"O umbră de nor a pornit de la gîndul obsesiv la moarte"

Publicat în Dilema Veche nr. 495 din 8-14 august 2013
"O umbră de nor a pornit de la gîndul obsesiv la moarte" jpeg

De la ce a pornit povestea din O umbră de nor?

Dacă e să fiu cinstit, trebuie să spun că în capul meu lucrurile sînt foarte, dar foarte amestecate. Aşa că sursele sînt multiple şi neorganizate: gîndul obsesiv la moarte, la credinţă, Cehov, frica de moarte, un film al lui Jonas Mekas (Zefiro Torna), discuţiile telefonice cu Florin Lăzărescu, filmele lui Robert Bresson (în special Jurnalul unui preot de ţară), lecturi (neterminate) din Biblie (mai ales „Eclesiastul“ şi cîţiva psalmi), frumuseţea literară a unor rugăciuni şi dorinţa de a le oferi in extenso spectatorilor, ridicolul metafizic, uriaş, al vieţii de om văzute dintr-un anume unghi, dorinţa de a face puţină băşcălie (ipocrită) de frica de moarte, lecturi din Steinhardt, ideea aia a lui Eliade despre „camuflarea sacrului în profan“, sentimentul ciudat pe care l-am avut de fiecare dată cînd a murit cineva în bloc şi, în acest timp, în celelalte apartamente, adică la cîţiva metri de acel cadavru întins pe masă, locatarii continuau să mănînce sărmăluţe, să se uite la televizor sau să facă dragoste, Tolstoi cu Ivan Ilici, Malone murind al lui Beckett, La gueule ouverte al lui Maurice Pialat, Near Death al lui Wiseman, Strigăte şi şoapte şi Lumină de iarnă ale lui Bergman, sentimentul de repulsie pe care-l am cînd văd un sicriu, curiozitatea morbidă pe care o am pentru meseria de îmbălsămător… Şi mai pot adăuga multe alte surse ale acestei poveşti.

Dacă ar fi să spui trei lucruri despre acest film, care ar fi acestea?

Aş spune aşa, în engleză, ca pe coperţile DVD-urilor: 1. A masterpiece! 2. A great achievement! 3. Wonderful!

Aţi lucrat cu actori pe care i-aţi mai avut în filmele dumneavoastră, dar şi cu o faţă nouă. Aţi scris rolul special pentru Alexandru Dabija?

Nu, nu, am scris scenariul (împreună cu Florin Lăzărescu) fără să ne gîndim cine va juca rolul principal. Dar mă bucur că am avut ideea de a-l chema pe Sandu Dabija la probă, sînt absolut convins că e (şi) un mare actor. Iarăşi îi mulţumesc! Fără el, filmul ăsta ar fi fost, dacă nu mai prost, atunci mult mai puţin nuanţat.

Cu filmul aţi fost anul acesta la Festivalul de la Cannes. Ce a însemnat această experienţă?

În primul rînd, e un lucru bun pentru film, probabil că această selecţie la „Quinzaine des Réalisateurs“ (o secţiune marginală a festivalului) va face ca filmul să fie văzut de ceva mai mulţi oameni. În rest, am băut şi am rîs foarte mult cu Florin Lăzărescu şi cu Sandu Dabija (am împărţit toţi trei un apartament). Iar ironiile muşcătoare şi adevărate ale lui Sandu constituie, în ceea ce mă priveşte, cel mai frumos cadou pe care mi l-a făcut cineva de multă vreme încoace.

Radu Jude este regizor.

a consemnat Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.