O cetate desenată - dialog cu Alexandru CIUBOTARIU şi Adina POPESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 495 din 8-14 august 2013
O cetate desenată   dialog cu Alexandru CIUBOTARIU şi Adina POPESCU jpeg

Pe 31 august şi 1 septembrie va avea loc, în cadrul Festivalului Dilema veche, un atelier de bandă desenată pentru copii, condus de Alexandru Ciubotariu şi Adina Popescu. Tema atelierului este una science fiction: „Cetatea de la Alba Iulia peste 1000 de ani“. Mai exact, cum va arăta Cetatea Alba Carolina în anul 3013? Astfel, copiii vor învăţa să creeze o poveste în imagini nu doar despre cavaleri şi domniţe, dar şi despre posibili extratereşti care vor veni în OZN-urile lor ca să viziteze Cetatea şi facă „turism cultural“ la Alba Iulia, în mileniul următor.

De ce un atelier de BD la Festivalul Dilema veche?

Ciubi: Pentru că banda desenată este o artă de sine stătătoare, iar familiarizarea publicului tînăr cu limbajul ei îmi pare importantă. Mă bucură că un festival care integrează mai multe ramuri artistice, sub un nume puternic în peisajul cultural românesc, îşi apleacă atenţia şi asupra benzii desenate.

Adina: Banda desenată este o formulă atipică de a crea, de a spune poveşti, care îşi are locul în contextul unui festival ca acesta. Un festival cu „de toate“, în care diferite domenii şi tipuri de discurs culturale se întrepătrund, aşa cum banda desenată înseamnă imagine, text, naraţiune. Pur şi simplu se potriveşte la fix.

Ce-şi propune acest atelier?

Ciubi: Să decodifice cîteva etape şi metode de realizare a unei benzi desenate. Chiar de la poveste-scenariu şi ajungînd la desen şi la finalizarea lucrării. Poate fi un început atît pentru cei care nu sînt familiarizaţi cu acestă formă de artă, dar şi pentru cei care urmăresc astfel de producţii, dar nu şi-au imaginat că le pot face chiar ei. A fost şi cazul meu, cînd eram mai mic...

Adina: Iniţial îmi propusesem pentru festival să coordonez un atelier de creative writing pentru copii, adică ceea ce fac de regulă, la un alt mod, în Dilematix (suplimentul pentru copii editat de Dilema veche). Apoi, cineva a venit cu ideea unui atelier de BD. Am mai lucrat cu Ciubi benzi desenate, la o revistă pentru copii, avem chiar şi o carte de BD împreună: eu am scris scenariile, el a desenat. Aşadar, acest atelier ar putea fi cumva 2 în 1: atît text, cît şi desen – şi modul în care cele două se completează reciproc.

De ce această temă a atelierului – „Cetatea de la Alba Iulia peste 1000 de ani“?

Ciubi: Este o temă care te îndeamnă la visare. Imaginaţia o poate lua pe ce căi îşi doreşte şi ne putem imagina un loc în care ne vom afla peste o mie de ani şi cum va fi...

Adina: Ne-am dorit o temă SF, modernă, dar care să implice şi locul în care se va desfăşura festivalul. Cetatea Alba Carolina are trei sute şi ceva de ani, însă, de fapt, e mult mai veche, prima fortificaţie de aici, un castru roman, a fost construită în anul 106. Deci, putem vorbi despre ceva de mai mult de o mie de ani. Cetatea a fost restaurată de curînd şi sperăm că va fi în picioare peste încă o mie de ani. Este vorba de durabilitate şi... de timp. Copiii vor fi cei care îşi vor imagina dacă ea va intra în circuitul turistic galactic şi va fi vizitată de turişti de pe alte planete.

Copiii de azi au la dispoziţie nenumărate mijloace de a învăţa/de a se juca... ce le mai spune banda desenată?

Ciubi: Banda desenată pare mijlocul cel mai plauzibil de a îmbina atracţia vizualului cu plăcerea lecturii. Ar trebui exploatată mai mult această calitate. Fascinaţia pentru poveşti spuse prin bandă desenată cred că nu va dispărea sau cel puţin nu prea curînd.

Adina: În ciuda dezvoltării tehnologiei, copiii nu s-au schimbat prea tare faţă de cei de acum 20-30 de ani şi o atracţie faţă de BD există, în mod categoric. Cu ocazia unor astfel de ateliere vor descoperi că banda desenată poate fi o formă de a se juca creativ.

Ce înseamnă, în momentul de faţă, BD-ul în România?

Ciubi: „Piaţa“ de bandă desenată din România, ca producţie, este foarte limitată, chiar dacă au apărut cîteva publicaţii demne de luat în seamă. Totuşi, avem cîte puţin din fiecare, iar eu, fiind foarte implicat, vă pot spune că există reviste, albume, multe încercări de auto-editare, webcomics, expoziţii, festivaluri şi evenimente conexe. Pasiunea pare a fi motorul care duce mai departe această artă în România.

Adina: Ciubi ştie mai bine... Dar să nu uităm că personaje precum Superman, Spiderman, Batman, încă foarte la modă şi care aduc încasări fabuloase în industria cinematografică, au fost iniţial eroi de BD. Mi-ar plăcea să se întîmple ceva asemănător şi la noi – un personaj de bandă desenată să devină celebru peste nopate.

Alexandru Ciubotariu a absolvit Facultatea de Artă „George Enescu“ din Iaşi, secţia grafică, în 2004. Lucrările sale au fost publicate în peste 60 de ziare şi reviste din România, Belgia, Slovenia, Polonia, Croaţia, Cehia, Franţa, Grecia, Serbia. A realizat ilustraţii pentru 13 cărţi şi semnează sau figurează în 11 albume de benzi desenate. În anul 2010, i-a apărut volumul Pisica pătrată (Vellant), primul album de street-art din România. A participat la peste 40 de expoziţii în România, Grecia, Franţa, Ungaria şi Belgia, iar în 2007 a avut prima expoziţie personală, cu titlul „Personaje“, la galeria StreetWise din Bucureşti. La acestea se adaugă nenumărate proiecte, evenimente, expoziţii-performance, ateliere etc., precum şi multe premii obţinute în ţară şi străinătate.

Adina Popescu a publicat, printre altele, două cărţi de poveşti pentru copii – Doar un zbor în jurul lumii (Compania, 1999), Un miriapod hoinar şi alte poveşti (CDPress, 2007), o carte de repovestiri ale basmelor populare româneşti – Mari poveşti pe înţelesul celor mici (CDPress, 2008) şi o carte de bandă desenată, împreună cu Alexandru Ciubotariu – Doxi, în benzi desenate (CDPress, 2007). Coordonează suplimentul pentru copii Dilematix, editat de Dilema veche şi, în ultimii doi ani, a susţinut ateliere de creative writing pentru copii în taberele „Locuieşte în poveste!“ ale Editurii Arthur.

Foto L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.