptarea independenţilor într-un mediu în care capitalismul biruitor începea să-şi facă de cap. Sau poate că, la modul abisal, psihologia locului nu se conectează fără accidente cu filozofia

. De la seducătorul simulacru post-’89 de

– DJ-ii aveau control absolut asupra muzicii căreia îi dădeau

– la epoca în care software-ul algoritmic alege următoarea piesă stau cei mai frumoşi ani ai radio-ului local, cei în care puseurile de independenţă au reuşit să-şi găsească loc chiar şi în programul staţiilor comerciale. Din păcate, astăzi nu mai e cazul. Nici categoria staţiilor pirat n-a reuşit să creeze, cu mici excepţii, legende. Pro-B, probabil cel mai cunoscut astfel de post, înfiinţat în 1997 de DJ Zet, alături de Gangsta, Still FM sau Play, printre altele, s-au lipit de memoria ascultătorului bucureştean, unele dintre ele putînd fi astăzi ascultate în online-ul nostru cel de toate zilele şi nopţile. 

Odată cu explozia Noului Internet, cel care a venit împachetat în instantaneitate, viteză, o bandă atît de largă încît să încapă literalmente toată lumea şi un fabulos instrumentar multimedia, ar fi fost de aşteptat ca în spaţiul radioindependent.ro să se întîmple ceva. Spiritul unor UniFun sau Nova 22, preluat parţial de o staţie offline – astăzi, de găsit exclusiv online –, numită Guerilla, nu s-a aliniat revoluţiei www-ului. Nici nu avea cum, chiar dacă toate astrele stăteau pe poziţiile potrivite. Oamenii de radio au preferat mereu adăpostul unor consorţiu media sau al unui patronat al cărui interes balansa graţios între „a cumpăra“ şi „a vinde“. De aici şi conformismul unor programe dictate aproape în exclusivitate de advertising chiar şi în cazul posturilor care-şi puseseră masca unei rebeliuni cusute cu aţă albă. A fost nevoie de dispariţia din FM a postului amintit mai devreme pentru ca Mihai Dinu, om de radio cu un CV solid, să migreze înspre zona independentă, construind în 2014 cel mai articulat astfel de proiect din www-ul autohton – Eclectic FM. Nicecream FM îl urmează la ceva distanţă, pe acelaşi foarte ofertant mediu, ca radio dedicat „funksterilor panda“. „Aveam nevoie de muzică la studio (Studio 82). Îmi trebuia în timpul shooting-urilor o combinaţie de chill, dar care să nu fie plictisitor + ceva antrenant, dar nu obositor. A rezultat un mix care, dacă ar avea nume, ar fi «panda funk».“ Astfel suna manifestul acestei staţii, într-un interviu acordat de către inventatorul ei site-ului Mixtopia. 

Radio Control, aparţinînd clubului bucureştean cu acelaşi nume, e proaspăt venit în această lume, fiind suport pentru programul eterogen al locantei care s-a instalat în locul fostului Restaurant Berlin, dar şi teren de joacă pentru armata de personaje dezinhibate – DJ, VJ, muzicieni, dansatori, regizori, scriitori, barmani & conţopişti – care orbitează în jurul lui, fapt care îl transformă astăzi în cel mai interesant proiect de radio al bulei independente locale. Poate că cele trei staţii pe care le-am amintit aici ar putea locui la parterul construcţiei unei mici revoluţii. Şi poate că radio-ul românesc independent & online va reuşi să-şi mute interesul dinspre rularea unui

înspre show.  

Paul Breazu este jurnalist. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.