Pe proprie răspundere

Cecilia ŞTEFĂNESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
Pe proprie răspundere jpeg

Școala a fost un chin încă de cînd a început. Numai cine nu e părinte nu știe ce înseamnă să participi de pe margine, financiar, moral, fizic, la procesul de educație a copilului. Procesul nu e gratuit decît teoretic, dar acum nu despre asta e vorba, deși, la final, e vorba probabil mai ales despre asta. Ani de zile ne-am lamentat, pentru că știam foarte bine că acest proces e faultat în desfășurarea lui de mai mulți factori: programa; rezolvi programa, ajungi la profesori: salarii mizerabile, cadre didactice puține, mulți veniți, în învățămîntul primar, din zona refuzaților altor meserii, reciclați la locul de muncă (prima învățătoare a lui Vlad fusese înainte contabilă în cadrul Armatei, acum lucra cu copiii, și cînd spun lucra, folosesc un termen absolut impropriu, doamna era complet lipsită de vocație și nu avea nici cea mai mică treabă nici măcar cu tehnicile vechi de învățare, de ajunseserăm nu doar să nu mai vrea copilul să meargă la școală, dar nu mai voiam nici măcar eu să mai merg să iau copilul de la școală de frica interacțiunii cu doamna); lipsa cursurilor de perfecționare, de updatare la noi metode de lucru; lipsa resurselor, suplinite urechistic mereu, la oraș, de părinții cu bani – cei fără bani sînt priviți drept niște greutăți pe care trebuie să le care restul și, implicit, copiii la fel; de aici inechitățile sociale. În fine, mă opresc, deși pot scrie la nesfîrșit. Pandemia a venit ca un revelator pentru aceste probleme pe care toți le știam, la care a adăugat altele: cînd înghesui la grămadă 30 și ceva de copii într-o clasă, știi că procesul de învățare e complet viciat și cineva (în acest cineva intră mai bine de 50% din totalul clasei) va rămîne în urmă, dacă nu cumva îl vei pierde definitiv. Într-un dialog pe care l-am avut cu o profesoară de matematică, după ce-mi exprimasem uimirea că fiecare lecție de mate aduce o informație nouă și nu există timp pentru a „sedimenta“, cum se zicea pe vremea mea, ceea ce tocmai ai învățat, doamna mi-a răspuns că programa e făcută pentru a nu ține pe loc vîrfurile care, altminteri, s-ar plictisi. Deci școala noastră se adresează „vîrfurilor“. OK. Dar unde sînt ele? Și ce fac după ce termină școala românească, unde se duc, unde dispar? Și ce face cu ceilalți, non-vîrfurile, cei mai mulți, copii care poate excelează în domenii pe care școala românească le ignoră complet? De fapt, ce vom face și în școala în pandemie, scapă cine poate, cine are noroc. Trebuie să spun că, pe tot acest parcurs accidentat al școlii, există și excepții, de care unii, mai norocoși, au parte și care, de fapt, vin să confirme regula. Băiatul meu a avut și el noroc de cîteva: după ce am fugit mîncînd pămîntul de prima doamnă, doamna din Armată, am întîlnit o doamnă adevărată, Ioana Tarău, care a crescut, împreună cu alte învățătoare înzestrate, copii care se simțeau bine la școală, vorbeau liber, puneau întrebări, nu le era frică să-și dezvolte pasiunile, altele decît matematica. A fost primul noroc al lui Vlad. Cel de-al doilea a fost antrenorul lui de tenis, Dan Mirișan, un om care, la fel ca Ioana, avînd cu adevărat vocație să lucreze cu copiii, a crescut/crește nu doar jucători, dar a făcut și o super-trupă de copii. Pe Vlad, tenisul și întîlnirile de acolo l-au ajutat nu doar pe plan personal, dar și la învățat.

Acum, e prima oară după foarte multă vreme cînd trăiesc cu senzația că fiecare devine singurul responsabil pentru siguranța lui și a celor apropiați lui. Școala pe declarație pe proprie răspundere e la ani-lumină de România educată, nu? Dar, sigur, și fără pandemie, copiii oricum pe proprie răspundere mergeau la școală: pe proprie răspundere cădeau în haznale improvizate în curte pe post de toalete, pe proprie răspundere scăpau, dacă scăpau, de cutremure, incendii, de tavane prăbușite fără ajutorul vreunui cataclism natural.

Dacă la asta mai adaugi un virus care își face de cap cu sistemul imunitar al societății, vei avea un peisaj semi-apocaliptic în care, cel mai probabil, începînd din 14 septembrie, vom deveni, unii, paranoici, înspăimîntați, alții conspiraționiști și mult prea relaxați, fiecare după posibilități, limite și educație, dar cu toții vom trage ponoasele. Iar efectele acestui moment care, în ceea ce ne privește, cumulează perfect, ca în accidentele aviatice, greșelile trecute, aliniate acum exemplar la start, vor fi resimțite multă vreme de acum încolo.

Cecilia Ștefănescu este scriitoare.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.