Poluarea și pisica moartă

Publicat în Dilema Veche nr. 838 din 12 - 18 martie 2020
Poluarea și pisica moartă jpeg

Alergii, bronșite, astm, boli cardiovasculare, tumori canceroase, afecțiuni ale aparatului reproducător – spectrul larg al bolilor cauzate de traiul într-un mediu cu aer poluat duce la o statistică greu de digerat: anual, aproape șapte milioane de oameni mor din cauza poluării, potrivit unor estimări ale Organizației Mondiale a Sănătății. Un alt raport, al Global Alliance on Health, situează România pe locul opt în Europa la numărul deceselor cauzate anual de poluare – peste 20.000 de români.

Potrivit unui sondaj Eurobarometru, 87% dintre cetățenii români spun că protecția mediului este importantă pentru ei (media europeană fiind de 94%). În plus, 45% dintre cetățeni au afirmat că, în România, poluarea aerului constituie cea mai importantă problemă legată de mediu, în timp ce, la nivel european, 46% dintre cetățenii UE sînt de această părere. Dintre respondenții români, 41% (media europeană: 36%) consideră că sănătatea și viața de zi cu zi le sînt afectate de către problemele de mediu. În prezent, România riscă să plătească amenzi între 100.000 și 400.000 de euro din cauza poluării din București, în procedura de infringement pe mediu a Comisiei Europene – după cum a afirmat ministrul Mediului, Costel Alexe, într-o emisiune la Digi24, precizînd că, în Capitală, numărul de zile cu poluare excesivă aproape că s-a triplat în 2018 față de 2013.

În ultimele zile, subiectul poluării aerului din București a fost repus pe tapet, într-un mod vehement, în urma măsurătorilor platformelor airly.eu și aerlive.ro (rețele independente de măsurare a calității aerului), potrivit cărora nivelul de poluare în Capitală a depășit de 12 ori limita maximă admisă, în noaptea dintre 1-2 martie. „Luni dimineață, la ora 8, la stația de lîngă Lacul Morii erau raportate depășiri de 754% peste limita maxim admisă pentru PM2,5 – adică de 189 de micrograme pe metrul cub – față de limita de 25 µg/m³ admisă de Organizația Mondială a Sănătății“, potrivit sursei citate de Digi24.

S-a lăsat cu demisii: ministrul Mediului, Costel Alexe, a cerut imediat demiterea conducerii Agenției Naționale pentru Protecția Mediului din Capitală, motivînd că a aflat acest lucru de pe Facebook, nu de la cei în măsură să i-l comunice. De altfel, în timpul audierilor parlamentare din 3 martie, Alexe a imputat primăriilor de sector și Primăriei Generale faptul că Bucureștiul se confruntă cu reale probleme de poluare din cauza unei salubrizări ineficiente.

„În momentul de faţă, dacă intrăm pe orice aplicaţie care monitorizează calitatea aerului din Bucureşti, vedem că avem poluare dincolo de episodul nefavorabil de duminică seară. Dacă măsurile din Planul integrat de calitate a aerului din Bucureşti şi toate celelalte oraşe din ţară ar fi implementate de către cei care vremelnic ocupă funcţiile de primari, aerul va fi mai respirabil“, a afirmat acesta, citat de Agerpres.

Amintind și de procedura de infringement la care e supusă Capitala din cauza poluării, Alexe a declarat că se așteaptă verdictul Curții Europene de Justiție și că, deși speră ca România să nu primească penalități, „bucureştenii simt pe propria lor sănătate valorile ridicate din cauza traficului infernal din municipiul Bucureşti. Din cauza poluării, avem reale probleme, pentru că administraţiile publice locale de sector care au poliţişti locali în departamentele de mediu nu-şi fac treaba. Avem reale probleme, pentru că primăriile de sector şi Primăria Generală a Capitalei nu fac o salubrizare eficientă aşa cum au trecut în Planurile integrate de calitate a aerului. (...) Gabriela Firea nu a indicat care este soluţia de eliminare a deşeurilor din Bucureşti“, a mai afirmat Costel Alexe.

În replică, Daniel Zamfir, senator PSD, a luat apărarea Gabrielei Firea, menționînd că „Primăria Capitalei nu poate controla nici Paza de Coastă, nici pe comisarii Gărzii de Mediu care se află în subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor“.

„Aş vrea să puneţi capăt cu toţii din Guvern asaltului pe care îl faceţi de o bună bucată de vreme asupra Primăriei Capitalei. (…) Sînteţi mîhnit şi dezamăgit de faptul că comisarii Gărzii de Mediu nu-şi fac treaba, că prin Portul Constanţa intră deşeuri periculoase şi nu ar trebui să intre. Pînă la urmă, Primăria Capitalei nu poate controla nici Paza de Coastă, nici comisarii Gărzii de Mediu, care sînt în subordinea dvs. Folosiţi funcţia de ministru pentru ceea ce vreţi să faceţi şi nu vă transformaţi în ultraşi. Vreau doar să constataţi cu toţii cine se face vinovat de poluarea de duminică seară şi nu numai. Domnul ministru este foarte îngrijorat de poluarea din Bucureşti. N-aţi fost îngrijorat de poluarea din Iaşi, că sînteţi din Iaşi. Iaşiul este pe primul loc la nivel de poluare… Nu sînteţi îngrijorat, de asemenea, de poluarea din Cluj, care este al doilea oraş ca grad de poluare. Iată că astăzi, în Bucureşti, poluarea este pe verde, adică la cotele normale. Aşadar, opriţi-vă cu manipularea că din cauza gestionării primarului general avem poluare în Bucureşti! Datele arată că nu este aşa. Nu mai daţi vina pe primarul general.“

Conflictul dintre ministrul Mediului și primarul Capitalei nu este nou. La începutul anului, după ce ministrul a afirmat că Bucureștiul este cel mai poluat oraș din România, Gabriela Firea i-a replicat că, „dacă se sufocă în Bucureşti, e mai bine la Iaşi, nu-l ţine nimeni cu forţa“.

Totuși, la finalul anului trecut, Gabriela Firea părea că își dorește reducerea poluării cauzate de traficul intens, introducînd „taxa Oxigen“. Decizia, adoptată în luna octombrie 2019 de Consiliul General al Municipiului, prevedea, printre altele, ca de la 1 ianuarie mașinile sub Euro 3 să nu mai circule în centrul orașului, iar cele sub Euro 4 să plătească această vinietă. Au fost adăugate și amendamente potrivit cărora mașinile Euro 1 și 2 să fie interzise din anul 2022, iar Euro 3 din 2024. Vinieta a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, dar amenzile pentru cei care nu plăteau această taxă urmau să fie aplicate din luna martie 2020. „Folosim prima perioadă de aplicare pentru acomodare și conștientizare“, a declarat Gabriela Firea.

Totul părea hotărît și, deși existau și semne de întrebare privind această vinietă (de pildă, destinația banilor strînși din taxe rămăsese incertă), lucrurile se puneau pe făgaș. Potrivit lui Mihai Teodorescu, șeful direcției Transporturi din Primăria Capitalei, citat de HotNews, începuse montarea camerelor de luat vederi în cîteva intersecții, pentru depistarea tipului de autovehicul, a plăcuțelor de înmatriculare, urmînd ca pe baza informațiilor să se afle dacă vinieta este sau nu plătită și dacă autovehiculul are normă de poluare sub normele impuse.

Cu toate acestea, cu tot avîntul ecologic și de infrastructură, inițiativa taxei Oxigen a fost curmată brusc de decizia aiuritoare a Gabrielei Firea, care, pe data de 20 februarie, a organizat un sondaj pe Facebook în care i-a întrebat pe locuitorii Bucureștiului dacă sînt sau nu de acord cu plata acestei taxe. Cu alte cuvinte, s-a răzgîndit, însă, în loc să-și asume răzgîndeala, a scos castanele din foc cu mîna bucureștenilor. Pentru că a întreba oamenii pe Facebook dacă sînt de acord sau nu să plătească niște bani este, pînă la urmă, o întrebare cu răspuns implicit. Deznodămîntul a fost, așadar, previzibil. La o zi după ce a încheiat acest „sondaj“, primarul Capitalei a ținut o conferință de presă în care a declarat că, deși este cu sufletul „neîmpăcat“, renunță la taxa Oxigen din… „respect pentru cetățeni“.

Pentru că, de ani buni, problema poluării persistă, fără a se lua măsuri reale pentru îmbunătățirea calității aerului, probabil că vom muri de gît cu acest „respect“ pe care politicienii ni-l tot arată, urmărind cum responsabilitatea pentru un aer curat este aruncată, precum pisica moartă, din ogradă în ogradă.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Dominic Fritz votează la Timișoara. FOTO Inquam Photos / Virgil Simonescu
Dominic Fritz, contestat în interiorul USR după ce a fost ales președinte. „A obținut mai puține voturi decât Lasconi” SURSE
Dominic Fritz a fost ales președinte al USR cu un procent covârșitor, 67%, însă, în termeni reali, voturile primite de primarul Timișoarei au fost numai 7.000.
pepene cu telemea logo jpg
De ce trebuie să mănânci pepene cu telemea. Dr. Mihaela Bilic: „Vă ofer și un argument”
Pepenele este fără îndoială fructul verii, apreciat pentru savoarea sa răcoritoare și conținutul ridicat de apă, ce ne ajută să ne hidratăm în zilele caniculare.
croaziera ibiza  Foto Costa Cruises jpg
Croazierele, noul trend în turismul românesc. Cele mai căutate rute și prețurile pentru 2025
Croazierele revin în forță în preferințele de vacanță ale românilor, după doi ani în care în topul preferințelor au fost vacanțele all-inclusive. Datele oficiale arată că cererea este cu 30% mai mare decât anul trecut, în special în Marea Mediterană sau Europa de Nord.
interviu de angajare
Cum se autosabotează șefii: cele șapte greșeli care scad performanța echipei
Există un adevăr universal în management: nu ceea ce știi te încurcă, ci ceea ce crezi că nu contează, mai ales când vine vorba de performanța în echipă, punctează consultanții specializați în resurse umane.
Edgar Allan Poe, maestrul macabrului jpeg
Un poet s-a însurat cu verișoara lui. Când au pășit în fața altarului, el avea 27 de ani, iar ea numai 13
În lumea literaturii americane, numele Edgar Allan Poe evocă imagini ale unui spirit întunecat, marcat de tragedii și creații pline de geniu.
Sfinții Apostoli Petru și Pavel Foto Basilica dms jpg
De ce nu e bine să mănânci mere până la Sânpetru: Tradiții, superstiții și secrete din Postul Sfinților Petru și Pavel
De ce nu se mănâncă mere până la Sânpetru? Tradiții, superstiții și semnificații spirituale din postul Sfinților Petru și Pavel.
Impozite si taxe Foto Primaria Pitesti jpg
Discursul fiscal al politicienilor, demontat de un profesor la ASE: „Solidaritatea nu se face din Mercedes”
Profesorul Cristian Păun, de la ASE București, explică în 5 puncte, limpede și pe înțelesul oricui, cum ar putea România să scape de deficitul fără să crească taxele și impozitele.
Transporta țigări în valoare de 100 000 de euro Foto Poliția de Frontieră jpg
Descoperire de peste 500.000 de lei făcută de polițiștii de frontieră în microbuzul unui șofer care transporta dulciuri din Bulgaria
Un cetăţean bulgar care transporta dulciuri din Bulgaria pentru Olanda şi Belgia este cercetat penal după ce a încercat să introducă în România aproape 340.000 de ţigarete, ascunse în microbuzul pe care îl conducea.
tren cfr jpeg
Revolta pasagerilor CFR: Trenurile arată ca în filme horror. E imaginea noastră, ca națiune
Condițiile din trenurile românești sunt un subiect care nu se epuizează niciodată. Deși condițiile s-au îmbunătățit în anumite zone, oamenii sunt revoltați de starea toaletelor din trenurile patriei. În paralel, CFR Călători se plânge că nu mai are bani nici de motorină.