Mai avem nevoie şi de iarbă

Doru IFTIME
Publicat în Dilema Veche nr. 120 din 11 Mai 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Am ajuns la muzica anilor '60 destul de tîrziu. Pe la 13 ani mi-a trezit interesul Kenny Rogers; al său "The Gambler" m-a bîntuit o vreme - îi ştiam versurile pe de rost. A venit apoi prima excursie pe munte, cînd am avut la dispoziţie doar două casete - una cu Pink Floyd, cealaltă cu Van Halen şi Jean Michel Jarre. Am ascultat copleşit "Wish You Were Here", dar am refuzat cu încăpăţînare Van Halen. Cîteva luni mai tîrziu aveam deja cinci sau şase albume Van Halen înregistrate. Dădusem de gustul rock-ului şi începeam să adun muzică cu apetitul unui colecţionar. La aşa-numitele studiouri de înregistrări, băieţi întreprinzători cu 2-3 deck-uri Akai şi tot atîtea magnetofoane îţi puneau pe casete, pentru 1 leu pe minut, ce muzică voiai. Evident, elev fiind, nu aveam bani. Părinţii probabil nu mi-ar fi dat cîţi bani voiam eu pentru înregistrări. Însă ştiam că îşi ţin economiile în dulapul din dormitor, într-o cutie din lemn. Luam bani de acolo. Furam. Trei-patru sute de lei pe lună, cel puţin. Mama sesizase la un moment dat că se întîmplă ceva, însă îl bănuia pe tata că ia bani pe ascuns pentru ţigări. Se certau. Mama îl acuza pe tata; tata se ştia nevinovat; nici unul, nici celălalt nu-şi explicau unde dispar banii. Nu ştiu dacă mă suspectau. Nu mi-au spus niciodată nimic şi nici eu nu mi-am recunoscut fapta în faţa lor, pînă acum. Poate nu e prea tîrziu să vă cer iertare, dragii mei. Înregistram haotic, voiam să am toată muzica de la studio, nouă sau veche, bună sau proastă. Rock-ul se plia mai mult pe sufletul meu, dar tot eu eram responsabil cu muzica de la petreceri, aşa că aveam şi selecţii cu muzica modernă a momentului. Într-o zi am constatat că ascultam un "Best of" Creedence Clearwater Revival. Am auzit apoi de Fleetwood Mac şi Janis Joplin. Mai ţin minte că, student căminist fiind, ascultam într-o seară o casetă cu Marillion. Îmi făceam cartofi prăjiţi pe reşoul din cameră şi deschisesem uşa, să simtă şi ceilalţi mirosul bunăstării. La un moment dat, a apărut un tip - nu voia cartofi prăjiţi, era curios ce ascultam. Din vorbă în vorbă, ne-am descoperit gusturi comune şi am făcut schimb de casete. Aşa am intrat în anii '60: Lynyrd Skynyrd, Steppenwolf, Canned Heat, Jefferson Airplane, Ten Years After, Muddy Waters, Joe Cocker, The Band, Joan Baez, Santana, Cactus, Cream, John Mayall, Hendrix, Stones, Beatles, Vanilla Fudge, Iron Butterfly, The Who, Bob Dylan... Cu toate acestea, sînt departe de a fi un cunoscător. M-am născut prea tîrziu ca să-mi pot asuma în vreun fel spiritul vremii, dar mi-ar fi plăcut să vin pe lume în 1950, să am 17 ani în 1967, cînd Beatles au lansat "Sgt. Peppers", şi să mă retrag discret în 1980, după ce voi fi ascultat "The Wall" al lui Pink Floyd. Am ascultat cîte ceva din muzica acelor ani, dar abia acum, scriind acest articol, încep să-mi dau seama că acea epocă mă fascinează. Întîmplarea face că am avut ocazia să cunosc doi oameni despre care îmi permit să afirm că sînt simboluri veritabile ale anilor '60. Cel dintîi este Elliott Landy, fotograful oficial al Festivalului de la Woodstock din 1969, pe care l-am intervievat pentru revista Elle. Landy şi-a început cariera fotografiind demonstraţiile pentru pace care au avut loc în 1967 în SUA. A devenit, la rîndul său, un pacifist convins. Landy a devenit faimos după ce i-a făcut lui Bob Dylan fotografia de pe coperta albumului "Nashville Skyline". Elliott Landy crede cu putere în destin, în şansă, şi felul în care a trăit îl îndreptăţeşte în această credinţă. "Am fost un norocos", mărturiseşte el în debutul cărţii sale, Woodstock Vision - The Spirit of a Generation. "La începutul carierei mele am fotografiat oameni şi evenimente care mai tîrziu s-au dovedit a avea o semnificaţie socială şi culturală aparte. Dar pe Jim Morrison sau pe Janis Joplin îi fotografiam doar pentru că îmi plăcea muzica lor şi îmi plăcea să-i văd şi să-i aud cîntînd-o." Dezamăgit de implicarea SUA în războiul din Vietnam, a decis să-şi părăsească ţara. A plecat în Europa împreună cu soţia, fiica sa, cîinele şi 22 de dolari în buzunar, şi au rămas acolo timp de şapte ani, trăind la voia întîmplării. Întîmplare care nu i-a trădat niciodată. Pentru şedinţa foto în urma căreia a fost selectată fotografia care a apărut pe coperta albumului "Nashville Skyline", Elliott Landy a fost plătit cu 777 de dolari, "un număr magic", spune el. A fost căsătorit de două ori: prima lui soţie s-a născut pe o stradă numită Elliott Place, iar pe cea de-a doua o cheamă Lynda, o altă anagramă de la Dylan şi Landy... În 2001 venea la Bucureşti Dennis Hopper, să facă un film. Este a doua personalitate a anilor '60 pe care am avut ocazia să o intervievez pentru Elle. Hopper întruchipează rebelul acelor vremi. După ce a regizat acea bijuterie numită Easy Rider, Hopper a avut un conflict cu marile studiouri, motiv pentru care, timp de zece ani, nu a mai putut regiza la Hollywood şi a jucat doar în producţii independente. Însă înainte de a fi regizor şi actor, Hopper a fost fotograf. Mi-a povestit că l-a însoţit pe Martin Luther King în timpul marşului pentru drepturile civile, a făcut fotografii în San Francisco, în timpul mişcării hippie, şi le-a făcut portrete fondatorilor mişcării pop înainte ca unii dintre ei să fi avut expoziţii. "Nu mă simt ca un proprietar", mi-a spus Hopper despre colecţia sa de tablouri. "Nu simt că obiectele astea sînt ale mele, mă gîndesc doar că am grijă de ele pînă ajung în custodia unui muzeu." Între atitudinea lui Hopper faţă de pictură şi a mea faţă de muzica anilor '60 există o similitudine: îmi place enorm muzica. Nu mi-am dorit niciodată să am voce şi să cînt; nu m-a interesat vreodată să învăţ vreun instrument. Însă uneori mi-aş fi dorit ca măcar cîteva din cîntecele anilor '60 să le fi compus eu.

Comunismul se aplică din nou jpeg
Începe vara
Tranziția pe care o aduce toamna poate fi de multe ori delicată, ca o dulce amînare.
11642099644 1a9d5559e6 o jpg
A treia fiică a anului
Toamna întind mîna după paharul de vin și fotografii vechi, mă duc la tîrgul de cărți, ascult teatru radiofonic.
Chisinau Center4 jpg
Toamna-Toamnelor
Pentru mine, Chişinăul devenise, încet, un oraș galben, despre care îmi plăcea să spun că găzduiește Toamna-Toamnelor.
p 11 sus Sonata de toamna jpg
Lasă-mi toamna
În „Sonata de toamnă” (1978), Ingmar Bergman dedică acest anotimp transpunerii unei întîlniri dintre o mamă și o fiică înstrăinate.
31524231041 19fca33e3b o jpg
Viața începe cînd cade prima frunză
Și-acum, la 33 de ani, îmi cumpăr haine noi odată cu fiecare început de toamnă, de parcă m-aș pregăti iar pentru școală.
p 12 sus WC jpg
Delta
Septembrie era pentru noi și luna marii traversări a lacului Razelm.
51604890122 85f6db3777 k jpg
Toamna vrajbei noastre
„Nu «Rarul umple carul», ci «Desul umple carul»!“
3035384225 17c8a2043e k jpg
Toamna între maşini paralele
Ne mai amintim cum arăta o toamnă în București în urmă cu 17 ani?
p 14 WC jpg
p 23 WC jpg
Make tea, not war
Ori de cîte ori englezii nu se simt în largul lor într-o situație (adică aproape tot timpul), pun de ceai.
image png
SF-ul din viețile noastre
Dosarul de acum e o revizitare a unor epoci dispărute.
p 10 la Babeti WC jpg
Cine te face voinic?
Iar azi – numai săpunuri bio, zero clăbuc, sau geluri antibacteriene, zero miros.
image png
Sînt atît de bătrîn, că
Sînt atît de bătrîn, că în copilăria mea dudele se mîncau de pe jos, din praf.
image png
În tranziţie
O zi şi o noapte a durat, cred, aşteptarea pe trotuarul primului McDonald’s, pentru un burger gratuit.
p 11 la Rugina jpg
Avem casete cu „Casablanca“
Fell in love with you watching Casablanca.
p 12 la Mihalache jpg
Unde ești?
„Și după aia pot să plec?” „În nici un caz!” „Nu mai înțeleg nimic!”, se bosumflă. Nu știu dacă e ceva de înțeles, m-am gîndit, dar nu i-am mai spus.
image png
Cu o bursă de studii la Berlin
Mă întreb cum s-ar mai putea realiza astăzi experiența unei călătorii în care totul nu e planificat dinainte pe Internet
p 13 foto Alex Galmeanu jpg
image png
Despre dinozauri şi mamifere conectate (şi tatuate)
De pe margine, cei care privesc melancolic şi neputincios sînt doar dinozaurii.
image png
30 de ani mai tîrziu
Mă atrag tîrgurile cu vechituri într-un fel de neînțeles.
WhatsApp Image 2023 11 22 at 10 28 30 jpeg
Ceea ce nu poate reda o fotografie
Și cît de greu ar fi azi să-ți imaginezi încarnarea unei legături printr-un tom de hîrtie?
image png
image png
Schiță pentru o etică a recunoștinței
Gratitudinea e o recunoaștere a felului misterios în care ni se întîmplă binele.
image png
Recunoștința, darul „învățăceilor”
Ceea ce primesc eu de la „învațăceii” mei este extrem de prețios.

Adevarul.ro

image
Criticile unui american îndrăgostit de România. „Acele creaturi cretacice cred că mai trăim sub Ceaușescu“ VIDEO
Un american a povestit pe YouTube lucrurile care le detestă la țara sa adoptivă, România. Totuși, el susține că se simte bine aici și că este îndrăgostit de România, dar nu poate închide ochii la unele probleme.
image
Dr.Vlad Ciurea, despre un obicei banal care poate ucide: „Este adevărat, mai ales dacă persoana este și hipertensivă”
Deși la prima vedere poate părea inofensivă, o ceartă între două persoane se poate încheia tragic. Emoțiile puternice și furia creează condițiile propice unei afecțiuni, care, în unele cazuri, poate fi fatală.
image
Motivele pentru care România are apartamente nelocuite. „Nu ține de vreo criză imobiliară“
Tot mai multe locuințe sunt nelocuite în marile orașe ale României, deși criza imobiliară despre care vorbesc mulți nu a sosit, cel puțin deocamdată. La mijloc ar fi vorba despre alte fenomene.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic