Maiorescu Sensual. Fragmente

Cristi LUCA, Luiza VASILIU
Publicat în Dilema Veche nr. 222 din 17 Mai 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cristi: Mai întîi de toate, zi-mi, te rog: crezi că putem numi "ştiri" toate subiectele de bîrfă din revistele de cancan? Luiza: Bîrfa nu e ştire. Pentru că, jurnalistic vorbind, ştirea trebuie verificată din mai multe surse, în timp ce bîrfa s-ar autodistruge dacă ar fi confirmată. C.: Iar tu ţii la veridicitatea informaţiei, să înţeleg. Oricum, cred că subiectele de bîrfă din revistele de gen sînt inofensive pentru cititori. Nu te pot enerva pentru că, de obicei, nu prea au legătură cu hoţia vreunui parlamentar sau cu scumpirea gazului. Sînt unele care îţi fac protagoniştii simpatici (Johnny Depp devastînd o cameră de hotel) sau te pot amuza, atunci cînd constaţi penibilul de care dau dovadă unii - vezi cazul nuştiucărui interpret care voia să intre într-un top al posesorilor de penis mare. L.: Sînt inofensive pentru cititorii inteligenţi. Şi nu ştiu cîţi cititori inteligenţi au Click sau Libertatea. C.: E clar că există şi cititori care se consumă emoţional cînd vedeta preferată rămîne fără dragostea vieţii ei, soarele de pe cer, lumina ochilor. Dar empatia lor nu valorează doi bani. Mie îngrijorător mi se pare cînd vieţile unor personaje gen Simona Sensual, Oana Zăvoranu sau Poponeţ îţi devin mai familiare decît cele ale membrilor propriei familii - e clar că ai o problemă şi trebuie să-ţi suni mama şi să-i spui că ţi-e dor de ea... L.: Pe mine chiar nu mă interesează micile şi marile întîmplări din viaţa prostănacilor şi-a fandositelor de-aiurea. Însă admit că un tabloid dimineaţa poate fi pentru unii taximetrişti ca o cafea tare. Şi pentru unii funcţionari, şi pentru unii pensionari etc. C.: Şi nu numai... Mi-e greu să citesc Thomas Mann la metrou, am senzaţia că-s ridicol şi nu vreau nici să fiu menţionat prin reviste culturale drept tînărul deosebit care citeşte pe scările de la metrou, mare şmecherie. Eu citesc tabloide. L.: Dar nu-ţi cere nimeni să citeşti Mann în metrou! Ai o sumedenie de alte variante onorabile, mult mai uşor de citit. Eu aş muri de ruşine dacă m-ar vedea cineva citind un tabloid. Oriunde. Aş muri de ruşine şi să-l cer la chioşc. E o chestiune de etichetă... C.: Să fim serioşi, cum să zici că lectura unui tabloid te descalifică? Ideea de bîrfă nu e într-atît de blamabilă, la urma urmei. Din nefericire, subiecţii sînt aşa cum spui tu, insipizi şi prostănaci. Dar ce să facem, trăim vremuri plictisitoare, marile gesturi s-au consumat, dandysmul a dispărut... L.: Nu neg că, în cazul meu, istoria literaturii e, neapărat, şi o mare colecţie de anecdote despre autorii respectivi. Anecdote care, la vremea lor, au fost bîrfe. Dar e una să ştii că, într-o zi, Maiorescu şi-a uitat pălăria acasă şi a umblat cu capul gol prin tîrg, drept pentru care toţi au crezut că înnebunise, şi alta e să fii la curent cu realizările Simonei Sensual. (A, şi nu cred deloc că trăim vremuri plictisitoare, dimpotrivă.) L.: Mai mult decît tabloidele în sine, mă scoate din sărite tabloidizarea restului presei. De exemplu, de Paşte, a fost ştire mare la Realitatea despre cum îşi petrece sărbătorile Andreea Marin! La treaba asta fabuloasă s-a mai adăugat una: tot minunata în cauză i-a luat interviu Anamariei Marinca. Zi-mi şi mie, e Andreea Marin jurnalist, e critic de film, e intervievatoare de renume sau e prezentatoarea de la Surprize, surprize? Că mi se pare că nu mai ştiu pe ce lume trăiesc. La fel, amica ei, Mihaela Rădulescu, s-a dus să-l vadă pe Orhan Pamuk, ca şi cum scriitorul ar fi fost un urs de circ adus în oraş ca să se zgîiască la el protipendada de duminică. C.: Faptul că toate astea te indignează e un semn clar că mondenităţile nu-ţi sînt complet indiferente. Eu cred că e firesc ca fiecare eveniment să aibă o parte glamour - e ceea ce se cheamă publicitate. L.: Glamour-ul trebuie să aibă şi el o logică. E stupid să crezi că se-apucă cineva de un roman de 600 de pagini numai pentru că Răduleasca mimează că s-a apucat şi ea...

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O pisică gestantă a venit singură la ușa spitalului. Medicii veterinari au ajutat-o să nască VIDEO
Spitalul veterinar Arcadia Vet din Iași a avut parte de un eveniment neașteptat marți, 9 aprilie 2024. O pisică a venit la ușa așezământului medical, iar urmarea a uimit pe toată lumea.
image
Cum ar putea riposta Iranul la atacul israelian asupra consulatului său de la Damasc. Scenarii și implicații
Publicația The Conversation l-a consultat pe expertul în materie de securitate și fost oficial american în domeniul contraterorismului Javed Ali pentru a schița potențiale scenarii și implicații pentru Orientul Mijlociu al unui eventual atac iranian de represalii pe teritoriu israelian.
image
O adolescentă s-a dus la Urgențe cerând să i se facă un avort. Reacția ei după refuz a lăsat-o pe doctoriță în lacrimi
O elevă de 17 ani s-a prezentat la Urgența Spitalului Județean Suceava și a cerut să i se facă un avort. Refuzul doctoriței a dus la deznodământ neașteptat.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.