Nu cred în porcul de Crăciun

Şerban ANGHELESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 101 din 22 Dec 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În preajma Crăciunului ziariştii mă obligă să ies din blînda mea letargie şi să produc mii de semne cu iz de sărbătoare. Rup de ici, cos dincolo, deşir texte vechi banale (ale mele) şi ilustre (ale lor), îmi răscolesc memoria şi aduc la suprafaţă mujici mascaţi din copilăria lui Tolstoi, sîngele porcului ucis, duhuri iniţiatice din povestea lui Dickens, cadouri ofilite etc. Atmosfera Crăciunului se fabrică uşor. În hala de carne din Piaţa Matache măcelarii cu şorţuri însîngerate au scufii roşii de Moş Crăciun şi duc pe umeri jumătăţi de porc, sub crengi de brad şi funii de beteală. Nu dispreţuiesc nicidecum porcul cultural, abject în viaţă şi sfînt după moarte. E fratele nostru geamăn, tăvălit prin noroaie, dar strălucind în lumea de dincolo, unde - spun ţăranii din Bucovina - are părul de aur, iar dacă îl dai de pomană, îţi luminează calea postumă, căci fiecare fir de păr al lui se preface într-o lumînărică. Toţi îmbrăcăm o piele de porc, pe care unii pot s-o lepede definitiv, în vreme ce alţii, mai slabi, rămîn cu natura lor duală. Nu cred în virtuţile crăciuneşti ale porcului. Prezenţa lui masivă în burta Crăciunului e bizară, chiar păgîneşte vorbind. Masca de porc, din cîte ştiu, nu apare niciodată în alaiurile rituale de iarnă. În schimb, cerbul, capra, turca (din slavul turon, care înseamnă taur), boriţa (bouriţa) domină mascaradele, alături de urs. Nici colindele, dacă exceptăm urările copiilor şi aproape neînsemnata Vasilcă, nu acceptă porcul. Bogăţia gospodarului colindat se măsoară în cirezi de vaci, turme de oi, herghelii de cai, care cu grîne şi cu sare, roiuri de albine. Animalul emblematic al Crăciunului, figura Christi, rămîne cerbul, pe care nu-l creşti în curte şi nu-ţi dă nici slănină. Sălbăticiunea nobilă şi sacră se laudă "că el îşi întrece cu coarnele lui, / Fala bradului, / Şi cu fuga lui, zborul şoimului / Şi cu mersul lui, fuga calului". Păşunea se află în locuri neumblate, unde iarba se-mpleteşte singură în şase, iar rîul înalt, de unde se adapă, e şi el necunoscut. Cerbul poartă în coarne un leagăn de mătase în care stă fata nubilă. Nunta ei se va ridica din "sărmana" carne a cerbului vînat de fraţii fetei, cu "şoimei" şi "ogărei". Din oasele victimei se "dulgheresc" casele învelite cu pielea ei şi zugrăvite cu sîngele ei. Să locuieşti în corpul dezmembrat şi recompus al vietăţii vînate şi să mănînci miezul acelui corp, carnea, înseamnă o comuniune perfectă. Îl conţii pe cel care te conţine. Să ne gîndim şi la trupul femeii din care se ridică zidul mănăstirii, la ciobanul care îşi ridică moartea din fluier, din lance şi glugă, prelungiri ale corpului. Vînătorii colindei fac enigmatice poduri de oase şi poduri de carne din corpurile ciutelor sau, în alte împrejurări, îşi pierd înfăţişarea umană şi se prefac pentru totdeauna în cerbi. În sfîrşit, cerbul vînat se arată a fi o "fiară sfîntă": Sfîntul Ioan. Toate aceste minunăţii aparţin unei lumi definitv pierdute. Cerbul este îndepărtat şi livresc, a ieşit din oralitatea rituală. Porcul victorios desfată toate gurile, dar nu va avea niciodată statura legendară a cerbului. Ar fi şi grotesc. Îi cer iertare unui vechi prieten, care a compus o admirabilă mitologie personală dedicată porcului. Oamenii din interiorul colindei nu sînt plugari, fiindcă domeniul este cu precădere eroic, iar lucrarea pămîntului nu este războinică. Am vorbit altădată despre secerătoarea moartă asemenea Persefonei. Bărbaţii lăudaţi sînt oşteni călări, încinşi cu sabie, vînează cu ogari şi şoimi, leagă lei şi taie şerpi gigantici, surpă turnuri cu suliţa şi taie ziduri cu paloşul. Îmbrăcămintea lor poate fi magnifică: un veşmînt lung pînă în pămînt, cu soarele şi luna "scrise" în faţă şi în spate, "luceferei în umerei", cerul cu stele, cîmpul cu florile sau marea la poalele hainei. Este costumul unui cosmocrator. Păstorii îşi pasc turmele în cearcănul lunii. Berbecii împodobiţi cu aur şi argint sfidează tumultul mării. E uluitor să vezi imaginarul, probabil iniţiatic, al unei societăţi categoric agrare. Oşteanul, vînătorul şi păstorul, toţi "juni" ca şi colindătorii, săvîrşesc isprăvi cavalereşti, au o libertate de mişcare şi o nobleţe pe care truditorul plugar nu le-a avut niciodată în propria sa lume. Fata nubilă, cu "cosiţa gălbioară", are "Mijlocel încins cu bete, / Gîtu-i albu de mărgele, / Deşte pline de inele, / Urechiuşi de sub lechiuşi, / Capu-i albu de florinţi, / De florinţi, de bani mărunţi". Gazdele colindei îşi înşiră faptele bune. I-au hrănit pe flămînzi, i-au încălzit pe friguroşi, au pus, spre pomenirea sufletelor, să se sape fîntîni în "locuri seci", au durat poduri pe drumuri rele. Călătorii vii beau din fîntîni şi trec pe punţi, iar călătorul mort sau, mai bine spus, "viu dincolo", îşi stinge setea şi umblă pe punţi înguste spre Rai. Textul colindei nu explică aceasta, dar implicaţia nu putea scăpa nimănui. Gospodarii treziţi de colindători din somnul, probabil, simbolic - starea profană -, trăiesc în curţi somptuoase, zugrăvite şi poleite, sînt "domni" şi "boieri", aşezaţi la mese-ntinse, cu făcliile aprinse. Ospăţul terestru are un omolog celest. Dumnezeu, sfinţii, Moş Crăciun cel bătrîn stau la masă aşezaţi în ordine ierarhică. Pe masa "domnului bun", acoperită cu mătase, vadra de vin şi colacul de grîu îl aşteaptă pe Dumnezeu. Gazda spune: "Ci mi-aştept pe Dumnezeu / Ca să-mi cine el cu mine, / El cu mine, eu cu el, / Cum e legea lui Crăciun, / Lui Crăciun celui bătrîn". În patul frumos închegat - imaginea bunei aşezări, a gloriei statice, deopotrivă cu masa -, soţii adorm, potopiţi de flori, scuturate din pometul Raiului. Poetul scria, ştiind sau nu colinda: "Adormi-vom, troieni-va / Teiul floarea-i peste noi". Înfăşat în mătase sau foi de măr, Domnul "mititel" face să înfrunzească pădurile uscate, să înverzească iarba arsă a cîmpurilor, să izvorască văile. Botezul Stăpînului lumii se face în trei pîrîuri: unul de vin, unul de mir, unul de apă "limpejoară". Vinul, grîul şi mirul se nasc, în alte colinde, din trupul lui Christos: "Şi m-au răstignit / Pe cruce de măr dulce / Şi ei că-mi băteau / Prin talpe, prin palme / Tot cuie de fier, / Ţinte de oţel. / Ş-und le ţintuia / Sînge că curgea, / Tot vin se făcea. / Şi ei mă-mbrăca / Cu cămaşă verde, / Verde de urzică, / Rău trupul băşică. / Ş-unde mă-ncingea / Cu brîu de măceşi, / Sudoarea-mi curgea, / Tot mir se făcea. / Da-n cap ce-mi punea?/ Cunună de schini, / Schini şi mărăcini. / Ş-unde-o aşezau,/ Lacrămi ciuruiau, / Se rostogoleau, / Tot grîu se făceau". Răspunsul fluid la suferinţa îndurată pe cruce dulce mîntuieşte măceşul, urzica şi spinul, instrumente umile ale durerii, parte iritantă şi înţepătoare a creaţiei. Măicuţa Sîntă-Mărie umblă "C-o furcă dalbă la brîu, / Caier verde de mătase, / Tot cu-mpletitura-n şase. / P-un fuscior de arginţel / Trage fir de baibafir (aur), / Toarce faşă lui Christos, / C-a născut ş-o să-l boteze". Maica Sfîntă naşte şi ea în chinuri. Coborîtă pe pămînt, ajunge la curtea lui Crăciun şi i se plînge că au ajuns-o "grele munci". Agitaţia împiedică naşterea. Precista blestemă plopul a cărui nestare continuă opreşte mersul naşterii şi binecuvîntează teiul care îşi suspendă foşnetul. Trebuia să fie atunci o linişte deplină. Să-ţi ţii respiraţia. În altă colindă, caii rod neîncetat şi vor fi blestemaţi să nu-şi găsească saţul, oricît ar mînca, în vreme ce boii, care stau din rumegat şi asigură pacea necesară naşterii, sînt binecuvîntaţi. Nu lipseşte din ziua Crăciunului nici sîngele - e drept - nu cel vărsat de Sfînta Fecioară în vremea naşterii, ci al femeii care moşeşte, nevasta lui Crăciun. Legenda spune că gospodarul hain, Crăciun, îi interzice soţiei sale s-o moşească pe Sfînta Maria. Femeia calcă porunca soţului. Crăciun îi taie mîinile care au atins dumnezeiescul, iar Fecioara i le redă, prefăcute în aur. Durerile şi sîngerările naşterii, neliniştea ei apar indirect. Domnul bun şi doamna lui se iubesc din copilărie. Din dragostea lor cresc pomi în curte. Trebuie să înţelegem literal: iubirea rodeşte vegetal. "Crescu măr, crescu şi-un păr, / Şi-un gutui la căpătîi, / Şi-un brad nalt du peste pat, / La picioară izmă-n floare, / La mijloace busuioace, / Şi la braţe, izmă creaţă." Meşterii chemaţi de gazde taie mărul şi părul din care fac biserică. Din gutui fac altarul, din brad - uşi, ferestre şi zăbrele. Dumnezeu trimite "Vreo doi sfinţi, vreo doi părinţi" să tîrnosească biserica, îi ia de mînă pe ctitori şi-i conduce în Rai, unde vor locui şi se vor ospăta pînă la sfîrşitul lumii. Un diacon straniu, "Toader ăla bătrînul", se schivniceşte în munte împreună cu diaconeasa. Soţii evlavioşi ajung în pustietatea înaltă, hotărînd "În Domnul să crează, / Nimic să nu vază, / Nici voinic trecînd, / Nici păsări zburînd./ Să nu mai audă / De frate, de rudă, / Nici popă tocînd, / Nici cocoş cîntînd, / Ci vîntul bătînd/ Şi ape curgînd". Nimic din cele create, nici chiar preotul nu trebuie să tulbure văzul şi auzul îndreptate spre Creator. Singurele auzite sînt vîntul şi apa, cele mai vechi, dinaintea Facerii. Nu "se purta Duhul lui Dumnezeu pe deasupra apelor"? Cele de mai sus şi multe altele nu mai sînt vii. Au părăsit gurile ţăranilor şi casele în care răsunau de sărbători, şi-au ajuns în cărţi şi colecţii. Acum sînt în grija noastră. Avem un singur fel de-a învia lumea pierdută. Prin înţelegerea ei. Nu colindăm, nu putem aduce în case duhul creator al sărbătorii, din dragostea noastră nu răsare măr şi păr, în schimb putem scrie cu speranţa că noile rituri urbane, mediatice, care impun în fiecare an discursuri despre Crăciun - verbale şi vizuale - produc şi ele ceva. Poate că sărbătoarea dispare în sensurile ei tradiţionale, dar rămîne obligaţia strict rituală de a sărbători vorbind despre sărbătoare.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

jessica riggs calendar nud profimedia (1) jpg
A pozat nud ca să-și plătească tratamentul: „Sufăr de o boală rară”
Jessica Riggs (32 de ani), din Cornwall, Marea Britanie, a fost diagnosticată cu o boală rară, numită Sindromul Neuro-Cranio-Vertebral-Filum, care o poate lăsa paralizată.
apa potabila robinet jpg
UE obligă statele să protejeze infrastructura de energie și apă potabilă
Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației. 
arme ucraina
Legea SUA privind apărarea națională pentru 2025 nu include programul „împrumut-închiriere” pentru Ucraina
Camera Reprezentanților din SUA a adoptat legea privind cheltuielile pentru apărarea națională (NDAA) pentru anul 2025, însă textul final nu include prevederi referitoare la extinderea Legii de împrumut-închiriere pentru sprijinirea Ucrainei.
vizual craciunite jpg
Secretele crăciuniței perfecte. Cum să îți menții plantele frumoase tot sezonul
Pe măsură ce iarna ne prinde tot mai mult în case, crăciunițele devin elementul central al decorului de sărbătoare. Deși renumite pentru întreținerea pretențioasă, aceste plante pot înflori toată iarna, dacă știi câteva trucuri simple.
elevi liceu banca examen FOTO Shutterstock
Elevii de gimnaziu, condamnați la involuție. Rezultatele la TIMSS, comentate de un specialist
Rezultatele elevilor români de clasa a IV-a care au participat anul trecut la testarea TIMSS ne plasează la Matematică pe locul 6 în Europa și pe locul 12 în lume. Dar să nu ne bucurăm prea mult căci performanța elevilor de clasa a VIII-a este cu mult sub așteptări.
netflix craciun shutterstock1 jpeg
Filmul de sărbători care a făcut înconjurul lumii! Este foarte popular pe Netflix
Un nou film a reușit să captiveze atenția publicului din întreaga lume, iar în țara noastră deja a reușit să intre în topul preferințelor! Este vorba despre pelicula de animație „That Christmas”, care s-a lansat pe Netflix cu numai câteva zile în urmă!
Georg Hocevar Foto Daniel Guță ADEVĂRUL jpg
Un austriac a refăcut o bucată din calea ferată spre cetățile dacice. Mocănițele au fost înlocuite cu un tramvai elvețian
Un segment al fostei căi ferate din ținutul cetăților dacice a fost refăcut, la patru decenii de la dezafectarea liniei forestiere, iar în locul vechilor mocănițe va circula un vagon de tramvai folosit în secolul al XIX-lea în Elveția.
Top 5 destinații interne de iarnă potrivit Eximtur Colaj DMS
Valea Oltului a detronat Valea Prahovei. Stațiunile favorite de Crăciun. Top 5 destinații de sărbători
Premieră în turism: Valea Oltului devansează Valea Prahovei! Stațiunea Călimănești-Căciulata, din județul Vâlcea, se transformă în noua regină a destinațiilor de iarnă. Urcă în topul celor mai căutate destinații montane pentru sărbătorile de iarnă.
teatrul mihai eminescu (2) jpg
Bijuteria arhitectonică de lux reabilitată cu milioane de euro. Primele repetiții, după 10 ani, în unul dintre cele mai frumoase teatre din România
Teatrul ”Mihai Eminescu” din Botoșani, o adevărată bijuterie arhitectonică, veche de peste un secol și-a deschis porțile după un deceniu de reabilitări. Actorii s-au reîntors în teatru după 10 și lucrează la o premieră de excepție. Clădirea este unul dintre cele mai frumoase monumente din România.