O minune de măiestritură?

Publicat în Dilema Veche nr. 1021 din 2 noiembrie – 8 noiembrie 2023
image

Pe 22 august 2003, cu ocazia vizitei prim-ministrului japonez Junichiro Koizumi în Republica Cehă, robotul Asimo fabricat de Honda pășește în foaierul Muzeului Național din Praga și depune un buchet de flori la bustul lui Karel Čapek – scriitorul care a popularizat cuvîntul „robot” (inventat de fratele său Josef) și l-a adus în imaginarul literar, prin piesa de teatru R.U.R.: Rossums Universal Robots (1920).

Cînd vine vorba de roboți, automate și alte mașinării ce par însuflețite, lumea se împarte în două tabere: adepții unei „matematizări universale”, pentru care crearea automatului uman, a androidului perfect e doar o chestiune de timp și de progres științific; totul – gîndirea, afectele, cele mai complexe trăiri omenești – reprezintă pentru ei o „mecanică”, fie și foarte subtilă, un proces integral explicabil și reproductibil – dacă nu acum, într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat. La celălalt pol se află cei care invocă o componentă transcendentă, un „suflet”, un „ce” omenesc incalculabil, necuantificabil, pe care „știința și tehnica” nu-l vor putea descifra, extrage, clona sau înțelege niciodată pînă la capăt. Pentru aceștia din urmă, roboții și Inteligența Artificială sînt doar mașinării și calculatoare, chiar dacă de o impresionantă – și în permanentă creștere – complexitate, performanță, sofisticare.

Dincolo de această dispută, dezbaterea din jurul automaton-ului (un cuvînt mai vechi pentru „robot”, spun unii autori) e veche de cînd lumea. „Mașinăria care se mișcă singură și imită viața” (Minsoo Kang, Sublime Dreams of Living Machinesa fascinat dintotdeauna și a provocat o multitudine de sentimente contradictorii: uimire, satisfacție, venerație, dispreț, amuzament, oroare, stranietate. Preocuparea contemporană pentru „creaturi” artificiale e doar o evoluție recentă a unei străvechi obsesii: putem recrea umanitatea, la rîndul nostru, la fel cum umanitatea a fost creată de o forță superioară? În cuvintele lui Deucalion, fiul lui Prometeu: „O, de-aş putea, cu-a tatii priceperi, să fac iar oameni; suflare s-aduc pe pămîntul pe care din nou eu să-l plămădesc!” (Ovidiu, Metamorfoze). Reprezentareaautomaton-ului evoluează și își schimbă semnificația de-a lungul vremii: accentul se mută de la materie însuflețită,după chipul și asemănarea noastră (Galateea lui Pygmalion) la mașinărie inteligentă, superioară nouă (mașina de calcul, Inteligența Artificială, singularitatea tehnologică) – evoluție care pare să admită, tacit și realist, că singurul domeniu în care un robot ne poate concura și surclasa e funcția logic-matematică, „de calculație” a minții omenești.

Cu mult înainte de apariția literaturii SF, Homer evocă în Iliada cîteva prime automatizări (celeste): „Poarta cerească trosnind de la sine [autómatai, în greacă] ușor se deschise” (Cînturile V și VIII); „El fiecăreia-i puse sub talpă o roată de aur, / Ca la divanul zeiesc de la sine să poată să intre / Și să se-ntoarcă-napoi, o minune de măiestritură” (Cîntul XVIII)...

Regnul viu și cel tehnologic împărtășesc un straniu numitor comun: automatismele. Funcționarea automată, o trăsătură asociată îndeobște mecanismelor neînsuflețite, e totodată un semn al prezenței vieții: reflexele vitale – respirația, bătăile inimii, clipitul, deglutiția etc. – sînt, și ele, automatisme.

Într-o anumită măsură, putem spune că proiectul robotului uman a reușit deja. Cînd preferăm să folosim GPS-ul în loc să ne uităm pe o hartă, cînd sîntem absorbiți de ecrane și nu putem lăsa din mînă un smartphone sau cînd, utilizînd dispozitive și tehnologii, trăim o anumită voluptate, devenim – într-o versiune tehnologică a nietzscheanului dacă vei privi multă vreme într-o prăpastie, prăpastia va privi și ea în adîncul tău” – noi înșine roboți.

În ceea ce mă privește, îmi place să cred că, la fel ca în paradoxul zenonian al mișcării, oricît de iuți de picior ar fi cohortele roboților și ahileana Inteligență Artificială, ele vor rămîne fatalmente, fie și cu un pas infinitezimal, în urma –și în umbra – țestoasei omenești. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.