O pilulă concentrată de istorie recentă

Cosana NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 107 din 9 Feb 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În cadrul mişcărilor pentru drepturi civile ale populaţiei de culoare din anii '50 şi '60 întîlnim pentru prima oară configuraţia standard pentru acest tip de manifestare publică în Statele Unite: mobilizarea la toate nivelurile sociale, petiţiile la tribunal, campaniile de presă, politica de lobby, nesupunerea civilă şi demonstraţiile şi protestele non-violente. Particularizînd, începutul militantismului actual pentru drepturile minorităţilor sexuale este situat temporal precis în ziua de 28 iunie 1969. Printr-o coincidenţă intens speculată de cei ce se ocupă de istoria evenimentului, imediat după moartea actriţei Judy Garland, un star pentru populaţia gay, s-a produs scînteia ce a stîrnit rebeliunea de la Stonewall Inn din Manhattan. Atunci, o serie de travestiţi imigranţi din lumea a treia şi transsexuali de culoare s-au organizat într-o serie de manifestaţii împotriva raidurilor şi hărţuielilor de rutină făcute de NYPD în barurile homosexuale din West Village. În anii '70 şi '80, anunţarea publică a preferinţei sexuale, manifestările publice de afecţiune homosexuale sau purtarea de însemne gay and lesbian reprezentau un act de mare curaj oriunde s-ar fi petrecut, cu excepţia unor enclave ca New York sau San Francisco. Organizaţiile pentru drepturile civile ale minorităţilor sexuale au primit o infuzie de energie la sfîrşitul anilor '90, cînd o serie de mari companii şi-au declarat politica non-discriminatorie faţă de orientarea sexuală, începînd cu American Airlines şi continuînd cu Intel, Apple, Nike sau IBM. Măsurile protecţioniste începute de aceste corporaţii au fost dublate de ordonanţe municipale şi statale pe întreg teritoriul Statelor Unite. Din septembrie 2005, Massachusetts recunoaşte căsătoriile între persoane de acelaşi sex, în timp ce California, Connecticut, Washington D.C., Hawaii, Maine, New Jersey şi Vermont le acordă acestora un statut legal similar cu cel al unui mariaj prin accesul la aceleaşi drepturi civile. În acelaşi timp, 16 state au amendamente constituţionale care interzic căsătoriile homosexuale, iar alte 27 declară prin lege că un mariaj reprezintă uniunea dintre o femeie şi un bărbat. Ambivalenţă anxioasă faţă de politica diferenţelor sexuale rămîne deci activă la nivel general. În materie de presă, New York Times citează mereu cel mai recent studiu făcut de o universitate de renume pentru a-şi susţine argumentaţiile pe această temă, Time şi Newsweek consacră editoriale despre ultimele descoperiri biologice sau neurologice în ceea ce priveşte deosebirile între sexe, iar CNN dedică în fiecare lună circa zece minute acestui subiect. Pe de altă parte, filmul Brokeback Mountain, ce acordă vizibilitate relaţiei dramatice dintre doi bărbaţi, proaspătul laureat al mai multor Globuri de Aur, se îndreaptă spre un profil de succes la ceremonia Premiilor Oscar de pe 5 martie. Dincolo de orice perspectivă deschisă ar reflecta mass-media, există uneori campanii spasmodice menite să îmblînzească temerile conservatoare/ tradiţionale că diferenţele respective se vor materializa brusc şi vor scăpa libere în noapte, începînd să facă ravagii în jur, alături de alţi duşmani patentaţi, cum ar fi: feminismul, schimbarea de sex sau femeile ce fac copii fără să aibă un partener stabil. În prezent, o măsură a respectului pentru mişcările ce promovează drepturile civile acordate minorităţilor sexuale este dată de faptul că şi cei mai conservatori republicani din Congres îşi verbalizează homofobia folosind un limbaj neutru şi referindu-se la "drepturi speciale" sau la un "alt stil de viaţă". Dacă afirmăm că limbajul nu este inocent, ci conţine diverse tipuri de presupoziţii şi prejudecăţi, intrăm într-o cacofonie de noi întrebări epistemologice pe care nu orice urechi sînt pregătite să le accepte. În termenii discursului minoritar promovat la nivel academic de teoria queer, identitatea fiecăruia este fluidă, variabilă şi contingentă, pentru că operează într-o serie de determinaţii cultural-istorice, retorice şi ideologice. Totodată, credinţa în adevărurile universal valabile nu este privită decît ca o formă de politică, altfel spus, o modalitate de a prelua o voce universală în scopuri de putere şi, în acelaşi timp, a o imuniza faţă de critici.

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Libertățile lui Niță
Dosarul de față marchează un secol de la acea Constituție și o privește cu luciditate.
constitutia din 1923 2 jpg
Triumful efemer al brătianismului – Constituția de la 1923
Constituția de la 1923 este, în termeni politici, juridici şi simbolici, apoteoza lui Ioan I.C.Brătianu
img jpg
De la formă la forță: starea de asediu
O altă Constituție urma să fie proclamată la sfîrșitul lui februarie 1938, instaurînd formal autoritarismul carlist.
p 11 Carol al II lea WC jpg
Între bovarism și realitate tradiții constituționale la centenar
Constituția din 1923 e mai mult un abandon al constituționalizării și, în felul ei, un pas precar spre maturizare.
p 12 Juliu Maniu WC jpg
p 13 Statuia lui Ion I C  Bratianu WC jpg
Cît de liberală putea fi Constituția din 29 martie 1923?
Din punct de vedere politic, adoptarea Constituției României Mari reprezintă un considerabil succes al PNL.
culisele promulgarii constitutiei din 1923 bataie ca in filme in jpg
A fost suficient să vi se prezinte chestiunea femeilor...
Dl. V. Pella: Ce legătură are igiena cu drepturile politice ale femeilor?
Mîntuirea biogeografică jpeg
Azi, cu gîndul la mîine
Preocuparea pentru sustenabilitate are, în tot cazul, o natură problematizantă, interogativă, deschisă, care nu poate decît să placă „omului cu dileme”.
Green office space jpg
Despre sustenabilitate, azi
Consumul sustenabil nu presupune, implicit, o renunțare la consum, ci presupune, mai degrabă, o schimbare a comportamentului consumatorilor
p 14 Uzina electrica Filaret WC jpg
Electrificarea Bucureștiului
Orașul București a fost iluminat succesiv cu: lumînări de seu, păcură, uleiuri grele, petrol și electricitate.
Construction workers raising power lines   DPLA   fd565d9aa7d12ccb81f4f2000982d48a jpg
Uzina de Lumină – o istorie de peste un secol
Drept urmare, Uzina de Lumină a continuat să funcționeze doar ocazional, în caz de avarii în sistem, pînă în 1973, cînd, după 74 ani, și-a încheiat definitiv funcționarea.
p 10 jpg
În numele generațiilor viitoare
Cum privim spre generațiile viitoare?
p 12 WC jpg
Monahismul. Sustenabilitatea perenă
Tensiunile legate de ceea ce numim acum sustenabilitate și reziliență au existat dintotdeauna, fără îndoială.
p 11 BW jpg
Sfîrșitul războiului cu natura
Tăiem păduri în timp ce aducem în țară și îngropăm sau ardem mii și mii de tone de deșeuri.
marius jpg
Ecranul vieții noastre
Era anul 1923 cînd un imigrant rus, pe nume Vladimir K. Zworykin (1888-1982), angajat al unui centru de cercetare american din Pittsburg, a patentat iconoscopul, prima cameră de televiziune electronică.
p 10 Truta WC jpg
Mica/marea istorie a TVR
Un tezaur fabulos, aș zice, o adevărată mină de aur pentru cineva care s-ar încumeta să scrie o istorie extinsă a televiziunii din România.
p 11 Preutu jpg
„Televiziunea nu trebuie concurată, trebuie folosită”
Cultul personalității liderului se resimțea și în cele două ore de program TV difuzate zilnic.
Family watching television 1958 cropped2 jpg
p 13 Negrici jpg
Ecranism și ecranoză
Din nou, patologia ecranozei. Se întrevede oare vreun leac pentru această psihoză de masă?
p 14 Ofrim jpg
Cutia cu spirite
La începuturile cinematografiei, spectatorii nu suportau să vadă prim-planuri cu fețe de oameni, cu mîini sau picioare.
p 15 Wikimedia Commons jpg
Artă cu telecomandă sau jocurile imaginii
Arta strînge în jurul ei, dar o face pe teritoriul ei, în condițiile ei. Pentru lucrarea de artă fundalul e muzeul, galeria, biserica, cerul liber; pentru televizor, e propria ta amprentă, intimă și unică.
E cool să postești jpeg
O oglindă, niște cioburi
Pe de altă parte, blamînd lipsa de valori și societatea pervertită, nu vorbim și despre o comoditate a pesimismului?
p 10 WC jpg
Pe vremea mea, valoarea n-avea număr!
Valoarea mea s-a redus deodată la impactul asupra „bateriei“ corpului unui om.
p 11 jpg
„Privatizarea” valorilor: o narațiune despre falșii campioni ai bunului-simț
Mulți cred că generația mea e anomică. Nu e adevărat, și pe noi ne ajută istoria, în felul nostru.

Adevarul.ro

image
Femeia fatală a anilor '70: „M-am săturat să mă culc în fiecare seară cu alt bărbat!“ VIDEO
Talentată și frumoasă, Vasilica Tastaman, femeia fatală a anilor '70, a atras cu mare ușurință spectatorii în sălile de spectacole și bărbații în viața ei. Este una dintre marile actrițe pe care le-a avut România. Astăzi se împlinesc 20 de ani de la decesul artistei.
image
Céline Dion la 55 de ani. Ce i-ar fi declanșat boala nemiloasă: „I-au dispărut cei doi stâlpi și s-a prăbușit“
Cântăreaţa de origine canadiană, Céline Dion, este una dintre cele mai de succes interprete din istoria muzicii pop. În cei peste 35 de ani de carieră a vândut peste 250 de milioane de albume. S-a căsătorit cu impresarul ei cu care are trei copii și alături de care a rămas până finalul vieții lui.
image
Alimentul care ar răspândi cancerul în tot corpul: „Are ceva în el care îl face un catalizator puternic“
Autorii studiului sunt de părere că acest lucru ar putea fi combătut prin medicamente sau diete speciale. Însă, pentru asta studiile clinice ar trebui să treacă la subiecți umani.

HIstoria.ro

image
Statul sovietic paralel în România. Rețeaua colonelului Zudov
Prin sintagma „stat sovietic paralel” înțelegem mecanismul clandestin prin care Uniunea Sovietică a instituit controlul total asupra suveranității statului român.
image
Povestea marilor cutremure ce au zguduit spațiul românesc
La mijlocul lunii februarie a acestui an, orașul Târgu Jiu și localitățile învecinate au fost afectate de o serie de cutremure care, deși nu au produs pierderi de vieți omenești sau pagube materiale majore, au stârnit panică în rândul populației.
image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.