Piața Matache Măcelarul

Publicat în Dilema Veche nr. 823 din 28 noiembrie – 4 decembrie 2019
Piața Matache Măcelarul jpeg

Hala Matache, Piața Matache Măcelarul, Hala Haralambie Botescu, Hala Grivița, Piața Buzești… despre ce vorbim, de fapt?

Cert e că Loloescu Matache, măcelarul întreprinzător și personajul pitoresc, e cel care a inspirat numele vechii Hale – inima a ceea ce a devenit și a rămas pînă în zilele noastre „Piața Matache“.

Aflată la intersecția Căii Griviței cu strada Buzești, în apropierea Gării de Nord – pe atunci, la marginea orașului –, Hala Matache era un loc ideal de desfășurare pentru negustorimea itinerantă a secolului al XIX-lea.

Cît despre celelalte nume, adresa poștală a regretatei Hale Matache era „piața Haralambie Botescu nr. 10“, de unde și denumirea „Hala Haralambie Botescu“. Proximitatea Căii Griviței a inspirat apoi numele „Hala Grivița“. La fel, învecinata stradă Buzești a împrumutat pieței numele impropriu „Piața Buzești“ – aflată, de fapt, mai spre nord, la intersecția străzilor Buzești, Gheorghe Polizu și Occidentului. Ca să nu mai vorbim de pasagera denumire de după 1948 „Hala Ilie Pintilie“…

Hala Matache Măcelarul, monument de arhitectură, a fost construită de Primăria Bucureștiului între 1887-1899 și extinsă în anii 1940, cînd a căpătat aspectul pe care l-a avut pînă la demolarea din 2013, sub mandatul primarului Sorin Oprescu. Hala Matache Măcelarul era, alături de Hala Traian, singura hală comercială din secolul al XIX-lea care continua să existe în Bucureștiul secolului XXI.

Dialogul cu împrejurimile face parte din spiritul unei piețe. La fel cum vecinătățile i-au împrumutat pieței diferitele nume, ecoul Pieței Matache s-a propagat, dincolo de perimetrul ei, pe întinsul întregului cartier. Vechea stradă Buzești, cu nenumăratele prăvălii și ateliere – tocilari, tapițeri, lăcătuși, plăpumari, frizeri și legători – părea să fie o extensie a Pieței Matache. La fel, și piața Haralambie Botescu, intrarea Luncani, străzile Popa Tatu, Atelierului, Cameliei, Berzei ș.a.m.d.

Frumusețea pieței este că îți dă ocazia să-i întîlnești pe „părinții“ fructelor și ai zarzavaturilor. Nu iei marfa de la orfelinatul marilor magazine, ci din casa părintească a cultivatorilor. Cumperi roșia direct de la tatăl ei.

Și totuși, piețele sînt destul de urîte. Piața Matache, văduvită de vechea Hală, nu face excepție. E vorba însă de o urîțenie funcțională, convingătoare, capabilă să exercite o stranie seducție. Piețele rămîn locuri în care îți face plăcere să vii și să cumperi. Mirosul de zer, de moare, de fructe, ceapă și gunoi mă îmbie în mai mare măsură decît exponatele aseptice de pe rafturile marilor magazine.

Enumerăm cîteva repere geografice ale Pieței Matache. Începem cu șirul de prăvălii dinspre răsărit, aflate odinioară în spatele Halei: bodega „La Omul Bun“ și pescăria încadrată de două florării. La nord, avem un venetic cu marfă exotică: „Asia-n bucate“. La sud, se află gratargiul „Grancea“, în a cărui vitrină aburită, dominată de indigesta inscripție „Pește și sucuri“, se lăfăie în pașnică coabitare scrumbii și cefe de porc, șprot și cîrnați, șnițele și pastrame, mici și sarmale, salate de vinete și boțuri de mămăligă. Dintre telemelele și mezelurile neaoșe ale prăvăliei „Produse românești“ se ivește, timid și neconvingător, o foaie scrisă de mînă: „Salam de cerb“. „Măcelăria la Butelie“ – care trimite, dacă ne luăm după presupusa rimă a numelui, la infama accentuare greșită „butelíe“ – se află spate în spate cu curățătoria de perne la minut „HTT“. Apicultorul Bodnariu, vasta hală de brînzeturi, standul machedonilor, unde găsești telemea cu negrilică și hălci de oaie și berbec, chioșcurile cu murături, piramidele de varză sau de pepeni verzi, după sezon, sînt și ele prezențe inconturnabile ale pieței.

Surprinzător, un afiș postat la intrarea în piață anunță că în curînd se va putea plăti cu cardul bancar. Un vînzător de ierburi rare – kale, hasmațuchi, mangold și măcriș – are deja pe tarabă un terminal POS.

Piața, ca și țara, rămîne suspendată în tranziție și rătăcește indecis între Orient și Europa, între vechi și nou, între penurie și abundență, miasme și savoare.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

 excavator Landscape Management
Un angajat al CE Oltenia a ajuns la spital în stare gravă după ce a căzut de la zece metri înălţime
Un excavatorist în vârstă de 46 de ani al Complexului Energetic Oltenia a fost transportat în stare gravă la spital, după ce a căzut în timp ce se deplasa spre cabina de comandă a unui utilaj, în Cariera Roşia din cadrul complexului.
harta lumii soren poulsen reddit jpeg
Fermierul care a creat o hartă a lumii, pe o suprafaţă de 4.000 metri pătrați, chiar în spatele casei. I-a luat 25 de ani să o facă
„Harta lumii” de pe malul lacului Klejtrup din Danemarca, de 4.000 de metri pătrați, a fost construită de un singur om, din pământ, pietre și iarbă. Danezul Søren Poulsen, creatorul hărții, și-a petrecut ultimii 25 de ani din viață pentru a duce la capăt acest „proiect”.
Rucsac supravietuire cutremur shutterstock
Ce trebuie să aveți pregătit în caz de război. Două țări NATO își instruiesc deja cetățenii
Două țări NATO își instruiesc cetățenii cu privire la modul de supraviețuire în război, pe fondul conflictului din Ucraina, scrie CNN.
George Simion FB jpg
Candidații Simion și Ciolacu, legături puternice cu fotbalul. Cum se raportează în disputa FCSB-Steaua
În timp ce George Simion e prieten pe față cu Gigi Becali, Marcel Ciolacu susține cauza FCSB-ului.
nordis mamaia jpg
Încă două firme din grupul Nordis au intrat în insolvență
Încă două firme din grupul Nordis - Nordis Hotel și Nordis Mamaia - au intrat în insolvență, la cererea debitorului, Tribunalul București dispunând noi termene de judecată în 2025.
Oficiu postal - Posta română FOTO  Inquam Photos / Octav Ganea
Poșta Română închide toate oficiile poștale: „Nu sunt profitabile și nu au niciun viitor”
Poșta Română va închide treptat toate oficiile poștale pe care le deține, iar spațiile vor fi transformate în locații de închiriat. Anunțul a fost făcut de Valentin Ștefan, directorul general al companiei, în cadrul European Digital Commerce Summit 2024.
image png
ARTEMIS, robotul „mai bun decât Messi”, va juca în curând la Cupa Mondială, spun oamenii de știință
Inginerii îi spun lui Messi să aibă grijă, deoarece creează un robot care poate înlocui oamenii în fotbal și care urmărește gloria Cupei Mondiale în câțiva ani.
image jpeg
image png
Povestea misterioasă a spectaculosului baraj de lângă Cluj. De ce sunt atrași turiștii de acest loc
La aproximativ 70-80 de kilometri de Cluj-Napoca, pe drumul spre Oradea, un mic indicator te ghidează să virezi la stânga. Continuând pe un drum șerpuitor, ce străbate dealuri și păduri dese, ajungi într-un loc de o frumusețe uimitoare: Barajul Drăganului, o capodoperă tehnică și, totodată, un loc î