Manualul... la vedere

Gabriel NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 712 din 12-18 octombrie 2017
Manualul    la vedere jpeg

Mă tot uit cum este la alţii – în ţările în care învăţămîntul este considerat performant, manualul, în format tradiţional, rezistă, în general. În şcoală, cartea este, în continuare, considerată esenţială pentru educarea tinerilor. Manualul este o carte sau ar trebui să fie, valoroasă în sine.

Cred că manualul trebuie să existe, ca un reper didactic, fiindcă este nevoie ca informaţia ştiinţifică să fie selectată, esenţializată şi validată. Văd manualul ca pe un fel de punct de întîlnire între elevi şi profesorul lor. Doar că, ţinînd cont de posibilităţile tehnologiei de azi, manualul devine mai neatractiv. În condiţiile în care avem atîtea surse de informaţie, de instruire, manualul clasic pare un fel de Cenuşăreasă. Cred că trebuie reinventat manualul acesta, căruia i se reproşează formula demodată, iar schimbarea să vină odată cu recăpătarea de către elevi a pasiunii de a citi şi a dorinţei de a înţelege, cît mai exact, ceea ce citesc.

La istorie, problema, cred, este legată, în primul rînd, de limbajul supraspecializat, de exprimarea percepută ca „limbă de lemn“ – copiii întreabă permanent ce înseamnă un cuvînt sau altul, nu înţeleg sensul termenilor, rigorile stilului ştiinţific. Poate că lucrurile ar trebui să fie exprimate cît mai simplu, mai clar. Ne-ar trebui un manual mai consistent în idei, în fragmente semnificative, în referiri concrete. Apoi, un manual ar trebui să aibă tot ceea ce i lipseşte astăzi – şi suplineşte profesorul, prin eforturi personale: hărţi, zonă de documentare, filme de epocă, posibilitatea de a intra într-un cabinet performant, în care, ca într-un spaţiu virtual, să poţi recrea ceva din atmosfera timpurilor despre care vorbeşti. S-ar putea gîndi o conexiune între manualul clasic şi toate aceste posibilităţi oferite de noile tehnologii, în ideea de complementaritate. Manualul digital oferă avantajul interactivităţii, precum şi posibilitatea unei autoevaluări mai interesante. Simpla mutare a conţinutului pe un suport digitalizat nu rezolvă însă problema lipsei de talent pedagogic.

Ce se poate face repede, cu cheltuieli minime, dar cu efortul de a înţelege nevoile de învăţare ale noilor generaţii? Un set de hărţi, un set de fotografii, baterii de teste, autoevaluare gîndită atractiv, propuneri de activităţi, deschideri culturale etc. Toate acestea adăugate, în mapă sau CD, unui manual decent, ca informaţie ştiinţifică şi aspect. Un manual pe care să-l poţi aşeza, ca pe orice carte valoroasă, în bibliotecă, la vedere. 

Gabriel Nicolae este profesor de istorie la Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Buzău.

Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.