O întoarcere în timp

Andreea IONESCU-BERECHET
Publicat în Dilema Veche nr. 983 din 9 februarie – 15 februarie 2023
image

Un televizor se aude ca zgomot de fundal într-un apartament. Gingle-ul genericului revine la intervale regulate, anunță momentul publicitar, vîjîie un produs, apoi altul și altul, printre ele o voce fericită clincăie mirată și tare veselă în același timp. Ding-dong. Se încheie cascada de promisiuni și voie bună și, fără pauză, o cortină muzicală mai gravă îi ia locul. E un alt generic, de știri de data asta, cu un sunet de tren de mare viteză care vine și aduce o vorbă apăsată, cadențată, care se angajează să transmită emoția, să spună repede, dar și serios ceva care să pară important. Apartamentul e locuit de o pisică grasă care și-a întins lăbuțele pe calorifer și adulmecă mulțumită aerul care intră prin fereastra rabatată. Pe acolo iese amestecul sonor și se întîlnește cu alt fuior de vorbe și muzici. De la etajul de deasupra, unde dacă intri tot prin fereastra de la bucătărie, dai de o doamnă în vîrstă care își exersează capacitatea de emoție în fața unei telenovele turcești. Nu vede bine scrisul titrajului, are pe nas ceilalți ochelari, cei de aproape, că trebuie să curețe o mînă de legume. Sînt puse ordonat pe masă, chiar în fața ei, într-o tavă de inox și cu oala de supă alături. Flux de lucru bine organizat. Dar tare frumoase fete mai sînt și bine fac ăștia că le arată așa, în poze mai lungi, să le poți citi gîndul din ochi. Ce o mai face nepoata, o veni azi pe la ea? Doamna se ridică cu greu de la masă, sprijinindu-se în mîna făcută pumn și merge către fereastră. Acum, dacă o deschide să pună ceva la bieții porumbei de mai vin pe pervaz, aude și ea amestecul de știri de la etajul de jos. A, uite, iar au plecat vecinii și au lăsat televizorul pornit. Fir de economie nu au în dînșii, curată aroganță. Nu îl închid nici cînd dorm și nici cînd pleacă. Stau așa cu ăia să se certe în urechea lor. Probabil că nici nu îl mai aud. Eh, ia să nu mai ordoneze ea viețile altora, mai bine pune arpacașul colea că dacă or veni dumnealor înaripații să îi vadă și ea de la masă. Tare îi mai place de ei. Cum stau așa, după ce ciugulesc tot, cînd își înfoaie penele și se hodinesc. Stau acolo ca doi împărați privind de sus către pomi. Ia să le rupă și un biscuit, să simtă că e sărbătoare azi. Dacă ai da o tură din zbor pe la alte ferestre ai putea auzi transmisii sportive, documentare cu știință popularizată sau chiar documentare de artă, din cînd în cînd ar răzbătea muzică sau genericele Netflix și HBO. Cîte case, atîtea obiceiuri. 

Acum mai bine de 30 de ani, din toate televizoarele răzbătea același mesaj „Mulțumită lui Dumnezeu ne aflăm în studiourile Televiziunii! Am reușit să ajungem aici în spatele tancurilor, cu armată și cu studențime și cu oamenii pe care îi vedeți aici și cu mii și mii de alții... Am învins!”. A fost pentru prima oară atunci cînd priveam mută la televizor. Nu-i vorbă că nu știam ce se petrece, fusesem pe stradă, dar nu m-am așteptat ca obiectul mic, gri să prindă viață și să devină parte din efervescența pe care o trăiam. Atîta lume înghesuită atunci în platou, unii se uitau la Caramitru și la Dinescu din spate de peste umăr și erau și ei mirați de ce auzeau, erau ca noi. Pentru prima oară ne vedeam în ecran. Și atunci am știut că da, am învins!

Cel mai mare cîștig? Libertatea de expresie, dar posibilitatea identificării nu este nici ea desconsiderabilă. Mai ales dacă privim acum la cum au mers preferințele publicului. Libertatea de expresie a fost prima din care toată lumea și-a tăiat o felie cît mai consistentă. Tot mai multe voci au apărut și au vorbit libere de la diverse microfoane. Nu știu cîtă lume își mai amintește să fi văzut ședințele CPUN cu certuri și luări de cuvînt unul peste altul, cu îmbrînceli și gălăgie. Era o brambureală cum azi nu vezi. Destul de repede, lucrurile s-au ordonat. 

Au apărut televiziuni private, care au fost atente la public și așa au depășit în viteză Televiziunea Română. PRO TV a fost cel care a ghicit cel mai bine nevoia populației. Nu mai erau cozi, dar rămăsese o vibrație, o atenție. Toată lumea voia să apuce cît mai mult din ce se oferea. Să ia cuvîntul, da, eram nevorbiți, dar mai ales să cîștige bani și să fie asemenea învingătorilor. De la a nu avea mai nimic, unii, aceia mai dibaci, se puteau califica cu o pradă. Odată apărută cererea a apărut și oferta. În orașe, rețete de îmbogățire de tip piramidal (Caritas sau FNI), iar la televizor concursuri instant.  

Părea că fiecare gest cotidian, de la a spune „Alo” la telefon la consumarea unui suc, orice acțiune căpăta importanță de semn, putea fi ușa către o nouă existență. Abordarea directă, discursul construit pe modelul Tu, spectatorule, poți fi următorul cîștigător” construiau proiecții pentru fiecare zi de mîine. Cu optimism și surpriză, viitorul putea aduce oricînd o schimbare. La matinalul Ora 7, bună dimineața, în decembrie 1995, Florin Călinescu, sub sloganul „Te uiți și cîștigi”, recompensa cîte un telespectator ales la întîmplare cu un milion de lei, o sumă uriașă pentru acele momente. Expresia lui, „Cu mînuțele astea două”, spusă înaintea extragerii biletului cu numele cîștigătorului dintr-un bol de sticlă, a rămas antologică. 

Moda tombolelor și a extragerilor a trecut însă relativ repede și promovarea unui model de a visa către îmbogățire s-a rafinat. În fond, publicul nu putea aplica o identificare cu un nume, cu o voce auzită preț de 1-2 minute la televizor. Modelul reușitei trebuia să aibă chip pentru a construi audiență. Așa, o voce pe ecran, cu bîlbîieli și exclamație, era doar un pic mai mult față de bilele numerotate care se răsuceau în cădere la extragerile Loto transmise și ele în direct (TVR). 

Oricum, la începuturile televiziunilor comerciale, banii erau foarte des menționați atît în emisiunile propriu-zise, cît și în promo-uri și în generice. Bani rostogoliți repede ca și cum ar cădea din cer, bani în mașina de numărat, sume impresionante scrise pe ecran sau boluri cu extrageri și cecuri imense erau imaginile cele mai frecvente și comune. Afișarea lor ostentativă era un factor generator de audiență și de prestigiu. Era o etapă a lucrurilor foarte directe, cu îndemnuri clare difuzate la 20 de minute drept coperți la toate calupurile publicitare: de la promisiuni de cîștig la chemări de apartenență: Te uiți și cîștigi”Fii PRO TV!”. Această nevoie de apartenență, de identificare a fost exploatată de PRO TV. Ei au recreat pentru români ideea de star system construind primii idoli mediatici și i-au promis publicului că va putea face și el parte. Era o proiecție strălucitoare, repetată, un îndemn de a visa la un mîine apropiat și strălucitor. În același timp, tot PRO TV a lansat emisiuni de umor în care ironizau pe toți aceia ce nu se încadrau în maratonul propus, ce nu luau seama la cursa pentru succes și bani rapizi. Țărani săraci și înapoiați, șomeri și alți nepricepuți erau eroii rămași pe afară care nu mai aveau altă șansă decît aceea de a se face de rîs (Vacanța Mare la PRO TV, Chestiunea zilei, Ministerul comediei, toate lansate în 1998-1999 și devenite lideri de audiență). 

Publicul a rămas să viseze sau să alerge după bani, dar și televiziunile au început la rîndul lor să alerge tot după bani. Mai precis, după rating. Pînă în 2001, difuzarea fiecărui spot avea un preț fix în funcție de oră, program, post TV. Se stabilea la început de an și așa rămînea. Din 2001 au început să poată diferi sumele încasate la difuzarea unui spot în funcție de rating-ul obținut de postul de televiziune în acel moment. Asta a dus la tabloidizarea programelor, la goana după senzațional și tot așa. Relația directă, personală dintre posturile TV și public a început să se subțieze pînă la înstrăinare. Punctul de rating nu conta de la ce fel de public provine, cu ce educație și cu ce putere de cumpărare. Trebuia doar să fie cît mai mare, să se înregistreze, deci, cît mai mulți privitori. Dar mulți nu s-au mai simțit reprezentați. Promisiunea cîștigurilor rapide a fost abandonată, în locul ei au apărut povești emoționante care mai degrabă generau o uitare rapidă a propriilor probleme. Societatea, între timp, nu se îmbogățise, în mare parte sărăcise și, oricum, își pierdea suflul în goana zilnică. Seara, trebuia adus balsamul relaxant, cu emoție. Emoția de a urmări traseul unei povești de succes la care apărea și o identificare. Traseul rapid de la anonimat la glorie, de la sărăcie și nevoi la lux. Eroii acestor povești erau și sînt oameni obișnuiți, care încearcă un salt social. De multe ori se fac de rîs, dar oricum celebritatea, chiar și pentru o seară, este, pentru cei ce se înscriu, ceva dezirabil. Marile producții, adaptarea unor formate internaționale de mare succes au fost și încă au rămas o soluție și pentru posturile comerciale importante, și pentru publicitari. Desfășurarea de două pînă la patru ore permite multe pauze publicitare, iar luxul decorurilor hrănește ochii și a înlocuit cu succes avalanșa de bani și sumele înscrise pe cecuri uriașe care se revărsau pe ecrane în anii ’90. 

În ianuarie 2023, conform ARMA (Agenția Română de Măsurare a Audiențelor), sînt 84 de stații TV funcționale pe teritoriul României. Dar bătălia pentru public nu se dă doar între ele. Canalele cu abonamente preplătite, cum sînt, pentru spațiul românesc, Netflix, HBO și recent apărutul Disney Channel, au dislocat din fața posturilor TV contorizate de ARMA cam peste 70% din telespectatori. Cei ce nu doresc să se identifice nici cu Cenușăresele în cursa pentru o glorie efemeră, nici cu revolta și militantismul programelor de știri. Din fericire, evadările sînt multiple, posesorii de televizoare au variante de a călători pe platforme pirat, pe YouTube, pe canale de nișă (MUBI) sau în jocurile de consolă. 

Așa încît, dacă am călători duși de curenții de aer dislocați de la ferestrele deschise, dacă am intra neauziți dintr-un apartament într-altul și am asculta sunetele emise de televizoarele pornite, am întîlni frînturi din programe nenumărate. 

Andreea Ionescu-Berechet este lector asociat la Facultatea de Litere

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.