Piedica emoţională

Cristian P─éTR─é┼×CONIU
Publicat în Dilema Veche nr. 269 din 9 Apr 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Exist─â c├«teva trucuri verificate ├«n tranzi┼úia socio-politic─â autohton─â care ajut─â decisiv la demersuri de ridiculizare sau de ├«ngropare a unor teme cu adev─ârat importante. Toate au de-a face, ├«ntr-un fel sau altul, cu emo┼úia. Luate ├«mpreun─â, ele alc─âtuiesc ceea ce s-ar putea numi o periculoas─â ┼či manipulant─â "piedic─â emo┼úional─â". Voi face referire ├«n acest text doar la trei dintre ele, ├«n contextul discu┼úiilor " majoritatea, din punctul meu de vedere, false dezbateri publice " despre cum s-ar putea concretiza ├«n viitorul imediat ┼či mediu ideea de "supraveghere" ┼či, implicit, aceea de control. Reactivarea mitului trecutului recent teribil ┼či readucerea ├«n prim-plan a ├«nsp─âim├«nt─âtoarei fantome a Securit─â┼úii De┼či mitul e, ca regul─â, "dincolo de adev─âr ┼či de fals", trecutul relativ recent " cel care desemneaz─â perioada comunist─â a Rom├óniei " e cu adev─ârat ├«ngrozitor. La fel, "bra┼úul ├«narmat ┼či murdar al regimului comunist" " a┼ča cum a fost denumit─â Securitatea inclusiv ├«n studiile politice " a fost o institu┼úie terifiant─â, indubitabil terifiant─â. ├Än leg─âtur─â cu aceste dou─â afirma┼úii, exist─â un "consens destul de larg" la nivelul opiniei publice rom├óne┼čti, a┼ča ├«nc├«t, atunci c├«nd apare o problem─â sensibil─â cum e aceea a controlului (de pild─â, prin intermediul filtrelor drastice de la aeroport sau, mai nou, prin pa┼čapoartele biometrice), a┼čezarea ├«n prim-planul agendei publice a acestor ne├«ncheiate ┼či neexorcizate pove┼čti de istorie recent─â a Rom├óniei tempereaz─â semnificativ sau anuleaz─â un ├«nceput de dezbatere serioas─â. E interesant de observat c─â, ├«n momentele de acalmie public─â, cei care se folosesc cu prec─âdere de asemenea "bombe nucleare emo┼úionale" relativizeaz─â mult perspectiva sumbr─â pe care o propun ├«n mod repetat ┼či chiar impun ├«n termeni absolu┼úi ┼či nenegociali ├«n momente excep┼úionale. Cunoa┼čte┼úi, spre exemplu, formulele: "au fost ┼či securi┼čti buni!", "nu am murit", "ne-am descurcat noi cumva", "au fost ┼či securi┼čti patrio┼úi", "turn─âtoria avea adesea ra┼úiuni ├«nalte" etc. etc. Cultivarea, ├«n mass-media, a opiniilor oamenilor "cu experien┼ú─â" ├«n detrimentul celor "cu expertiz─â" A avea experien┼ú─â nu e ├«n sine un defect; poate fi ├«ns─â a┼ča, dac─â prin "om cu experien┼ú─â" ├«n┼úelegem suma acelor calit─â┼úi pe care le posed─â cineva care a lucrat ├«n interiorul sau ├«n imediata apropiere a laboratoarelor sociale de fabricare a omului nou socialist-comunist ┼či care perpetueaz─â ┼či acum reflexele dob├«ndite acolo. Nu e obligatoriu " m─â gr─âbesc s─â adaug, pentru a nu fi citit ├«ntr-un sens tare ┼či pentru a nu fi ├«n┼úeles gre┼čit " ca lucrurile s─â stea automat a┼ča. Totu┼či, exist─â cov├«r┼čitor de multe indicii c─â oameni cu mintea format─â ┼či deformat─â ├«n aparatul de partid/propagand─â/ Securitate au dovedit suficient de mult─â fidelitate fa┼ú─â de matricea intelectual─â cu care au fost amprenta┼úi ├«nc├«t s─â nu fim suspicio┼či fa┼ú─â de ei. Ei bine, o parte dintre oamenii ace┼čtia s├«nt rula┼úi de mass-media sau conduc mass-media (fie ┼či prin intermediari); produc┼úia de discursuri care afirm─â teama ┼či care produc team─â reprezint─â un exerci┼úiu de rutin─â pentru ei. Doar ignoran┼úa ┼či prostia nu mai s├«nt " dec├«t ├«n mod excep┼úional " explica┼úii pentru seria de dezbateri emo┼úionale, nu de pu┼úine ori isterice pe care le putem privi la televizor sau " nu chiar a┼ča de rar " chiar citi ├«n pres─â. Oamenii cu experien┼ú─â (doar cu "experien┼ú─â") de la noi se disting u┼čor de oamenii "cu expertiz─â" " primii produc sau denun┼ú─â temeri, panici colective; ceilal┼úi obi┼čnuiesc s─â discute calm inclusiv despre chestiuni urgente ┼či presante, nu se feresc " dimpotriv─â " s─â fac─â uz de ├«nl─ân┼úuiri logice coerente. Primii folosesc ┼či atac─â emo┼úia; ceilal┼úi, de regul─â, "atac─â" intelectul, ra┼úiunea, logica ┼či, ├«n fond, bunul-sim┼ú. Senza┼úionalismul Sf├«r┼čitul tranzi┼úiei nu e suficient s─â fie doar "interesant"; el trebuie s─â fie de-a dreptul senza┼úional. S─â arunce ├«n capul celor care ├«l tr─âiesc, ca o cascad─â, tone de news alert-uri ┼či de breaking news-uri, s─â r─âscoleasc─â viscere, s─â frisoneze, s─â induc─â fibrila┼úii, s─â captiveze, s─â n─âuceasc─â, s─â impresioneze, s─â stoarc─â (lacrimi, dac─â se poate!) etc. etc. A, ┼či s─â nu uit: s─â ├«ngrozeasc─â! Ideea unei scan─âri a ochiului ├«n aeroporturi ├«ngroze┼čte! La fel aceea a unei discrete (de┼či, inexistente, sic!) camufl─âri a "cifrei diavolului" ├«ntr-un pa┼čaport biometric! Nu e chiar confortabil─â o supraveghere cu camera video! Un chestionar la banc─â a c─ârui completare echivaleaz─â cu transcrierea unei jum─ât─â┼úi de roman scurt poate fi o surs─â semnificativ─â de stres! Toate acestea, repetate ┼či ├«ngro┼čate, pot s─â ├«ngrozeasc─â. ┼×i totu┼či... Citez: "Pa┼čaportul electronic rom├ónesc nu con┼úine acest cod de bare. Exist─â un cip ┼či o anten─â. Pe fila informatizat─â s├«nt tip─ârite datele titularului, fotografia, mai multe tipuri de fotografie, avem un MLI, unde se reg─âse┼čte fotografia ├«n miniatur─â. Cipul nu este vizibil, iar ├«n acesta se g─âsesc imaginea facial─â, amprentele titularului ┼či datele de identitate. Nu exist─â absolut nici un cod de bare". Pe codul de bare, au spus diver┼či lideri religio┼či din sau afilia┼úi BOR, s-ar reg─âsi teribila "cifr─â a diavolului". Argumenta┼úia, clar─â ┼či distinct─â, ├«i apar┼úine dlui Viorel Popa, inspector la Centrul na┼úional unic de personalizare a pa┼čapoartelor biometrice. ├Än dezbaterea " cov├«r┼čitor inutil─â, ├«ntre┼úinut─â, repet, ┼či de o falang─â semnificativ─â din BOR " cu privire la chestiunea prezen┼úei "cifrei diavolului" ├«n pa┼čapoartele biometrice, o asemenea perspectiv─â a fost ├«ntr-o minoritate dezarmant─â. A fost, ├«n schimb, ├«n locul argumentelor, agitat─â fantoma Securit─â┼úii (o Securitate, de aceast─â dat─â, de "substan┼ú─â" vestic─â, pro-american─â, pro-NATO, bla-bla-bla). Am avut, s─âpt─âm├«ni ├«ntregi, cohorte de "oameni cu experien┼ú─â" care ┼či-au expus ostentativ opinii despre o chestiune pe care era evident c─â nu o cuno┼čteau dincolo de limitele ├«nguste ale prejudec─â┼úilor lor. Am avut, de asemenea, o voluptate a mass-media de a cultiva, de regul─â necritic, o problem─â fals─â ├«n fond. Dau doar un singur exemplu " cel mai recent! ", dar situa┼úiile similare s├«nt mai multe. ├Än fond, a┼ča cum se poate vedea ├«n tot acest text, dau t├«rcoale, dilematic, unei teme " aceea a controlului (e o tem─â care include ┼či sub-tema "controlul controlului")! " care nu poate fi tran┼čat─â cu u┼čurin┼ú─â. "Piedica emo┼úional─â", care e de obicei accesat─â c├«nd e vorba de aceast─â chestiune, e ├«ntr-adev─âr redutabil─â. Con┼čtientiz├«nd-o, e cu at├«t mai urgent─â invita┼úia la a discuta ra┼úional. Sau m─âcar, atunci c├«nd e┼čti dep─â┼čit de datele "hard" ┼či "soft" ale unei probleme profunde precum e aceasta, la a te instala ├«ntr-o t─âcere strategic─â ┼či, ├«n cele din urm─â, poate fertil─â. Repet ┼či accentuez: poate fertil─â!

ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Omul sfin╚Ťe╚Öte locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine ├«n memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experien╚Ťe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma ├«ntr-un loc detestabil. Totu╚Öi, ce ├«nseamn─â p├«n─â la urm─â spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
├Än arhitectur─â locul construirii este parte ├«n diferite ecua╚Ťii de ordine; de la c─âsu╚Ťa din P─âdurea Neagr─â la templu, de pild─â, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei ├«ntregi direc╚Ťii din arhitectura contemporan─â.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism fic╚Ťional
Oamenii dragi care nu mai s├«nt devin ╚Öi ei ni╚Öte personaje fic╚Ťionale, ca ╚Öi locurile ├«n care i-am ├«nso╚Ťit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsul─â a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
A╚Öadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar ÔÇô de cele mai multe ori ÔÇô locul nu poate fi separat de oameni, de pove╚Ötile lor, de via╚Ťa lor. Se influen╚Ťeaz─â reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost ╚Öi opera exila╚Ťilor. Iar eu de oamenii aceia m─â simt legat mai mult dec├«t de oricare al╚Ťii, chiar dac─â nu am fost niciodat─â nici ├«n Argentina, nici ├«n Uruguay ╚Öi ├«nc─â ├«mi caut curajul s─â-mi ├«mplinesc destinul de a merge acolo chiar la c─âderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacan╚Ťa de var─â ÔÇô fragmente de jurnal ÔÇô
P├«n─â la Histria nu s├«ntem cru╚Ťa╚Ťi aproape deloc, drumul e dur, pietre mici ╚Öi ascu╚Ťite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reu╚Öim s─â ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum s─â ajungi acas─â
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citi╚Ťi nimic!
Noua lege a Educa╚Ťiei face cititul op╚Ťional, un prim pas ├«nainte de a scoate cu totul educa╚Ťia din ╚Öcoal─â. ├Än locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
ÔÇ×Por╚Ťii mici ╚Öi gustoaseÔÇŁ
Oamenii vor continua s─â citeasc─â, dar acea lume veche a disp─ârut. H├«rtia ÔÇô dispare. ╚śtirile ÔÇô dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adul╚Ťi ├«ntre BookTok ╚Öi wattpad
╚śtim ce se cite╚Öte, ce se caut─â, ce a╚Ötept─âri au ╚Öi ne-am ├«nsu╚Öit ╚Öi un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mul╚Ťi citesc literatura str─âin─â ├«n original, ├«n special ├«n limba englez─â, chiar ╚Öi atunci c├«nd au la dispozi╚Ťie traducerile rom├óne╚Öti.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educ─âm, cum ne autoeduc─âm ╚Öi cum ne l─âs─âm ast─âzi educa╚Ťi pentru a ne forma abilit─â╚Ťile morale de m├«ine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui s─â fie scopul acestor lecturi formatoare? S─â creeze oameni care s─â func╚Ťioneze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambi╚Ťia pare s─â fie una dintre cele mai dilematice ╚Öi contrariante tr─âs─âturi de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri ┼či poturi ale ambi┼úiei
Ambi┼úia devine o poft─â de m─ârire ┼či faim─â pe care nimic nu ar putea-o vreodat─â ostoi.
Silk route jpg
Amb├«╚Ť strategic Made in China
Suprema╚Ťia Chinei este pe c├«t de ÔÇ×inevitabil─âÔÇť, pe at├«t de ÔÇ×natural─âÔÇť.
p 12 jpg
De-a dreapta ╚Öi de-a st├«nga ambi╚Ťiei: a pl─âcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adev─âratul cre╚Ötin este un str─âin pentru aceast─â lume, adev─ârata lui ╚Ťint─â fiind via╚Ťa cereasc─â.
p 10 jos jpg
Scurte considera╚Ťii psihologice despre ambi╚Ťia la rom├óni
Ambi╚Ťia nu este pozitiv─â (bun─â/func╚Ťional─â) sau negativ─â (rea/disfunc╚Ťional─â).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
ÔÇ×Dac─â eu n-am putut, m─âcar tu s─â po┼úi. R─âzbun─â-m─â, copile, ┼či o s─â fiu fericit. O s─â pot ├«nchide ochii cu inima ├«mp─âcat─â.ÔÇŁ
p 14 WC jpg
Ie╚Öirea din ÔÇ×Machu KitschuÔÇŁ / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucure┼čti, realizat─â ├«n 1951, de┼či se aseam─ân─â izbitor ca planimetrie ┼či tipologie a decora┼úiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joas─â dec├«t acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Profesiunea: ÔÇ×dealerÔÇŁ de idei la m├«na a doua
Idealul intelectualiz─ârii vie╚Ťii politice r─âm├«ne controversat.
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
V─âd ├«n Ion D. S├«rbu un fel de ÔÇ×ambasadorÔÇŁ necesar acelora dintre noi care au obosit s─â tot empatizeze cu colaboratorii Securit─â╚Ťii.

Adevarul.ro

image
Ciobanul din Valahia ajuns domnitor al ┼ó─ârii Rom├óne┼čti. A dus o prigoan─â aprig─â ├«mpotriva marilor dreg─âtori
Mircea Ciobanul - domnitorul ┼ó─ârii Rom├óne┼čti care a primit acest nume pentru c─â ├«nainte de a urca pe tron cump─âra oi pentru Constantinopol. Chiar dac─â avea o preocupare pa┼čnic─â, asta nu l-a ├«mpiedicat s─â devin─â unul dintre cei mai cruzi domnitori rom├óni.
image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un ora┼č din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxene┼úi ┼či prostituate datorit─â tarifelor mari care sunt practicate ├«n aceast─â zon─â.
image
ÔÇ×Pietrele FoameiÔÇŁ au ie┼čit la suprafa┼ú─â ├«n albiile secate ale R├óului Elba: ÔÇ×Dac─â m─â vezi, s─â jele┼čtiÔÇŁ
Europa se confrunt─â cu o secet─â sever─â ├«n urma unor valuri de canicul─â f─âr─â precedent, ceea ce a determinat sc─âderea dramatic─â a debitului unor r├óuri europene importante. ├Än Germania, ├«n albiile secate ale r├óurilor au ie┼čit la iveal─â pietre masive folosite ├«n urm─â cu sute de ani pentru a prevesti vremuri vitrege pentru omenire, relateaz─â Miami Herald.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciad─â
├Än ziua de 27 noiembrie 1095, pe c├ómpul din fa╚Ťa ora╚Öului Clermont, c├óteva sute de oameni a╚Öteptau s─â aud─â predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al R─âzboiului ruso-turc din 1877-1878
R─âzboiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unit─â╚Ťi otomane, ruse╚Öti ╚Öi rom├óne╚Öti ├«n principal, dar ╚Öi trupe s├órbe╚Öti ╚Öi muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemor─ârii recente a mor╚Ťii voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Na╚Ťional ÔÇ×Regele Ferdinand IÔÇŁ a publicat pe pagina de socializare a institu╚Ťiei povestea inedit─â a raclei ├«n care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.