Pomana

Publicat în Dilema Veche nr. 947 din 2 – 8 iunie 2022
image

La mine în sat, după un număr clar precizat de săptămîni, luni sau ani, fiecărui om trecut în lumea celor drepți i se organiza o pomană. Era o masă întinsă cel mai adesea în curtea familiei, care evoca în acest fel tăcut pierderea unui membru. Evenimentul genera un fel de așteptare încordată. Oamenii vorbeau înainte cu cîteva zile despre asta. Unii știau exact care este perioada pentru care se face pomana. Nu știu dacă erau mai apropiați de familia respectivă sau pur și simplu ținuseră o socoteală a zilelor, lunilor sau anilor. Ei spuneau, fără a permite să fie contraziși, că „i se face” de șase săptămîni sau de patru luni. Oamenii se pregăteau pentru eveniment. Se punea la o parte o cămașă curată sau, pur și simplu, bărbații își aminteau că trebuie să se tundă sau să se bărbierească. Știau că vor merge la pomană și oricum ar fi trebuit să facă asta, altfel nu ar fi scăpat de gura nevestelor. Nici noi, copiii, nu eram exceptați. Trebuia să fim mai cuminți și să nu murdărim toate hainele pentru a avea un lucru „bun” de îmbrăcat la pomană. Aveam emoții. Urma să fim parte la un eveniment împreună cu oameni mari și asta nu se întîmpla des. Pe la nunți sau pe la pomeni, dar cam atît. În dimineața aceea, bunica mea îmi spunea mereu că trebuie să fiu cuminte și să stau „pe lîngă casă” pentru că în acea zi va trebui să mergem la pomană.

Pregătirile începeau cu noaptea în cap. În dimineața respectivă, familia gazdă se trezea de noapte și se pregătea de ceea ce avea să urmeze. Se sacrificau păsările, se aducea pîinea de la brutărie și începeau pregătirile. Totul se întîmpla în curte, într-un loc mai ferit de privirile viitorilor oaspeți. Vecinii erau chemați în ajutor și toată lumea trebăluia orientîndu-se după semnele sau sfaturile unuia mai bătrîn care „știa rostul” și obiceiurile. Peste vorba lui nu se trecea. Ardeau focuri mai multe sub tot felul de oale fabuloase de diferite mărimi. Într-una se afla viitoarea ciorbă, în alta eterna varză „de pomană” și tot așa. „Alergătorii”, pentru că ăsta este numele pe care și-l luau vecinii care ajutau, aveau grijă ca focul să nu se stingă niciodată și pregătirea mîncării să fie așa cum trebuie. Privindu-i din afară, păreau a fi un grup de oameni beți care se mișcă haotic, în lumina slabă a dimineții care încă nu venise. Lumina focurilor, care bătea de jos în sus, proiecta pe obiecte niște umbre fantastice, mult exagerate în raport cu corpurile slabe și chircite de ani și de griji ale acestor oameni. Păreau a fi niște fantome care dansează după o muzică tăcută, numai de urechile lor auzită și numai de mintea lor înțeleasă.

Cînd veneau zorii zilei totul trebuia să fie gata, pentru că urma alt ritual, cel al așezării mesei. Masa era de fapt o înșiruire de mese mai mici, rotunde, ale căror picioare nu erau mai înalte de 50 de centimetri. Cine nu a mîncat la această masă a bunicilor săi nu știe adevăratul gust al României. Aveau trei picioare, iar în jurul lor se așezau membrii familiei, pe scăunele de aceeași înălțime și cu același număr de picioare. Aceste mese și scaune erau adunate de pe toată ulița și alcătuiau împreună masa cea mare și lungă la care avea loc pomana. „Alergătorii” mergeau din casă în casă și le luau. Veneau cu ele deasupra capului, ca și cum ar fi dorit să se apere de o ploaie care nu exista. Copiii cărau scaunele și tot felul de alte lucruri necesare familiei respective pentru pomană. Se împrumutau de la vecini nu numai mese, dar și castroane sau farfurii de pămînt, linguri sau furculițe. Nimeni nu era pregătit pentru o masă de o așa de mare anvergură, așa încît toată lumea sărea în ajutor. Șirul de mese cu trei picioare era mereu închis de către „masa popii”. De data asta vorbim de o masă înaltă, scoasă din cine știe care „odaie de la drum”. La ea se așezau cîteva scaune cu spătar, destinate preotului și însoțitorilor săi. Pe mese se așezau deja cunoscutele coli albastre de împachetat. Așezarea mesei era ceva simplu. În mijloc, din loc în loc se puneau castroane mari în care se va turna ciorba. Lîngă ele furculițe și linguri pentru patru persoane. Pentru că atîția oameni erau destinați să mănînce dintr-un castron. Se aducea pîinea feliată. Nu existau pahare pe masă, pentru că băuturile se serveau simplu, „peste umărul” meseanului.

Momentul în care venea preotul era solemn. Era întîmpinat de la intrarea în curte de către gazde. Pășea agale, ca și cum ar fi mers împotriva timpului. Fără prea multe discuții, după ce cerea cîteva lucruri, începea slujba. Nu înțelegeam niciodată ce spune, ce cîntă. Era un fel de bolborosit solemn. Nici azi nu știu dacă așa trebuia să slujească sau pur și simplu preotul copilăriei mele nu știa textele pe dinafară. Dădea ocol meselor, binecuvînta bucatele și umplea tot locul de mirosul tămîii. Oamenii prezenți ascultau cu atenție slujba și din cînd în cînd, cînd îl vedeau pe preot că face semnul crucii, se închinau și ei larg, spunînd cîteva cuvinte care-l invocau pe Dumnezeu. La final, primeau permisiunea să se așeze. Se înghesuiau la mesele scunde, iar bărbații își descopereau cu atenție capul. „Alergătorii” serveau ciorba grăbiți pentru că „nu este bine să aștepte oamenii”. Mîncau patru oameni dintr-un castron. Întindeau lingurile cu atenție, ca și cum ar fi dorit să nu-i deranjeze pe ceilalți. Nu luau carne pînă cînd nu se isprăvea zeama. Mîncau fără să se grăbească și fără să vorbească. Mîncatul în comun din castron era un ritual special. Nimeni nu se grăbea și nimeni nu țintea bucata mai mare. Doi dintre bărbații apropiați familiei își luau sarcina de a aduce țuica la masă. Aveau în mînă un păhărel mic și o sticlă cu țuică și fiecare pe partea sa de masă trecea pe la fiecare oaspete. Îl striga pe nume, uneori îl bătea pe umăr și-i spunea să servească o țuică în memoria celui pomenit. Omul se întrerupea din mîncat, lua paharul cu alcool și-l dădea peste cap. Țuica se bea dintr-o înghițitură. Paharul era înapoiat și cel care servea mergea mai departe, repetînd ritualul adresării. La „felul doi”, ritualul se repeta, numai că de data asta paharul era mai mare și conținea vin. Îl beau cu sete, tot dintr-o înghițitură. La sfîrșit erau aduse pe masă bucăți mari de cozonac proaspăt care erau puse pe farfurii, din loc în loc. Îmi amintesc ce bun putea fi acel cozonac. Nu am regăsit niciodată gustul lui. Mai ales copiii se grăbeau să pună mîna. Băgam în gură repeziți, dar ne umpleam și buzunarele. Eram niște veritabili, dar nevinovați hoți de cozonac.

Numai preotul, la masa din capul mesei, avea privilegiul de a avea țuică și vin la discreție, de a mînca din farfurii separate fiecare fel de mîncare. Masa popii era clar una privilegiată. Și preotul profita de asta. Preotul copilăriei mele era un gurmand și țîrcovnicul său era un alcoolic. La aceea masă se vorbea mai tare, ca și cum ar fi dorit să audă toată lumea ce spune și să-i laude cunoștințele religioase, dar și de cultură generală. Era un fel ostentativ de a se purta, acesta al preotului din sat. El nu era numai trimisul lui Dumnezeu pe pămînt, el era chiar Dumnezeu. Era acolo, în lumea despre care vorbesc, un infinit respect față de preot, pentru că el era părintele, sfătuitorul, judecătorul. Nimeni nu trecea peste cuvîntul său. Reprezenta legea divină, dar și pe cea a oamenilor.

Masa nu dura mult, pentru că „nu puteai să te faci de rîs, să creadă lumea că ești nemîncat”. Se ridicau de la masă, așa cum se așezaseră, făcîndu-și o cruce largă prin care mulțumeau lui Dumnezeu pentru bucate. Își luau la revedere și mergeau liniștiți spre casă, cel mai adesea comentînd asupra bucatelor, ca și cum s-ar fi întors de la un ospăț împărătesc. Bărbații erau mai veseli, pentru că ei nu refuzau niciodată paharele de țuică și vin. Vecinii și cei mai apropiați rămîneau mai mult. Era momentul de sfîrșit, cînd chiar și „alergătorii”, după o zi de muncă, se așezau să mănînce. Puținii rămași se strîngeau în jurul mesei popii și vorbeau verzi și uscate. Niciodată nu vorbeau politică. Ăsta era un subiect interzis. Puținii consăteni care mai discutau politică la birtul din sat nu făceau niciodată asta la pomană. Preotul își continua explicațiile savante despre nimic. Pentru că nu spunea nimic și nu purta nici un dialog cu nimeni. Roșu în obraji, pur și simplu vorbea și oamenii îl ascultau cu evlavie, ca și cum ceea ce spunea atunci ar fi fost o continuare a slujbei. Discuțiile despre pomană continuau și în zilele următoare, ca un ecou, așa cum merita un eveniment de o asemenea anvergură. Se vorbea despre băutură, bucate și despre gazde. Se făceau comparații cu alte pomeni și se trăgeau concluzii. Gazda se bucura mereu de vorbele bune și nu se întrista niciodată de alte vorbe. Știa că nimeni nu vorbea cu răutate. Și nimeni nu vorbea așa.

Am trăit mult timp între ei și nu i-am auzit niciodată pe acești oameni vorbind despre bogăție sau despre sărăcie. Pentru a-l desemna pe cel mai bogat ca ei, spuneau despre el că este mai „răsărit” sau că familia cutare sau cutare este mai „răsărită”. Pur și simplu, munceau și trăiau. Erau parte a unui infinit ciclu al vieții și al morții pe care-l respectau cu sfințenie. De fapt, nu munceau. Trudeau. Adică munceau din greu din zori și pînă seara pentru a putea trăi. Poate că din cauza acestui efort zilnic li se așternea cu timpul pe față un fel de liniște. Aveau o curățenie și o detașare pe care nu le-am mai regăsit oricît am umblat ulterior printre oameni. Erau oameni simpli care trăiau în respect față de semenii lor și față de tot ceea ce îi înconjura. Pur și simplu, îmi este dor de ei.

Dorel Dumitru Chirițescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu Jiu. Cea mai recentă carte a sa este Pe patul lui Procust. Reflecții despre construcția socială postdecembristă, Editura Institutul European, 2018.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sarmale freepik jpg
Rețeta tradițională de sarmale folosită de gospodinele din Maramureș! Vor fi perfecte pentru masa de Crăciun
Deja ne apropiem cu pași repezi de sărbătorile de iarnă, iar mulți dintre noi ne vom dori să pregătim sarmalele într-un mod cât mai tradițional și mai gustos! Din fericire, rețeta folosită de gospodinele din Maramureș este perfectă în acest scop!
bilet avion jpeg
Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
AA1vAzLr jpg
Un chatbot i-a sugerat unui adolescent să-și ucidă părinții pentru că îi restricționau timpul pe telefon
Părinții a doi adolescenți din Texas au intentat proces companiei Character.AI, susținute de Google, acuzând faptul că boții, ce pot lua chipul unor personaje sau persoane reale, le-au abuzat copii, relatează presa americană.
horoscop jpeg
Horoscop joi, 12 decembrie. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă
Horoscopul zilei de joi, 12 decembrie, anunță o zi importantă pentru cele 12 semne zodiacale. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare semn zodiacal.
Pierdere in greutate FOTO Shutterstock jpg
Cum se pot pierde 10 kilograme în 9 săptămâni cu ajutorul tehnologiei, fără diete drastice
Tehnologia joacă un rol tot mai important în sănătate, iar integrarea unor dispozitive inteligente poate fi un aliat eficient în procesul de pierdere în greutate.
amza Pellea Caotura TVR jpg
12 decembrie, ziua în care a murit Amza Pellea. Controversa legată de cauza decesului marelui actor
La 12 decembrie 1983 a murit celebrul actor Amza Pellea, iar în 2021 poetul şi publicistul Lucian Avramescu. Tot într-o zi de 12 decembrie s-au născut Frank Sinatra și Monica Bîrlădeanu.
Banner Annes
Ce vedete au defilat pe podium în prima seară de Bucharest Fashion Week. Annes, preferata designerilor
Prima seară de Bucharest Fashion Week a avut loc aseară, în prezența a numeroase vedete și creatori de modă dar și fotbaliști, pentru că a avut loc totodată și Gala Fotbalului Românesc.
inchisoare medievala jpg
De ce erau temnițele medievale comparate cu Iadul. Ce secrete macabre ascundeau
În inima cetăților medievale, în spatele zidurilor groase și întunecate, temnițele serveau drept martori tăcuți ai cruzimii și disperării. Aceste încăperi, destinate celor condamnați, au fost comparate adesea cu Iadul însuși, datorită condițiilor de detenție infernale și pedepselor de o brutalitate
62504790 jpg
Georgiana Ene, marea câștigătoare MasterChef România! I-a învins în finală pe Sebi și Gabriel și pleacă acasă cu 75.000 de euro
Finala „MasterChef România” 2024 a fost un spectacol culinar remarcabil, care a atras milioane de telespectatori. Evenimentul, difuzat în direct, a fost un amalgam de stres, emoții și bucurie pentru cei 3 concurenți rămași în marea luptă: Gabi, Georgiana și Sebi.