"Nu poti face cultură cu ţeava spartă la poartă"

Publicat în Dilema Veche nr. 430 din 10-16 mai 2012
"Nu poti face cultură cu ţeava spartă la poartă" jpeg

- trei întrebări pentru Mircea HAVA -

Care sînt priorităţile dumneavoastră în ceea ce priveşte susţinerea programelor şi a instituţiilor culturale din oraş?

La Alba Iulia sîntem încă într-o fază de start-up, dacă vreţi, în ceea ce priveşte o agendă culturală permanentă, cunoscută şi recunoscută cel puţin la nivel naţional. Pentru că, de ce să fim ipocriţi, înainte de a avea acces la cultură, oamenii au nevoie de acces la lucruri mult mai pragmatice. Adică nu poţi face cultură cu ţeava spartă la poartă. Odată rezolvate acestea – şi în proporţii covîrşitoare sînt rezolvate –, ne-am arătat, de fiecare dată, deschiderea totală faţă de orice iniţiativă culturală şi am susţinut-o fără rezerve. Fiecare instituţie culturală locală are bugetul său şi planurile sale; însă, ori de cîte ori am avut posibilitatea, am susţinut extra, de la noi, din bugetul local al Primăriei, acţiunile lor. Avem, din fericire, şi parteneri serioşi în zona culturii, instituţii şi oameni dedicaţi, pe care contăm în crearea aici, la Alba Iulia, a unui pol cultural real. Asta înseamnă susţinere totală faţă de orice iniţiativă culturală, indiferent din partea cui ar veni, atîta timp cît ajută, prin valoarea ideii, la dezvoltarea oraşului.

De ce susţineţi iniţiativele culturale?

Nu poţi face „cultură de performanţă“, cum o numea Noica, în condiţiile în care nu ai infrastructura minimală pentru aşa ceva: operă, filarmonică, teatru etc. Alba Iulia, din păcate, nu se poate mîndri (cu cîteva excepţii notorii – ca Biblioteca Batthyaneum, de exemplu) cu spaţii 100% culturale de tradiţie. Însă asta nu înseamnă că ne-am resemnat şi-am acceptat ideea că „nu se poate, n-avem unde“. Avem argumentul uriaş, şi la figurat, şi la propriu, al Cetăţii Alba Carolina ca spaţiu multicultural generos. Cultura nu se moşteneşte, se cucereşte – am înţeles asta la timp, aşa că am compensat lipsa infrastructurii prin evenimente culturale excepţionale şi am creat lucruri minunate, de la Festivalul de Teatru „Poveşti“ pînă la Congresul Spiritualităţii Româneşti, Festivalul Dilema veche sau, cel mai aproape de momentul vorbirii, Sărbătoarea Muzicii, între 11 şi 13 mai 2012, un festival cu o participare internaţională absolut fabuloasă: Nouvelle Vague (Franţa) sau grupuri a capella Cantabile – The London Quartet (Anglia), Die Medlz (Germania), Jukebox Trio (Rusia) şi chiar Vocal Tempo (Cuba), celebre în high-life-ul mondial. De altfel, asta e şi tema centrală de anul acesta a festivalului: a capella, o idee despre care nu ştiu să se mai fi întîmplat, la acest nivel, în România.

Cum veţi reuşi să mobilizaţi bani din bugetul local pentru aceste iniţiative?

Din fericire, răspunsul la această întrebare e la... trecut: ne-am dorit. Atîta timp cît îţi doreşti să faci ceva cu adevărat pentru a-ţi „scoate oraşul în lume“ – vorbim de lumea bună a culturii, în toate formele ei –, se găsesc şi bani. Doar Sărbătoarea Muzicii, despre care vorbeam mai devreme, ne costă 100.000 de euro; însă, la amploarea evenimentului, am putea considera că sîntem nişte negociatori excepţionali şi că am reuşit să facem asta cu minimum de resurse financiare. Nu sînt foarte multe moduri de a atrage turiştii, tot mai selectivi, în oraşe mici, ca Alba Iulia, însă acesta este unul dintre ele. Unul în care credem şi sîntem dispuşi să investim pentru asta, pentru că nimeni nu este atît de naiv încît să-şi imagineze că se poate crea durabil fără o bază solidă, respectiv fără o investiţie serioasă şi constantă.

Mircea Hava
este primarul municipiului Alba Iulia.

a consemnat Matei MARTIN

Foto: Adevărul

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.