Pentru cine se face cultura
În volumul Sectorul cultural din România. Infrastructură. Resurse. Consum, sînt descrise unsprezece "socio-tipuri de consum cultural la tinerii din România anului 2005". Iată cîteva, prezentate pe scurt: Nevoiaşul. O persoană nemulţumită, care cere mai mult de la lumea în care trăieşte. Vrea acces la resursele culturale, dar nu exprimă o tendinţă clară în a le utiliza, atunci cînd acestea există. Nu are preferinţe muzicale speciale, respectă tendinţele majoritare în gusturi. Deschis către noile tehnologii, le-ar folosi dacă le-ar avea. Studii medii şi peste, venituri medii, locuieşte în oraşe mici şi comune. "Tradiţionalistul". În principal, cititor de cărţi (literatură, filozofie). Are profesii "liberale" sau lucrează în educaţie, vine din familii cu părinţi educaţi. Promovează valorile tradiţionale. Are hobby-uri, unele dintre ele artistice. Consumator TV. Venituri mari. "Utilitaristul". Pentru el, cultura este un mijloc de a urca pe scara socială sau pentru accesul la alte resurse. Cumpără cărţi pentru utilitatea strictă pe care o au, se uită la filme pentru un motiv precis, ascultă muzică pentru relaxare. Studii superioare, venit mediu sau ridicat, mai degrabă celibatar. Călătoreşte în străinătate. Sociabilul. Participă la evenimente culturale pentru componenta lor socială. Mai degrabă merge la teatru decît să citească. Merge la club, dar şi la biserică. Este informat şi selectiv în consumurile culturale. Studii superioare, venit mediu spre ridicat, mai degrabă celibatar. Locuieşte în oraşele mari. Pasivul. Fără preferinţe specifice, acceptă mai degrabă opinia multora decît a unuia singur. Se uită mult la TV (talk-show-uri şi divertisment). Are acasă cablu TV, video, dar puţine cărţi. Venit şi nivel de educaţie scăzute. Ascultă manele şi muzică uşoară românească. Are timp liber pe care îl foloseşte mai ales pentru odihnă. Poliglotul. Este (sau vrea să fie) "boem". Autodidact, disciplinat, atent la exprimare, orientat spre autoperfecţionare. Citeşte mult, călătoreşte, frecventează biblioteci, se uită puţin la TV. Este religios, dar nu frecventează biserica. Foloseşte Internetul des, merge la operă. Venit şi nivel de educaţie ridicate. Jucăuşul. Elev sau student, fără gusturi cristalizate, se joacă mult pe computer, merge des la film, la discotecă sau club. Acceptă repede noile tehnologii. Locuieşte în oraşele mari. Devoratorul. Consumă numai ce-i place (produse "de elită"). Are criterii de selecţie şi preferinţe educate şi comportament de snob. Are multe cărţi, merge la operă şi la concerte simfonice, dar se uită şi la televizor, ascultă şi muzică populară. Ştie limbi străine. Este religios. Venit şi nivel de educaţie ridicate, vîrsta - peste 30 de ani. Colecţionarul. Un "devorator" mai puţin integrat în reţelele sociale. Nu e neapărat bogat, dar investeşte în achiziţii culturale. Mai degrabă cumpără decît să împrumute. Are nevoie de decoraţiuni, antichităţi, picturi. Este religios. Venit şi nivel de educaţie ridicate. Leneşul. Un "pasiv" căruia îi lipseşte interesul pentru orice fel de eveniment cultural. Tînăr (sub 26 de ani), cu venit şi educaţie medii. Locuieşte şi în mediul rural, şi în oraşele mari. Nu cumpără şi nu împrumută cărţi, nu merge la nici un fel de spectacol. Mai degrabă ar merge la pescuit sau ar dormi, decît să citească sau să asculte muzică. Activistul. Activ social, centrat pe "binele comun", crede cu tărie în valorile sale. Membru în cluburi, asociaţii etc. Crede în valorile tradiţionale, este o persoană religioasă, merge des la muzee, îi plac clasicii, dar acceptă schimbarea mai repede decît alte tipuri. Nivel de educaţie ridicat, provine din familii cu studii superioare. Acest tip este întîlnit mai degrabă în rîndul femeilor. Sursa: Sectorul cultural din România. Infrastructură. Resurse. Consum, Editura Polirom, 2007, pp. 180-182.