Like me

Alex MOLDOVAN
Publicat în Dilema Veche nr. 1022 din 9 noiembrie – 15 noiembrie 2023
image

Sîntem ceea ce ne spun ceilalți că sîntem. Mereu a fost așa. Doar că înainte de apariția rețelelor de socializare timpul pe care fiecare îl petrecea cu sine era mult mai generos, iar timpul petrecut sub lupa celorlalți mai limitat. Exista un număr redus de oameni cărora le ofeream acces la gîndurile, ideile și preferințele noastre. Mai pe șleau, doar cîțiva puteau să afle cît sîntem de proști sau de deștepți. Acum cărăm telefonul după noi pînă și la toaletă pentru a rămîne conectați. La ce? La părerea celorlalți despre tot și toate. Și mai ales despre propria persoană. 

Primul loc în care am conștientizat că aprecierea oferită online îți poate modifica percepția despre sine și despre lume a fost prin 2008, cînd mi-am deschis un blog pe care postam mici texte. Spre surprinderea mea, lumea a început să le comenteze tot mai frecvent. Am descoperit cu plăcere că asta avea un efect benefic asupra self-esteem-ului personal. Mă trezeam așteptînd răspunsuri date peste noapte de oameni pe care-i știam doar după nick și a căror identitate mi-a rămas în general necunoscută pînă în ziua de azi. Thread-urile coborau atît de mult în pagină și se subțiau atît de tare încît deveneau adesea ilizibile, iar ăsta era un semn bun. Numărul de comentarii era deci standardul după care măsurai succesul unei postări. Apariția Facebook-ului a modificat radical lucrurile și a îngropat, printre altele, blog-urile. 

Adevărul e că sîntem vanitoși, iar Facebook-ul a exploatat asta din plin. Oricît de puțin ne-ar plăcea să recunoaștem, puțini sînt cei care nu urmăresc, adesea cu o doză de vinovăție, cine le-a dat „like” la cea mai recentă opinie sau link.Există nu doar o etică, ci și o estetică a unei postări sau a unui comentariu care, odată încălcată, poate aduce serioase prejudicii. Și asta nu e o iluzie. Locul în care inserezi un emoticon, felul în care omulețul galben zîmbește, rîde sau își țuguiază buzele poate deturna un mesaj pînă la a-l întoarce cu totul împotriva intențiilor inițiale. Poți curma prietenii de o viață cu oameni care ți-au fost alături în cele mai grele momente doar pentru că au dat „haha” la un text care pe tine te-a emoționat profund. Sau poți rămîne fără job. Timing-ul e și el esențial. Numărul de minute sau secunde care trece între publicarea unei postări pînă la oferirea unui „like” poate însemna începutul unei rîci care se va finaliza cu „unfriend” sau „block”. Iarăși, frecvența cu care scrii îți poate tria urmăritorii, transformînd linia dintre prieten, admirator, stalker sau hater într-una foarte subțire și fluidă. Apropo, puțini își amintesc că a existat o vreme în care exista doar varianta de „like”. Diversitatea a apărut mult mai tîrziu, după lupte intense între cei care susțineau introducerea unui buton care să exprime nemulțumirea sau opoziția față de o postare și cei care se opuneau. A cîștigat diversitatea, poate și pentru că e mai rentabil să ai un buton de „furie”. Furia te va ține cu siguranță mai mult timp pe pagină, deci va aduce mai mulți bani. Oricum, mi se pare fascinant felul cum decizia eminamente tehnică a unui angajat poate influența limbajul și felul în care se exprimă milioane – miliarde! – de oameni. De pildă, există cel puțin o generație de români care va spune „ador” și nu „îmi place” doar pentru că cineva a decis că asta e cea mai potrivită traducere în română a termenului ce însoțește inimioara care se depune la poalele unei postări. Asta ca să nu mai vorbim de însuși cuvîntul „postare”, un calc lingvistic recent care e edificator pentru această discuție. 

De parcă n-aș fi avut o viață destul de complicată, acum doi ani mi-am făcut cont pe TikTok. Nu din lipsă de ocupație, ci din curiozitate și, mai ales, dintr-o obligație profesională. Ca scriitor de cărți pentru copii, am avut o mică revelație cînd o prietenă mi-a trimis link spre un filmuleț în care cineva vorbea despre o carte de-a mea. Mi-am dat seama că acolo își duc existența virtuală majoritatea cititorilor mei, așa că am intrat în joc. Așa am aflat că TikTok-ul are o dinamică total diferită față de „bătrînescul” Facebook. Clipul standard are 15 secunde, iar lucrurile care contează sînt viteza și concizia. Prejudecățile unora legate de rețeaua asta nu sînt întru totul neîntemeiate: găsești pe ea poate cea mai mare cantitate de garbage, dar și o mulțime de clipuri educative, review-uri de cărți și idei de tot felul. Pentru că algoritmul care alege ce anume îți place să vezi acționează aproape în timp real, e suficient să întîrzii o fracțiune de secundă asupra unui clip indezirabil pentru ca rețeaua să te bombardeze imediat cu exact acest fel de conținut. Într-un fel, dintre rețelele de socializare, TikTok-ul e oglinda cea mai fidelă a ceea ce sîntem. 

Alex Moldovan este traducător și scriitor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

iga jannik jpg
Jannik Sinner a fost pus să danseze cu Iga Swiatek. Italianul se descurcă mai bine cu racheta
Turneul de tenis de la Wimbledon se încheie pentru învingători duminică seara, cu balul campionilor.
injectie pacienta batrana shutterstock jpg
„Doctorul morții” și-a ucis 15 pacienți cu injecții letale! Riscă închisoarea pe viață
Un medic din Germania va fi judecat într-un proces care a început luni, fiind acuzat de uciderea a 15 pacienți prin injecții letale.
image png
Bunicuța care și-a însoțit nepotul la „Beach, Please!” a cucerit internetul: „Super obosită, dar senină!”
Festivalul „Beach, Please!”, care a adunat peste 100.000 de participanți, s-a încheiat duminică noaptea la Costinești. La festival nu au fost doar adolescenți și tineri, ci și adulți care au i-au însoțit pe aceștia. Cine este bunicuța ajună virală pe TikTok? A stat ore întregi la „Beach, Please!”, d
elena mozhvilo CTfSzfrGlh4 unsplash jpg
Fără stres, fără agitație: trimite coletul tău simplu, rapid și în siguranță cu SameDay
Starea de bine începe cu lucruri mici. O zi mai liniștită. Un plan care se respectă.
Chelsea (EPA) jpg
cicada jpg
Insectele gălăgioase care au invadat orașele. Sunt un pericol pentru sănătatea ta?
Cicadele au invadat mai multe zone din București, iar sunetul produs de masculii care își caută perechea poate atinge chiar 100 de decibeli. Inofensive, dar extrem de gălăgioase, insectele au devenit o prezență sonoră deranjantă în cartierele din apropierea spațiilor verzi.
celula inchisoare jpg
Evadare ca în filme: un francez a fugit din închisoare ascuns în bagajul unui deținut eliberat, dar a fost prins după două zile
Un tânăr condamnat a reușit o evadare spectaculoasă dintr-o închisoare din Franța, ascunzându-se în bagajul unui deținut eliberat, însă libertatea i-a fost scurtă: a fost prins după două zile, în timp ce ieșea dintr-o pivniță.
victor negrescu facebook jpg
Victor Negrescu: Avem nevoie de reguli clare pentru a folosi eficient fondurile europene
Avem nevoie de reguli clare pentru a folosi eficient fondurile europene, a afirmat luni europarlamentarul Victor Negrescu, precizând că a semnalat Guvernului și Comisiei Europene mai multe riscuri care pot bloca atragerea acestora.
516710531 1368215511759668 2187082563111412262 n jpg
Recenzie – Întoarcerea din URSS de André Gide
Întoarcerea din URSS (1936) este o carte-document care depășește cadrul unui simplu jurnal de călătorie. Scrisă de André Gide, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1947, lucrarea marchează una dintre cele mai lucide și curajoase critici occidentale timpurii aduse regimului sovietic. Gide,