Mizerul privit prin lentilă

Cătălin BERESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
image

Săracul e într-un fel. E urît și bolnav. Uneori pute. E lipsit de tonus, chestia aia pe care o dobîndești mergînd alternativ la sala de lectură și la sala de forță. Uneori are tonus, dar prea mult, mai mult decît e cazul. Dar cel mai important este că, așa cum ne spune Oscar Lewis,  părintele conceptului de cultură a sărăciei, există deasupra lui „o clasă dominantă care are ca set de valori acumularea de bogăție, proprietatea privată, posibilitatea avansului social prin efort individual și care explică statutul economic precar ca fiind rezultat dintr-o lipsă de adecvare (sic!) sau inferioritate”. Este cea de-a șasea condiție pe care Lewis o enunță pentru a ne convinge de universalitatea conceptului său lansat într-un an de cotitură, 1968. Șomajul ridicat, munca salariată într-un sistem productiv orientat spre profit, plata cash, incompetența sau reaua voință guvernamentală și mai puțin evidentul sistem de rudenie bilateral, adică atunci cînd ambii părinți sînt la fel de importanți, sînt ceilalți predictori pentru existența unei culturi a sărăciei. Cu alte cuvinte, sărăcia se reproduce mai degrabă în modernitate și în capitalism. Lewis se folosește de acest cadru pentru a ne descrie ce a văzut în îndelungata lui muncă etnografică, și a văzut exact ceea ce a căutat, modalități de transmitere culturală în interiorul unui grup care formează o subcultură și între grupuri angajate în migrație pendulară. Astăzi îi spunem multi-sited ethnography, pentru că întotdeauna avem nevoie de o nouă justificare conceptuală pentru a ne cimenta curiozitatea morbidă față de sărăcie și a deconta cheltuielile din proiectul de cercetare.

Între etnografiile slum-urilor portoricane făcute de Lewis în anii ’60 și zilele noastre conceptul său s-a folclorizat și a fost, pentru multă vreme, anulat în mediile academice. Motivul are de-a face cu o previzibilă confiscare a ideii de autoreproducere a sărăciei de către diverse denominații conservatoare care au folosit-o ca argument pentru a demola politicile reale de eliminare a sărăciei și a le înlocui cu benigna, omniprezenta obsesie pentru educație ca panaceu. La ce bun să facem locuințe sociale, oricum le vor distruge, oamenii trebuie, în primul rînd, educați! Nu ajutoarelor sociale, săracii beau etc. etc.

Într-adevăr, mecanica retoricii e înșelătoare, mai ales cînd substituie un răspuns la o întrebare: „Cum este sărăcia extremă?“, cu același răspuns la o altă întrebare: „De ce există sărăcie extremă?“. Dacă săracul e de vină pentru că „așa e cultura lui”, atunci apare imediat nevoia de a codifica cultural această descoperire intelectuală. Și ce ar putea fi mai simplu decît să urmărim lungi linii descriptive care îi leagă pe Zola de Fernando Meirelles, cel cu Cidade de Deus, pe Dostoievski de fracturiștii români, sau pe Rebreanu de Cristian Mungiu. Desigur, nici un estetician serios nu face așa ceva, dar cam pe aici se joacă jocul temelor literar-artistice, în plasarea unei situații particular mizere într-un context estetic în care prestigiul auctorial și validitatea metodei artistice puse la lucru confirmă faptul că situația respectivă face parte dintr-un curent, că urmărește să ne anestezieze, cum ar zice Baudrillard, sau chiar să ne ducă spre o trans-estetică, în care realitatea și reprezentarea ei își dau mîna pentru a ne ține captivi într-o buclă discursivă, potrivit aceluiași. 

Dacă este adevărat că privirea estetizează, atunci sîntem cu toții victime. Săracii, prinși într-un sistem de autoreproducere a sărăciei mai mult, noi, spectatorii convinși că „realitatea e alta”, sau că „realitatea e mai dură de fapt”, sau că „dar să vezi ce e în Africa...”, mai puțin, dar la fel de incapacitant. Acum mai mulți ani am făcut o foarte naivă expoziție care conținea fotografii de mari dimensiuni care ilustrau viața comunităților rome aflate în sărăcie extremă în România. Scopul meu era să informez, cu detalii pe care nu le găsisem niciodată în presă, cum arăta viața a aproximativ un milion de cetățeni români în momentul acela. Simțeam nevoia urgentă să vorbesc cu oamenii despre ce găsisem pe teren. Unii au lăcrimat, discret, cîțiva s-au revoltat alături de mine, dar reacția principală, care recunosc că m-a descumpănit, a fost cea pe care Lewis și Bourdieu ar fi anticipat-o: „S-a mai făcut!”, „Iarăși ...igani?”, „Vai, ce roz superb are ăsta-n casă!” sau colosalul „Ați luat pozele de pe Internet?”. Chiar și Alex. Leo Șerban, care a plasat la momentul respectiv o foarte exactă notă în Dilema veche în care descria conținutul expoziției, exclamă la final: „Dar ce poze mișto!”. Mi-a luat mult timp să înțeleg că se poate și mai rău: la un curs ținut recent la o facultate umanistă, arătînd aceleași fotografii studenților aproape că i-am pierdut cu nasul în telefon, iar la final m-au decapitat cu: „Ați avut acordul oamenilor pentru a realiza aceste fotografii?”. Suspiciunea de mizerabilism, de exploatare a nenorocirii unora pentru a-ți construi o carieră în care succesul se măsoară în minutele de atenție pe care le smulgi unor oameni care știu deja totul bătea de la distanță nevoia de a înțelege ce se mai întîmplă prin România.

Mizerabilismul, sau cultura mizeriei, pare un concept care așteaptă cu răbdare rezolvarea tensiunii dialectice dintre bolta simbolică și pămîntul de sub unghiile marginalilor prin apariția unui volum despre mizeria culturii, unul în care, bineînțeles, Proudhonii culturii vor fi făcuți praf de vina de a privi mizeria prin lentilă. Dar asta nu se poate pînă cînd nu vom avea un middle class care acceptă că e middle class, că estetizarea tragediilor sociale nu le face mai acceptabile sau mai puțin sociale, sau că concupiscența celui care a ieșit alaltăieri din sărăcie, sau care a ieșit din sărăcie doar pentru cîteva zile, amuzantă, desigur, nu e o derivă morală. Iar jocul între etic și estetic este lunecos și vedem cum entitatea morală care identifică mizeria e un fel de ființă gramaticală care descoperă, brusc, calitățile poetice ale limbii vorbite de agramați.

Săracul imaginat este însă un sărac real, privit inevitabil de sus prin lentile care produc o mai mult sau mai puțin memorabilă anamorfoză, o pisică ce e ba albă, ba neagră, în funcție de oastea ideologică din care faci inevitabil parte. Dar mizeria reală nu ar trebui estetizată pentru a fi digerabilă, deși trebuie să admitem cvasi-imposibilitatea de a te conecta cu ea. Cosima Rughiniș, de exemplu, a scris o foarte interesantă carte despre sărăcie cu un titlu foarte surprinzător pentru o lucrare de sociologie, Cunoaștere incomodă, transferînd cu generozitate asupra ei inadecvarea pomenită la început ca specifică celui care trăiește în mizerie.

Oare acesta este răspunsul la întrebarea: Cum să facem să nu ne mai încîntăm atît de acest spectacol?

Cătălin Berescu este doctor în arhitectură și cercetător la Institutul de Cercetare a Calității Vieții.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.
Cristi Chivu (Facebook) jpg