Noua educație și revoluția 4.0+

Publicat în Dilema Veche nr. 972 din 24 noiembrie – 30 noiembrie 2022
© C. Hord
© C. Hord

Se cunosc deja marile schimbări paradigmatice care s-au petrecut la nivelul civilizaţiei umane. Prima revoluţie industrială a început cîndva în secolul al XVIII-lea, iar schimbarea majoră a venit ca urmare a descoperirii unei noi forme de energie, anume puterea aburului, ceea ce a dus la consecinţe tehnologice extraordinare. Industrializarea este cel mai evident efect al acestei revoluții. A doua revoluție similară s-a petrecut cîndva în secolul al XIX-lea, cînd s-a adăugat o nouă formă de „energie”, anume electricitatea, făcînd posibilă producția de masă, cu un impact civilizațional extraordinar. Secolul XX ne aduce a treia revoluție de acest gen care vine cu o nouă forţă, anume informaţia. Apar computerele și automatizarea, cu schimbări majore în raporturile de muncă şi în raporturile din societate. Acum, începem să vorbim despre revoluţia 4.0, care schimbă raporturile legate de informaţie prin apariția Internetului, ceea ce a stimulat conectivitatea între sisteme cyber, între sisteme artificiale, şi conectivitatea între sisteme fizice. Ne plac sau nu ne plac aceste schimbări, ele se petrec și vor continua cel mai probabil printr-o nouă revoluție de același calibru cu efecte imediate în educație.

În fața unor asemenea schimbări, ai două variante: să le rezişti sau să te adaptezi. La schimbări de asemenea magnitudine, de obicei rezistenţa înseamnă cam înfrîngere. Şi atunci e mai bine să te pregăteşti, să te adaptezi, să fii parte a procesului de schimbare, astfel încît să ai ceva de spus şi să nu te trezeşti că altcineva îţi impune o altă modalitate de educaţie fiindcă tu refuzi să gîndeşti cum va fi educaţia și vrei să fie aşa cum o ştiai.

Să luăm actorii principali din educaţie şi să ne focalizăm prima dată pe cel care doreşte să se educe, fie că e elev, fie că e student, fie că e adult. Ce observăm că se întîmplă în jurul nostru şi se va întîmpla în evoluţia acestei paradigme? În primul rînd, există o democratizare extraordinară a cunoaşterii. 

Ne amintim cum se preda în universităţi imediat după Revoluţie. Cineva care reuşea să aibă o carte din străinătate legată de cursul lui era un profesor altfel decît ceilalţi, iar cartea era ţinută în sertar. Cunoaşterea, astăzi, este democratizată și se află la un click de computer, accesibilă oricui. Asta schimbă modalitatea în care cel educat se raportează la cunoaştere. Pe de o parte, e bine că am acces la cunoaştere cînd vreau şi cum vreau. Numai că, odată cu această democratizare a cunoaşterii, se impune un amestec de cunoaştere şi pseudo-cunoaştere, un amestec de cunoaştere şi fake.

Mi-amintesc de disputa apărută la un moment dat în filosofie între modelul lui Descartes şi modelul lui Spinoza, cu privire la modul în care înţelegem lucrurile. Descartes spunea că, atunci cînd sîntem confruntaţi cu o informaţie, în primă fază avem momentul de  comprehensiune, cînd înţelegem despre ce e vorba, iar după aceea codăm în mintea noastră şi în memorie acea informaţie ca fiind adevărată sau falsă. Adică întîi înţeleg, iar după aceea am un moment în care pot să fac o analiză critică. Sigur că de cele mai multe ori analiza se întîmplă automat psihologic, nu neapărat conştient, dar în principiu aş putea s-o fac şi conştient. Spinoza, însă, spune că lucrurile se întîmplă altfel. În momentul cînd am înţeles informaţia, ea se codează în mintea mea imediat ca fiind adevărată. În etapa a doua putem să facem o analiză, automată sau conştientă, ca să vedem dacă este adevărată sau este falsă, dar nu e obligatoriu. Studiile de ştiinţă cognitivă au validat modelul lui Spinoza. Așa stînd lucrurile, impactul este extraordinar în contextul în care ne aflăm şi o să ne aflăm pe mai departe, fiind bombardaţi cu un amestec de informaţii ştiinţifice, validate, şi informaţii false. Noi avem iluzia că putem face distincţia între ele şi avem iluzia că avem o forţă raţională extraordinară care ne permite să discernem. Dar nu este așa, pentru că simpla înţelegere a unei informaţii duce imediat la codarea acesteia în mintea ta ca fiind adevărată. 

Gîndiți-vă la zonele necontrolate ale reţelelor sociale, de exemplu, unde, odată ce ai înţeles o informaţie, fie ea şi falsă, ea va fi iniţial și imediat codată în mintea ta ca fiind adevărată. Dacă n-ai timp, dacă eşti obosit, dacă e foarte multă informaţie, nu mai ajungi la etapa a doua, aceea în care o evaluezi astfel încît tot ce ai înţeles este păstrat în minte ca fiind adevărat. 

Mai mult, studiile ne arată că, după ce o informaţie falsă a intrat în mintea ta, chiar și după ce îţi dai seama că este falsă, ea încă te influenţează într-o manieră inconştientă. E foarte greu să scapi de influenţa unei informaţii false odată ce ţi-a intrat în minte. O poţi face în situaţii controlate, cînd te pregăteşti din timp, cînd iei decizii fără presiunea timpului, dar altfel, în viaţa de zi cu zi, odată ce voi primiți o mulţime de informaţii despre care aflați ulterior că sînt false, degeaba aţi aflat că sînt false pentru că ele vor continua să vă influențeze. Reacţiile automate,  necontrolate şi neplanificate, vor fi influenţate de informaţiile respective, ca şi cum ar fi adevărate. 

Așadar, apar riscuri pentru cel care este interesat în a se educa în condițiile democratizării şi ale unui acces extraordinar la cunoaştere. 

În alt plan, se pune întrebarea: ce vrem să învăţăm? Noi spunem că în educaţie trebuie să asimilăm competenţe. Ce înseamnă competenţă? Fără să intrăm în detalii, competența înseamnă un amestec de cunoştinţe declarative (adică ce ştii să spui, ce ştii despre lucruri, cunoştinţe procedurale), ce ştii să faci, şi valori. Studiile de psihologie educaţională arată că, atunci cînd tinerii sînt expuşi la informaţii democratizate în care au un amestec de cunoştinţe declarative, procedurale şi valori, au tendinţa să se focalizeze pe cunoştinţele procedurale, minimizînd cunoștințele declarative şi valorile. Cineva ar putea să spună: şi ce e rău cu asta? Analizînd mai multe studii făcute începînd de la sfîrşitul secolului al XIX-lea, trecînd prin studiile făcute în secolul XX și pînă astăzi, specialiștii au constatat o modificare a tipului de gîndire. Setul mental ale generațiilor trecute era de un anumit tip. De exemplu, la finalul secolului al XIX-lea, oamenii nu prea erau focalizaţi pe aspecte abstracte, formale. Gîndirea lor era foarte funcţională şi concretă. Începînd cu secolul XX şi accentuat după cel de-al Doilea Război Mondial, s-a pus un accent foarte mare în educaţia formală pe gîndirea abstractă, pe gîndirea care rezolvă probleme, pe cunoştinţele declarative alături de cunoştinţe procedurale. Astfel, s-a observat o creștere a coeficientului de inteligenţă generațional în secolul XX. Cam prin 2000, cu variații de la o țară la alta, putem observa o stagnare a acestei creşteri în ţările vestice și, mai mult, în unele dintre ele avem semne de scădere. Pare că această stagnare şi scădere a coeficientului de inteligență apare asociată cu această nouă filosofie a educaţiei, de focalizare pe cunoştinţele procedurale. Auzim adesea: „Lasă-mă cu teoria, să terminăm cu atîtea teorii, mergem pe cunoştinţe procedurale şi abilităţi”. 

Şi într-adevăr, cunoştinţele declarative nu au numai funcţia să-ţi contextualizeze cunoştinţele procedurale, ci și pe aceea de a te ajuta să le generalizezi, să ieşi din contextul respectiv sau să le prezinţi şi altora. Studii arată că aceste cunoștințe teoretice, abstracte, antrenează mintea – este ca şi cum ai merge la sală pentru condiţia fizică. Nu trebuie să mergi neapărat la sală ca să fii campion la haltere sau la culturism, ci doar să te simţi bine din punct de vedere fizic. Cunoaşterea declarativă pare să aibă această funcţie pentru creierul tău. 

De asemenea, se ignoră valorile. Valorile adesea se învață implicit. Rareori petrecem activităţi dedicate valorilor sau evidențierii corelației valorilor cu aceste cunoştinţe declarative sau procedurale din diverse domenii. Psihologia ne spune că, dacă ai valori, dacă eşti conştient de ele şi de rolul lor, apare sentimentul de „viaţă cu sens” (meaningful life), care este o condiție esențială a fericirii. 

Să schimbăm acum perspectiva și să privim spre cel care educă, fiindcă și pentru el apar schimbări majore, schimbări fundamentale. În paradigma clasică, era clar o diferenţă netă între educator şi cel care este educat, o diferenţă care putea fi definită prin două componente: volum de cunoaştere (el era expertul care ştia mai mult decît cel din faţa lui) şi modalitatea de raportare la cunoaştere (expertul are o strategie de căutare a informației, de a vedea cum să faci diferenţă între cunoaștere, pseudo-cunoaştere şi non-cunoaştere etc.). În noua paradigmă şi în ceea ce vine, este clar că cel puţin o componentă a acestui raport se va pierde. N-o să mai fie atît de clară diferenţa între profesor şi cei pe care-i educă în privința volumului de informaţie. Rămîne, însă – şi merită să dezvoltăm –, cealaltă componentă, a raportării la cunoaștere. Cunoaşterea, repet, nu mai este doar în mintea mea sau în cartea din birou. Cunoaşterea este distribuită și disponibilă și în zone pe care eu nu le ştiu şi nu le pot accesa. Şi trebuie să înţeleg acest lucru. Deci şi eu, ca profesor, trebuie să nu mă mai simt jignit dacă un student vrea să arate că ştie mai mult decît mine pe o anumită temă, sau să mi se pară că e un pic cam obraznic. Se poate întîmpla. Eu predau psihologie clinică şi psihoterapie. DSN-ul are sute de categorii de boală. În unele categorii din expertiza mea, am pretenția că sînt foarte bun și sînt la zi cu literatura. Dar nu pot fi la zi cu literatura în toate categoriile de boală, că sînt sute! Şi dacă am în sală un student care are un copil cu probleme de tip ADHD sau are în familie pe cineva cu o anumită tulburare, se poate întîmpla foarte bine ca el să citească mai mult decît mine în acele materii. E posibil ca el să știe mai mult decît mine şi să fie mai la zi cu literatura pe tulburarea respectivă. Şi nu ar trebui să fie pentru mine o problemă. Rolul meu este altul în situaţia respectivă: să-l învăţ să se raporteze corect la informaţie, să-şi dea seama de distincția dintre informaţia corectă și informaţia falsă, să-şi dea seama unde-s limitele şi ce cercetări poate face mai departe ca să dezvolte acele lucruri. Acesta este rolul noului educator, într-o paradigmă 4.0+. 

Daniel David este profesor de psihologie și rector al Universității „Babeș-Bolyai“ din Cluj-Napoca.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.