O minune de măiestritură?

Publicat în Dilema Veche nr. 1021 din 2 noiembrie – 8 noiembrie 2023
image

Pe 22 august 2003, cu ocazia vizitei prim-ministrului japonez Junichiro Koizumi în Republica Cehă, robotul Asimo fabricat de Honda pășește în foaierul Muzeului Național din Praga și depune un buchet de flori la bustul lui Karel Čapek – scriitorul care a popularizat cuvîntul „robot” (inventat de fratele său Josef) și l-a adus în imaginarul literar, prin piesa de teatru R.U.R.: Rossums Universal Robots (1920).

Cînd vine vorba de roboți, automate și alte mașinării ce par însuflețite, lumea se împarte în două tabere: adepții unei „matematizări universale”, pentru care crearea automatului uman, a androidului perfect e doar o chestiune de timp și de progres științific; totul – gîndirea, afectele, cele mai complexe trăiri omenești – reprezintă pentru ei o „mecanică”, fie și foarte subtilă, un proces integral explicabil și reproductibil – dacă nu acum, într-un viitor mai mult sau mai puțin apropiat. La celălalt pol se află cei care invocă o componentă transcendentă, un „suflet”, un „ce” omenesc incalculabil, necuantificabil, pe care „știința și tehnica” nu-l vor putea descifra, extrage, clona sau înțelege niciodată pînă la capăt. Pentru aceștia din urmă, roboții și Inteligența Artificială sînt doar mașinării și calculatoare, chiar dacă de o impresionantă – și în permanentă creștere – complexitate, performanță, sofisticare.

Dincolo de această dispută, dezbaterea din jurul automaton-ului (un cuvînt mai vechi pentru „robot”, spun unii autori) e veche de cînd lumea. „Mașinăria care se mișcă singură și imită viața” (Minsoo Kang, Sublime Dreams of Living Machinesa fascinat dintotdeauna și a provocat o multitudine de sentimente contradictorii: uimire, satisfacție, venerație, dispreț, amuzament, oroare, stranietate. Preocuparea contemporană pentru „creaturi” artificiale e doar o evoluție recentă a unei străvechi obsesii: putem recrea umanitatea, la rîndul nostru, la fel cum umanitatea a fost creată de o forță superioară? În cuvintele lui Deucalion, fiul lui Prometeu: „O, de-aş putea, cu-a tatii priceperi, să fac iar oameni; suflare s-aduc pe pămîntul pe care din nou eu să-l plămădesc!” (Ovidiu, Metamorfoze). Reprezentareaautomaton-ului evoluează și își schimbă semnificația de-a lungul vremii: accentul se mută de la materie însuflețită,după chipul și asemănarea noastră (Galateea lui Pygmalion) la mașinărie inteligentă, superioară nouă (mașina de calcul, Inteligența Artificială, singularitatea tehnologică) – evoluție care pare să admită, tacit și realist, că singurul domeniu în care un robot ne poate concura și surclasa e funcția logic-matematică, „de calculație” a minții omenești.

Cu mult înainte de apariția literaturii SF, Homer evocă în Iliada cîteva prime automatizări (celeste): „Poarta cerească trosnind de la sine [autómatai, în greacă] ușor se deschise” (Cînturile V și VIII); „El fiecăreia-i puse sub talpă o roată de aur, / Ca la divanul zeiesc de la sine să poată să intre / Și să se-ntoarcă-napoi, o minune de măiestritură” (Cîntul XVIII)...

Regnul viu și cel tehnologic împărtășesc un straniu numitor comun: automatismele. Funcționarea automată, o trăsătură asociată îndeobște mecanismelor neînsuflețite, e totodată un semn al prezenței vieții: reflexele vitale – respirația, bătăile inimii, clipitul, deglutiția etc. – sînt, și ele, automatisme.

Într-o anumită măsură, putem spune că proiectul robotului uman a reușit deja. Cînd preferăm să folosim GPS-ul în loc să ne uităm pe o hartă, cînd sîntem absorbiți de ecrane și nu putem lăsa din mînă un smartphone sau cînd, utilizînd dispozitive și tehnologii, trăim o anumită voluptate, devenim – într-o versiune tehnologică a nietzscheanului dacă vei privi multă vreme într-o prăpastie, prăpastia va privi și ea în adîncul tău” – noi înșine roboți.

În ceea ce mă privește, îmi place să cred că, la fel ca în paradoxul zenonian al mișcării, oricît de iuți de picior ar fi cohortele roboților și ahileana Inteligență Artificială, ele vor rămîne fatalmente, fie și cu un pas infinitezimal, în urma –și în umbra – țestoasei omenești. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Cristi Chivu (Facebook) jpg
Traian Băsescu FOTO Mediafax
Băsescu dezvăluie adevăratul obiectiv al lui Putin și motivul pentru care negocierile de pace vor eșua
Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a comentat la Digi24 perspectivele unor eventuale negocieri de pace între Ucraina și Rusia, exprimându-și scepticismul cu privire la șansele ca acestea să ducă la un acord real.
Adolescentul a murit la circa două sau trei luni după atacul leului (© Veselin Danov)
Un schelet descoperit în Bulgaria dezvăluie un secret șocant: Tânărul care a supraviețuit atacului unui leu
În urmă cu aproximativ 6.200 de ani, un adolescent a supraviețuit unui atac brutal al unui leu, deși găurile adânci din craniul tânărului arată că i-a fost grav afectat creierul, dezvăluie un schelet descoperit în Bulgaria.
rodica stanoiu si partenerul ei marius FOTO Cancan
Misterul morții Rodicăi Stănoiu: apropiații reclamă că nu a fost efectuată autopsia. Vila fostului ministru, vandalizată
Moartea fostului ministrul al Justiției, Rodica Stănoiu ridică tot mai multe semne de întrebare, după ce apropiați ai acesteia au susținut că ar fi avut urme de violență pe corp și ar fi fost înfometată înainte să moară.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni FOTO presidency.ro
Nicușor Dan: Războiul din Ucraina se va încheia când Rusia nu și-l va mai permite economic
Președintele Nicușor Dan a vorbit despre condițiile în care ar putea lua sfârșit războiul din Ucraina și despre miza majoră a acestui conflict pentru ordinea internațională. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”.
sticle coca cola shutterstock 1280723917 jpg
Ce se întâmplă în organism după o doză de Coca-Cola
Coca-Cola se află în centrul unor noi avertismente lansate de specialiști, care atrag atenția asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului frecvent al băuturii.
BeFunky collage   2025 12 14T201653 072 jpg
Cel mai rapid și delicios desert de iarnă. Budincă de fidea cu portocale, rețeta căreia nimeni nu îi poate rezista. VIDEO
Pentru zilele reci de iarnă, când timpul este limitat, dar pofta de ceva dulce rămâne, există soluții simple și eficiente. Una dintre ele este budinca cu fidea și portocale, un desert care se pregătește rapid, într-un singur bol, și nu necesită tehnici complicate sau ingrediente greu de găsit.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu, noi declarații despre situația din justiție. „Nu pensiile speciale sunt problemele reale ale Justiției”
Raluca Moroșanu, judecătoare la Curtea de Apel București, lansează acuzații grave la adresa actualei conduceri a instanței, într-un interviu acordat Recorder. Magistrata susține că independența judecătorilor este afectată și că deciziile se iau netransparent.
consult freepik1 jpeg
Afecțiunea tot mai comună care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența la un loc. Este ucnoscută drept „boala tăcută”
Atunci când vine vorba despre cele mai periculoase boli care afectează omenirea, cei mai mulți dintre noi ne vom gândi la cancer, demență, sau diverși viruși periculoși. Însă, medicii avertizează că există o cu totul altă boală care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența împreună.