Manualul, pe înţelesul cititorilor
Clasa a V-a, 11 ani
● „Să nu conţină greşeli de ortografie şi să înţeleg ce mi se cere deoarece, în clasa a III-a sau a IV-a, nu înţelegeam, aşa că am lăsat exerciţiul şi am făcut ce am ştiut. Iar în ziua următoare doamna învăţătoare mi-a pus «temă neefectuată», şi nu mi-a părut bine.“ (David Cîrstea)
● „Mi-ar plăcea ca manualele să fie digitale şi să aibă răspunsurile incluse, în caz că nu ştiu un exerciţiu. Dar, dacă asta nu ar fi posibil, măcar manualele din viitor să arate prietenos. Aş mai vrea ca manualul de istorie să-l aibă pe Ştefan cel Mare pe copertă.“ (Costin Dobre)
● „Manualul de română să conţină şi cîteva fragmente din O vară cu Isidor de Veronica D. Niculescu. Şi să existe acolo şi o poză cu un condor, care scrie pe foi de bloc de desen sau stă cocoţat pe un vîrf de munte.“ (Florina Pîrjolescu)
● „Manualul ideal este tableta. Aş vrea o tabletă pentru toate orele, mai puţin pentru ora de matematică, fiindcă, dacă facem un calcul, tableta ne va da şi răspunsul, şi nu e bine! La ora de română, am putea citi, direct de pe tabletă, tot felul de cărţi.“ (Sofia Şerbu)
● „La limba română, mi-aş dori un manual care să fie scris sub forma unei poveşti. Şi să existe un exerciţiu, la final, în care să termini tu povestea. Să aibă exerciţii în care să compui un text după o imagine şi exerciţii de făcut desene care să reprezinte ceea ce citim.“ (Maria Vlad)
● „La română, mi-ar plăcea un manual cu CD şi cu multe activităţi. Ar avea imagini pe copertă: o fetiţă se plimbă cu bicicleta printre litere, iar în carte ar fi vorba despre această fetiţă care trece peste greutăţi: subiectul, atributul… La sfîrşit, fetiţa să ajungă cu bicicleta la finish.“ (Bianca Mincu)
● „Manualul ar trebui să fie ca un al doilea profesor. Trebuie să te facă să înveţi singur, nu să fii obligat de cineva. Învăţătura e un lucru frumos şi trebuie să ne bucurăm de ea.“ (Robert Borcan)
● „Pe prima pagină să aibă un emoji care se gîndeşte şi un norişor cu gîndul său. El se gîndeşte la un calcul matematic sau la o propoziţie de la ora de română.“ (Robert Rădulescu)
● „Să fie o carte drăguţă, cu mîini şi cu picioare, să ne facă să umblăm după ea, să ne atragă ca un magnet, iar noi să ne bucurăm de ea la nebunie. Poate să aibă o kendama pe copertă!“ (Miruna Albu)
● „Manualul de română să conţină poveşti, proverbe, explicaţii. Pe copertă l-ar avea pe Ion Creangă, scriind la lumina lumînării. Manualul de matematică să aibă explicaţia problemelor, folosul lor, «Ştiaţi că…», recapitulări. Pe copertă ar fi o fată care învaţă o altă fetiţă, mai mică.“ (Sarah Dinu)
● „Mi-ar plăcea un manual cu multe texte interesante şi cu un CD pe care să avem şi jocuri. Iar pe copertă să fie imaginea unei clase, în timpul pauzei, şi un copil care se uită în manual, chiar dacă e pauză.“ (Anca Moise)
● „În clasa a IV-a, am avut un manual pe care l-am îndrăgit. Era un manual de istorie, destul de gros, cu pagini aerisite şi colorate. Fiecare domnitor avea un fel de capitol, doar pentru el, cu biografia lui, prezentată pe scurt. Exista şi o rubrică «Ştiaţi că…?», în care apăreau informaţii mai puţin ştiute, dar foarte interesante.“ (Alexia Antemir)
● „Nu-mi plac cărţile «necomplete», fără teorie şi fără recapitulare. După mine, acelea nu se pot numi manuale. “ (Andrada Boancă)
Clasa a VII-a, 13 ani
● „În manual ar trebui să intre poeziile unor scriitori în viaţă, astfel arta poeziei ar fi încurajată, deoarece, din cauza lipsei de profit, nimeni nu mai vrea să fie poet. Poezia este baza creativităţii, unul dintre puţinele lucruri cu care ne naştem toţi, dar aceasta moare cînd creştem.“ (Anisia Tănase)
● „Să nu mai fie aşa de greu, filele să fie mai fine. Şi să aibă informaţii potrivite, nu multe şi fără sens. Să conţină imagini, ca să înţelegem lecţia – pentru a reţine mai bine ne trebuie cîmp vizual.“ (Cristina Matara)
● „Să fie un manual care să te facă fericit atunci cînd îl vezi, astfel încît în prima zi de şcoală să nu aştepţi manualele doar pentru că ţi-ai luat un ghiozdan cu tine. Să le aştepţi pentru că vrei să le răsfoieşti imediat ce le primeşti.“ (Mara Tîrtan)
● „Un manual simplu, subţire, minimalist, cu lecţii scurte, scrise în ordine, cu marcarea lucrurilor importante pe care trebuie să le reţinem pentru lucrări.“ (RareȘ Toma)
● „Poeziile ar avea un loc important. Manualul ar trebui să conţină mai multe fragmente din autorii tineri, care sînt subestimaţi, deşi unii sînt geniali. Poate şi nişte fragmente din Stephen King.“ (Daria Manole)
● „După părerea mea, un manual perfect are toate foile şi ambele coperţi. Şi, dacă se poate, fără alte desene sau cuvinte scrise în plus. Însă acest lucru ţine numai de elevii care îl folosesc şi de trecerea timpului, care-şi pune amprenta pe hîrtie.“ (Luca Pleşa)
Clasa a X-a, 16 ani
● „Succint şi clar, uşor de înţeles pentru toată lumea, cu informaţii care i-ar acapara pe copii, cu multe deschideri culturale. Acest manual ar trebui să-i permită elevului să gîndească liber, nu i-ar impune bariere şi i-ar oferi posibilitatea de a face conexiunea cu realitatea.“ (Alexia Danciu)
● „Un singur manual nu ne poate mulţumi pe toţi. Dacă ar exista, ma-nualul ideal ar trebui să cuprindă informaţii utile, care să ne fie de folos în viaţa reală. Ar trebui să ne insufle pasiunea pentru cunoaştere şi să nu ne îndoctrineze.“ (Ioana Petroşel)
● „Cu multe desene explicative, de exemplu, la fizică sau la biologie, se înţelege mult mai bine lecţia. Paginile împărţite în două coloane obosesc ochii, fiindcă litera e prea mică şi nu te face să vrei să citeşti tot. Dacă manualele ar fi împărţite în două sau trei volume, adică unul pe semestru, în zilele cu multe obiecte ghiozdanul n-ar mai fi aşa de greu.“ (Gabriel Pascu)
● „Ceva care să te scoată din starea aceea de melancolie, latenţă, somn, hai să se termine şi ora asta odată!“ (Mihai Răileanu)
Clasa a XI-a, 17 ani
● „Cea mai importantă idee legată de manuale este reîmprospătarea acestora. Să scăpăm odată de programele alea învechite, care sînt analizate an de an de «specialiştii în educaţie». La matematică, cel puţin, nu s-a schimbat nimic din ’80 încoace. În loc de sute de exerciţii mecanice, care se fac doar după o formulă, nici aia înţeleasă de toţi, ar trebui să existe mult mai multe idei legate de istoria matematicii, contextul în care a fost descoperită o anumită teoremă, ce a stat la originea unor idei. Materia ar trebui organizată sistematic – o coordonare cronologică poate ajuta mai bine înţelegerii unei noţiuni. Trebuie introduse legături între discipline. Tot ce aduce era noilor tehnologii ar trebui să fie prezent în manuale.“ (Andrei Mihalcea)
● „Cred că manualul ar trebui să nu te facă să te simţi inferior în faţa informaţiilor încă neasimilate, să nu te simţi ca un dislexic. Să fie mult mai pe înţelesul elevilor, cu explicaţii simple, chiar dacă sînt folosiţi termeni de specialitate. Ar trebui să te ajute să îmbrăţişezi idei noi.“ (Laura Anton)
● „Informaţiile să fie actualizate în fiecare an sau cînd este cazul. Aş vrea să avem exemple din viaţa reală, cît mai pe înţelesul nostru, pentru că vrem să ştim cum să acţionăm într-o lume reală, nu într-o lume ideală.“ (Andreea Iacov)
● „În manualul ideal m-aş putea cufunda: ar fi un portal care m-ar putea trimite într-o lume cu tematica lecţiei respective. Cum ar fi să vizitezi dinozaurii, la ora de biologie, sau să te întîlneşti cu marii clasici, la ora de română?!“ (Raluca Elena Caliţa)
● „Aş vrea să-mi fie atît de drag manualul de limba română, încît să-mi pară rău pentru o pagină ruptă sau pentru o mîzgălitură apărută acolo.“ (Bianca Gavrilă)
● „Pentru mine, manualul ideal nu este reprezentat de nici o carte pe care ministerul ţi-o bagă pe gît. Profesorul este, pentru mine, cel mai bun manual. Cred că la nici o materie nu avem nevoie de manual, scris de unul sau de mai mulţi autori, o carte care conţine, oricum, informaţii pe care le putem găsi mult mai uşor în mediul virtual. Niciodată un manual nu te va ajuta să înţelegi o anumită lecţie, pentru că manualul n-o să discute niciodată cu tine despre nelămuririle tale. Îmi respect profesorii fiindcă au ales să ne înveţe lucruri fundamentale. Îmi doresc ca, pe viitor, să nu mai existe nici un manual în şcoli.“ (Andrei Tănăsescu)
Clasa a XII-a, 18 ani
● „În cei 12 ani de şcoală, nu m-am împăcat prea bine cu manualele, pe care le am folosit de nevoie. De cele mai multe ori, le uitam acasă. De aceea, la finalul anului, aveam mereu manualele ca noi. Nu m-au atras, pur şi simplu. Dar aş deschide cu drag un manual în care să apară desene interesante, nu de duzină, nici puerile, care să aibă pagini cu spaţii goale, în care noi să notăm idei sau să facem mîzgăleli, să conţină lecţii într-un limbaj mai puţin academic, eventual, un tutorial, care să ne înveţe cum să înţelegem mai repede materia.“ (Ştefania Mocanu)
● „Mi-am lăsat acasă cărţile, am luat numai caietele, fiindcă, din cauza greutăţii, mi-am deformat coloana vertebrală. Dar aş vrea ca un manual să nu mai aibă informaţie greoaie, multă, parcă îndesată în pagini, ca să fie acolo. Fără imboldul unui profesor, nu cred că ar mai deschide cineva vreun manual.“ (Aida Roşca)
pagină realizată de prof. Mihaela NICOLAE, Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Buzău
Foto: flickr