„Porții mici și gustoase”

Paul BALOGH
Publicat în Dilema Veche nr. 956 din 4 – 10 august 2022
image

Am început să citesc din plictis și întîmplare. Eram un copil de școală primară aflat în prima zi a vacanței de vară, contemplînd o situație la care nu se așteptase: printr-o coincidență, toți prietenii de joacă de la bloc plecaseră care pe unde și mă regăseam absolut singur pentru următoarele două săptămîni. Experiența acelei dimineți a avut două consecințe pentru mine. 

Prima: tocmai cînd începeam să mă plictisesc m-am surprins formulînd gîndul acesta: „Mă cam plictisesc” și mirîndu-mă cum de pot formula gîndul acesta, mai ales că, dacă mă întreba cineva, sigur n-aș fi putut spune ce înseamnă că mă plictisesc. Această constatare m-a vindecat de plictis pentru restul vieții.

A doua consecință a venit imediat după prematurul episod filozofic: mi-am adus aminte că aveam niște cărți de Jules Verne prin bibliotecă și cineva îmi spusese că sînt cel puțin la fel de bune ca Patrula Spațială de Cicerone Sbanțu. În iarna anterioară, aceasta fusese prima carte aleasă de mine (și cumpărată de mama). Mi-amintesc că nu m-am dezlipit de ea pînă n-am terminat-o.

Descoperirea lui Jules Verne în acea după-amiază este, probabil, începutul meu într-ale cititului. Apucasem anterior să fiu expus lecturii (imaginea tatălui meu este cu o țigară într-o mînă și o carte în cealaltă, învăluit în autoexilul său în bucătărie), mama îmi citise constant (Frații Grimm), ba chiar trecusem la cărțile „serioase” odată cu Patrula Spațială. Dar Verne mi-a cultivat gustul pentru descoperirea independentă și explorarea lumii unui autor. În plus era perfect pentru escapism și entertainment într-o lume lipsită de desene animate și, în anul următor, volumele din seria Verne urmau să devină și monedă de schimb cu colegii de la școală. Nimeni nu avea colecția completă așa că ne împrumutam, clandestin, volumele lipsă. 

Toate astea se petreceau într-un context confuz. Pe de o parte, cititul era privit în societate ca o valoare universală. Găseai oricînd o mătușă care să îți predice neîntrebată avantajele lecturii, părinții se văitau în genere că progeniturile nu citesc, iar profesorii făceau anemice gesturi de invitație la lectură. Pe de altă parte, adulții erau niște ipocriți. Rareori găseai un adult cu care să poți discuta despre o carte sau alta. Am avut noroc și aici, îngerul meu livresc a venit sub forma unei bibliotecare care și-a consumat multe după-amiezi cu mine. Exasperată de faptul că îi terminasem tot raftul Nemira, mi-a recomandat să încerc Crimă și pedeapsă, schimbîndu-mi astfel, pe la 12 ani, și viața, și lecturile.

Aceștia au fost anii ’80 și ’90, ani în care generația mea și-a construit bazele. Ani haotici, cu multe transformări pe care nu le înțelegeam, ani în care lectura era o chestie de noroc. Puteai da din greșeală peste o carte care să te facă să citești tot restul vieții (primele cărți ale prietenilor mei arată clar rolul hazardului: de la Basme de Vladimir Colin la Prăbușirea casei Usher de Poe și chiar Quo Vadis de Sienkiewicz). Sau puteai să nu. Nici școala, nici familia nu aveau vreun sistem real, funcțional, ca să transforme lectura într-o acțiune recurentă.

Atunci vs. acum

Azi, bineînțeles, lucrurile stau altfel. Trei deosebiri fundamentale între lumea de atunci și cea de acum: fragmentarea, sincronizarea și politizarea.

Fragmentarea. Lumea noastră era simplă. Aveai de ales între a te juca pe afară sau a citi ceva în casă. Televizorul era irelevant, iar benzile desenate erau o nișă. Ca valoare de entertainment, lectura cîștiga (și) prin absența concurenței. Azi, însă, o carte se luptă pentru atenție cu următoarele: TikTok, Instagram, YouTube, consola video și serverele de MMORPG, Netflix etc. Azi o carte se măsoară în pînă la zece ore de atenție pentru care trebuie să ai o justificare foarte bună. Cîștigi dacă ești Harry Potter. Pierzi dacă ești Baltagul. Pentru că alternativa este să binge-watch ultimul sezon din Stranger Things sau să citești o mie de alte fragmente mici pe rețelele sociale.

Sincronizarea. E ușor să vedem cele de mai sus ca „distrageri”, dar ele sînt tot atîtea ocazii de sincronizare cu ceilalți indiferent de gen, rasă sau geografie. Noi ne străduiam să fim sincronizați cu cei din blocul alăturat. Azi un adolescent este sincronizat cu o întreagă planetă, cu tot ce înseamnă asta în materie de timp și atenție.

În cele din urmă: politizarea lecturii. Ca adolescenți, chestiunea politică nu ne interesa. Conștiința politică nu depășea stadiul înjurării lui Ceaușescu. Valorile din cărțile pe care le citeam nu aveau filtru și, prin urmare, nu vedeam nimic rău în personaje feminine unidimensionale sau faptul că Passepartout era servitorul negru care îl însoțea pe excentricul englez Phileas Fogg. Eram, desigur, naivi. Azi, sensibilitatea politică este, pe bună dreptate, la locul ei. Vedeți cum au reacționat tinerii la cazul Buhnici și aveți toate datele să înțelegeți că lectura naivă nu mai este posibilă. Valoarea estetică a unei cărți nu mai este o scuză pentru transgresarea valorilor relevante pentru tineri. 

Cu alte cuvinte, complexitatea peisajului face ghidajul imposibil și „listele de lecturi recomandate” fundamental ridicole atunci cînd nu sînt decît încercări de control și amprentare a unei generații de către o alta. Aceste liste sînt vestigiile unei lumi care apune, o lume în care sincronizarea culturală era, în mod esențial, a culturii scrise și doar fragmentar a culturii vizuale. Azi ne îndreptăm colectiv spre o cultură dominant vizuală și, dacă ne pasă, dincolo de „lectură”, să influențăm parcursul cuiva, cred că tot ce putem face este să oferim alternative și perspective. Citește Jordan Peterson? Hmm, poate merită contracarat cu Hannah Arendt sau Anne Applebaum. Citește Yuval Noah Harari? Direcția poate fi rafinată cu David Graeber și David Wengrow. Și tot așa, un soi de „însoțire în perspectivă”. 

Închei cu o replică din serialul Succesiunea (HBO), în care incongruentul personaj Roman Roy spune: „Am fost într-o librărie zilele trecute și pur și simplu am izbucnit în rîs. Mă gîndeam la vremurile de aur de mult apuse, cu toate mînăstirile și Bibliile lor, cu discuțiile despre cine ce a zis și certurile lor și tot ce vrei – au dispărut toate. Nu-i mai pasă nimănui. Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar. Dai seara pe NBC ca să ți se spună ce să gîndești – dispare și asta. Acum totul se bazează pe ciugulire. Dă-mi porții mici și gustoase, captează-mi atenția – spre asta ne îndreptăm. Porții mici și gustoase distribuite pe rețele cool”.

Cărțile sînt „porțiile mari” cu un viitor pus sub semnul întrebării de cultura fragmentului. Rămîne să vedem ce fel de lume este construită de noile habitus-uri culturale și cum va arăta ea. 

Paul Balogh este antreprenor în domeniul tehnnologiei și co-fondator al Hypersay Events, platformă pentru evenimente digitale.

Foto: flickr (public domain)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a