Orașele din Grădina Zînelor

T. SZABÓ Csaba
Publicat în Dilema Veche nr. 924 din 23 decembrie 2021 – 5 ianuarie 2022
Orașele din Grădina Zînelor jpeg

Transilvania, Ardeal, cunoscut în literatura maghiară și ca „Grădina Zînelor” (Tündérkert), a devenit o atracție turistică internațională în ultima perioadă, fiind o destinație atractivă pentru tot mai mulți vizitatori din străinătate și nu numai. Prințul Charles, Charlie Ottley, Bored Banda, vloggeri sau jurnaliști care au vizitat Transilvania au rămas captivați de mirajul istoric, cultural, polifonic și multietnic al zonei. Nu numai peisajul natural fascinant, dar mai ales oamenii și moștenirea lor istorică și contemporană dau Ardealului un gust, un „flavour” unic. Cel mai bine putem observa asta în mediul urban, care reprezintă esența Transilvaniei, iar istoria orașelor de aici ne povestește multe despre orașul frumos, urît sau, pur și simplu, orașul istoric în transformare.

Transilvania are o istorie urbană care începe în antichitatea clasică, romană. Din cele zece orașe (municipium, colonia) fondate de Imperiul Roman și populate cu oameni din toate provinciile Romei (ex toto urbe romano – din întreaga lume romană, cum ne spune istoricul Eutropius), șapte se află și azi în Transilvania (Porolissum, Napoca, Potaissa, Apulum, Ampelum, Ulpia Traiana Sarmizegetusa, Dierna). Aceste orașe de acum 1.800 de ani erau orașe multiculturale, cu cîteva mii de locuitori (excepțiile fiind Apulum și Sarmizegetusa romană, cu peste 20-30.000 de locuitori). Sirieni, panonici, populații celtice, germanice, grecești și, probabil într-un număr mai mic, tracice și dacice făceau parte din mediul urban. Aspectul monumental al acestor orașe ni-l putem doar imagina datorită săpăturilor arheologice și monumentelor de piatră (sculpturi, structuri arhitectonice) sau reconstrucțiilor artistice, digitale. Moștenirea acestor orașe însă nu au dispărut fără urmă, nu au murit după 160 ani de urbanism roman: sistemul rutier din Dacia, ruinele monumentale din piatră și marmură reprezentau atracția principală și un motiv pentru a se stabili aici pentru grupuri care au găsit o casă și ocrotire pe aceste meleaguri în așa-zisa „perioadă a migrațiilor” (de fapt, fiecare perioadă este una a migrațiilor, dar uneori aceasta pare mai evidentă). Orașele romane din Transilvania în secolele IV-X devin niște ruine, viața urbană, cum o știm azi, nu există în perioada asta. Dar existența lor reprezintă un reper geografic, strategic și economic stabil în ceea ce privește mobilitatea umană din zonă. În timpul Țaratului Bulgar și, din secolul XI-XII, în cadrul Regatul Maghiar, orașele din Transilvania devin niște insule urbane care ne lasă o moștenire medievală și renascentistă unică. Găsim aici operele artiștilor din Italia, Austria, Germania, mobilitate academică și universitară încă din secolul al XIII-lea și clădiri care sînt pictate, pomenite de călători străini din epoca renascentistă încoace. Erau orașele medievale din Transilvania unice în Europa medievală? Nu, evident. Erau ultimele bastioane ale artei gotice, apoi renascentiste și protestante, dar arta sașilor, arhitectura lor personalizată au făcut din aceste orașe modeste bijuterii arhitecturale unice. Memoria orașelor romane în Cluj, Turda sau Alba Iulia este redescoperită după secole de discontinuitate urbană în epoca umanistă, iar aceste descoperiri ocazionale vor transforma nu numai aspectul arhitectural, dar și mentalitatea și identitatea culturală a cetățenilor intra muros.

O nouă epocă începe în secolul al XVIII-lea, odată cu venirea Habsburgilor. Transformarea orașelor medievale – mici, înguste, uneori chiar cu un miros greu de suportat – o putem observa cel mai spectaculos în Alba Iulia, Cluj sau Sibiu. Cel din urmă, de exemplu, primește o biserică catolică monumentală atît de mare încît turnul bisericii luterane – simbolul urbanității săsești – rămîne invizibil în Piața Mare. Reorganizarea centrelor urbane în forma barocă – palate urbane, intrarea elitelor aristocratice în orașe, apariția diferitelor grupuri etnice în peisajul urban (români, armeni, evrei) – a transformat orașele din Transilvania nu numai în spații mai aerisite, elegante, dar și mult mai colorate din punct de vedere cultural. Nu este accidental faptul că primele cărți maghiare, săsești, chiar și românești sînt tipărite tocmai în centrele urbane din această zonă. În timp ce maghiarii au Asociația Muzeului Ardelean în Cluj, românii vor avea Asociația Astra la Sibiu, iar Oradea devine centrul literar nu numai pentru revista Făclia, dar și pentru elita literară maghiară din generația Nyugat, în secolul al XIX-lea.

Orașele din Transilvania au o epocă de înflorire și transformare radicală în secolul al XIX-lea: își pierd aspectul medieval (uneori, din păcate, ireparabil și destructiv) și devin centre comerciale, industriale. Apare noul locuitor: muncitorul, industriașul și clasa de mijloc. Orașele din Transilvania din perioada dualistă (1867-1918) fac parte din același mediu politic, cultural și relațional ca și Praga, Viena, Zagreb, Fiume, Novi Sad, Cernăuți sau Budapesta. Efervescența din Belle Époque a marcat profund aspectul arhitectural din zonă, majoritatea clădirilor publice ne-au rămas din această epocă.

După 1918, orașele din Ardeal – de multe ori cu populație de 90% maghiari sau sași – își schimbă gazda politică și administrativă. Transformarea orașelor în epoca interbelică a avut scopul de a „traduce” moștenirea acestor orașe pentru populația română care intră în mediul urban, cultural și politic din Transilvania. Oarecum, orașele devin și mai colorate, cel puțin etnic cu siguranță. O varietate etnică rar întîlnită vom avea aici, deși majoritatea lor au rămas orașe de mici dimensiuni în comparație cu cele din Europa de Vest.

Explozia demografică a orașelor vine împreună cu un cost amar și dureros: stalinismul, apoi ceaușismul „național-comunist”. Industrializarea unor orașe mici, adorabile, sau transformarea intenționată a peisajului etnic, arhitectural, „imperial” al orașelor era obsesia dictatorului. Totuși, în anii ’60-’70, a fi orășean în Transilvania nu era un lucru rău, asta pot să observ – uneori cu o oarecare curiozitate istorică – în diferite grupuri din social media, unde oamenii evocă blînd și cu un zîmbet aspectul orașelor din „epoca de aur”. Însă piețele verzi și pline de flori sau de beton ieftin nu erau neapărat epoca de aur a acestor orașe, mai ales după 1980. Rezistența urbană la comunism se reflectă simbolic în mișcarea civică a oamenilor din Cluj pentru salvarea bisericii calviniste construite de Károly Kós, arhitect al transilvanismului interbelic. 

p12 jos a popescu jpg jpeg

În cele trei decenii de după revoluție, orașele din Transilvania au pierdut nu numai sașii, dar din păcate și foarte mulți maghiari și români. Depopularea orașelor mici, balneare, montane sau de minerit (Zlatna, Abrud, Lupeni, Petroșani, Băile Herculane) reprezintă, de fapt, cea mai mare tragedie urbană din istoria Transilvaniei, probabil de la invazia mongolă încoace. Pierderea spiritului civic, a clasei de mijloc și, mai ales, efervescența urbană tînără reprezintă rețeta perfectă pentru ruralizare, pentru decadență urbană. O decadență care poate este poetică într-un roman sau într-o poezie, dar e o tragedie pentru realitățile cotidiene ale sutelor de mii de oameni care nici azi, în epoca „digitală” și transumanistă, nu au primit ajutorul necesar pentru a intra în secolul XXI.

Speranța în orașele din Transilvania renaște doar în unele cazuri excepționale: Oradea, cu moștenirea unui Art Nouveau și secesionist maghiar excepționale, Clujul IT-ist și vibrant, veșnic tînăr și studențesc sau Sibiul, care a reușit să păstreze dinamica și oportunitățile primite în 2007 atunci cînd a fost Capitală Culturală Europeană.

Orașele din Transilvania au astfel nu numai o istorie „istorică” excepțională: antică, medievală, renascentistă, protestantă, catolică, greco-catolică, ortodoxă, iudaică, armenească, barocă, secesionistă, comunistă... dar și un spirit oarecum unic în zonă. Acest spirit se datorează tocmai liminalității: ultimele bastioane urbane gotice (Brașov) din Europa, ultimele centre renascentiste, la marginea „Mitteleuropei”, în contact constant și direct cu Bizanțul medieval, cu Imperiul Otoman și cu lumea balcanică ortodoxă.

În orașele transilvănene, turistul crede că intră în Balcani și iese cu iluzia Europei de Vest, păstrînd totuși gustul de pălincă, gulyás, ștrudel și mămăligă, fie că a mîncat lîngă un turn de 600 de ani din Sibiu sau lîngă statuia lui Matei Corvin a lui János Fadrusz care a primit premiul cel mare la Paris. Este o moștenire mixtă, unică, ce merită să fie ocrotită și promovată așa cum este: multietnic, multilingvistic și cu insuportabila ușurătate a... istoriei.

T. Szabó Csaba este istoric, cercetător al Universității din Szeged, Departamentul de Științe Religioase.

Foto: A. Popescu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ionel Ganea Sport ro png
Emoție și respect în fotbal. Ionel Ganea, primul pas public după pierderea fiului său de 2 ani. A fost susținut de foști colegi la memorialul organizat la 6 luni de la tragedie
Ionel Ganea, fost atacant emblematic al naționalei României, traversează una dintre cele mai dificile perioade ale vieții sale.
adriana nou e1765533005483 webp
O româncă de 40 de ani a murit într-un accident cumplit în Italia: avea două fetițe
O româncă de 40 de ani, mamă a două fetițe, și-a pierdut viața într-un accident teribil în Italia, după ce mașina pe care o conducea a intrat pe contrasens și a fost lovită frontal de un camion neîncărcat.
papa leon XIV jpg
ROUNIT, etica sărbătorilor și ecoul păcii din inimile copiilor
Pacea începe din liniștea interioară a copilului iar etica sărbătorilor ne cheamă la pace prin dialog și ascultare. Echilibrul există în inima copilului. "Adevărul neadevărat" și IA fără etică sunt pericole, ce pot fi depășite prin asumare și valori umane. Pacea este o alegere și o datorie morală.
Imagini din Hotelul de gheață de la Bâlea Lac de la edițiile trecute Foto Hotel of ice Romania jpg
Motivul pentru care hotelul de gheață de la Bâlea Lac nu va fi construit anul acesta
Ultima oară când a mai fost sistată construcția a fost în pandemie.
profimedia placinta carne cascaval jpeg
Cum se pregătește delicioasa plăcintă burger. Va fi gata în mai puțin de o oră
Este o rețetă delicioasă, ușor de pregătit și care nu are nevoie de prea multe ingrediente complicate. Mai precis, este vorba despre plăcinta burger, un preparat de care vă veți îndrăgosti încă de la prima înghițitură.
Picture1 png
Poți găsi pasărea printre reni în doar 9 secunde?
În luna decembrie și chiar și mai devreme, se face simțit spiritul sărbătorilor. Renii din imaginea de mai jos au toți nasul roșu, asemenea simpaticului Rudolph al lui Moș Crăciun. Află că printre acești reni se ascunde o pasăre. O poți descoperi în doar 9 secunde?
G79rHcIW0AQR2kx jpeg
Cum a ajuns un Jaguar într-un bazin de înot: 20 de persoane se aflau în piscină
Un incident spectaculos a avut loc în orașul La Ciotat, din sudul Franței. O femeie de 38 de ani a ajuns, cu tot cu mașină, în bazinul principal al complexului acvatic.
elon musk spacex proces jpg
Ateul Elon Musk mărturisește că a ajuns să creadă că Dumnezeu există: „Cred că acest univers a provenit din ceva”
Miliardarul Elon Musk, fost ateu autodeclarat, a mărturisit că, în ultimii ani, privește cu respect către creatorul universului și a precizat că „Dumnezeu este Creatorul”. Este una din recentele afirmații care arată o schimbare majoră în convingerile fostului agnostic Musk.
505714707 1142556991224415 6494319307521444753 n jpg
Internările și operațiile, suspendate la Spitalul de Copii din Iași, unde a fost descoperită o bacterie periculoasă în apa de la robinet
O bacterie periculoasă, Pseudomonas aeruginosa, a fost identificată în rețeaua internă de apă a Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Sf. Maria” din Iași. Analizele efectuate de DSP Iași au evidențiat nivelul de clor rezidual liber a scăzut sub limita minim admisă.