Orașele unui viitor relativ apropiat

Ștefan GHENCIULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
image

Vor semăna destul de mult cu cele de astăzi. Asta, desigur, dacă nu ne aruncăm în aer sau continuăm să dezvoltăm cu sîrg criza climatică (care nu, chiar nu e o invenție cripto-comunistă sau o conspirație perfidă), caz în care se vor împlini distopii de tip Mad Max, în care civilizația și orașele dispar. Bine, ele poate vor renaște: în Mad Max 3 (1985), apare un oraș condus de o Tina Turner foarte rea – Aunty Entity. Un oraș mic și sălbatic, ce-i drept, dar un oraș, cu comerț, diversitate, o cultură proprie. 

Predicțiile au darul de-a deveni invariabil ridicole după ce trec niște decenii. Orice proiecție de viitor nu poate decît extrapola de la prezent și va fi în mod inevitabil contrazisă de evoluții imposibil de ghicit. Totuși, într-un scenariu non-apocaliptic, privind la ultimii 200 de ani –perioada cu cele mai demente schimbări din istoria urbanității – și la natura umană, în general, eu, unul, cred că orașele de mîine vor păstra mult din substanța și modul de funcționare al celor de azi. 

Nu vom vedea curînd acel icon clișeistic, mașina zburătoare. De fapt, o mașină pe stradă combinată cu un lift funcționează foarte bine și, în general, nu produce mult rău cînd se strică. O mașină zburătoare e super-cool, pînă ți se oprește motorul în aer. Vom vedea însă, cred, cum revin, în variante reinventate și hipertehnologizate, invenții ale trecutului. În anii 1950-60, lumea diviniza mașina individuală și suburbia de tip american (în România încă o mai facem); viitorul firesc părea a fi, desigur, tot mașina individuală, dar în aer. Iată că, în orașele mai inteligente de astăzi, ultimul răcnet în materie de transport sînt cîteva invenții vechi: metroul, dar și tramvaiul – eficient, ecologic, prietenos – și, desigur, bicicleta. 

Dacă ne referim la clădiri și spații, firescul folosirii, identitatea culturală esențială și conservatorismul speciei noastre au dus la depășirea etapei postbelice de distrugere entuziastă a ceea ce era vechi și la un val de păstrare și protejare. Și nu e vorba doar de monumente prețioase, ci de milioane de case, fabrici etc., un patrimoniu modest, dar care ajunge să fie cel mai căutat spațiu domestic. 

Această nouă mentalitate este și cea cu adevărat sustenabilă, pentru că clădirea cea mai ecologică e una veche, pe care nu o dărîmi, ci o aduci la zi. De fapt, creșterea ce pornește de la ceea ce există deja e o constanță a urbanității. În Europa, dar nu numai, avem peste tot bulevarde care au fost odată străzi sau drumuri romane sau medievale. Chiar și într-un oraș relativ nou ca Bucureștiul, găsim urme discrete ale trecutului, de la fundații mult mai vechi decît casele de deasupra la trasee de străzi. Iar omul de azi, lipit de telefonul mobil sau care lucrează de oriunde pe laptop, pare că își dorește tot străzi normale, piețe publice, parcuri, cartiere la scară umană, vecini.

În perioada modernă, noile tehnologii care au explodat deja în perioada interbelică au determinat, ce-i drept, și noi expresii arhitecturale. Însă societatea a acceptat cu drag betonul, fierul, încălzirea centrală și, de curînd, digitalizarea inclusiv a frigiderului și ușii de la intrare, însă, spre disperarea arhitecților, le-a îmbrăcat tot în haine vechi. Extrapolînd, poate că locuințele viitorului vor fi construite din cîmpuri de forță și raze laser, dar majoritatea lor tot ca niște viluțe de secol XVII-XVIII-XIX sau ca niște combinații retro ale tuturor acestor epoci vor încerca să arate. 

Probabil că și orașele viitorului vor fi caracterizate de stratificare și co-prezență. Oamenii și poate și roboții se vor plimba în continuare pe stradă, iar case, muzee vechi vor conviețui cu clădirile noi, dintre care unele vor fi absolut convențional-clasice, iar altele cu adevărat în forme și ipostaze pe care încă nu ni le imaginăm. Eu, unul, de-abia aștept. 

Marile îngrijorări se leagă însă de fenomene globale a căror scară și al căror impact încă nu le percepem. De exemplu, explozia urbană mănîncă tot – terenuri agricole și naturale, așezări vechi etc. Cum vom gestiona această creștere, astfel încît să mai rămînă și altceva decît ciorba actuală a periferiei, extinsă la scară globală, nici oraș, nici sat, nici natură? Și cum vom echilibra puțin tendințele actuale, în care zonele mai centrale sau doar mai bune devin teritorii ale elitelor, în timp ce restul societății e împinsă către periferie? 

Apoi, deja de ceva vreme, creșterea urbană principală nu se mai întîmplă în vechile focare ale modernității, ci în lumea în dezvoltare. Megalopolis-urile de zeci de milioane de locuitori se întind acum în Africa, America de Sud și Asia, și, în majoritatea lor, sînt un amestec de enclave prospere și de zone imense, în care oamenii trăiesc în condiții îngrozitoare. Criza climatică acutizează aceste probleme, transformînd aceste teritorii în unele unde nu prea va mai fi de trăit. Inechitatea deja prezentă între lumea mai dezvoltată și restul planetei va deveni o chestiune de viață și de moarte. Iar migrația globală, pe care mulți dintre noi o percepem încă ideologic-conservator, în termeni de ciocnire a culturilor, va deveni un val de neoprit.

Soluția, desigur, nu stă în izolare și ziduri. Vom reuși poate să gîndim în termeni de echitate globală, de incluziune, solidaritate și echilibru; dacă nu, modele pesimiste din alt film, și anume Blade Runner, vor părea utopii fericite.

Ștefan Ghenciulescu este arhitect și redactor-șef al revistei Zeppelin.

Foto: flickr

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Lacate jpg
Alegerile trec, noi rămânem
Duminică sunt alegeri. Opțiunile sunt simple: a) sunteți mulțumit de actuala coaliție de guvernare și vreți să aibă toată puterea? b) nu sunteți mulțumit de actuala coaliție și nu vreți să aibă toată puterea? c) nu sunteți mulțumit de actuala coaliție și vreți dărâmarea sistemului?
images jpg
Povestea fetei din Iași care a preferat să moară înecată în loc să fie mușcată de urs
Sunt oameni a căror viață este doar un lung șir de necazuri iar suferințele lor îi marchează pe toți cei care îi cunosc. Andreea, o copilă de 18 ani din Iași care a murit înecată în lacul Frumoasa din Harghita fugărită de un urs, a fost crescută de rude după ce părinții au divorțat.
jurnalista ucraineana Viktoria Roshchyna foto x
Jurnalista ucraineană Viktoria Roshchyna, torturată și probabil spânzurată într-o închisoare din Rusia. Corpul ei a fost returnat fără creier, globi oculari și laringe
O publicație britanică a reconstituit ultimele luni din viața jurnalistei ucrainene Viktoria Roshchyna, capturată în vara anului 2023 în apropierea centralei nucleare din Zaporoje.
5 poza sus jpg
Există sau nu riscul de blackout în România? Ce a spus ministrul Energiei, Sebastian Burduja
După ce Spania şi Portugalia au fost afectate de penele masive de curent, pe reţelele de socializare au apărut îngrijorări legate de un posibil blackout şi în ţara noastră. Utilizatorii vorbesc despre riscul unei căderi totale de tensiune care ar putea afecta întreaga reţea electrică.
02 biserica jpg
Legendele secrete ale Capitalei. Unde s-ar fi aflat tunelul prin care ieșeai afară din București
Ca multe orașe vechi din Europa, Bucureștiul este învăluit în mistere și legende, transmise din generație în generație.
5 poza pentru baza trusa de urgenta jpg
Cum să te pregăteşti corect pentru o pană de curent. Ce trebuie neapărat să ai în casă
Pregătirea corectă poate face diferenţa între disconfort şi pericol în cazul unei pene de curent. Primul pas este asigurarea unor surse alternative de iluminat.
GpqoVN4akAA lgy jpeg
Un cunoscut regizor spaniol îl compară pe Trump cu dictatorul Franco: „Veți intra în istorie ca unul dintre cele mai mari prejudicii aduse umanități”
Veteranul regizor spaniol Pedro Almodóvar a lansat o ofensivă împotriva președintelui american Donald Trump, în timp ce primea un premiu la New York.
incendiu china 22 morti foto x jpg
Peste 20 de persoane au murit în urma unui incendiu izbucnit la un restaurant din China
22 de persoane au murit în urma unui incendiu izbucnit marți, 29 aprilie, într-un restaurant din orașul Liaoyang, situat în nord-estul Chinei.
George Simion și Elena Lasconi FOTO Inquam Photos Octav Ganea jpg
George Simion a explicat de ce nu merge la nicio dezbatere electorală până pe 4 mai: „Nu-mi face cinste”
După ce s-a retras de la confruntarea electorală organizată luni de Digi 24 la Palatul Cotroceni, Simion nu va participa nici la dezbaterea de marți seară de la TVR, unde au fost invitați toți cei 11 candidați la alegerile de duminică.