O capsulă a viitorului

Liuba RUSNAC
Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 august – 17 august 2022
image

Întotdeauna mi s-a părut nepotrivit să scriu despre Moldova. Am un sentiment că nu e treaba mea, că ce știu eu despre Moldova? Nu mai locuiesc acolo de 18 ani, în vizită merg rar, țin legătura numai cu familia, iar știri nu citesc pentru că mă copleșește inevitabil o tristețe, și nu e o tristețe de om mare, ci una de copil, cum eram cînd am plecat.

Nici despre copilăria din Moldova nu-mi vine să scriu, nu simt nevoia să răscolesc amintiri, nici n-am cine știe ce amintiri, am împins în spatele memoriei ce era vechi, ponosit, încărcat de melancolia de care vorbeam mai devreme, n-am fost deșteaptă să păstrez și eu ceva de acolo, ceva autentic pe care să-l să port pe mine acum, cum e la modă. 

Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului? Precum apartamentele ce tot apar la știri, care au fost închise zeci de ani, în care lumea și timpul s-au oprit și conservat perfect și pot fi vizitate azi ca la muzeu. Apartamentul meu însă nu e la Paris, ci într-un sat din Moldova și timpul nu e Belle Époque, ci anii ’90. 

M-am mai plimbat eu în jurul blocului, nu zic, mi-am mai amintit de drumul de acasă la școală, de casa bunicilor, de școala muzicală, dar de intrat nu am intrat de cînd am plecat. Din cauza asta, bănuiesc, îmi apare atît de des în vise: ba gol, cu bunicul pe moarte în patul meu de copil, ba inundat de apă și adînc ca un crater.

Dacă aș descuia, presupunînd că mai am cheia (dar memoria este un ghem de ață încîlcit care, dacă ai puțină răbdare, se desface și se rostogolește), m-ar întîmpina la intrare doi dulăi. Așa îi văd: doi, mari, lunguieți și gri, niște greyhounds cu părul rar, mîrîitori și gata să mă latre cu stropi de bale, dar fără intenția de a mă mușca. Așa sînt paznicii pe la treceri, fioroși, dar inofensivi, nu-i rău să ai la tine niște pîine.

În hol ar fi răcoare. Moldova aceasta e un apartament la parter. Podeaua de ciment acoperit cu linoleum e turnată direct pe pămîntul rece. E rece, frig de-a dreptul în Moldova asta de parcă sub primul strat de cernoziom se află un ghețar. Întotdeauna m-am întrebat de unde vine frigul ăsta veșnic. Și vara, în august, e frig. E un frig de la nord care bate, suflă peste pămîntul ăsta, iarba crește mai scurtă, copacii sînt mai puțin verzi. E frig mereu în Moldova mea apartament. Frig și întuneric. Ferestrele sînt dosite de copaci bătrîni: un cireș și mai mulți pruni. 

În camera mea n-aș putea intra. M-aș prăbuși de-a dreptul într-un hău. Ar trebui mai întîi să aduc niște scînduri ca să astup hăul, să bat ținte, să le încerc cu piciorul să văd dacă țin, dacă mă țin. Pe urmă aș păși pe scînduri pînă la geam, unde sînt sigură că aș găsi termometrul încă agățat afară, după plasa de țînțari ruptă pe unde intra noaptea pisica. Pisica era mama mea: moale, caldă și discretă.

Cam atît în camera asta, în rest pete albe. Pată albă în colțul de canapea unde nu pot țipa, nu am glas, sînt mică și neputincioasă și toată lumea e mai mare decît mine, pînă și boul ăsta de frate-miu care mă strînge de încheieturi și se hlizește. Pată albă unde dorm, dar dacă mă apropii, încă miroase a fier de călcat care alunecă pe cearșafuri. E ora de culcare. Pată albă pe tavan unde mă uit prin întuneric și pun la cale planul de evadare.

În sufragerie, ceva mai mult praf. Pe pianină, pe stencă, pe cărți, pe televizor. Televizorul nu merge, e stricat. E televizorul ăsta o tehnologie atît de complicată încît nici măcar tata, care este inginer, nu știe cum să-l repare. Stăm cu el stricat cu săptămînile, ratăm toate filmele rusești despre război, chiar și pe cele care se dau la orele în care avem lumină, avem curent electric.

Canapea și aici, dar este ocupată de o păienjeniță mare, neagră și păroasă și cu o sumedenie de pui care mișună încontinuu de cînd au ieșit din ea. N-am treabă cu păienjenița, eu cînt la pian, Alexandr Dubuk. E dezacordată pianina și un do e mut. Dacă te uiți în interior, dacă te strecori și cobori în pianină, dai peste o echipă de meseriași de la o fabrică în care se asamblează în aceeași hală mobilă și pianine.

În bucătărie e ceva mai cald. În cuptor se rumenesc turte cu miere. Miroase bine, a Viny Puh. Mă urc cu un picior sub mine pe un taburet și mă sprijin cu coatele de masă. Îmi amintesc să fiu atentă cînd cobor, să nu calc cu piciorul în căldarea cu apă. Apă nu avem la robinet, deși avem robinet. O aducem tocmai de la fîntînă, în fiecare zi, căldare cu căldare, am adus și eu de cîteva ori, nu e mare scofală.

Liuba Rusnac (@Liubastorytelling), născută în Republica Moldova, trăiește la Viena și e o cititoare neobosită de teorie literară.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O poliţistă i-a pulverizat colegului său spray paralizant în faţă. Reacții dure: „Din păcate de asemenea mimoze și botoxate este plină poliția”
Ceea ce trebuia să fie o intervenţie obişnuită pentru a calma o situaţie conflictuală s-a sfârşit prost pentru unul dintre poliţişti, dar şi pentru imaginea instituţiei, atunci când colega sa i-a pulveriza în faţă spray paralizant.
image
O româncă a comparat prețurile la cireșe din Londra cu cele din România. „Aici e vreo 17-18 lei doar o cireașă!”
O româncă din Londra ține să îi contrazică pe conaționalii care susțin că în România se găsesc cele mai scumpe cireșe din lume și a postat și o poză cu prețul cu care se vând două cireșe într-o piață din centrul capitalei britanice.
image
Proprietarul unei case s-a făcut stăpân pe terenul orașului și a pus taxă celor care aveau nevoie de parcare
În câteva zile pe terenul de lângă Badea Cârțan din Timișoara cei care vin la piață sau la biserică vor avea noi locuri de parcare. Spațiul a fost utilizat ilegal până acum, ca parcare contra cost.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a