O întîlnire cu principiul divin din lume

Adrian URMANOV
Publicat în Dilema Veche nr. 437 din 28 iunie - 4 iulie 2012
O întîlnire cu principiul divin din lume png

„Milă voiesc, iar nu jertfă“ spune Iisus la un moment dat, însă contextul nu are nimic de a face cu mila socială, cu mila-filantropie, ci cu o formă aparte de iertare. În creştinism, a milui înseamnă a menţine în viaţă pe cel miluit; mila-iertare a lui Hristos este o succesiune neîntreruptă de noi începuturi, de ridicări din moarte, din eşec. Mila te orientează permanent către viitorul celui de lîngă tine şi te forţează să te concentrezi exclusiv pe potenţialul divin pe care îl poartă în el, ca fiinţă zidită după chipul lui Dumnezeu. Pentru cel care are milă (pentru Hristos, în primul rînd), toţi sîntem fiinţe fără trecut şi cu nimic altceva înaintea noastră decît această perspectivă a îndumnezeirii. 

Mila creştină nu are nimic de a face cu o alegere, cu a discerne între cei faţă de care poţi avea milă şi cei care nu sînt vrednici a fi miluiţi. De asemenea, mila lui Hristos nu conţine nici un element de superioritate faţă de cel miluit, şi se păstrează în afara oricărei nuanţe de autoritate şi forţă. Mila creştinului nu poate avea discernămînt, pentru că asta presupune a judeca, şi nu provine dintr-o atitudine superioară sau de autoritate a celui care o practică, pentru că asta o rupe de smerenie. Pe de o parte, a avea milă înseamnă să vezi în celălalt propria neputinţă, manifestată în alte forme, însă avînd acelaşi fundament uman. Atunci cînd ajuţi, ajuţi cu conştiinţa şi ruşinea celui care se recunoaşte pe sine în cel ajutat. Dintr-o altă perspectivă, a avea milă presupune a recunoaşte în omul din faţa ta acel chip al Dumnezeirii pe care L-a întrupat Hristos. A milui se transformă astfel într-un proces de căutare şi slujire a ceea ce este divin în fiecare om şi în lume per ansamblu. 

Există însă momente în care Hristos se referă exact la sugestiile iniţiale – a hrăni, a îmbrăca, a vizita pe cel din închisoare, a ajuta pe cel bolnav etc. Există, de asemenea, exemplul limpede al Sfîntului Pavel, care organizează primele „programe“ creştine de ajutor reciproc, iar Scrisorile sale abundă în îndemnuri de a contribui la astfel de activităţi. Însă şi aceste exemple, la rîndul lor, trebuie corectate prin prisma contextului. Astfel, Hristos condamnă nu atît lipsa acestor activităţi (lista Sa nu este exhaustivă, iar mîntuirea nu este direct dependentă de aceste activităţi, pentru că asta ar condiţiona material accesul la mîntuire), ci condamnă incapacitatea (lipsa voinţei şi a efortului pe care voinţa îl presupune) de a recunoaşte în fiecare om imaginea chipului Său. Deloc întîmplator, Iisus le reproşează lipsa lor de dragoste faţă de El Însuşi – pe Mine M-aţi văzut şi nu M-aţi hrănit, pe Mine nu M-aţi îmbrăcat etc. În mod similar, Sfîntul Pavel face o categorică distincţie valorică între activităţile de ajutor social şi cele de ajutor duhovnicesc – diaconii sînt „creaţi“ tocmai pentru a prelua asupra lor aceste activităţi de natură practică, pentru a nu deturna preoţii de la adevărata lucrare – aceea a rugăciunii şi a contribuţiei la mîntuirea lumii întregi. 

Mila în sensul cu adevărat creştin este periculoasă pentru că presupune manifestarea iubirii faţă de Dumnezeu printr-o atitudine interioară de jerftă faţă de orice om. Iar a spune că orice om – alb sau negru, bărbat sau femeie, drept sau păcătos (iar păcătos poate însemna oricît de multe) – este imaginea lui Hristos este înfiorător de mult. A spune că toţi aceşti oameni sînt cunoscuţi, iubiţi şi respectaţi de Dumnezeu „din pîntecele mamei“ lor, şi că această dragoste rămîne nemişcată, neschimbată, neîmpuţinată de-a lungul întregii vieţi este mult mai greu şi dincolo de înţelegerea noastră. Însă tot ce vine „din“ Dumnezeu este dincolo de mintea noastră; iar ceea ce aparţine logicii noastre este, cu siguranţă, urmarea unei desfigurări a adevărului.

În esenta lui, creştinismul este simplu – înseamnă a urma lui Hristos, cu singurul scop al Învierii din morţi. Creştinii au fost şi au rămas nebunii acestei lumi pentru că nădejdea lor este „nebunie şi sminteală“. Însă orice nu se judecă în oglinda morţii nu este creştinesc, iar oricine nu trăieşte „în buza morţii“ nu este creştin. În mod fundamental, milă înseamnă a contribui la această nebunie a speranţei în Înviere. Din perspectiva aceasta, rugăciunea şi activităţile de misiune sînt manifestări ale milei net superioare faţă de activităţile filantropice. Într-o lume în care nebunia nădejii în Înviere dispare, legea iubirii rămîne pentru că este scrisă pe „tăbliţele de carne ale inimii“; formele ei de manifestare se deformează, însă, şi decad duhovniceşte, de la o slujire jertfelnică a acelei părţi dumnezeieşti din fiecare dintre noi, la o slujire rece a nevoilor materiale. 

În treacăt ar merita, poate, menţionat şi faptul că mîntuirea este o stare de a fi care vizează nu numai omul, ci şi realitatea materială care îl înconjoară; mîntuirea presupune omul în acea stare a lui de a fi care încorporează cosmosul. Cu alte cuvinte, nădejdea Învierii şi mila care o însoţeşte nu trebuie direcţionate numai către fiinţele umane; există, din această perspectivă a luptei între moarte şi Înviere, o responsabilitate umană, a fiecăruia dintre noi, faţă de materialitatea în care ne trăim viaţa, o stare de responsabilitate din care s-ar putea dezvolta principiile unei ecologii creştine.

Adrian Urmanov este poet; doctorand în cadrul Universităţii Durham, Marea Britanie (Arts and Humanities Research Council scholarship).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Întâlnire între Klaus Iohannis și Călin Georgescu, pe vremea când președintele era primarul Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, scos recent la lumină, arată că președintele Klaus Iohannis s-a întâlnit cu Călin Georgescu pe vremea când era primar al Sibiului. La vremea respectivă, cei doi au discutat despre implementarea așa-zisei Agenda 21.
1733923409 RcsX jpg
Constipația: Cauze la Adulți, Remedii și Rolul Probioticelor
Constipația este o problemă des întâlnită și care afectează mulți adulți, având un impact negativ semnificativ asupra calității vieții.
poligon goranu valcea foto Facebook jpg
Un ofițer și patru elevi, răniți într-un poligon din Vâlcea, după o explozie a unei capse detonate electric
Patru elevi și un instructor, toți din Centrul de instruire sprijin de luptă Râmnicu Vâlcea, au fost răniți joi, 12 decembrie, în jurul prânzului, în poligonul Goranu, județul Vâlcea, pe timpul executării unei ședințe de confecționare a dispozitivelor de aprindere pirotehnică cu exploziv real.
fiica lui maricel pacuraru captura Realitatea png
Fiica lui Maricel Păcuraru plânge, în direct la Realitatea Plus, după ce instanța a anulat condamnarea tatălui său: „A făcut pușcărie degeaba”
Ana Maria Păcuraru, fiica proprietarului grupului Realitatea, a izbucnit în plâns, miercuri, în direct, după ce a aflat că Tribunalul București a anulat condamnarea la închisoare lui Maricel Păcuraru în dosarul Poșta Română.
tezaur bnr jpeg
Pentru restabilirea bunelor relații și a adevărului istoric, ar trebui ca Rusia să-și ia la Moscova „aurarii” și să ne trimită înapoi Tezaurul României
Ce se mai știe despre Tezaurul Băncii Naționale a României trimis la Moscova și nerecuperat – o creanță mai veche de un secol.
Ionut Moşteanu/ Facebook
Ionuț Moșteanu (USR), despre negocierile pentru formarea guvernului: „Nu a fost nicio discuție despre împărțirea ministerelor”
Ionuț Moșteanu, unul dintre negociatorii USR pentru formarea viitorului guvern, a oferit detalii despre stadiul negocierilor și despre măsurile care vor urma pentru stabilizarea economiei României.
ELENA UDREA jpg
Elena Udrea rămâne în închisoare, după ce Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie i-a respins apelul. Decizia este definitivă
Magistrații de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) au respins apelul făcut de fostul ministru al turismului Elena Udrea și au decis că aceasta va rămâne în închisoare.
padure tropicala jpg
Cel mai mortal animal din lume nu este cel la care te gândești
Este considerat, pe bună dreptate, cel mai mare prădător al lumii. Și dacă v-ați dus imediat cu gândul la un rechin alb, un urs grizzly sau o altă bestie similară, este de înțeles, doar că numărul victimelor umane
„Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, expoziție cu imagini de arhivă AGERPRES
„Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, expoziție cu imagini de arhivă AGERPRES
Expoziția „Reflecții asupra Revoluției: 35 de ani de istorie”, cuprinzând imagini din arhiva Agenției Naționale de Presă AGERPRES, va fi vernisată, joi, la Biblioteca Metropolitană București.