„Mulţumirea de sine poate fi continuă, fericirea nu“ – interviu cu Ioana MARŞIC

Publicat în Dilema Veche nr. 654 din 1-7 septembrie 2016
„Mulţumirea de sine poate fi continuă, fericirea nu“ – interviu cu Ioana MARŞIC jpeg

Ce vă doreați să vă faceți cînd erați mică?

Multe. Studiam pianul, dar îmi doream să fiu balerină. Sau gimnastă. După care mi-am dorit să devin medic. Cu desenul n-am avut o relație de la început, deși bunicul meu fusese un respectat profesor la Institutul de Arte Plastice, mama, arhitect, iar mie îmi plăcea să desenez. Începusem, chiar, la un moment dat, un curs, dar am renunţat. Nu ştiu de ce, probabil că nu era timpul, sau poate începusem să construiesc acea minciună paralizantă – „dacă nu începi de mic, n-ai nici o şansă să mai înveţi“. De multe ori ne e frică să ne dezvoltăm într-o direcţie şi atunci apare această comoditate mentală care favorizează abandonul. Acum înţeleg că, dacă îţi doreşti să faci ceva, trebuie să întrebi şi să te zbaţi, nu să te ascuzi în comodul „nu se poate“.

Revenind însă, dintre toate visele mele de copil s-a materializat, mai tîrziu, medicina. Ca să vezi cum se ascund unele lucruri: desenam foarte frumos în Facultatea de Medicină, ca să învăţ pentru examene, şi credeam că pasiunea care mă împinge înainte e dorinţa de a fi medic. Nefiind stresată de cum iese desenul, schiţele de atunci, pe care le-am găsit de curînd, ieşiseră chiar mai bine decît primele desene făcute la Facultatea de Pictură! N-am terminat însă Medicina, după trei ani mi-am dat seama că nu e drumul pe care vreau să merg. Aş fi devenit altcineva şi cumva o simţeam. Am continuat căutarea şi am ales psihologia. Aparent fără motiv, doar ca o soluţie după trei ani de Medicină. Am făcut facultatea, din care nu mai ţin minte multe, am luat diploma şi, sincer, a fost pînă la urmă doar atît. O diplomă.

Ce a urmat?

Au urmat mulţi ani în care am făcut multe alte lucruri. Complet altă direcţie. Am deschis un coafor. Era bine la început, pentru că la fiecare drum nou porneşti cu entuziasm. Am cunoscut foarte mulţi oameni de la care am învăţat multe. Am căzut şi în multe capcane, am şi evitat cîteva. E povestea clasică a antreprenorului român de la începutul anilor 2000. Pentru un timp, ca mulţi dintre noi în acea perioadă, am experimentat un stil de viaţă, un tip de confort, o superficialitate comodă care ajunge însă să te plafoneze ca individ. Şi imediat partea mai puţin plăcută a perioadelor de traziţie – o falsă siguranţă a zilei de mîine, un sistem disfuncţional şi șocul bulei de săpun care se sparge la orice atingere. Una peste alta, cred că am avut noroc, pentru că aparţin unei generaţii de anduranţă, care munceşte şi care se reinventează. Am supravieţuit!

Deci anii pe care i-ați petrecut cu medicina, cu psihologia, cu mediul de afaceri, nu-i considerați timp pierdut?

Nu există timp pierdut! Doar regretul transformă experienţele în eşecuri. Or, eu n-am ce regreta. Facem parte dintr-o generaţie care a fost abuziv învăţată că orice greşeală e o tragedie. Eu cred că e dreptul tău să cauţi. Nu e nimic greşit în asta. Toate încercările mele de pînă acum au însemnat acelaşi lucru: căutarea. Am căutat un soi de libertate. Am învăţat că soluţia e, pînă la urmă, foarte simplă: să trăieşti cum îţi e bine, nu cum îţi spun alţii sau cum îţi imaginezi tu că ar fi mai bine. De fapt, am realizat că uneori, în viaţă, ne dorim toate prostiile. Care nici măcar nu ni se potrivesc. E un act de curaj, din punctul meu de vedere, să recunoşti ce te mulţumeşte pe tine. Ce te mulţumeşte, aia te defineşte.

Totuşi, azi trăim într-un ritm alert. Timpul nu-ţi mai permite luxul de a fi liber şi de a-ţi căuta identitatea. Cum ați rezistat presiunii sociale şi angoaselor?

Angoasele apar dacă faci ceva contrar ţie, cînd te uiţi pe tine, chiar şi fără să ştii. Experienţele anterioare sînt repere şi mă bucur de toate. Mulţumirea de sine ţine de un firesc asumat. Îi spun mulţumire, nu fericire. Este fundalul pe care se poate crea fericirea. Este, dacă vrei, un context pentru fericire.

V-ați pierdut vreodată această mulţumire de sine?

Normal! Am avut momente cînd nu eram „eu“ nici în ochii mei. Erau momente de… cumpănă, dar poate găseşti tu un alt cuvînt. Este vorba despre acele perioade care te fură uşor, atît de uşor încît nu-ţi dai seama că te duci într-o zonă care nu este a ta, cu paşi mici, dar siguri. Dacă ai puterea să te opreşti şi să-ţi dai seama că ai „pierdut marcajul“, fie şi doar pentru o secundă, atunci fugi mîncînd pămîntul. Dar ai nevoie de acea secundă. Altfel, ai toate şansele să-ţi ratezi viaţa şi să-ţi construieşti o nefericire neasumată.

Cînd a fost secunda dvs.?

Secunda e o metaforă. Au fost mii de secunde, au fost tatonări, au fost paşi şi cred că abia după ce am terminat Facultatea de Arte, la o lună după aceea, am realizat unde mă aflu. Şi cînd m-am uitat înapoi am realizat că ăsta era drumul meu. Nu poţi spune că e drumul bun la început, ci doar după ce te uiţi în spate şi îl analizezi. Cînd îţi pui o dorinţă, de exemplu „aş vrea să fiu balerină“, trebuie să te duci cu ea pînă la capăt. Altfel rămîne doar o fiţă. Cu pictura, repet, credeam că e o chestiune care ţine strict de talent şi spaima mea era că o să descopăr că am tot, doar talent nu. M-am înscris la cursul de pregătire al făcultăţii în ideea că voi afla adevărul. Am intrat la facultate şi am început să muncesc. Să învăţ, să mă dezvolt, să ţin cu dinţii de muncă. Mă pasiona. Şi simţeam că depăşesc nivel după nivel. Erau paşii unei evoluţii. Cu toate astea, n-aveam privirea de ansamblu. După un timp am început să nu mă mai simt singură în călătoria asta a mea. Am întîlnit nişte oameni care ştiau răspunsurile la întrebările mele şi care au început să-mi răspundă de la egal la egal. Am simţit, în sfîrşit, că aparţin acestei lumi. Că pictura e drumul meu.

A fost greu să vă repoziţionați pe acest nou drum?

Bineînţeles! Anecdotic, din doamna directoare am devenit doamna studentă. Cînd am ajuns la pregătire am văzut planşeta verticală şi m-am speriat. Cum ţin creionul? – am întrebat două fete de 19 ani. Una a pufnit şi a plecat, cealaltă mi-a răspuns, dar după aceea m-a „concediat“. La 40 de ani m-am trezit din nou în şcoală, şi mi-a ieşit, deși mi-a fost greu. Trebuie să-ţi asumi repoziţionarea socială. Nu poţi fi studentă şi, în acelaşi timp, şi doamna directoare cu experienţă de viaţă. Poţi păcăli şi facultatea asta, dar e păcat. Nu are rost să minţi. Se vede cînd tragi o linie ce stare ai avut, la cine te-ai uitat, cine îţi place, ce cărţi ai citit şi ce muzică te defineşte. Simt că am mai cîştigat o viaţă. Înainte mă duceam la muzee, expoziţii, înţelegeam mai mult sau mai puţin, dar abia cînd priveşti arta „din interior“, ajungi să vorbeşti singur în muzeu. Să rîzi şi să te bucuri pentru că descoperi o altă lume. Excursiile mele s-au transformat astfel în vizite la muzee. Banii de rochii s-au dus pe albume. Atît de puţin contează celelalte lucruri, cînd descoperi trăirile astea.

E totuşi un curaj asumat să îţi schimbi de atîtea ori drumul. A trebuit să vă revoltaţi contra tiparelor?

Nu cred că e vorba despre revoltă. La mine revoltele au fost punctuale. Eu mă duc la nunţi în bocanci. Însă în ceea ce privește pictura, pictura mea nu e revoltă. Toate lucrările din vernisajul pe care l-am avut la Kube Musette sînt autoportrete care vorbesc despre etapele mele din viaţă. Fiecare detaliu din tablourile expuse are legătură cu evenimente din viaţa mea. Nu încerc să controlez impactul. Dacă vrei s-o faci, ca artist, poţi să descrii în cuvinte ce ai vrut să spui. În lucrările mele sînt eu, oglindesc experienţe personale care pot intersecta trăirile altcuiva.

Cum ați ajuns să expuneți la Kube Musette?

Cînd s-a organizat expoziția „New Artists“, cu 16 artiști din mai multe zone, video, pictură, sculptură, Simona Vilău m-a invitat şi pe mine să expun. Şi nu m-a invitat pentru că ne cunoșteam de la cafea, ci pentru că a considerat că lucrările mele sînt potrivite pentru acea expoziție. Pînă la acel moment, nu aveam suficientă încredere în mine ca artist. În plus, să te duci peste nişte oameni îmi repugnă. Simona m-a ajutat să depăşesc aceste bariere. La această expoziție a venit şi Suzana Dan, care organizează „Art on display“, un proiect pentru promovarea artei contemporane. Aşa am ajuns să am şi acea expoziţie personală la Kube Musette. O recunoaştere la fel de importantă, pentru care le sînt recunoscătoare amîndurora.

Şi ce gust a avut succesul?

Dar nu ştiu cum arată succesul. Sau ce gust are. Faptul că am avut un vernisaj pe Calea Victoriei poate fi considerat un succes, dar poate foarte bine să nu însemne nimic dacă mă opresc aici. Succesul nu-l bifezi. Îți oferă, sau ar trebui să îți ofere acea energie care să te împingă înainte. Pentru mine, succes însemnă șansa de a putea trăi, în mod autentic, viața mea.

a consemnat Stela GIURGEANU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

toaleta publica pixabay jpg
Motivele pentru care tinerii din Generația Z evită să folosească toaleta de la serviciu. Studiul care dezvăluie curiozități nebănuite
Generația Z pare să aibă o mulțime de probleme și de ciudățenii, după cum arată unele studii, dar unul dintre ele le întrece pe toate. Presa americană vorbește despre o cercetare care relevă un aspect nebănuit.
adriana bahmuteanu
Adriana Bahmuțeanu, apel disperat către Marcel Ciolacu. Jurnalista vrea să își recupereze copiii după moartea lui Silviu Prigoană: „Vă scriu în numele tuturor părinților”
După ce Silviu Prigoană s-a stins din viață, Adriana Bahmuțeanu a solicitat emiterea unei ordonanțe președințiale prin care să îi ia pe cei doi copii minori la ea, deoarece domiciliul lor trebuie să fie la mamă. Jurnalista are și o avocată care o ajută în acest sens.
Cartofi dulci  jpg
Cartoful dulce, tot mai căutat și în România! Cât costă un kilogram
În ultima perioadă, cartofii dulci sunt tot mai căutați. Au devenit nelipsiți de pe mesele românilor. Dacă în trecut, un kilogram costa zeci de lei, în prezent, în piaţă, un kilogram se cu 15 lei.
shutterstock 2163066657 jpg
Val de agresiuni în Rusia, provocat de deținuții întorși de pe front: „Sunt veteran al operațiunii militare speciale, o să te ucid!”
Deținuții recrutați din închisori pentru a lupta în Ucraina în schimbul libertății și care se întorc teferi din război provoacă probleme acasă. În prima jumătate a acestui an, numărul militarilor condamnați pentru diverse infracțiuni s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.
Oleg Ozerov Foto Arise tv jpeg
Chișinăul îl acuză pe ambasadorul rus că face propagandă împotriva Republicii Moldova
Ministerul Afacerilor Externe al Moldovei îl acuză pe ambasadorul rus la Chișinău, Oleg Ozerov, să înceteze propagandă și să se concentreze pe „soluții reale în beneficiul cetățenilor din ambele țări”. Solicitarea MAE vine după ce diplomatul a acordat un interviu în care a vorbit despre mai multe as
luna 800x450 jpg
Oamenii de știință propun o nouă teorie șocantă pentru originea Lunii. Populara „teorie a coliziunii” ar fi greșită
Oamenii de știință s-au confruntat cu misterul originii lunii de sute de ani. Un nou studiu sugerează că așa-numită teorie a „coliziunii” poate să nu fie cea corectă.
image png
Adriana Bahmuțeanu îi cere ajutorul premierului Ciolacu pentru a-și recupera copiii: „Vă implor să luați măsuri urgente”
Adriana Bahmuţeanu i-a transmis un mesaj premierului Marcel Ciolacu, căruia i-a cerut să ia măsuri urgente cu privire la situația copiilor săi. Fosta moderatoare TV a cerut și emiterea unei ordonanţe preşedinţiale prin care instanţa să stabilească că este unicul reprezentant al celor doi minori.
mircea lucescu jpg
banner divorț png