<i>Yona eminenţelor cenuşii</i>

Publicat în Dilema Veche nr. 175 din 16 Iun 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Puterea este la nişte oameni care nu ştiu ce înseamnă disciplina, ce înseamnă corectitudinea. Aşa a fost după anii ’90 în ţara noastră şi aşa va fi în ţara asta mai tot timpul. De ce? Fiindcă în momentele de echilibru există certuri pentru a abate ţara pe un drum greşit şi cei care fac scandal să fure tot mai mult spre ura celor mici şi care îşi văd de treaba lor. Aţi furat vreodată? Eu? Eu? Mata nu te uiţi la mine? La obrajii mei, la părul din cap? Eu să fur? Eu, dom’le? Păi, pe vremea lui Ceauşescu cum furai? Cum? Ce viaţă putea fi aia ca să furi? Dar un Ştefănescu cu vinurile era puternic. Cum? Că l-au prins. Putere e aia în care nu te prinde. Păi, asta e esenţa puterii, să faci ce faci la cote maxime şi să nu te prindă. Ce sens are puterea, dacă nu-ţi aranjezi şi capabilităţile de a dăinui fiinţa ta în memoria celorlaţi ca un om puternic. Ceauşescu? Dom’le, un om care a dăinuit douăzeci de ani în frunte e un om puternic. Uită-te la magistralele lui, la blocurile lui, democraţia nu e puternică azi fiindcă nu dăinuieşte nimic. Ce rezistă azi? Se contruiesc mall-urile astea pe clădirile lui Ceauşescu, deci temelia e bună. Deci puterea este să poţi să dai şi altuia din puterea ta, ori Ceauşescu ne-a dat destule din puterea lui. Azi, e vreunul puternic? Clar nu. Nu este. Băsescu? Ce putere e aia de care-ţi baţi joc? Ce putere e aia cînd nu ai destinul care să păşească peste micile tale nărozii? Omul ăsta se joacă cu puterea. Nu e om serios. Tăriceanu? Om slab. Omul care urlă de durere după ce e lovit, nu e om de bază. Îşi dă cu stîngul în dreptul. Pe scară sînteţi un om puternic? Eu cred că sînt. Am fost zece ani şef al blocului şi m-am retras în zona gri de conducere, în zona eminenţelor cenuşii. E bine să-i lăsăm şi pe alţii, dar nu de tot. Ce lucruri aţi făcut în calitate de om puternic? Am restricţionat intrarea persoanelor străine în bloc, prin introducerea de portar. Portarul e mai sigur decît interfonul. Interfonul face greşeli, omul, nu. Stă şi notează persoanele intrate... Ionescu, zece intrări-ieşiri... bun, am plantat flori, pomi şi alt puiet viu. Am introdus pe scară obligativitatea covoraşului de tip nylon, uniform, de sus pînă jos, fiindcă exista o diversitate ineficientă la nivelul întregii scări, ori aşa menţinem curăţenia. Am găsit femeia de serviciu cea bună, dat fiind că ani de zile s-a tot schimbat. Care era rostul acestei schimbări mobile? Lipsa de continuitate în muncă, viaţa dezordonată a familiilor de pe scară, fiindcă cu toatele erau preocupate să cureţe, în loc să muncească şi să meargă la muncă liniştite. Apoi, un program cu copiii, copiii nu umblă pe scări ca pe vremea lui Ceauşescu, cu cheia de gît... atunci sistemul avea grijă de copii, acum, nu este cine şi atunci deplasarea copiilor se va face numai de mînuţele părinţilor. Deci, vedeţi, vorbiţi de om puternic, deci un om puternic este un exemplu, nu un ins conjuctural care străluceşte după placul mulţimii, nu, unul care trage constant şi face o viaţă lucruri care să stea în picioare. Dar dvs. sculptaţi temperamente... e lucru efemer. Viaţa noastră e o frîntură din oceanul de ninsoare al timpului, puterea noastră nici nu se vede pe fundul oceanului, dar noi ştim că sîntem puternici, noi în eul nostru nu transpirăm, stăm drepţi. Ce făceaţi cînd eraţi colonel? Eram la popotă. Pe fripturi? Nu, eram cu asigurarea conservelor de război. Şi a fost război vreodată? Nu, doar simulări. Eraţi puternic atunci? Sigur, asiguram un necesar ce urma să fie folosit. Un război este un semn de putere? Războiul, da. Or, fiecare zi ne termină cu muşcăturile astea de purici şi noi nu mai prindem un război ca lumea. a consemnat Eugen ISTODOR

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Panică în Ploiești. Creșteri semnificative ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat și benzen în aer
Locuitorii Ploieștiului se confruntă cu o scădere semnificativă a calității aerului în ultimele zile, cauzată de creșteri alarmante ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat (H2S) și benzen (C6H6).
image
De unde poate obține România un munte de bani în loc să crească taxe și impozite. Expert: „Ne-am permite tot ce avem nevoie”
România nu reușește să-și țină în frâu cheltuielile, iar deficitul crește de la o lună la alta spre cote amețitoare. Analistul economic Adrian Negrescu explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, cum ar putea fi rezolvată problema, fără să mai fie nevoie de taxe și impozite mai mari.
image
EXCLUSIV. David Petraeus, fost director CIA: „România e pregătită militar în cazul unui potențial atac al Rusiei”
Fost director CIA și comandant al Forțelor Armate ale SUA în Afganistan, generalul David Petraeus a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru ”Adevărul”, despre importanța României în regiune și despre posibilitățile ca Vladimir Putin să fie înlăturat de la putere.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.