„Nu cred că o astrogramă poate revela întreg viitorul” interviu cu Elis DURICA, astrolog

Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
image

Cît e știință și studiu și cît e inspirație/clarviziune în astrologie și tarot?

Un consilier de tarot și astrologie sensibil și bine pregătit nu are nevoie de puterea „clarviziunii”, ci de conștientizarea tiparelor arhetipale sau a tendințelor active în acea etapă de viață, iar inspirația poate funcționa ca un liant între el și celălalt.

Dat fiind faptul că astrologia este un corpus de cunoștințe aflat la intersecția dintre astronomie, matematică, religie și filozofie cu o vechime de cinci milenii, iar tarotul, apărut prima dată sub formă completă în Italia de secol XV, reflectă în imaginile și simbolurile sale experiențe tipic umane forjate într-o lungă evoluție, studiul acestor două discipline trebuie făcut cu multă seriozitate, responsabilitate și deschidere. Din păcate, astrologia și tarotul se reduc deseori la memorarea unor interpretări și la reproducerea lor mecanică, pierzîndu-se astfel din complexitate și profunzime. 

Cum ați ajuns la acest drum? 

Am început să studiez astrologia în 2007, într-un moment complicat al vieții mele, pe cînd aveam mare nevoie de răspunsuri. Primele cîteva luni au fost foarte dificile fiindcă limbajul astrologic îmi era complet necunoscut, și în cea mai mare parte a timpului eram prezentă pe diferite forumuri și asistam la tot felul de discuții, în paralel studiind din materialele pe care le aveam pe atunci la dispoziție. După cîțiva ani mi-am făcut curaj și am început să răspund celor care puneau întrebări despre situațiile din viața lor, pînă cînd, în 2014, am făcut primele ședințe gratuite de astrologie în parcuri și ceainării, iar în paralel îmi construiam primul site. În 2010 mi-a căzut în mînă cartea lui Jung, Arhetipurile și inconștientul colectiv, motiv pentru care am început să studiez psihologia la Universitatea din București în același an. Interesele mele intelectuale s-au ramificat și așa am ajuns la antropologie, istoria religiilor, șamanism, simbolistică, ocultism. Anul trecut am reușit să concretizez un proiect tare drag inimii mele, și anume podcast-ul pe teme de etnologie, mitologie și folclor care îmi poartă numele, iar anul acesta m-am înscris la programul de formare în psihoterapie psihanalitică. În 2017 am descoperit Tarotul Mitologic de Liz Greene, analistă jungiană și astrolog, a cărei abordare m-a fascinat și m-a determinat să fac primul tarotscop din România pe care îl publicam bilunar pe canalul meu de YouTube, unde de un an deja făceam horoscopul. A fost momentul care m-a propulsat în mediul online, oamenii răspunzînd foarte bine stilului meu de a pune în cuvinte ceea ce uneori e dificil de exprimat. 

De ce credeți că avem nevoie să știm ce se va întîmpla în viitor?

Unii oameni au această nevoie pentru că vor să își eficientizeze resursele și timpul, alții pentru a încerca să schimbe ceea ce nu le convine, iar o a treia categorie pentru a-și confirma sau infirma intuițiile și presentimentele. 

De unde vine dorința asta atît de puternică a omenirii?

Dorința de a cunoaște viitorul este, în multe aspecte, sinonimă cu dorința de a controla cauzele și efectele, evenimentele și rezultatele lor. În esență, cred că e vorba despre una din fricile primitive ale omului, frica de necunoscut și de imprevizibil. Ritmicitatea și repetiția mișcărilor planetare înseamnă predictibilitate și, implicit, o doză de siguranță, existența nu mai este doar un joc al hazardului, ci și al ordinii. 

Ce înseamnă viitorul pentru un astrolog?

Pentru mine, viitorul înseamnă diferite posibilități și experiențe despre care îmi pot face o idee acum, însă care cu siguranță mă vor surprinde și provoca în moduri neașteptate. 

Ce reprezentare a lui aveți?

Îmi reprezint viitorul ca fiind suma tuturor eforturilor, deciziilor și acțiunilor mele, conștiente și inconștiente, rezultatul îmbinat al unor cauze multiple, parte consecință a voinței mele, parte destin. 

Și cum vă gîndiți la el?

Cînd mă gîndesc la viitor, ceea ce îmi doresc este să am resursele necesare pentru a putea face față contextelor vieții. Viitorul oferă posibilitatea schimbării, însă și posibilitatea repetării acelorași modele comportamentale, aceeași lecție putînd fi experimentată de nenumărate ori sau putînd fi conștientizată, asumată și integrată. 

Cînd și cum vi s-a ghicit viitorul prima dată?

Prima dată mi s-a „ghicit” viitorul cînd aveam vreo 5 sau 6 ani, la petrecerea unei familii prietene. Unul dintre invitați, un domn matur, mi-a luat mîna, s-a uitat în palma mea și mi-a proorocit că peste ani voi ajunge un „om mare”. Țin minte că m-a făcut curioasă și mă întrebam cum de poate să „vadă” în viitor. 

Aveți de-a face cu oameni care vă cer etalări, astrograme. Unii cred mai mult, alții mai puțin, cît de mult contează discursul și expertiza profesionistului în relația cu ei și pentru a-i convinge?

Nu știu dacă e vorba despre a convinge pe cineva de ceva anume sau despre a oferi o altfel de perspectivă, eu sînt adepta celei de-a doua variante. Cei mai mulți oameni rezonează cu discursul meu pentru că este diferit de cel convențional, nu reproduc mecanic o serie de informații și atît, ci încerc mereu să ajung la cauzele ascunse ale conflictelor, problemelor și dilemelor celui din fața mea, să îi înțeleg resorturile intime. 

Într-o epocă din ce în ce mai pragmatică, mai tehnologizată, dorința ancestrală de a afla înainte ce o să se întîmple – și de a ști ce nu se vede încă – pare din ce în ce mai mare. De ce credeți asta?

Pe de o parte, pentru că omul modern este în continuare tributar strămoșului său primitiv care încerca să anticipeze viitorul și să îl controleze, îmbunînd prin ritualuri spiritele benefice și îndepărtînd catastrofele și ghinioanele care îi amenințau supraviețuirea. Pe de altă parte, pentru că, tocmai din cauza iureșului tehnologic și digital, omul contemporan se simte din ce în ce mai dezrădăcinat și mai singur într-o lume în viteză, iar astrologia îl poate ajuta să își găsească locul într-un macrocosmos ordonat și coerent. 

image

S-a întîmplat să vedeți ceva și să alegeți să nu spuneți?

Nu, asta pentru că nici nu cred că o astrogramă poate revela întreg viitorul. Astrograma este un instrument util, o hartă care îți arată „formele de relief" pe care le vei întîlni la un moment dat în călătoria numită viață, însă harta nu este teritoriul, ceea ce înseamnă că, în funcție de cît de conștienți sîntem, putem alege oricînd un alt drum, o altă destinație. 

Putem atrage ce ni se spune?

Nu cred în legea atracției așa cum e ea înțeleasă în mod obișnuit, cum că e suficient să ne gîndim intens sau să ne imaginăm că avem deja, și obținem ceea ce ne dorim. Perspectiva mea este diferită, eu încerc să mă aliniez la voința transpersonală, divină dacă vrei, și să descopăr ceea ce îmi este menit în această viață.

„Oracolul“ instituie o realitate din cuvinte?

Astrologul nu e un oracol, iar astrologia nu e o practică oraculară. Astrologul are o hartă a cerului pentru momentul care îl interesează și, în funcție de poziția matematică a planetelor și de aspectele geometrice dintre ele, face interpretări bazate pe corelațiile și sincronicitatea dintre mișcările planetare și evenimentele de pe Pămînt. 

Dacă ar fi să alegeți un caz, o situație, dintre toate cele pe care le-ați avut, legate de „citirea“ viitorului și ce s-a întîmplat apoi, pe care l-ați alege?

Nu am vreun caz preferat sau vreun rezultat mai important decît celelalte. Fiecare poveste e particulară și fiecare om e interesant și unic în felul lui.

Care este viitorul astrologiei?

În ultimii ani, astrologia a pătruns în mediul academic internațional prin munca susținută a unor oameni de știință și a unor cercetători dedicați. În SUA, la Institutul de Studii Integrale din California, în cadrul catedrei de Filozofie, Cosmologie și Conștiință, se studiază cosmologia (astrologia) arhetipală. În Țara Galilor, la Colegiul Trinity, există deja de ani buni masterul de Astronomie Culturală și Astrologie. La Berlin, în cadrul Institutului de Istoria Cunoașterii din Lumea Antică, Universitatea Freie, a luat ființă anul trecut Zodiac, un proiect interdisciplinar care își propune să cartografieze răspîndirea științei astrale pe glob, începînd cu apariția zodiacului în Babilon acum 2.500 de ani. 

În România, Societatea Română pentru Astronomie Culturală, înființată în 2017, promovează descoperirile și informațiile relevante din domeniile arheoastronomiei, etnoastronomiei, astronomiei istorice, istoriei astronomiei și istoriei astrologiei. 

Interesul sporit pentru astrologie în rîndul oamenilor de știință și prezența ei oficială în mediul intelectual îi conferă credibilitatea și prestigiul necesare pentru a reface legătura dintre om și cosmos și pentru a contribui în mod decisiv la dezvoltarea culturală și spirituală a societății, adică la un viitor mai bun. 

interviu relaizat de Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.