On air & online

Publicat în Dilema Veche nr. 580 din 26 martie - 1 aprilie 2015
On air & online jpeg

- argument -

Fac parte din generaţia care a crescut cu radioul de stat, ale cărui emisiuni le ascultam, de-a valma, fie că era vorba de teatru radiofonic, „antena satelor“, „din muzica popoarelor“, „şlagăre în devenire“, „cotele apelor Dunării, „fotbal minut cu minut“, „unda veselă“, „bună seara, copii“. Dar noi am crescut nu doar cu radioul de stat, ci şi cu Radio Europa Liberă (iată două subiecte distincte, cărora ar merita să le dedicăm cîndva cîte un Dosar), despre care eram instruit să nu suflu o vorbă la şcoală sau oriunde altundeva în afara casei. Pe atunci, radioul era membrul invizibil al familiei. Mergea tot timpul, îl ascultam, îl consultam, luam cu noi aparatul cînd plecam în vacanţă, unde trebuia hrănit cu baterii. Aparatul acela, unul singur, a fost martorul vieţii familiei mele în tot deceniul anilor ’80. Dacă ar fi putut şi înregistra tot ce s-a discutat în preajma lui! 

Lucrurile s-au schimbat după Revoluţie, cînd au început să emită posturile de radio private. Muzica s-a schimbat brusc, nu mai vorbesc despre varietate, şi au început să apară vocile-vedete şi emisiunile-cult. Nocturne, matinale, topuri muzicale, talk-show-uri, concursuri – era o nebunie în FM-ul anilor ’90, perioada de aur a eterului, cînd au început să emită şi posturi de radio pirat, nu doar private. 

Lucrurile s-au mai schimbat o dată, cînd posturile de radio private au făcut un pas şi mai departe, înspre comercial. Anii 2000 au schimbat cu totul, la propriu şi la figurat, sunetul FM-ului. Nu se mai punea muzică, ci hituri, aceleaşi hituri „de ieri şi de azi“; matinalele s-au umplut de farse, ascultătorii au început să primească bani pentru a asculta radioul (cineva în Dosarul de faţă foloseşte chiar cuvîntul „mită“), iar din eter, radioul s-a mutat la aer, odată cu concertele live gratuite, în goana de a creşte audienţele şi de a crea fidelitate convertită apoi în bani. Mai mult decît comerciale, posturile de radio privat s-au tabloidizat. Pentru prima dată, radioul a mers în pas cu televiziunea, căreia i-a şi furnizat vedetele sale. Dintr-odată, vocile aveau chip, iar oamenii de radio&televiziune vorbeau ziua la radio doar pentru a apărea seara la TV doar pentru a vorbi a doua zi la radio şi tot aşa.

Lucrurile se schimbă acum din nou. Ca o reacţie la pervertirea acestei instituţii (odată) a divertismentului cu personalitate, s-au înmulţit radiourile online, iniţiate şi susţinute de vedetele FM-ului postdecembrist care nu-şi mai găsesc de ceva vreme rolul şi formatele în care să creadă. Din cenuşa FM-ului încearcă acum să se ridice online-ul.

Dosarul de faţă îşi propune să schiţeze mica istorie a FM-ului privat şi liber, invitîndu-i pe DJ să vorbească pe hîrtie despre emisiunile care au dat formă şi sunet eterului în trecutul apropiat, dar mai ales îşi propune să aproximeze viitorul radioului online, despre a cărui identitate este şi vorba într-o anchetă specială. 

Rămîneţi lîngă (aparatele de) radio!

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

Ilustraţie realizată de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.