Propaganda

Publicat în Dilema Veche nr. 634 din 14-20 aprilie 2016
Propaganda jpeg

Diversele grupări teroriste au utilizat dintotdeauna presa pentru a-și face cunoscute acțiunile. Simplu spus, orice act terorist este executat nu doar pentru a răspîndi teamă și teroare, ci și (mai ales?) pentru a face propagandă organizației care și-l asumă. Adesea, asumarea actului terorist a avut loc printr-un mesaj trimis presei. Așa făcea organizația bască ETA acum cîteva decenii: după atac, un ziar, un post de radio sau TV primea un telefon „anonim“ sau o casetă audio sau o scrisoare prin care era asumată „responsabilitatea“ actului. Așa făceau și Brigăzile Roșii italiene, și Armata Republicană Irlandeză. Pe vremea aceea însă sistemul presei era mai simplu. Azi, în era Internetului, totul e mai complicat. Dar și mai eficient. Propaganda are la îndemînă instrumente mai complexe și mai rafinate.

Într-un articol apărut în The Atlantic („ISIS Is Using the Media Against Itself“), Charlie Winter – cercetător la Transcultural Conflict and Violence Initiative, Georgia State University – analizează modul în care ISIS folosește presa occidentală pentru a-și atinge scopurile propagandistice. Autorul pornește de la ceea ce s-a întîmplat în toate redacțiile din lumea occidentală imediat după atacurile de la Bruxelles: jurnaliștii se întrebau cine e în spatele atentatului. Se bănuia că e vorba despre ISIS, iar unii speculau că era vorba despre o răzbunare pentru arestarea la Bruxelles a lui Salah Abdeslam (suspectat că ar fi autorul atacurilor de la Paris din noiembrie 2015). Alții credeau că atacul din capitala Belgiei nu fusese o răzbunare, ci rezultatul unei planificări de durată. „Dilema“ s-a stins atunci cînd a apărut, pe Telegram (o platformă de social media a jihadiștilor), un text în limba engleză prin care ISIS își asuma atentatul. De acolo, textul a fost preluat de Amaq News Agency (agenția „oficială“ a ISIS) și apoi a ajuns aproape instantaneu pe milioane de computere și telefoane mobile. Astfel, crede autorul, „ISIS a rechiziționat spațiul narativ din jurul atacului“, pentru că, în contextul de nesiguranță de după atentat, „propagandiștii ISIS au dictat cuvînt cu cuvînt povestea lor unei audiențe internaționale, în special occidentale“. Nu a fost o întîmplare că mesajul era în engleză: el se adresa în primul rînd inamicilor vestici ai ISIS. Propagandiștii „au manipulat o audiență globală, formată deopotrivă din simpatizanți și oponenți, pentru a-și disemina mesajul de intimidare și pentru a spori amenințarea ISIS“.

Tehnica nu e nouă: e vorba despre „propaganda faptelor“. Dar ISIS „înțelege mass-media ca nici o altă organizație de dinainte“, e de părere Charlie Winter: „știe că, dacă teritoriul și resursele sînt cruciale pentru succesul de ansamblu al agresiunii din Siria și Irak, media reprezintă arena unde se poartă războiul ideilor, unde relevanța grupului – și, în ultimă instanță, longevitatea ideilor sale – poate fi conservată și sporită“. Prin urmare, la cîteva ore după ce explodase prima bombă la Bruxelles, „propagandiștii ISIS hrăneau cu picătura o audiență înfometată printr-o serie de mesaje multimedia în mai multe limbi care, deși păreau simple reciclări ale unor comunicate de presă, au înecat celelalte voci. După atacurile din Paris, asemenea mesaje au apărut după 15 ore. După atacurile de la Bruxelles, timpul s-a redus la jumătate“. Prin urmare, „terorismul ISIS nu ia sfîrșit odată cu detonarea bombei“, ci „continuă timp de ore, zile, săptămîni după aceea, în mass-media“. Operațiuni precum cele din Bruxelles, Istanbul, Jakarta sau Paris nu au doar rolul de a provoca dificultăți economice și instabilitate politică, ci și pe acela de a-i face pe teroriști „să preia controlul asupra discursului media și să construiască un scenariu pentru dominarea totală a informației“. ISIS „ucide în numele orei de difuzare a știrilor“, conchide Charlie Winter. „Și astfel obține ce vrea“. (M. V.)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Tata si fiu - parinte - copil - baiat FOTO Shutterstock
Adevărul neștiut despre tați: implicarea activă în creșterea copiilor determină schimbări în organism. Ce se întâmplă testosteronul
Înainte și după apariția unui copil în viața unui cuplu, atenția este îndreptată, în general, pe schimbările ce apar în viața și organismul mamei. Adevărul este că și tații trec printr-o perioada de transformare biologică.
Cristi Chivu (Facebook) jpg
tigaie istock jpg
Gata cu frecatul! Curăță tigaia arsă rapid și eficient cu un ingredient din bucătărie. Va arăta ca nouă!
Tigaia este un obiect care se găsește în orice gospodărie din țară, însă, în ciuda popularității sale, ea poate fi destul de greu de curățat. Cu toate acestea, pentru a curăța rapid și eficient o tigaie nu este nevoie să dați banii pe produse scumpe din comerț!
Ion Iliescu Foto AFP jpg
Ce spunea Ion Iliescu înainte de spitalizare: „Asta face relația cu moartea să fie una decentă”
Fostul președinte al României, Ion Iliescu, revine ca invitat în podcastul Avangarda, într-un dialog aparte cu Ionuț Vulpescu, fost ministru al Culturii și consilier apropiat. Această conversație face parte dintr-o serie de interviuri realizate în ultimii ani, după încheierea mandatului său la Cotro
saber guardian 25 Foto US Defense jpg
Se întâmplă în România, partenerii strategici și aliații consolidează flancul estic al NATO în fața amenințărilor la zi cu care lumea liberă se confruntă
În ciuda tuturor atacurilor, războaielor hibride, manipulărilor, dezinformărilor, știrilor false induse și publicate zilnic în spațiul public, cooperarea și colaborarea partenerilor strategici și al aliaților NATO, în special pe flancul estic, se intensifică pe zi ce trece.
capatos dan jpeg
Dan Capatos se retrage temporar de la TV din motive medicale. Cine îi va lua locul la „Un show păcătos”
Prezentatorul Dan Capatos de la Antena Stars va lipsi aproape trei luni din emisiune pentru a se opera.
Întâlnire culturală la Casa Filipescu-Cesianu: „Fizionomii și portrete”
Întâlnire culturală la Casa Filipescu-Cesianu: „Fizionomii și portrete”
Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu ACF și revista Ficțiunea, invită publicul interesat să participe marți, 24 iunie, la ora 18.00, în grădina Casei Filipescu-Cesianu (Calea Victoriei 151), la întâlnirea culturală cu tema „Fizionomii și portrete”.
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători Foto Inquam Photos   Sabin Cirstoveanu jpg
Cât câștigă pe lună Traian Preoteasa, directorul CFR Călători: „Nu sunt sărac… Am 4.000 de euro numai pe chiria din Dubai”
Traian Preoteasa, directorul CFR Călători, a afirmat că nu este normal ca un ministru să aibă un salariu de 13.000 de lei pe lună. El a susținut că nu poţi să conduci o scară de bloc cu aceşti bani, mai ales o țară.
72969616 1004 webp
Crima de la Lipănești: sunt polițiștii complici la crimă?
Protestul de ieri împotriva autorităților vine după ce o nouă crimă a avut loc la Lipănești, unde o femeie de 22 de ani, însărcinată, a fost omorâtă în plină stradă cu toporul de partenerul ei, în fața copiilor.