"Problema e că binele poate fi demonetizat” - interviu cu Ioana PÂRVULESCU -

Publicat în Dilema Veche nr. 301 din 19 Noi 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

N-aş risca un răspuns global, pentru că valorile s-au schimbat de la o generaţie la alta, de la paşoptişti la junimişti şi de la junimişti la generaţia tînără din belle époque, precum şi de la om la om, dar, dacă e să caut, cum înţeleg că-mi ceri, un numitor comun, o valoare comună, aceasta este viitorul. Asta îi desparte complet de noi. Am mai folosit formularea: noi nu mai avem antrenamentul viitorului, muşchii viitorului ni s-au atrofiat. De la paşoptişti la Maiorescu sau la Caragiale sau la Carol I, oamenii se uitau cu telescopul spre viitor, adică încercau să şi-l apropie. Caragiale, cum ştii, scria cu ideea că omul viitorului i se uită peste umăr şi ar putea să rîdă de el, dacă nu-i oferă un lucru desăvîrşit. Dacă paşoptiştii şi junimiştii ar vedea România de azi, de ce anume credeţi că ar fi (cel mai) mulţumiţi? Cînd ai început întrebarea credeam că spui "cei mai nemulţumiţi" şi mă pregăteam să mă lansez. Dar mulţumiţi? Cred că numai de avantajele tehnice sau medicale. Pe cele tehnice le anticipau aproape în totalitate " şi chiar peste ce-am izbutit noi ", în schimb pe cele medicale nu le-ar fi putut prevedea. La nivel politic şi de crezuri "istorice", mă tem că n-ar fi avut nici un motiv de mulţumire. Poate că paşoptiştii s-ar fi bucurat să vadă că stau bine în privinţa străzilor, a statuilor sau în cartea de istorie. S-ar fi bucurat că am intrat oficial în Europa (deşi s-ar fi mirat că e nevoie de parafă pentru asta). Însă blazarea, cinismul, răutatea, robotizarea omului, incapacitatea de a te bucura de binele altuia, birocraţia halucinantă şi zeci de altele pe care nu le mai înşir i-ar fi uimit din cale-afară. Şi lipsa pălăriilor la bărbaţi şi pantalonii femeilor i-ar fi amuzat, poate! Uite că tot la întrebarea contrară am ajuns... Dar pe interbelici ce-i "mîna în luptă", în ce credeau ei cu tărie? Interbelicii, din cîte pot să-mi dau seama citindu-le jurnalele şi ziarele, şi din ce am aflat de la oameni care au trăit atunci, împărţeau cu înaintaşii lor ideea de libertate, dar la ei nu mai era vorba de libertatea paşoptistă, de "ruperea lanţurilor" cu ochii strălucitori şi pletele-n vînt, nu mai era vorba de libertatea ţării sau de cea socială, ci de libertatea personală. Pe de-o parte la nivelul moravurilor (libertate, nu libertinaj, deşi se putea ajunge şi aici), pe de altă parte şi, mai ales, în termenii gîndirii lucrurilor pînă la capăt. A gîndirii pînă la limita gîndului. Descoperiseră şi valoarea timpului, fiindcă erau între o prăpastie care se afla în urma lor şi una care, de la un moment dat, începuse să se întrezărească înainte. Aşa că îi mîna graba de a trăi şi de a lăsa ceva în urmă. E asta o formă de a crede în viitor? Poate, nu ştiu. Arghezi mărturisea la sfîrşitul vieţii că a scris poezie şi a muncit ca să-i treacă de urît. Din ce spuneţi, pare că pe noi, pe contemporani, nu prea ne preocupă posteritatea. Dar dacă chiar ideea de viitor s-a compromis " din cauze tehnologice, bio-climatice, demografice: sîntem mai mulţi şi nicidecum mai buni, Pămîntul nu prea mai are resurse şi e poluat, tot mai multe state totalitare au arme nucleare etc. Altceva e grav, cred. Viitorul, la noi, e lăsat în grija unor "foruri specializate", se alocă fonduri pentru salvarea unor porţiuni din el, sînt oameni plătiţi special să se ocupe de aer, de apă, de învăţămînt sau de orice altă bucăţică parcelată din viitor. În momentul cînd viitorul devine chestie de job, e grav, fiindcă ceilalţi nu-şi mai bat capul cu asta. Dimpotrivă, unii se simt liberi să-l strice. În epocile pe care le-am numit, oamenii nu parcelau viitorul, aveau o percepţie generală asupra lui şi fiecare se gîndea aproape instinctiv la un viitor general, fără să primească bani pentru asta. Fireşte că un viitor general te include şi pe tine, ca individ, şi pe copiii tăi. Îmi place foarte mult formularea: "sîntem mai mulţi şi nicidecum mai buni". Ce mă miră pe mine e că unii dintre noi nu acceptă asta. O fi vreo chestiune de vanitate "epocală", de "lasă că nici ei nu erau mai breji"? Îmi pare rău s-o spun, dar destui şi prea destui erau "mai breji" ca noi. Valorile bune ca arme de atac Acum un secol era o onoare să mori pentru patrie (s-a scris mult timp literatură patriotică), România rurală avea frică de Dumnezeu, domnii de la oraş îşi dădeau cuvîntul de onoare şi ridicau pălăria în semn de salut, politicienii ţineau parcă mai mult la blazon... E o fatalitate istorică faptul că toate aceste valori (credinţă, principii şi conduită) par acum vetuste? Problema cu tot ce îi ajută moral sau sufleteşte pe oameni într-un moment istoric sau altul (iar de la nivelul istoriei "momentele" pot dura veacuri) este că binele se întoarce împotriva lor sau e pervertit, demonetizat, făcut să-şi arate latura rea. Sau pur şi simplu se destramă ca mătasea naturală. Exact ca la toate lucrurile concrete care ţin de istoria omenirii, de progres (nu cred că-i nevoie de exemple din ştiinţă şi cum a ajuns aceasta să fie rău folosită sau cum îşi arată o faţă rea), şi lucrurile enumerate de tine pot fi, în feluri foarte diferite, primejdioase. Pălăria cam încurcă azi şi, dacă "scoţi capul pe fereastră", în tren, ţi-o ia vîntul. Aş vrea să nuanţez întrebarea: şi oamenii de la sat îşi scoteau căciula sau pălăria, şi oamenii de la oraş erau credincioşi ", dar ştiu că ai folosit formulele cu titlu de exemplu. Un pericol e ca o valoare bună să se transforme în armă de atac, în măciucă sau bombă. Credinţa poate da naştere la războaie religioase sau la superstiţie sau, pur şi simplu, să-şi piardă orice interioritate. M-a interesat să văd ce s-a întîmplat cu credinţa la sfîrşitul secolului al XIX-lea, la oraş. E un moment foarte interesant, viu. Ştiinţa făcea concurenţă mare credinţei şi, pe de altă parte, superstiţia întuneca fiorul mistic autentic. Adică mulţi nu căutau ("Nu m-ai căuta dacă nu m-ai fi găsit"), ci se agăţau de icoane făcătoare de minuni şi altele asemenea, ca de un bilet cîştigător la loterie. Pe de altă parte, cerul oamenilor de secol 19 nu era complet gol nici la atei. Era, în belle époque, cam ca în fraza pe care o citează Steinhardt: "Dumnezeu în care spui că nu crezi, crede el în tine". Personaj principal era binele, personaj secundar era răul. Dacă nu înţelegem că rolurile erau distribuite invers, nu putem înţelege epoca aceea. Astăzi, eu, una, nu mă simt în stare să dau un verdict, nu ştiu ce se întîmplă, totul mi se pare haotic şi cred că trăim atît de repede, încît nici n-avem timp să ne mai dăm seama de ceva, bun sau rău, cum o fi. Chiar dacă valorile există încă, poate, atunci cînd treci în viteză pe lîngă ele, nu se mai văd, e ca şi cum ai merge cu 100 de km/h prin Galeriile Uffizi. Vor fi fiind lucruri frumoase, pe-acolo, dar cum să le opreşti în faţa ochilor tăi? Dacă ar fi să alegeţi o valoare (socială, politică, morală, de caracter etc.), care astăzi este subevaluată/ignorată/ridiculizată, care ar fi aceea? Normalitatea. A devenit ceva ruşinos, în zilele noastre, toată lumea fuge de ea. Şi să te bucuri pentru binele altuia. Era, cîndva, atît de uşor… a consemnat Marius CHIVU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Fiica Loredanei Groza a dat lovitura în lumea modei! Imaginile postate cu Elena Boncea i-au luat pe toți prin surprindere
Loredana Groza, una dintre cele mai bune cântărețe ale României, se bucură de un succes remarcabil atât pe plan profesional, cât și personal. Fiica sa, Elena Boncea, o face mândră cu fiecare ocazie. Cu ce reușită și-a încântat mama, descoperiți din rândurile de mai jos.
Calin Georgescu Foto Mediafax (9) jpg
Călin Georgescu recunoaște că a fost la ferma de la Ciolpani: „Am fost pentru că m-au rugat. Nu am participat la discuție”
Călin Georgescu a recunoscut în această seară, la Realitatea Plus, că a fost sâmbătă la ferma de la Ciolpani, unde s-a aflat și Horațiu Potra. Acesta a spus, însă, că nu a participat la discuțiile dintre echipa sa de pază și Potra.
congres-sua-shutterstock
Congresul SUA cere evaluarea riscurilor retragerii sprijinului pentru Ucraina
Congresmanii americani doresc ca șefii serviciilor de informații să evalueze riscurile pentru securitatea SUA dacă Washingtonul încetează să mai furnizeze arme Ucrainei și Rusia câștigă războiul.
Nicu Sârghea, toboșarul trupei VUNK Foto   Vunk   Facebook jpg
Toboşarul trupei VUNK a murit la vârsta de 48 de ani. „Lumea noastră a devenit mai tăcută”
Nicu Sârghea, toboşarul trupei VUNK, a murit joi, 12 decembrie, la vârsta de 48 de ani. „Îi vom simți mereu ritmul în fiecare cântec și îi vom purta amintirea în suflete”, au scris colegii de trupă pe pagina de Facebook.
71031783 1004 webp
România a fost admisă pe deplin în spațiul Schengen
Consiliul JAI, reuniunea miniștrilor de Interne din UE, a decis în această dimineață aderarea totală a României și Bulgariei la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Austria și Țările de Jos au renunțat la veto.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Klaus Iohannis și Călin Georgescu s-au întâlnit pe vremea când președintele României era primar al Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, recent scos la lumină, dezvăluie un moment semnificativ din carierele publice ale lui Klaus Iohannis și Călin Georgescu.
Accident mortal Foto   Info Trafic 24 jpg
Șoferul care a murit în timpul unei întreceri a avut permisul suspendat de polițiști pentru conducere agresivă. Noi informații din dosar
Noi informații în cazul accidentului din Ploiești, de marți seară, în care au murit doi tineri. Șoferul care și-a pierdut viața în timpul cursei a avut permisul suspendat de polițiști. În cauză a fost audiat și celălalt tânăr care a participat la întrecere.
WhatsApp Image 2024 12 12 at 21 42 31 9c8f791e jpg
Cine este americanul dispărut care a fost găsit în Siria. A fost ţinut în închisoare, după ce a intrat în ţară ca pelerin
Un american, care a fost dat dispărut, a fost găsit în Siria. El spune că a fost ţinut în închisoare luni de zile după ce a intrat în ţară ca pelerin. Localnicii l-au văzut mergând desculţ pe străzile din sudul Damascului.
image png
Nicu Sârghea și-a prevestit sfârșitul! Ce a putut să spună cu doar o seară înainte de tragedie
Industria muzicală românească este în doliu după ce Nicu Sârghea, toboșarul trupei Vunk, s-a stins din viață la doar 48 de ani. Moartea lui fulgerătoare a iscat doar lacrimi și suferință în rândul familiei, al colegilor de breaslă și al fanilor lui. Artistul a fost activ pe rețelele de socializare c