O formă de viață necunoscută

Publicat în Dilema Veche nr. 984 din 16 februarie – 22 februarie 2023
image

Biblioteca a fost consolare și un mod de supraviețuire pentru Nico Rost, un traducător olandez de literatură germană, care este internat în 1943 ca pacient la infirmerie din cauza poziției sale inconveniente sistemic sub regimul nazist. N. Rost își va dedica jurnalul inspirat din acei ani pe care i-a petrecut în detenție, Goethe în Dachau, funcției de supraviețuire pe care au avut-o biblioteca și literatura pentru el și ceilalți deținuți. Pentru a rezista austerității și foametei, biblioteca și clubul de lectură devin un loc al domesticirii suferinței prin ficțiune, un mod de alinare și de rezistență în fața morții. Despre locul pe care Nico Rost îl înființează pentru deținuții ale căror ultime speranțe se scurg în puterea de a spune povești și de a face literatură se poate spune că a fost terenul unei vieți paralele care a reușit să înfrunte o realitate de neînduplecat.  

Bibliotecile au avut dintotdeauna nu doar o singură funcție, ci înseamnă și infinitele legături pe care oamenii le-au creat cu locul. S-ar putea ca scriitorii să fi scris despre propriile biblioteci tot atît de mult cîte ipoteze s-au vehiculat despre geneza lumii. Pesemne că biblioteca și omul de carte sînt o singură ființă. Ca loc al cărții, biblioteca este o cochilie indispensabilă pentru Alberto Manguel. Și, pentru mai toți scriitorii, apare ca un refugiu, un loc care găzduiește toate formele de evazionism care îi încearcă. Pe lîngă cărți, bibliotecile mai înseamnă și multe povești, amintiri și istorii mici, personale sau chiar comune.

După mai bine de opt ani în care n-a trecut săptămînă fără să nu mă fi aflat într-o sală de lectură a vreunei biblioteci, mi se pare acum că toate bibliotecile prin care am trecut au devenit gradual și un loc personal, unde oamenii își dezvoltă tabieturi (săli, locuri, bistrouri, cafenele studențești preferate); figuri care mi-au devenit atît de familiare și despre care nu știu mai nimic. Biblioteca universității (BCU sau un alt fel de a spune „acasă“) găzduiește „căsniciile“ noastre cu munca, cu scrisul, cu cititul, cu cercetarea, întîlnirile cu oameni; aici se nasc și sfîrșesc multe povești. E un loc care pentru unii înseamnă etapa de „pregătire“, durează o sesiune sau o întreagă studenție, iar altora le determină parcursurile pe termen nedeterminat. Îmi amintesc cînd, la începutul masteratului, o tînără își serba aniversarea de 30 de ani cu „grupul“ la bistroul de la BCU, iar discuțiile de la masă se împleteau într-un fir lung de lamentații zise cît se poate de sardonic: despre cum e să ai 30, să fii singur, iar tot ce faci să se rezume la publicații și conferințe nesatisfăcătoare, să „muncești“ toată ziua la BCU, iar la finalul zilei, al lunii și al anului să fii tot singur. La momentul respectiv îmi părea o grozăvie, să trăiești viața asta de provizorat la 30 de ani mi se părea culmea inadecvării. Între timp, ne-am împrietenit. Și azi e tot acolo, tot singură, tot cercetătoare în sociologie care duce lupte donquijotești cu instituțiile pentru a mai schimba structura osificată a programelor academice; Ea se îndreaptă spre 40, eu spre 30. Ca ea și ca mine sînt mulți, sîntem acolo în fiecare zi aproape. Anul trecut am petrecut la BCU peste 2.000 de ore și m-am simțit „omul veșnic“ din amalgamul de oameni pe care-i strînge spiritul acestui loc. Ne-am creat între timp o mică breaslă a locului, fără nici o relevanță socială sau de alt fel dincolo de pereții bibliotecii, care ne-au unit speranțele, deconcertările, insuficiențele, ambițiile și orgoliile. Îi găsești aici pe aceia foarte puțini „de-ai tăi“, pentru care munca făcută acolo e tot muncă, înțeleg că nu ești nici nesalarizat, nici nu mergi acolo „de plictiseală“. 

La 27 de ani, după ce am scris licențe, dizertații și o teză la sala 3, zilele la BCU nu îmi par nici interesante, nici diferite, ci biblioteca e pur și simplu despre muncă. E despre reviste fragilizate de timp, acces la baze de date, despre oameni cu care petreci nenumărate ore pe zi fără să-i cunoști și, totuși, e atît de multă empatie aici. E despre oameni tineri a căror vitalitate încă nu ți-e cu totul străină și, totuși, nu mai ești acolo; tineri care n-au nici o măsură a timpului, care nu regretă cele 40 de minute de pauză de cafea în fața bibliotecii într-un frig neîndurător și cele numai 20 de minute de „învățat“ pînă la următoarea pauză; nu se simt stingheriți nici pentru faptul că bat asertiv în taste pentru a mai încasa iteme în WOW. E despre bătrînii ei înțelepți care frecventează de multe decenii sălile de lectură, care au cunoscut sute și poate mii de oameni aici, bătrîni cu povești fulminante și care apar brusc atunci cînd nevoia de reziliență și o discuție familiară te copleșesc. E despre doamnele simpatice de la recepție care fumează mult și mereu au la-ndemînă un șervețel umed atunci cînd scapi cafeaua. E despre noi, inadaptații, „ratații“, social vorbind, cu ambiții de neînțeles, pe care locul nu pare să vrea să ne extirpe vreodată. BCU e despre toate viețile mici pe care le trăim aici și care, de fapt, concurează serios viața noastră literalmente „de-acasă“. E un spirit al locului pe care oamenii l-au creat, căci, dincolo de cărți și reviste, e un fel de viață și asta pe care o trăim noi aici.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Încă o bancă din România a fost vândută. Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia
Băncile prezente din România par deosebit de atractive pentru investitori, dată fiind intensitatea tranzacțiilor de pe piața bancară din ultima perioadă.
image
Pacienta operată la Craiova de Alin Demetrian a murit. Cunoscutul chirurg e acuzat acum că a omorât în total cinci oameni
Fostul manager al Spitalului de Urgență din Craiova era acuzat de moartea a patru bolnavi și se afla sub control judiciar când a operat-o pe ultima pacientă. Polițiștii au cerut schimbarea controlului judiciar într-o măsură mai dură, dar judecătorii craioveni au respins cererea.
image
Ziua în care Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Ce a însemnat noua stăpânire pentru români VIDEO
La 7 mai 1775, Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Aici erau ctitorite unicele podoabe de cultură și artă: mânăstirile bucovinene.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.