„Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene în tranziţie“ - dialog

Mark THOMPSON
Publicat în Dilema Veche nr. 325 din 6 - 12 mai 2010
„Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene în tranziţie“   dialog jpeg

Cum tratează BBC dezvoltarea new media şi a noilor tehnologii?

Corporaţia britanică de radiodifuziune (BBC) a jucat un rol esenţial în a se asigura că publicul are acces la producţia audiovizuală de înaltă calitate, pe platforme digitale cu difuzare liberă. A realizat acest lucru în două moduri. În primul rînd, conducerea BBC a luat în anii ’90 o decizie strategică pe termen lung, de a investi intens în noua tehnologie şi în platformele online. Cel mai evident succes al acestei strategii a fost dezvoltarea timpurie a BBC Online pe www.bbc. co.uk. Datorită investiţiilor substanţiale şi a talentului jurnalistic, acest portal web include o gamă extraordinară de materiale şi generează un trafic imens, făcîndu-l unul dintre cele mai vizitate site-uri de conţinut (content-based) din Europa.

Din 2007, serviciul online a dat posibilitatea utilizatorilor să transmită şi să primească date în timp real (streaming), prin urmărirea sau ascultarea programelor de radio şi TV, pe computerele lor, timp de o săptămînă după difuzarea programată. Această facilitate a devenit foarte populară.

În al doilea rînd, corporaţia a colaborat îndeaproape cu parteneri din sectoare media comerciale şi necomerciale. Marea realizare a acestei abordări de colaborare o reprezintă platforma digitală numită Freeview. Funcţionînd pe trei dintre cele şase multiplex-uri britanice pentru televiziune digitală terestră, Freeview oferă toate marile posturi britanice de televiziune analogică (ITV, Channel 4 şi Five, alături de BBC), precum şi alte canale – de exemplu, Sky TV al lui Rupert Murdoch, Virgin TV al lui Richard Branson şi multe posturi mici, inclusiv cîteva canale cu reluări (arhive) şi de teleshopping.

Mai mult de trei sferturi din populaţie primesc Freeview prin dispozitive de tip set-top boxes, care au devenit atît de răspîndite, încît „trauma“ trecerii de la televiziunea analogică la cea digitală nu a fost, pînă acum, traumatică. Această trecere a început în anumite regiuni ale ţării şi urmează să se încheie în anul 2012.

În ce mod a funcţionat pentru BBC modelul bazat pe plata licenţei?

Modelul bazat pe plata licenţei TV a funcţionat foarte bine. Taxa este mare: în momentul de faţă este de 168 de euro şi aduce un venit anual de patru miliarde de euro. Există cîţiva critici gălăgioşi ai acestei reglementări, dar majoritatea pare a fi mulţumită să plătească. Studiile arată că mulţi oameni, dacă nu aproape toţi, ar fi chiar dispuşi să plătească puţin mai mult pentru serviciile BBC. Acest nivel de susţinere a publicului este de o importanţă vitală pentru BBC. Bineînţeles, există o dezbatere dacă societatea primeşte „valoare pentru bani“ din această taxă. Criticii afirmă, uneori, că cele mai populare posturi radio BBC de muzică – care au rating-uri foarte mari – ar trebui să fie transformate în societăţi comerciale.

Deşi este adevărat că aceste posturi nu furnizează „conţinut de servicii publice“ clasic, BBC ajunge la milioane de oameni, care este posibil să nu le fi folosit serviciile în alte condiţii. BBC online este important din acelaşi motiv, cu toate că bbc.co.uk nu a reuşit să ajungă un site obligatoriu de accesat pentru „nativii digitali“ mai tineri.

Ştirile imparţiale – condiţie prevăzută de lege

Cum a reuşit BBC să nu fie o instituţie publică influenţată politic?

Singurul motiv pentru care BBC a reuşit să reziste influenţei politice este faptul că toată lumea – politicieni şi publicul larg deopotrivă – acceptă importanţa independenţei BBC. Această independenţă este respectată drept o valoare culturală, protejînd astfel corporaţia.

În momente de înalt dramatism politic, precum Războiul din Suez din 1956, Războiul din Insulele Falklands din 1982 şi invazia din Irak în 2003, BBC a fost supus unei presiuni puternice de a nu critica guvernul. Această presiune nu a avut succes, de regulă. Dar asta nu înseamnă că presiunea nu va izbuti data viitoare. Tînăra generaţie – „nativii digitali“ – se formează fără prezenţa puternică a BBC în viaţa lor. Cînd vor ajunge la maturitate, vor mai privi independenţa BBC drept o valoare esenţială? Nimeni nu ştie răspunsul la această întrebare.

Sînt BBC şi conceptul de televiziune publică privite drept indispensabile?

BBC este (încă) privit ca indispensabil. Este parte a vieţii naţionale, de mai bine de 80 de ani; nimeni nu-şi poate aminti de vremurile cînd nu era acolo.

Modelul BBC nu poate fi exportat în ţările europene aflate în tranziţie, pentru că instituţia nu poate fi separată de „ecologia“ sa culturală. Spre exemplu, există în Regatul Unit o condiţie prevăzută de lege, care precizează că ştirile difuzate trebuie să fie imparţiale. Criticii spun, uneori, că asta înseamnă că publicul este condamnat să urmărească programe de ştiri „plicticoase“, care încearcă mereu să fie „echilibrate“ – nu ca ştirile părtinitoare şi incitante din alte ţări, cum sînt pe postul Fox TV al lui Murdoch în Statele Unite. Totuşi, studiile arată că există o susţinere puternică din partea populaţiei de a păstra programele de ştiri imparţiale!

BBC ocupă un loc central în viaţa culturală britanică, deoarece principiile de servicii media publice au fost „asimilate“ în Regatul Unit. Ba chiar, principiile de servicii publice sînt populare datorită BBC. Din acest motiv, propunerile de a împărţi taxa pentru licenţa TV între diferiţi operatori reprezintă o ameninţare pentru BBC. Oamenii nu plătesc taxa deoarece cred în „servicii media publice“. Plătesc deoarece le place puţin, sau mult, din ceea ce face BBC.


Mark Thompson lucrează ca Website & Reports Editor la programul media al Institutului pentru o societate deschisă de la Londra. A nu fi confundat cu celălalt Mark Thompson care este directorul general al BBC.

a consemnat Adina POPESCU.
traducere din limba engleză  de Patricia MIHAIL.

Mîntuirea biogeografică jpeg
Dulciuri, seriale, rugăciuni
În același timp, „discursul consolator” are, pentru omul zilelor noastre, o problemă de plauzibilitate.
p 10 jpg
Vechea artă a consolării
În timpurile moderne, la finalul secolului al XVIII-lea, treptata secularizare a dus la dispariția literaturii consolatorii, dar nevoia de consolare nu a pierit.
index jpeg 2 webp
Cea mai frumoasă consolare din lume
Și atunci, ce îi rămîne jurnalistului ca alinare? Ce îl ține pe el în mișcare? În existența sa profesională?
Saint Ambrose MET DT3022 jpg
Pretenția alinării universale
Există, desigur, unii creștini care, în fața pierderilor suferite, „dansează“ datorită bucuriei învierii.
index jpeg webp
Cînd consolarea are șanse să devină reală
Pentru a ne redobîndi viața, El nu s-a sfiit să urce pe cruce și să-l trimită la noi pe Mîngîietorul, Duhul (Spiritul) Adevărului.
Consolation of Ariadne MET ap18 42 jpg
Cu c de la căldură și nu doar pentru elefanți și delfini
S-ar putea spune că acceptarea suferinței și înțelegerea faptului că orice trăiește moare aduc consolare în cele mai multe situații.
p 13 jpg
Rețelele consolării. Scurtă incursiune în modul de existență în-durere
Acțiunea de a consola nu înseamnă doar a oferi sprijin emoțional, ci și a conlucra în a crea sau re-crea noi legături.
640px Sorrento buidings jpg
Il Grande Premio di Consolamento…
„Gogu a plecat în lume și a luat cu el și salariile voastre pe cinci luni. Doar știți prin ce a trecut, trebuia să se consoleze și el cu ceva”.
Immanuel Kant  Aquatint silhouette  Wellcome V0003180 jpg
Cît de mult ne pot consola filosofii?
Lecția pe care o putem extrage din schimbul de scrisori între Kant și Maria von Herbert este că filosofii ne pot consola în măsura în care nu vor forța aplicarea în practică a adevărurilor existențiale pe care le descoperă.
5832910afis jpg
În plină stradă
Arta publică din România este prea puțin susținută, reglementată sau mediată, fapt ce relevă porozitatea comprehensiunii și receptării conceptului, zdruncinînd atît semnificația, cît și scopurile artei înseși.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Arta ca exagerare
„În artă, cînd nu știm ce vedem, reacționăm prin exagerare”.
p 10 Guerrilla Girls WC jpg
Eco-activismul și arta
Astfel, activiștii speră că dacă ne pasă de artă suficient de mult încît să vrem să protejăm arta, vom găsi modalități pentru a ne salva planeta.
p 11 WC jpg
Palimpseste temporare
La urma urmei, armele artiștilor și ale activiștilor sînt aceleași, iar salvarea se află în mîinile și în conștiința noastră.
Racism is not patriotism sign in Edison, NJ jpg
Rasismul ca reacție a publicului cinefil
Cert este că, în ultimii ani, mainstream-ul hollywoodian traversează o încercare de emancipare, prin care vrea să se dezică de vechile obiceiuri.
index jpeg 2 webp
Curaj
Cum facem asta? Semnăm petiţiile împotriva persecuţiilor, participăm la proteste. Ne exprimăm. Orice fărîmă contează.
p 13 Ashraf Fayadh YouTube jpg
Cuvintele, mai puternice decît dictatorii
Fiindcă adevărul cuvintelor noastre vorbește despre libertate, pe cînd adevărul cuvintelor dictatorilor vorbește despre frică.
p 14 J K  Rowling jpg
Voldemort pe Twitter?
J.K. Rowling nu este „too big to fail”, dar este „too big to cancel”.
E cool să postești jpeg
Lucrurile bune, trecute cu vederea
Potrivit lui Leibniz, răul există în lume, însă doar relativizîndu-l îl putem transforma într-un instrument prin care putem conștientiza și construi binele, care este, de altfel, singura cale pentru progres.
index jpeg webp
Cum și de ce să găsești partea plină a știrii
ar dacă mai devreme vorbeam despre libertatea jurnaliștilor sau a editorilor de a alege ce știri dau mai departe, nu trebuie să uităm că și publicul are libertatea să aleagă. Important e să aibă de unde alege.
Cloud system moving into Chatham Sound png
Depinde doar de noi
Altă veste bună din 2022 vine tot din emisfera sudică. În unele zone din Marea Barieră de Corali din Oceanul Pacific, cercetătorii au observat o însănătoșire și o extindere a recifurilor de aici.
p 11 WC jpg
Liberul-arbitru și paradoxul „poluării bune”
Dar chiar și dacă nu vrem să facem nimic, partea plină a paharului este că noi avem șanse bune să murim de moarte bună, în aproape aceleași condiții climatice în care am trăit.
p 12 Tarkovski, Nostalgia jpg
Pandemie cu final ca-n filme
Am strîns puncte din tot felul de grozăvii ale pandemiei, așteptînd vaccinul, așteptînd remediul, așteptînd vestea eliberatoare. Și, în cele din urmă, am cîștigat, tancul american a apărut.
p 13 M  Chivu jpg
Copilul călare pe porc sau falsul conflict dintre tradiție și modernitate
Generația mea poate a făcut mai multe sau mai puține. Am făcut ce am putut. Însă viitorul este deja aici. Iar cei care pot prelua ștafeta sînt și ei aici.
06F2AB41 2CE7 4E53 9857 4D9205D89939 1 201 a jpeg
2022, cu bune
Gura mea de aer: cu acel zîmbet curat, te privește fix în ochi și, pe un ton apăsat, îți spune: „Tati, te iubesc!”.

Adevarul.ro

image
Tatăl care și-a violat fiul cu retard mental: „Trebuie să aibă și el viaţă sexuală. Nu poate rămâne virgin”
Motivarea hotărârii prin care bărbatul din Zlatna a fost condamnat la 12 ani de închisoare pentru două infracţiuni de viol, victima fiind fiul său cu retard mental, arată o situație cutremurătoare
image
image
Când au elevii vacanță în februarie, în funcție de județ. Harta cu toate informațiile
La decizia inspectoratelor şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, următoarea vacanţă a elevilor, de o săptămână, va fi programată undeva în perioada 6 - 26 februarie, dar nu pentru toată lumea la fel.

HIstoria.ro

image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Din culisele Operațiunii Marte
În istoria războiului sovieto-german, nume ca „Moscova”, „Stalingrad”, „Kursk”, „Belarus” sau „Berlin” evocă mari victorii sovietice.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.