Mitică şi Mitruţ: fluiditatea unor etichete

Eleonora SAVA
Publicat în Dilema Veche nr. 287 din 13 Aug 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

" Eşti din Bucureşti? " Da, sînt un Mitică. Nu e numele lui, dar pentru că trăieşte de ani buni în Cluj, el ştie " şi acceptă, cu umor " că poartă această etichetă; îmi anticipează replica (pe care nu intenţionasem s-o rostesc). Răspunsul e scurt şi convingător. Ai fi zis că-l avea pe vîrful limbii, gata să ţîşnească. Iute, pentru o conversaţie ardelenească. Se aştepta la o anumită atitudine faţă de el. Care? Cea pe care o are un provincial (de oriunde) cînd merge în Capitală (oricare din lume) sau cînd stă de vorbă cu un locuitor al acesteia. Un soi de disconfort, o tensiune, legată de centralitate, şi totodată o frustrare întoarsă pe dos. Pentru că " spune el " un provincial nu va socoti nicicînd provincia inferioară, dar va presupune că bucureştenii se simt superiori, prin simplul fapt că trăiesc în centru. Pentru a para acest tip de reacţie, provincialul va recurge la strategii de minimalizare a preopinentului, utilizînd forme de distanţare ironică, precum diminutivele. Mitică îi serveşte de minune " mai ales că are şi iz regional. În Ardeal, hipocoristicul de la Dumitru e Mitruţ. Şi totuşi nu e un personaj " e un om în carne şi oase. Prietenul meu îi antepune articolul nehotărît, mutînd substantivul propriu în clasa celor comune. Echivalează cuvîntul bucureştean cu un mitică, dîndu-i o conotaţie peiorativă, marcată de surîsul zeflemitor. Consideră de la sine înţeles că eu, clujeancă, am această imagine depreciativă " şi o preîntîmpină, printr-o uşoară ironie, ambivalent direcţionată. Caragiale a creat un tip literar, pornind de la o tipologie umană existentă. Personajul a ieşit din text în stradă, devenind un clişeu contemporan: un hetero-stereotip, un calificativ utilizat în nord-vestul ţării pentru a-i desemna pe cei din sud în general, pe bucureşteni în special. Saltul din ficţional în real e înregistrat pentru prima oară în DEX-ul din 1996 astfel: mitică, pl. mitici " s.m. " persoană superficială şi neserioasă. Din n. pr. Mitică. Aceeaşi ediţie explică derivatele: miticism, pl. miticisme " s.n. (Fam.) " atitudine, comportare, faptă, vorbă etc. proprie persoanelor care se comportă ca tipul Mitică din opera lui I. L. Caragiale. " Mitică (n. pr.) + suf. -ism. şi miticesc, -ească, miticeşti: (Rar; despre comportările, faptele, vorbele etc. oamenilor) Care este caracteristic miticismului; superficial, neserios. " Mitică (n. pr.) + suf. -esc. Se pare că substantivul comun şi derivatele sale au apărut în ultimele decenii: în nici unul dintre DEX-urile anterioare nu am găsit termenii în discuţie. Instrumentul citat confirmă atît originea livrescă a cuvintelor, cît şi coloratura defavorabilă, conformă, în bună măsură, privirii caragialiene. Mă întreb dacă indexarea lor după 1990 nu sugerează cumva naşterea unei categorii umane recente " a noului bucureştean, descins de puţin timp în zonă, dar lipsit de cultura şi civilizaţia pe care o metropolă europeană le presupune. La fel cum dispreţuitorul ţărane numeşte nu ruralul autentic, ci un orăşean lipsit de urbanitate. O fi un nou Mitică, produs al industrializării, un posibil fiu al navetiştilor de după 1960? Un alt prieten, de astă dată clujean, trăitor o vreme în Capitală, îmi povesteşte că a resimţit acea experienţă ca pe o imersiune într-un mediu agresiv. De ce? Acolo lumea ţipă, în loc să vorbească, dă din mîini, se agită, cumva dezordonat, aproape năucitor. Miticismul e, în opinia lui, o atmosferă sau o stare de spirit, definită prin locvacitate, motricitate, fluiditate excesivă. Însă, cei mai redutabili mitici sînt... transilvănenii ajunşi la putere, mă dumireşte el. Pentru că duc miticismul foarte departe şi foarte profund, cumva... riguros-ardeleneşte! Iată acum o etichetă nu locală sau regională, ci comportamentală. Şi încă ceva: nu o dată, în Bucureşti, am fost bozgor (termen depreciativ pentru maghiar) " completează clujeanul, român de altminteri. Nu putem generaliza: nu toţi bucureştenii sînt mitici " îmi spun cei doi amici. Există grade de miticism, în funcţie de mediile socio-profesionale prin care te mişti " afirmă clujeanul. Iar clivajul seriozitate/neseriozitate e tranşat de celălalt prin exemplul punctualităţii: e de aşteptat ca, în Capitală, mulţi să întîrzie la întîlnire, apoi să găsească felurite pretexte " metroul, traficul etc. Dar mai întîrzie şi provincialii " oameni sîntem, la urma urmei! Înţelepţi, aceşti prieteni " unul mai ponderat ca altul. Dar cînd trec de la replicile lor aşezate... pe net, atitudinile sînt chiar inflamate! Cu un click " personajul se colorează politic, devenind adversar al nord-vesticilor în discursul vreunui politician despre autonomia teritorială a unei părţi din Ardeal. Una dintre cele mai ferme atitudini de acest tip e a lui Sabin Gherman, adept al regionalizării, pornind de la dihotomia dintre civilizaţii: cea transilvană " "a eleganţei, seriozităţii şi rafinamentului" " şi cea a lui Mitică " plină de "balcanisme ordinare, civilizaţia seminţelor de bostan". De unde superioritatea Ardealului? Am în minte cuvintele unei românce dintr-un sat de pe Tîrnave: "Noi aici sîntem pe pămîntul sasului. Eu tot ce ştiu " de la saşi am învăţat." Şi, pe alt versant, un pasaj din Ţara Miticilor, cartea Ioanei Pârvulescu: "Geografia literară îşi are propriile teritorii, propriile hărţi şi propriul glob. Lewis Carroll a îmbogăţit-o cu Ţara Minunilor, Jonathan Swift cu Ţara Piticilor, iar Caragiale cu Ţara Miticilor. O ţară care n-ar trebui întru totul confundată " oricît de ispititor ar părea " cu România". Şi iar click " îl afli ca emblemă a unei echipe de fotbal în preajma unor meciuri fierbinţi, stîrnind virulenţa taberei adverse. La alt click " explodează umorile unor bloggeri din regiuni istorice diferite. S-ar distra Nenea Iancu pe Internet?! Pînă unde interferează noua figură cu vechiul personaj? Şi de unde începe contemporanul nostru? În textul generic, de la 1900, "Mitică este bucureşteanul par excellence". După 100 de ani, pare a fi o imagine a bucureşteanului recent şi neserios " superficial, locvace, eminamente oral " ca în schiţele lui Caragiale, dar în plus aproape de Centru, apropiere care-i conferă implicit Putere " economică, politică (aşadar prestigiu!) etc. Şi pe care o gestionează în stilul său. Ce l-a metamorfozat în acest veac? Oare Marea Unire şi deceniile de comunism au schimbat numele într-un renume " apt să alimenteze eterne dispute, precum: Centru/Periferie; Orient/Occident, seriozitate/superficialitate? Dincolo de diferenţe culturale/temperamentale, rămîn anumite suspiciuni " construite, moştenite. Este Celălalt un Om? Alter e mereu obiect al circumspecţiei " e diferit, deci de neînţeles, un posibil duşman... din orice unghi ar porni privirea. Dialogul cu prietenul bucureştean a ajuns în spaţiul nesfîrşit al dezbaterilor pe tema identitate-alteritate. Îi mărturisesc că sînt animată de curiozităţi antropologice, nu neaoş-ardeleneşti. Finalmente, se relaxează: sînt din Tîrgu-Mureş, dar am trăit peste 25 de ani în Bucureşti, se confesează el. Mitică al meu e, se pare, un Mitruţ...

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?
Mîntuirea biogeografică jpeg
În capul mesei și în băncile dintîi
Ambiția pare să fie una dintre cele mai dilematice și contrariante trăsături de caracter.
p 10 sus jpg
Jocuri şi poturi ale ambiţiei
Ambiţia devine o poftă de mărire şi faimă pe care nimic nu ar putea-o vreodată ostoi.
Silk route jpg
Ambîț strategic Made in China
Supremația Chinei este pe cît de „inevitabilă“, pe atît de „naturală“.
p 12 jpg
De-a dreapta și de-a stînga ambiției: a plăcea oamenilor sau lui Dumnezeu?
Adevăratul creștin este un străin pentru această lume, adevărata lui țintă fiind viața cerească.
p 10 jos jpg
Scurte considerații psihologice despre ambiția la români
Ambiția nu este pozitivă (bună/funcțională) sau negativă (rea/disfuncțională).
p 1 jpg
Radio Itsy-Ambitsy
„Dacă eu n-am putut, măcar tu să poţi. Răzbună-mă, copile, şi o să fiu fericit. O să pot închide ochii cu inima împăcată.”
p 14 WC jpg
Ieșirea din „Machu Kitschu” / (Supra-)realism socialist
Replica din Bucureşti, realizată în 1951, deşi se aseamănă izbitor ca planimetrie şi tipologie a decoraţiei cu cele de la Moscova, este semnificativ mai joasă decît acestea.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
p 10 Ion D  Sirbu jpg
Amicul Dexter & amicul Sinister
Văd în Ion D. Sîrbu un fel de „ambasador” necesar acelora dintre noi care au obosit să tot empatizeze cu colaboratorii Securității.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.