Pe aripile gîștelor sălbatice

Corina CIOCÂRLIE
Publicat în Dilema Veche nr. 950 din 23 – 29 iunie 2022
image

E mai ușor de zis unde aș prefera să nu, ca Bartleby, dar ăsta chiar nu poate fi un subiect de abordat în public, exact cînd începe vacanța mare.

În viaţa de toate zilele, e limpede că nu prea ştiu ce vreau, de vreme ce mă tot codesc – să mai rămîn în Luxemburg, unde m-am întors după ce nu mi-a mai plăcut Lyon-ul unde aterizasem cu mare avînt cu doar cîţiva ani în urmă? Să vînd apartamentul din Bucureşti – de pe strada Maria Rosetti, colţ cu Toamnei – pe care l-am cumpărat nu demult, plină de entuziasm și intenții lăudabile? Să mă instalez, măcar provizoriu, la Roma, unde tocmai am închiriat o garsonieră fără să ştiu prea bine de ce, doar pentru că simţeam că a venit iar vremea să schimb aerul? Asta e, sînt pe lume și dileme mai apăsătoare, deși nici veșnicul dor de ducă nu-i chiar ușor de gestionat. Nu-i simplu, și nici lucrativ, să brodezi la nesfîrșit pe tema „De ce-ai plecat, de ce-ai mai fi rămas?”, ori de cîte ori îți faci iar bagajele, care te așteaptă oricum în holul de la intrare încă de la precedenta mutare.

Sigur, totul s-ar rezolva de la sine dacă vreun peştişor de aur s-ar gîndi să-mi dăruiască o zi, una plină ochi, în care să-mi pot petrece cîte o oră în douăzeci şi patru de locuri de vis. Înainte de toate, aș „locui” o oră la Ferrara, pe corso Ercole I d’Este, între Palazzo dei Diamanti și zidul de cărămidă care face înconjurul orașului (cel mai frumos din lume!). Apoi, în ordinea tragerii la sorți, aș petrece patru ore la Roma – cîte una pe Via Margutta, în Piazza di Sant’Ignazio, pe terasa cu vedere spre Colosseum din La Grande Bellezza și în cartierul Garbatella, unde aș aștepta să apară, la un colț de stradă, Nanni Moretti călare pe Vespa; o oră pe una din insulele eoliene, de preferință Alicudi sau Filicudi, una la Istanbul pe malul Bosforului, cu urechea ciulită la muezin, și una la Veneţia, într-o piață cu puț din spatele bisericii San Stae; patru ore pe insulele grecești din Marea Egee – una la Ermoupolis în Syros, una în Alonissos, una în Andros și una în Kalymnos; o oră la Paris pe Rue Mallet-Stevens sau în Square du Docteur Blanche, și una la Londra, în Marylebone, prin preajma librăriei Daunt Books. În fine, pour la bonne bouche, o oră pe acoperișul-terasă al casei lui Curzio Malaparte de pe insula Capri.

Orele de noapte, propice fantasmagoriilor, le-aș rezerva unei hoinăreli pur romanești. Pe prima mi-aș petrece-o în apartamentul londonez al Clarissei Dalloway, unde totul e dictat de ritmul implacabil al bătăilor Big Ben-ului, iar celelalte s-ar lega cam așa: o oră ar trece foarte repede în compania Otiliei, în casa de pe strada Antim a lui Costache Giurgiuveanu, unde „nu locuieşte nimeni”; ar urma un popas în poiana lui Iocan, unde l-aș vedea pe Moromete mîndrindu-se că a fost mereu un om independent, după care m-aș așeza pe o bancă în grădina publică din Trieste unde se agită conștiința lui Zeno, pe cale să judece drept și să calce strîmb. O oră – delicioasă – ar fi dedicată inspectării atente a apartamentului lui Fred Vasilescu mobilat după gustul doamnei T. și o alta unei partide de tenis în compania lui Micol Finzi-Contini, într-o grădină ascunsă din Ferrara (știu, am mai fost pe acolo și în timpul zilei, dar ce-i frumos și lui Dumnezeu îi place, darmite unui peștișor bine intenționat). Spre dimineață aș ajunge – cu sau fără Ulise – pe insula lui Calipso, aș petrece o oră în reședința de vară din Donnafugata a principelui Fabrizio Salina, ca să aflu adevărul din gura năbădăiosului Tancredi Falconeri – „Dacă vrem ca totul să rămînă la fel, trebuie să schimbăm totul” –, și încă una în salonul parizian al doamnei Verdurin, doar ca să-l aud apoi pe Swann minunîndu-se că a putut să-și rateze viața pentru o femeie care nu era genul lui.

Ultima oră – a douăzeci şi cincea? – ar fi şi cea mai frumoasă: m-aș lăsa purtată de gîştele sălbatice ale lui Nils Holgersson, dînd roată nu doar Suediei, ci întregului continent, planînd fără nici o obligaţie şi nici un regret pe deasupra locurilor pe care le-am iubit cîndva.

Post scriptum. În aşteptarea peştişorului de aur, am scris anul trecut o carte în franceză, Europe zigzag, care chiar asta propune: o plimbare de voie prin Europa literaturii, pe aripile vîntului sau ale gîştelor lui Nils Holgersson. Două-trei pagini la Milano în compania Logodnicilor lui Manzoni, alte două-trei la Londra pe urmele doamnei Dalloway, cam tot atîtea prin Parisul lui Bel-Ami, prin Berlinul lui Franz Biberkopf ș.a.m.d. Mereu altundeva, mereu altcîndva, într-o poveste nesfîrșită în care orologiile din Westminster și cele din Cartierul Latin, clopotnițele bisericilor din Transilvania și minaretele din Dobrogea ajung să indice aceeași oră, același moment fermecat cînd o lume dispare, dar iluzia persistă și așteptarea se prelungește, în paginile narațiunii și dincolo de ea.

Corina Ciocârlie este scriitoare. Cea mai recentă carte publicată în română este București, kilometrul zero, Editura Tracus Arte, 2021, iar în limba franceză: Mots de passe. Traversées et clichés en tout genre, Éditions Convivium, 2022.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Biserica Sf  Nicolae din Demre Antalya Turcia și sarcofagul Sfântului Nicolae Colaj Anadolu Getty Images
Mormântul Sfântului Nicolae, care a inspirat povestea „Moș Crăciun”, descoperit sub o biserică din Turcia
În 2022, arheologii au început săpăturile sub o biserică din sudul Turciei, bănuind că acolo ar putea fi mormântul Sfântului Nicolae. Recent, eforturile lor au scos la lumină un sarcofag de calcar, despre care se crede că a adăpostit rămășițele episcopului ce a inspirat legenda lui Moș Crăciun.
image png
„Am aflat că soția mea a avut cândva o relație cu bărbatul care este acum iubitul mamei ei” - reacția bărbatului când l-a întâlnit pe fostul iubit al soției sale
Faptul că soția sa s-a iubit în trecut cu un bărbat care în prezent este iubitul mamei ei a creat o mare frustrare pentru un bărbat în vârstă de 35 de ani. Cum a reacționat când a aflat și de ce anume se teme?
dacii jpg
Originea dacilor este diferită de ceea ce învățăm la școală. O serie de ipoteze arată că erau mai degrabă celto-daci decât geto-daci
Originea etnică a dacilor rămâne și astăzi un mister. Tot mai mulți specialiști spun că geții și dacii erau, de fapt, popoare diferite, cel mult cu un fond comun. Dacii sunt atestați mult mai târziu decât geții și, în plus, ar fi rezultatul unui conglomerat tribal și etnic .
Priveliștile spectaculoase de pe pârtiile Transalpina Voineasa Foto Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa
Cel mai spectaculos domeniu schiabil din țară: pârtii deschise zilnic, înainte de Poiana Brașov. Surpriza sezonului
Domeniul Schiabil Transalpina-Voineasa, din județul Vâlcea, și-a deschis oficial porțile pentru un nou sezon, atrăgând pasionații de aventură pe zăpadă din toate colțurile țării. Cu pârtii deschise încă din 30 noiembrie 2024, acest paradis al sporturilor de iarnă promite experiențe de neuitat.
shutterstock 2367557395 jpg
De ce fierbe luna lui Jupiter. Noi observații ale NASA deslușește un mister vechi de 45 de ani
Nava spațială Juno a NASA a făcut noi descoperiri despre luna de foc a planeti Jupiter, Io, cel mai activ vulcanic corp din sistemul nostru solar, rezolvând o problemă ce intrigă de multă vreme oamenii de știință, relatează CNN.
Pacienţi Covid în Spitalul Găeşti. FOTO
România, cel mai bolnav pacient al Europei. De ce am ajuns în această situație - Concluzia raportului „Health at a Glance”
În comparație cu media Uniunii Europene, în România mor de trei ori mai mulți pacienți din cauza unor boli tratabile, iar speranța de viață sănătoasă este printre cele mai reduse. Cu o medie de 57,8 ani sănătoși, ne plasăm pe locul 22 din 27 de țări UE.
70d089e60bbdf4d2c00cdc56f8dfd5c1 jpg
Luptătorii uiguri din Siria amenință China: „Suntem mujahedinii din Turkistanul de Est”
Un grup militant uigur care a participat la răsturnarea dictatorului Bashar-al Assad a promis că va duce mai departe lupta în țara lor de origine, China.
Palma de Mallorca Spania Sursă foto Dertour
Zboruri directe din Sibiu către destinații populare precum Palma de Mallorca, din 2025
Din vara anului 2025, Aeroportul Internațional Sibiu își va extinde opțiunile de zbor către o nouă destinație îndrăgită de români: Palma de Mallorca, una dintre cele mai apreciate locații de vacanță din Spania.
craciunul 2024, preturi in piata slatina brazi, aranjamente si legume   foto alina mitran (8) jpg
Brazii de Crăciun sunt apreciați, dar nu se cumpără. „Trece lumea ca la muzeu. Poate va fi mai bine săptămâna viitoare”
Ofertă bogată de brazi și ornamente pentru Crăciun în piețe. Clienții vin, se uită, întreabă, își bucură ochii, dar nu se grăbesc să cumpere. „Trece lumea ca la muzeu. Poate o fi mai bine săptămâna viitoare. Ieri și alaltăieri nici taxa nu am scos-o”, se plâng comercianții.