Nu copiii sînt fazanii

Publicat în Dilema Veche nr. 115 din 6 Apr 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

dialog cu Şerban ALEXANDRESCU, director de creaţie, Headvertising Sînt copiii posibilii "cumpărători" cei mai tare influenţaţi de publicitate? Nu neapărat. Noi sîntem un popor avid de sclipici în profunzimea lui. Tot românul e foarte vulnerabil la publicitate, cîtă vreme consumul este, fără exagerare, noua religie de stat a Republicii România. Nu copiii mi se par fazanii din jocul ăsta, ci mai degrabă adulţii, care ar trebui să aibă măcar un pic de discernămînt. La copii e oarecum normal ce se întîmplă. Desenele... Copiii sînt foarte "clasici" în gusturi şi, din nefericire, destul de predictibili. Dacă ai un personaj animat - nu contează cît de oribil e desenat - şansele sînt foarte mari ca el să devină instantaneu un succes şi copiii să-şi smulgă hainele de pe ei în crize de isterie menite să te convingă să le iei napolitana sau iaurţelul respectiv. ... şi rimele Rimele funcţionează de asemenea foarte bine şi, în general, orice procedeu mnemotehnic, nu contează cît de primitiv, dă destul de bine la copii. De asta este şi oarecum frustrant să faci publicitate pentru copii. Clientul ştie foarte bine ce vrea şi totdeauna vrea aceleaşi vechi trucuri. Vechi, dar care funcţionează. Cu o "Fulga" nu se face primăvară! Una peste alta, te simţi destul de prost cînd lucrezi pentru o marcă "de copii", pentru că în tot procesul domneşte o uriaşă condescendenţă faţă de copii şi de copilărie. Şi ai vrea să protestezi, pentru că îţi aduci aminte că tu, cînd erai copil, nu erai atît de prost cum, iată, presupun toţi "adulţii de marketing" că sînt copiii. Cu toate acestea, ţi se oferă grafice, numere, procente, cercetări, care toate afirmă că, din nefericire, erai o excepţie. Deşi întotdeauna mă întreb dacă nu cumva cifrele au dreptate strict din cauză că nu prea există reclame pentru copii care să fi încercat şi altfel. Cu o "Fulga" nu se face primăvară! (Nu protestaţi - scriam aici despre reclame care se adresează copiilor, nu mămicilor! Daca v-a deranjat "ce vacă sînt!", să nu credeţi că acelaşi lucru l-au simţit şi copiii dumneavoastră). Mesajele pentru copii... De asemenea, mi se pare interesantă şi cvasi-completă lipsa de background de specialitate a celor care concep mesajele pentru copii. Adevărul este că lucrăm în beznă şi poate că ăsta e cel mai antipatic lucru - nu ştim cu adevărat ce facem şi care sînt efectele comunicării comerciale pentru copii. Dincolo de numărul de cutii dispărute de pe raft, nu prea avem habar despre consecinţele spoturilor noastre, despre ce am lăsat în minţile copiilor. În acest context, protecţia aparent exagerată pe care o impune CNA-ul s-ar putea să fie mai utilă decît îmi place să cred. Bănuiesc şi sper că "directivele" implementate cu forţa au probabil ceva studii în spate şi că de aceea au şi fost promulgate în Europa de Vest. ... dar şi cele pentru părinţi! Însă nici o reglementare audio-vizuală europeană nu poate rezolva adevărata problemă: discernămîntul părinţilor. Un copil se poate da cu fundul de pămînt pînă nu mai poate că vrea un Mighty Power Ranger. Dacă părintele nu vrea să i-l cumpere, n-o să îl aibă. Deci, pînă la urmă, responsabilitatea finală o au părinţii. Ei sînt aceia care n-ar trebui să se lase fraieriţi de reclamele evident over-claiming şi over-promising sau pur şi simplu mincinoase care împînzesc calupurile de publicitate. Dacă ei înghit atît de uşor momeala, ce să mai spunem despre copii? dialog cu Şerban ALEXANDRESCU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

tinte ale rusiei jpg
Unde vor ataca rușii dacă va începe un nou război mondial: Zonele vulnerabile din Europa
Pe fondul războiului din Ucraina, liderii europeni și experții în securitate avertizează că ambițiile agresive ale Rusiei ar putea viza alte regiuni vulnerabile din Europa.
subteran netflix anna ularu florin piers ic photo vlad coplea jpeg
Netflix a lansat trailerul pentru „Subteran“, primul serial original românesc al platformei. Când va avea loc premiera
Netflix anunţă detalii despre primul serial românesc pe care platforma îl are în producţie. Serialul "Subteran" îi are în distribuţie pe Irina Artenii, Cosmin Teodor Pană şi Cezar Grumăzescu, alături de protagoniştii Ana Ularu şi Florin Piersic Jr.
gabriel liiceanu foto inquam photos bogdan ioan buda
Gabriel Liiceanu, despre Călin Georgescu: „Disprețul meu și stupefacția mea în fața acestui personaj sunt fără limită”
Filozoful și scriitorul Gabriel Liiceanu a spus că scorul neașteptat obținut de Călin Georgescu, fostul candidat independent la alegerile prezidențiale, se explică printr-o criză a clasei politice, fiind cauzat de disprețul alegătorilor față de politicieni.
profimedia 0944446880 jpg
Liderul rebelilor sirieni: Israelul „nu mai are scuze” să bombardeze Siria. Ce spune despre Rusia și Iran
Ahmad al-Sharaa, liderul grupului rebel islamist Hayat Tahrir al-Sham (HTS), care condus ofensiva ce a dus la răsturnarea regimului Bashar al-Assad, a comentat pentru prima dată sâmbătă bombardamentele Israelul asupra siturilor militare siriene de la preluarea controlului asupra țării.
electric castle
Electric Castle a anunțat primul val de artiști pentru ediția din 2025. Justin Timberlake și Shaggy sunt cap de afiș
Cinci zile, sute de experiențe muzicale unice: Electric Castle anunță primul val de artiști confirmați pentru 2025. Justin Timberlake, Queens of The Stone Age, Justice, Bicep, Shaggy și Netsky b2b NGHTMRE deschid afișul festivalului.
FOTO botoseanul.ro
Două fete de 3 și 8 ani au ajuns în stare gravă la spital după ce au fost arse într-o explozie
Două fetițe în vârstă de 3 și 8 ani, din comuna Hilișeu Horia, Botoșani, au fost grav rănite după ce o explozie a avut loc în casa în care se aflau. Minorele au fost transportate la spital.
Ingrijire piele femeie FOTO Shutterstock jpg
O gustare, ignorată pentru că o vedem peste tot, are beneficii extraordinare anti-îmbătrânire. „Începeți azi!”
Este atât de cunoscută încât nu i se mai acordă aproape deloc atenție. O întâlnim peste tot, în supermarketuri, în piețe și e cunoscută de oricine. E considerată banală tocmai pentru că este atât de bine cunoscută. Trecem pe lângă ea indiferenți
Banner Răzvan Popescu
Parada Bucuresti 1936 FOTO  GettyImages jpeg
Reeducarea: Asul ucigaș din mâneca regimurilor totalitare: „Ce-i dacă a murit? Cu un legionar mai puţin“
Ideea reeducării a prins în toate regimurile totalitare. Guvernanții care veneau la putere și voiau să scape de oponenți îi anihilau în mod direct sau îi trimiteau în lagăre de muncă sau în închisori, fie că vorbim de intelectuali sau de țărani, de legionari sau de comuniști.