Povest(ir)e minunată

Virgil CIOMOŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 854 din 20 - 26 august 2020
Povest(ir)e minunată jpeg

Am fost adesea solicitat să evoc darurile spirituale ale Părintelui Andrei Scrima. Astfel de „mărturii” sînt, prin natura lor, atît de discrete încît par că nici nu există. Cîndva, am oferit una de acest fel. Înainte de a începe noua noastră povest(ir)e – venită, ca întotdeauna, de la un martor al martorului –, două scurte remarci. Întîi, experiența spirituală n-are nimic de-a face cu „subțirimea de spirit”, ci cu Spiritul (Duhul) Sfînt Însuși. Mai precis: cu Cel increat. Apoi, purtătorul de Duh nu lasă, de regulă, mărturii in vivo, ci mai degrabă „postume”. Prin ucenici, de pildă. Nu pentru numele lui, ci pentru Numele lui Dumnezeu. Uneori, însă, ele pot fi „anticipate”.

Într-o bună zi, ne-am dat întîlnire pentru a tria manuscrisele sosite din Liban. Eram așezat pe covor, la picioarele lui, încercînd să le sortez pe categorii. Am dat astfel peste textul unei conferințe în care se vorbea despre imaginația creatoare și, implicit, despre marele Ibn Arabi. Am profitat de ocazie să-i mulțumesc pentru semnalarea acestei magnifice figuri a misticii musulmane care vestise, după pecetea proorocirii – Muhammad –, pe cea a sfințeniei – Isa (Iisus). S-a uitat îndelung la mine cu acea privire care scruta dincolo de vizibil pentru a conchide apoi, calm, cu o voce aproape familiară: „Dacă n-ai fi prea exaltat de întîlnirea cu o astfel de experiență, Ibn Arabi însuși ar putea intra acum pe ușă pentru a se alătura, colocvial, discuției noastre”. Cu timpul, m-am obișnuit cu astfel de remarci care nu-și așteptau răspunsul, ci jalonau doar un parcurs.

La cîtva timp după moartea Părintelui, am dat peste un manuscris, copiat în mod vădit „pe curat”, un fel de „mărturie” a ceea ce, astăzi, ne este destinat nouă, tuturor. Iată traducerea lui:

„Povestire simplă şi veridică a visului – cu adevărat minunat! – ce i-a fost dat profesorului Yussuf Ibish la Houston, în noaptea de 27/28 iulie 1973, şi pe care l-a împărtăşit apoi lui Andrei S.

Pe măsură ce primul Congres Internaţional de la Rothko Chapel (21-31 iulie 1973) avansa spre jumătatea duratei sale, atingea în acelaşi timp şi «centrul» său – în profunzime şi înălţime. O remarcabilă unitate se instalase între conferenţiari şi cercul, mai larg, al participanţilor, ca efect al calității deosebite a comunicărilor, evidentă încă din primele zile, prin dialogul deschis în mod spontan în chiar interiorul sesiunilor de la Capelă (dar continuînd, permanent, în exterior), și mai ales prin fervoarea-i implicită, dacă putem spune așa, care făcea ca temele, dezbătute «in a scholarly manner», să fie foarte vii. De fapt, acest prim Colocviu despre «Contemplaţie şi acţiune în tradiţiile religioase ale lumii» reprezenta – în mod obiectiv, dar şi sensibil, pentru mulţi dintre cei care erau acolo prezenţi – o întîlnire originară şi originantă care conţinea, virtual, chipul lucrurilor ce aveau să vină.

În acest context are loc evenimentul a cărui povestire urmează acum. El s-a petrecut după seara conferinţei lui Andrei S. despre tradiţia iconografică bizantină. (Solicitat să înlocuiască pe neprevăzute un absent, el avu astfel şansa să cerceteze îndelung colecţia de slide-uri de la Rice Institute for Arts, unde fusese condus de Dominique de Ménil).

A doua zi, dimineaţă, la fel ca în celelalte, ne dirijam începînd cu ora 8 de la Dormitories spre Universitatea Sf. Toma, situată alături, unde luam micul dejun într-o agreabilă și primitoare sală a campusului. În acea dimineață, ieșind pe la ora 8 și un sfert de la Dormitories, Andrei S. îl întîlnește pe prof. Ibish, care își făcea plimbarea în fața edificiului. Yussuf Ibish, așadar, se apropie de Andrei S. și, după ce l-a salutat, i-a spus aproape textual (vorbele sale s-au înscris în memoria lui Andrei S. pentru a rămîne acolo pentru totdeauna):

«Trebuie să îți spun ce s-a întîmplat astă-noapte. Dormeam, cînd am auzit clar cum bate cineva la ușă. M-am trezit, am spus „Intră!”, ușa s-a deschis și te-am văzut pe tine, sosit în grabă pentru a-mi spune: „Vino repede, Mawlana (adică Djalal-ad-Din Rumi) se rotește* între Capelă și Obelisc!“. Te-am urmat afară și, într-adevăr, o formă albă era acolo, rotindu-se și umplînd spațiul. În acel moment, m-am trezit cu totul și m-am uitat la ceas: era în jurul orei 2 dimineața».

Aceasta este narațiunea și conținutul visului. Yussuf Ibish vorbi despre toate astea în maniera directă și imediată a celui care a fost invitat să asiste, ca martor, la un eveniment atît de real, prin ordinea care îi era proprie, încît numai un vis putea să-l conțină pentru a lua act de el. Și, cum trecea prin prezența unui alt «martor» participant la Colocviu (Andrei S.), acest dans nocturn turbionar de sub stele rămase pentru cel care scrie aceste rînduri ca un fel de «semnătură» a întîlnirii – repet: originante – de la Houston.

Andrei Scrima

Houston, 31 august 1994”

-------------

* Aluzie la ritualul dervișilor rotitori.

 Virgil Ciomoș este filosof și psihanalist.

Explicație foto: Spațiul dintre Rothko Chapel și Obelisc

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Polata de la Berzasca  Foto DRDP Timișoara (4) jpg
Polata de pe Clisura Dunării a fost inaugurată. Structura uriașă apără șoseaua de căderile de pietre
Polata de pe Clisura Dunării a fost inaugurată. Construcția masivă din beton, ridicată în ultimii doi ani, protejează șoseaua de căderile de stânci într-o zonă frecvent afectată de astfel de pericole.
Un copil se joacă cu hârtie igienică FOTO Shutterstock
Primarul care a vrut să lase elevii fără hârtie igienică pentru că au note mici: „Eu nu sunt cu remuneratul la prostie”
Primarul comunei Rediu, județul Iași, a anunțat în ședința Consiliului Local că va tăia fondurile pentru microbuzul școlar, detergent și hârtie igienică, ca reacție la rezultatele slabe ale elevilor.
Helen Hunt tanara, foto Facebook jpg
Actrița care sfidează mitul „tinereţii veşnice” a starurilor. Cum arată Helen Hunt la 61 de ani. „Nu mai fac jocul impus de Hollywood”
Helen Hunt, una dintre cele mai îndrăgite şi frumoase actrițe ale anilor ’90, uimește prin decizia sa de a îmbătrâni natural. La 61 de ani, ea publică fotografii în care urmele timpului sunt evidente, fiind apreciată de fani pentru autenticitatea sa într-o industrie obsedată de perfecțiune.
suc de rosii jpeg
Băutura care hidratează și remineraliză preferată de Mihaela Bilic. Poate fi o comoară pentru organism pe timpul verii: „Riscul de infarct scade cu 59%”
În zilele toride de vară, corpul are nevoie de mai mult decât apă pentru a se menține în formă: are nevoie de hidratare activă și remineralizare.
El Alamein, „Maldivele Egiptului” de pe coasta Mediteranei o nouă destinație pentru turiștii români Sursă Join Up
Cum să cheltuiești mai puțin în vacanțele din afara țării: sfaturile experților pentru a călători ieftin
Apetitul românilor pentru vacanțe în străinătate este tot mai ridicat de la un an la altul, ceea ce înseamnă și că aceștia sunt supuși testului de a identifica un echilibru în buget, susțin analiștii, prezentând câteva soluții eficiente de reducere a cheltuielilor.
Camioane la granita dintre Polonia si Ucraina FOTO EPA EFE jpg
Rusia paralizează transportul de marfă: cozi kilometrice și controale drastice după operațiunea „Pânza de păianjen”
După atacurile cu drone din operațiunea ucraineană „Pânza de păianjen”, autoritățile ruse au impus controale drastice asupra camioanelor, blocând drumurile și paralizând transportul de marfă în întreaga țară.
tunnel 3453102 1280 jpg
Orașul care ascunde de tuneluri și labirinturi subterane care pot fi traversate și în prezent. Toți românii care îl vizitează încep să râdă când îi aud numele
Puțini români știu că în Europa există un oraș cu o istorie milenară, dar care ascunde sub pământ o rețea complexă de tuneluri, ce rivalizează cu cele din marile metropole. Și mai puțini reușesc să-și păstreze seriozitatea atunci când aud cum se numește: Pula.
Mircea Lucescu (Sportpictures) jpg
Probleme la națională: golgheterul din Superligă a părăsit cantonamentul
Mircea Lucescu are parte de surprize, înainte de meciul cu Austria.
IMG 20250209 165406 jpg
Morile din Consuegra - o călătorie în lumea lui Don Quijote de la Mancha
Pe dealul Calderico, în inima aridă a regiunii spaniole La Mancha (Al-Ansha în arabă, adică „pământ uscat” sau „pământ fără apă”), doisprezece cilindri albi, cu acoperișuri rotative și aripi imense din lemn, se înalță deasupra orașului Consuegra, asemenea unor străjeri ancestrali. Sunt morile de vân