Nu-s așa bogat ca să par sărac

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
image

Anul acesta, la începutul lunii mai, casa de modă Balenciaga a făcut vîlvă în lumea modei, lansînd o pereche de sneakerși, la exorbitantul preț de 1.800 de dolari. Nu e vorba despre niște încălțări încrustate cu pietre prețioase, n-au în compoziție materiale rare și nici măcar nu merg pe apă. Din contra, par a fi pescuiți direct de pe fundul unei mări. Căci fabuloasele încălțări nu doar că sînt rupte, sau mai degrabă sfîșiate, nu doar că par atît de murdare încît zici că au fost purtate prin toate zonele pestilențiale din lume, însă la o primă privire îți dau și o senzație, aproape olfactivă, de putrefacție. Pur și simplu, sneakerșii de 1.800 de euro par necrozați. Există, ce e drept, și variante mai ieftine – de doar cîteva sute de euro (mai exact între patru și șase sute), însă acestea nu par atît de distruse.

Moda pantofilor murdari nu este una recentă și nu Balenciaga a dat tonul – acest nou șic al ciubotelor scîlciate „branduit” a fost ticluit, potrivit revistei Vogue, în urmă cu mai mulți ani de către Vetements, care a lansat trend-ul în 2017, făcînd să defileze pe podiumuri manechine, elegant îmbrăcate, însă încălțate cu niște pantofi de Doamne-ajută, mîzgăliți cu tot soiul de cuvinte și panseuri, asemănătoare celor pe care le putem vedea pe zidurilor de prin metrou sau de prin gări: de la „Lola loves Gianni” pînă la „Sînt plictisit de moarte”. Atîta doar că asemenea inscripții, puse pe un pantof Vetements, făceau ca o pereche să coste și peste 1.500 de dolari. Ideea fost preluată și dusă mai departe de case precum Gucci sau Saint Laurent, ca mai apoi toți marii producători de încălțăminte de sport, precum Converse, nu doar că au mîzgălit pantofii, dar i-au găurit, tăiat, sfîșiat, înnobilîndu-i cu accente de murdărie.

Ce anume a instigat casele de modă să propovăduiască acest trend și ce face ca pantofii scîlciați din fabrică să fie atît de apreciați de public? Potrivit celor de la Balenciaga, sneakerșii necrozați sînt un mesaj ecologic – o atenționare asupra degradării mediului. Potrivit Angelei Bahns, profesor de psihologie la Wellesley College și co-autor al lucrării Shoes as a Source of First Impressions („Pantofii ca sursă a primelor impresii”), în lumea fashion de azi, dacă ești prea spilcuit dai dovadă de înțepeneală, de tradiționalism și de minte îngustă. Bahns a declarat pentru revista Vogue că un aspect mai puțin impecabil nu implică, de fapt, neglijența, ci este o luare de poziție care să-ți afirme personalitatea distinctă și dezinvoltă. „Cercetarea noastră a constatat că a avea pantofi îngrijiți și ordonați tinde să se coreleze cu faptul că persoana care îi poartă este considerată a fi anxioasă, conștiincioasă sau conservatoare din punct de vedere politic”, iar „alegerea de a purta pantofi murdari este de fapt o metodă de a te prezenta ca o persoană dezinvoltă, cu minte deschisă și nu un încordat din punct de vedere politic”.

Faptul că socialul și politicul dictează trend-urile modei, iar moda nu mai are de mult de-a face (doar) cu esteticul nu este o noutate: femeile au început să-și tundă părul, să poarte rochii scurte și pantaloni, ca mesaj al emancipării. Pantalonii evazați și helăncile din anii ’70 au fost obiecte vestimentare adoptate atît de femei, cît și de bărbați, ca simbol al egalității. Totuși, cînd anume lucrurile au luat-o de-a dreptul razna și de unde a apărut această plăcere de a da sume exorbitante de bani ca să te îmbraci precum un om năpăstuit?

Se pare că tot anii ’70 au fost punctul de plecare. Blugii, pantaloni purtați inițial de oameni fără bani, care aveau nevoie de haine rezistente, deveniseră o modă printre tinerii emancipați, care nu mai voiau să fie asociați cu elitismul intelectual. De îndată ce erau cumpărați, erau frecați cu cărămidă ca să se uzeze forțat, să arate cît mai ponosit, cît mai repede. Să-ți declari, adică, solidaritatea cu oamenii muncii. Mai apoi, înspre anii ’80, moda punk și rock’n’roll, care propovăduia prin muzică nonconformismul, rebeliunea și negarea normelor sociale, a luat acei blugi, voit uzați, și i-a tăiat de-a dreptul. Ca să știm o treabă. De-a lungul vremii, micile tăieturi în genunchi din anii ’80 au evoluat, iar înspre anii 2000 avem adevărate sfîșieri. Nu doar blugii, dar și hainele. Moda stradală a fost rapid preluată de marile case de modă, care pentru supraviețuire erau nevoite să se alinieze trend-urilor, ridîncîndu-le la nivel de fashion. Bineînțeles, cu costurile de rigoare: azi, o pereche de blugi care abia de se țin în talie și pe glezne, marca Mugler, costă în jur de o mie de euro.

Însă, indiferent de mesajul politic (uitat sau ignorat de-a dreptul de tinerii obsedați de modă), asortarea a rămas încă un principiu. Și cum nu poți să te îmbraci ca un vagabond, cu haine rupte și pantofi scîlciați, dar să ai manichiura impecabilă, a apărut și moda manichiurii care pare neîngrijită. Chiar dacă la început nu existau mijloace și erai nevoit să încropești o asemenea manichiură (vopsindu-ți unghiile pe jumătate), prin 2012 s-a lansat și oja cu aspect „sărit”, așa-numita ojă „shattering” sau „cracking”. Este vorba, practic, de o ojă care, la cîteva secunde după ce este aplicată pe unghii, începe să se crape, lăsîndu-ți doar cîteva pete de vopsea, ici și colo. 

Ironia acestei mode a hainelor rupte, a pantofilor murdari și a ojei sărite are însă un siaj trist: pe cînd oamenii săraci, care n-au bani de aruncat pe țoale și pe fashion, ar da orice să se îmbrace elegant și îngrijit, cei cu bani mulți plătesc din greu ca să pară săraci.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Controversă Mândruță-Dan Negru despre Lumina Sfântă: „Le dai oamenilor știri care le plac, indiferent dacă sunt adevărate sau nu?”
Lucian Mândruță încinge spiritele pe Facebook, criticând jurnaliștii care relatează despre aducerea „luminii sfinte” de la Ierusalim pentru faptul că nu verifică informația. Pe lângă cei care i-au dat replica se numără și omul de televiziune Dan Negru.
image
Paștele de altădată, în amintirile artiștilor: „La biserică mergeam cu șareta și stăteam la slujbă până la ivirea zorilor“
Unele dintre cele mai frumoase amintiri, care se dau mai departe ca o moștenire de neprețuit, sunt zilele de sărbătoare când oamenii par a fi mai buni unii cu alții.
image
Șase alimente care îmbunătățesc starea de spirit: ajută la sănătatea creierului și reglează nivelul de zahăr din sânge
Oricine a găsit vreodată alinare în alimente precum înghețata sau pastele sau s-a simțit amorțit ori trist după o masă copioasă știe că mâncarea poate avea impact asupra stării de spirit, scrie Yahoo Life, care a publicat o listă cu șase alimente care îmbunătățesc dispoziția.

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.