#MeToo, din nou. Tot despre putere, recunoaștere, dar și hermeneutică

Oana BĂLUȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
image

#MeToo este o mișcare și o narațiune colectivă care arată cît de răspîndită este violența asupra femeilor. #MeToo a scos în evidență sistemele sociale care perpetuează dominația și inegalitatea de gen, mai mult decît o serie de cazuri individuale. Harvey Weinstein este un agresor condamnat de sistemul de justiție la 23 de ani de închisoare pentru viol și agresiune sexuală. Este considerat și el reprezentativ pentru mișcarea #MeToo. Doar că abuzurile lui se întind pe o perioadă de 30 de ani, iar #MeToo, respectiv experiențele individuale reunite într-o narațiune colectivă, a dezvăluit cum un sistem poate să ascundă, să normalizeze, să legitimeze abuzul.  

Dacă depășim propriul ecosistem digital și idiosincraziile, dacă facem un efort să citim despre istoria politizării violenței asupra femeilor, vom vedea că aceasta este mai veche decît #MeToo, că nu se poate rezuma la cîteva cazuri care au făcut agenda media și au schimbat temele de conversație într-o direcție sau alta, cel mai adesea în funcție de simpatiile sau antipatiile noastre. Altfel spus, dacă ieșim din bula de Facebook și punem mîna pe o carte, fiindcă diatribele la adresa #MeToo vin din partea celor bine alfabetizați, vom descoperi că violența asupra femeilor este sistemică, deși fetele și femeile care se confruntă cu bătaie, umilire, violență sexuală, anihilare simbolică în spațiul public simt pe pielea lor și în viața lor ce înseamnă cele cîteva forme de abuz pe care le-am menționat.   

De foarte multe ori violența de gen este transformată în spectacol public de mass-media tradițională, dar mai ales de platformele de socializare care ne permit să privim prin gaura cheii în intimitatea oamenilor. Nu doar că forme de încălcare a drepturilor femeilor devin spectacol, dar oamenii ajung să se închine la un Demiurg al Trivialității. Acceptați-mi, vă rog, stilul acesta bombastic în expunere care nu arată altceva decît autentică exasperare fiindcă prea mulți cad în capcana personalizării unei mișcări, a cooptării într-un ping-pong public, cu accente sinistre de cruzime din partea oamenilor. Da, de această dată este vorba despre Johnny Depp – Amber Heard. Data viitoare, vom vedea.   

Aș dori să reiau cele două fraze de la început fiindcă se spune că repetiția este mama învățăturii: #MeToo este o mișcare și o narațiune colectivă care arată cît de răspîndită este violența asupra femeilor. #MeToo a scos în evidență sistemele sociale care perpetuează dominația și inegalitatea de gen, mai mult decît o serie de cazuri individuale.

Tarana Burke, activista care a inițiat în 2006 proiectul #MeToo pentru a crește nivelul de conștientizare cu privire la violența sexuală și pentru a încuraja solidaritatea cu victimele, mai ales cu femeile de culoare, marginalizate, a observat cooptarea și manipularea #MeToo în timpul procesului Depp – Heard și a declarat că sîntem contemporani cu „(…) una dintre cele mai ample defăimări pe care mișcarea le-a suferit”.  

Numeroasele încercări de delegitimare și minimalizare ale gîndirii și activismului feminist, vînătoarea de vrăjitoare modernă îndreptată împotriva mișcării de cînd a apărut ea au fost transferate înspre #MeToo și victimele ori supraviețuitoarele care au denunțat abuzuri sexuale și experiențe greu de cuprins cu mintea și de conținut din punct de vedere emoțional.

Mary Wollstonecraft a fost numită hienă în fustă după ce a publicat, în 1972, A Vindication of the Rights of Woman, tradusă și la noi și publicată la Editura Herald – În apărarea Drepturilor Femeii. Autoarea a fost considerată prea îndrăzneață, prea radicală pentru timpurile ei. Cerea ceva aparent banal, ca în spațiul care începea să se creeze pentru universalizarea cetățeniei să fie incluse și femeile, iar educația să nu le ocolească fiindcă sînt ființe raționale. Nu este singurul exemplu care arată rezistență și reactivitate față de idei feministe de emancipare și de recunoaștere a drepturilor femeilor, a unor experiențe pe care acestea le au. Backlash-ul este vechi. Făcînd un salt peste secole, era puțin probabil ca o mișcare precum #MeToo să nu se confrunte cu diferite narațiuni menite să o delegitimeze și, mai ales, să delegitimeze ceea ce a devenit o poveste colectivă a abuzului. În loc să ne uităm la sistemele care tolerează violența și hrănesc tăcerea e mai simplu să facem cherry picking. Am observat cum în anumite cazuri capitalul de simpatie sau de antipatie ține loc de fapte. Îmi place de el sau de ea? Este nevinovat(ă). Afurisitul sau afurisita aceea? Sigur este vinovat(ă). Am scris recent într-un articol că nu atribui dreptate din tastatură. Doar reflectez asupra construirii eroilor și a demonilor cînd acolo sînt oameni.   

Deopotrivă recunoașterea violenței asupra femeilor, dar și cunoașterea ei sînt importante. Încercările de delegitimare a mișcării #MeToo înseamnă și o lipsă de recunoaștere a victimelor abuzurilor sexuale și conferă putere abuzatorilor. În #MeToo, subalterna a vorbit, ca să fac trimitere către articolul lui Gayatri Chakravorty Spivak din 1988, Can the Subaltern Speak?“.

În #MeToo, victimele ori supraviețuitoarele violenței au pus sub semnul întrebării nedreptatea epistemică atunci cînd au vorbit despre abuzuri. Să fii crezut sau să fii crezută, să fii auzită, să nu mai fie delegitimată din start mărturia ta, să nu fii decredibilizată de la bun început este și o problemă de dreptate epistemică: vocea cui se aude? Vocea cui contează? Noțiunea de dreptate hermeneutică dezvoltată de Miranda Fricker în 2007 ne permite să înțelegem că #MeToo a problematizat inclusiv posibilitățile și resursele interpretative. Violența asupra femeilor nu depinde doar de dovezi, ci și de regulile de interpretare care sînt stabilite de cei care au putere. Cînd hărțuirea și abuzul sînt normalizate ori bagatelizate prin exagerați voi sau exagerează feministele astea, ne confruntăm cu nedreptate hermeneutică. Aceste cadre de interpretare comunică faptul că un grup, femeile, sînt interlocutori mai puțin credibili. Dacă femeile sînt mai puțin credibile, oare mișcarea feministă să fie altfel?! Dar #MeToo?

Fiindcă tangențial „lumea filmului” a declanșat această altă discuție despre #MeToo – credem sau nu credem, cum atribuim semnificații –, vă voi face o recomandare de film serial inspirat din fapte reale, Unbelievable, opt episoade. Vorbim și altă dată despre putere și recunoaștere și atribuire și semnificare.

(Referințe în articol: Spivak, Gayatri Chakravorty, 1988, Can the Subaltern Speak?, Basingstoke: Macmillan Fricker, Miranda, Epistemic Injustice: Power and the Ethics of Knowing, Oxford: Oxford University Press, 2007)

Oana Băluță este conferențiar universitar la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București și cadru didactic asociat al Facultății de Științe Politice SNSPA, activistă pentru drepturile femeilor. În 2012 a fost desemnată Femeia Anului, pentru „Proiecte de advocacy și prevenirea violenței asupra femeilor”, premiu acordat de revista Avantaje.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

baile tusnad shutterstock jpeg
Băile Tușnad, sprijinite de orașe din Ungaria după vijelia care a distrus spațiile verzi: „Noi mai avem o groază de treburi, și cu urșii...”
O furtună puternică a făcut prăpăd în Băile Tușnad, unde aproximativ 30% dintre parcuri și spațiile verzi au fost distruse.
Forțe armate ruse pe frontul din Pokrovsk FOTO Profimedia
Mărturii ale dezertorilor ruși despre condițiile brutale de pe front și hărțile măsluite: „E ca o formă de sclavie modernă”
Cazurile soldaților ruși care aleg să dezerteze se înmulțesc cu fiecare an, potrivit organizației Go Through the Forest, un grup de exilați ruși care ajută bărbații ruși să evite serviciul militar, relatează The Times, care publică mărturii ale dezertorilor.
crima otopeni jpg
Crimă șocantă în fața blocului la Galați. Tată a trei copii, înjunghiat mortal de un bărbat de 70 de ani
O crimă a zguduit comunitatea din cartierul Micro 40, din Galați. Un bărbat de 42 de ani, tată a trei copii, a fost ucis chiar în fața blocului în care locuia. Martorii care au surprins conflictul au sunt îngroziți la 112 și au cerut ajutor pentru omul aflat într-o baltă de sânge.
tiara webp
Kate Middleton surprinde cu o tiară purtată în premieră. Ce mister ascunde bijuteria Reginei Victoria
Kate Middleton a uimit lumea cu o apariție spectaculoasă la banchetul de stat german de la Castelul Windsor, pe 3 decembrie 2025. Prințesa de Wales a purtat pentru prima dată Tiara Orientală cu Cercuri a Reginei Victoria, o bijuterie istorică ce nu mai fusese văzută în public de două decenii.
femeie pe scari talpa shutterstock 753613000 jpg
Poți urca 4 etaje în 60 de scunde? Fă „testul scărilor” și afli starea inimii tale!
Urcatul scărilor poate dezvălui informații surprinzătoare despre sănătatea inimii tale, gratuit.
fidelis jpg
Statul se împrumută din nou de la populație: Ce dobânzi oferă la ultima ediție FIDELIS din 2025
Ministerul Finanțelor dă startul subscrierilor în ultima ediție a Programului de titluri de stat FIDELIS din acest an, începând de astăzi, 5 decembrie și până vineri, 12 decembrie 2025.
harta cu cele mai sigure tari foto captura vision of humanity png
Topul celor mai pașnice țări în 2025: România coboară două poziții. Pe ce locuri se află Bulgaria și Ungaria
Într-un nou studiu realizat de Institutul pentru Economie și Pace (IEP), România se află pe locul 38 în topul celor mai pașnice țări. Pe primele locuri se află țări precum Islanda, Irlanda sau Noua Zeelandă.
Maria Zaharova FOTO Profimedia jpg
Zaharova îl acuză pe Nicușor Dan că a premiat „participarea la Holocaust”, după ce l-a decorat pe veteranul de război Ion Vasile Banu
Maria Zaharova, purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe rus, l-a acuzat pe Nicușor Dan că „a înmânat un premiu pentru participarea la Holocaust, la genocidul poporului sovietic și alte crime de război”.
cadouri jpeg
Ce cadouri sunt interzise de Sfântul Nicolae și care este semnificația lor în tradiția românească
Ziua de 6 decembrie este dedicată Sfântului Nicolae, ocrotitorul copiilor, marinarilor și al celor nevoiași. În întreaga țară, credincioșii marchează această sărbătoare prin pelerinaje, rugăciuni și respectarea unor tradiții vechi care au supraviețuit generațiilor.