„Ne-am pierdut iluziile, am ajuns deci în situația lui Cioran”

Publicat în Dilema Veche nr. 385 din 30 iunie - 6 iulie 2011
„Ne am pierdut iluziile, am ajuns deci în situația lui Cioran” jpeg

- interviu cu Eugène van Itterbeek, directorul Centrului de Cercetări Cioran -

Eugène van Itterbeek (n. 1934) este poet şi critic literar de expresie franceză din Belgia. Este doctor în litere şi în drept şi a predat cursuri de literatură franceză la Facultatea de Litere şi Arte din Sibiu. Conduce Centrul de Cercetări Cioran de la aceeaşi Universitate şi organizează, începînd din 1992, Colocviul Internaţional Emil Cioran.

Domnule profesor, vă propun să începem cu punctul origo al experienţei dumneavoastră româneşti: în ce context a venit intelectualul belgian Eugène van Itterbeek, poet şi eseist de anvergură, în România? 

De fapt, jocul acesta a început înainte de Revoluţia din ’89, pentru că încă din ’82-’83 invitasem la Colocviul de poezie europeană de la Louvain poeţi din Est. Începusem cu Comunitatea Europeană, care cuprindea pe atunci şase state membre, însă apoi am constatat că nu aceasta era Europa; aşa că am vrut să extind colocviul cît mai repede înspre cele douăzeci de ţări ale Consiliului Europei, plus cele două ţări asociate. Şi tot nu era îndeajuns. Mai era, cum spunea Karol Wojtyla, viitorul papă, şi celălalt plămîn, al Poloniei şi al întregului grup din Est şi din Sud-Est. Aşa că am început să invit oficial, propunînd chiar eu numele, poeţi din aceste ţări.  

Şi îi invitaţi personal, direct, sau pe căi instituţionale? 

Direct, întrucît cunoşteam totuşi cîte ceva din lumea românească – urmasem cursurile de română ale lui Sever Pop, aşa încît trecutul meu românesc descinde încă de pe vremea studenţiei mele la Louvain, de prin ’55-’56. Sever Pop, care era dialectolog, făcea un curs de limbă română prin intermediul poeţilor. Citeam cu el Eminescu de la bun început, din primul an, şi mai ales Bacovia, pe care-l iubea. Am făcut asta vreme de doi ani, cîte două ore pe săptămînă, prin urmare ştiam cîte ceva despre România. Şi am invitat poeţi români, am făcut şi turnee prin România – e drept, asta după ’89, căci eram prieten cu Ion Mircea, care era redactor-şef la revista Transilvania din Sibiu... 

El a fost unul dintre poeţii invitaţi la Colocviul de poezie europeană de la Louvain?  

Da, i-am invitat pe Grete Tartler, pe care o găseam foarte interesantă şi datorită plurilingvismului ei, pe Ştefan Aug. Doinaş, cu care am devenit foarte bun prieten, pe Marta Petreu, deci am avut poeţi foarte buni. L-am invitat de trei ori pe Marin Sorescu, se impusese deja ca un poet veritabil, erau printre noi şi suedezi foarte interesaţi de el, era totuşi un candidat la Premiul Nobel. După cum vedeţi, a existat o preistorie destul de lungă şi înainte de ’89; iar imediat după Revoluţie, am primit o invitaţie de la Grete Tartler pentru a participa la Colocviul Traducătorilor, organizat sub ministeriatul lui Andrei Pleşu. Aşa că am început să frecventez România, am vizitat-o atunci, la Colocviul Traducătorilor, într-un autocar al epocii, care se defecta în fiecare oraş, şi ne opream la cîte un han ca să bem ceva, şi asta mi s-a părut de-a dreptul poetic. În acest turneu am vizitat Sibiul şi pe Aurel Cioran, i-am cunoscut pe Liliana Ursu, Mircea Ivănescu şi Dumitru Chioaru, eram aproape un soi de mascotă a Occidentului, mă plimbau peste tot, m-au dus la Păltiniş – am simţit atunci România ca pe o mare sărbătoare. Şi aşa şi era. Spun asta des, România şi-a pierdut acum latura festivă. Era un fel de festivitate a sărăciei, deloc artificială, cît se poate de reală, venind din inimă. Să mă întorc însă la vizita mea la Sibiu; am văzut atunci, atît din partea lui Mircea Ivănescu, cît şi din partea lui Dumitru Chioaru, marele respect de care se bucura Aurel. Între noi s-a născut apoi o prietenie. Iar după aceea, în 1990, a apărut propunerea poetului ceh Miroslav Holub de a crea un Centru European de Poezie şi Dialog.  

Şi cum anume s-a născut primul Colocviu Internaţional Cioran? 

Primul a fost o masă rotundă, organizată de Ion Dur. Ne-au fost alături Irina Mavrodin, Sorin Vieru, în general intelectuali din Grupul de Dialog Social. 

În ’92? 

Da, în ’92. Imediat după aceea m-am pus pe treabă şi am fondat un Centru de Cercetări Cioran, pentru că nu aveam o sursă de finanţare pentru asta la Centrul de Dialog şi trebuia creat un centru corespunzător pentru cercetarea ştiinţifică, universitară, academică. A trebuit, totuşi, să mă confrunt cu o penurie acută de bani care, din păcate, azi s-a agravat. A fost pentru prima dată cînd a trebuit să fac un colocviu la care participanţii să fie nevoiţi să-şi plătească din buzunar cazarea. La colocviul de la Louvain plăteam pînă şi biletele de avion ale poeţilor africani, de exemplu. E o eroare gravă a Uniunii Europene, care a redus mult finanţarea pentru cultură. Ne-am pierdut iluziile, am ajuns deci oarecum în situaţia lui Cioran. 

În ce sens? 

Am devenit lucizi, să zicem, însă înspre ce duce această luciditate?! Fără nici un proiect, fără nimic concret... E cumva şi sensul articolului lui Constantin Zaharia, pe care-l citesc acum în 22, în care vorbeşte despre plictisul lui Cioran, un plictis la care a ajuns după dezastrul lui Hitler şi al celui de-Al Doilea Război Mondial, după dezastrul comunist, pe care Cioran l-a presimţit şi l-a cunoscut, fiindcă era foarte bine informat, e deci vorba mai degrabă de o luciditate suprapusă peste o formă de plictis, o trezire la realitate a lui Cioran. Şi acum, după două decenii de viaţă în România, cunoscînd bine şi mediile culturale, mă întreb: unde duce asta? E un impas... Care e proiectul politic şi cultural al Occidentului? Dar cel al ţărilor ieşite din lagărul comunist? Ştiu că polonezii au un proiect, vor să reunească pe un fundament solid tot Sud-Estul, al cărui lider vor să fie. E un proiect important, mai important decît scutul antirachetă. S-ar zice că ne-am îndepărtat de Cioran, dar nu-i deloc aşa: acum îi citesc scrisorile către Armel Guerne, şi se vede că era foarte la curent, urmărea intens politica mondială. E tot Cioran cel din Histoire et utopie, nu s-a schimbat deloc, cu tot plictisul şi celelalte. Era, probabil, doar o mască. 

Că veni vorba de mască, m-a frapat în dosarul Cioran din Magazine littéraire, în care aveţi şi dvs. un text, contradicţia dintre articolul lui Maxime Rovere şi cel al lui Sloterdijk. Rovere spune că Cioran face un ansamblu de exerciţii, la jumătatea drumului dintre gimnastică şi asceză, experimentînd toate poziţiile unui om fără nici o poziţie; Sloterdijk, dimpotrivă, spune că pentru Cioran a gîndi înseamnă a-şi defini o poziţie.  

Da, nu sînt de acord cu Maxime, i-am şi scris un e-mail pe tema asta, în care îi spuneam tocmai că apreciez mult poziţia lui Sloterdijk, pe care-l consider de altfel unul dintre cei mai puternici gînditori de azi. În Franţa au o problemă cu Cioran, problema trecutului român.  

Şi credeţi că, spunînd că Cioran experimenta diverse poziţii, dar nu-şi asuma nici una, Maxime Rovere urmăreşte să-i inocenteze trecutul? 

Da, vor să-l ignore fără a-l ignora. Poate că-i o strategie jurnalistică, nu ştiu; pentru ei, evident, Cioran e scriitorul de limbă franceză, care, dacă nu-i cunoşti trecutul, e – aşa cum spune Rovere – un gînditor fără poziţie; însă eu spun că nu poţi disocia între cei doi Cioran. Cioran a rămas mereu bîntuit de utopie. O utopie care a ieşit rău, nu din cauza lui, e drept, ci din cauza lui ’39, a lui Hitler şi Stalin.  

Totuşi, au existat cîteva crime legionare şi înainte de ’39... 

Aşa e, citisem însă un articol despre evenimentele din ’41, cînd Cioran era în stradă. Era în ianuarie, Sima voia să-şi organizeze lovitura de stat, iar pentru Cioran mişcarea se demascase. Sigur, totul fusese o enormă escrocherie, o dictatură e întotdeauna o escrocherie. Iar Cioran, să nu uităm, era foarte tînăr, avea vreo douăzeci de ani. Cred că lui Maxime Rovere, tînăr intelectual şi el, spinozist, îi vine greu să înţeleagă experienţa biografică a lui Cioran într-o ţară săracă, aşa cum era România. Chiar în 1990, cînd am venit eu aici, România era încă atît de săracă încît nu-mi venea să cred. Vorbind atunci despre asta cu nişte filozofi din anturajul meu de la Bucureşti, mi-au spus – nu pot să uit asta – că sărăcia din România era „o sărăcie absolută“. O constat chiar şi azi, mergînd în anumite zone de la ţară, la Rîul Sadului, de exemplu – nu a dispărut. Să revenim: îl aprob deci pe Sloterdijk, care înţelege trecutul lui Cioran, e pentru el un subiect de gîndire. Ca şi Cioran, Sloterdijk trăieşte în dezacord cu lumea contemporană.  

Scrie undeva că germanii trăiesc în blocurile din Frankfurt ca nişte „îngeri vidaţi“, asta e imaginea lui, viaţa e pentru ei confortul, fără idei, fără trecut, fără viitor. Dacă am relua ideea lui Rovere, am spune că, neasumînd nici o poziţie, Cioran e un înger vid. Iar noi ştim bine că el e un înger plin. O mărturiseşte el însuşi, vorbind în cîteva fraze din Despre neajunsul de a te fi născut despre lumina care-l locuieşte. Le-am citat în articolul meu din Magazine littéraire, „Les montagnes magiques“. E un înger locuit de aspiraţia către ceea ce, în vechiul limbaj, se numea sfinţenie. Azi nu mai poţi vorbi despre sfinţenie în Occident, eşti luat peste picior.  

Cîndva, vorbind într-un cerc intelectual despre diavol, am fost tratat drept dereglat. Occidentalii nu mai cred în Rău. Pentru ei Răul, cu majusculă, nu mai există. De aceea Maxime Rovere, trăind într-o lume complet laicizată, nu poate înţelege ce poziţie asumă Cioran. Sloterdijk, dimpotrivă, înţelege. Iar în gîndirea pe care am descoperit-o în România mai există încă o metafizică. Occidentul neagă metafizica, ocultează orice caracter metafizic al gîndirii.  

E surprinzător ca tocmai un spinozist, aşa cum e Maxime Rovere, să fie acuzat că nu crede în existenţa Răului... 

Într-adevăr, dar există totuşi la Cioran o asumare a acestei poziţii, o preocupare constantă pentru acest aspect existenţial. Şi, din punctul ăsta de vedere, descopăr în Cioran un fiu al tatălui lui. A vorbi despre Cioran, deci, şi poate că e o bună concluzie, înseamnă a vorbi despre această plenitudine.    

a consemnat Radu VANCU

Radu Vancu este poet şi eseist. Ultima carte publicată este volumul de poeme Sebastian în vis (Editura Tracus Arte, 2010).

Foto: Sebastian Marcovici

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Primăria Capitalei, armă pentru răfuielile din PSD | ANALIZĂ
Traian Bǎsescu acuzǎ existența unul blat între Marcel Ciolacu şi Cristian Popescu Piedone pentru ca edilul de la Sectorul 5 sǎ nu se retragǎ din cursa pentru Capitalǎ. Scopul ar fi ca Gabriela Firea sǎ nu câştige teren în PSD. Şi analiştii politici o vǎd pe reprezentanta PSD drept o amenințare.
image
image
Controversele istoriei: s-a împușcat sau nu Hitler la 30 aprilie 1945. Mărturiile naziștilor și rezervele istoricilor VIDEO
La 30 aprilie 1945, Adolf Hitler și Eva Braun s-au sinucis la o zi după ce s-au căsătorit. În aceeași zi, Armata Roșie a arborat drapelul sovietic pe clădirea Reichstagului din Berlin.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.